Regeling vervallen per 27-06-2012

Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college

Geldend van 29-05-2010 t/m 26-06-2012

Intitulé

Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college

Het college van

de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gelet op artikel 1 van het Reglement van orde college;

besluit:

vast te stellen

het volgende Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaand onder:

  • a.

    portefeuillehouder:

  • het collegelid aan wie bepaalde aandachtsgebieden van burgemeester en wethouders in het bijzonder zijn toegewezen.

  • b.

    raadscommissie:

  • een commissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Verordening raadscommissies 2009.

Artikel 2 Portefeuilleverdeling

(collegebesluit 28 mei 2010)

Portefeuillehouder Burgemeester drs. F.H. Buddenberg

Portefeuillehouder 1e loco- burgemeester P.W.M.M. van Haagen

Portefeuillehouder 2e loco- burgemeester drs. J.S. van Egmond

Portefeuillehouder 3e loco- burgemeester drs. J.A. van Staalduine

Portefeuillehouder 4e loco- burgemeester drs. N.A. Oudhof

Portefeuillehouder 5e loco- burgemeester drs. F.J. van der Jagt

Bestuurszaken: Bestuurlijke samenwerking Burgerparticipatie Burgerzaken Bezwaar en beroep Ombudsfunctie Communicatie Haaglanden Veiligheid: Brandweer Politie Rampenbestrijding Openbare orde Handhaving vergunningen Milieuhandhaving

Financiën en Grondzaken: Planning en control Financieel beleid Financiële administratie Treasury Deelnemingen Belastingen Beheer grondexploitaties Economie Werkgelegenheid (algemeen) Economische zaken Bedrijvenloket Integrale veiligheid Wonen: Volkshuisvestingsbeleid Woonvisie Woonkwaliteit Bouwprogramma’s Duurzaam bouwen Woonruimteverdeling(beleid) Projecten: AckersWoude Pijnacker-Zuid Tuindershof Afronding ’s-Gravenhout/ Ypenburg/Craeyenburg Jozefhuis De Groene Wijdte Pijnacker-Centrum Bedrijventerreinen Oostambacht Boezem II Vrijenban Heron Kernwethouder voor: Geen

Glastuinbouw en duurzaamheid: Agro- economie Greenport (duurzaamheid, innovatie) FES (incl. Oude Polder) Mobiliteit: Mobiliteitsplan Aanleg van wegen Openbaar vervoer Alternatieve vervoermiddelen Parkeerbeleid Onderwijs: Onderwijsbeleid Basis- en voortgezet onderwijs Speciaal onderwijs Leerlingenvervoer Leerplicht (handhaving) Onderwijsaccommodaties Zorgnetwerken Kinderopvang en jeugd: Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Peuterspeelzalen Projecten Tuindersweg Komkommerweg Oostelijke randweg Pijnacker Randweg Nootdorp N470 Kernwethouder voor: Pijnacker (ten zuiden van de Oostlaan/Westlaan)

Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening Structuurvisie Bouw- en woningtoezicht Bouwvergunningen Groen, water en recreatie: Recreatiebeleid Recreatieve voorzieningen Toerisme Waterhuishouding Ouderenbeleid: Ouderenbeleid algemeen Seniorenhuisvesting Wozoco’s Woonservicezones Welzijn en participatie Toegankelijkheid openb. ruimte Ouderenzorg Projecten: Energieneutrale gemeente ISV Delfgauw Gebiedsvisie Delfgauw Groenzone Ruyven-Zuidpolder Balijbos en Dobbeplas Ruimte voor Ruimte (Katwijkerlaan, Oude Leede) Kernwethouder voor: Delfgauw/ Overgauw/Oude Leede

Wijkgericht werken Wijkgericht werken Brede school (in de wijk) Jongeren Jeugd- en jongerenbeleid Jeugd- en jongerenwerk Jeugd- en jongerenvoorzieningen Beheer openbare ruimte: Beheerplannen Openbare ruimte Reiniging (incl. Avalex) Gladheidbestrijding Begraafplaatsen Sport: Sportbeleid Sportaccommodaties Breedtesport Sportstimulering Zwembad Bedrijfsvoering: Digitalisering Informatisering Automatisering Geo-informatie Personeel en organisatie Organisatieontwikkeling Interne dienstverlening Gemeentelijke huisvesting Projecten: Nootdorp- Centrum Oranjepark P&R terrein Pijnacker Klavertje 3 Kernwethouder voor: Nootdorp

Welzijn, sociale zaken en zorg: Welzijnsbeleid en -voorzieningen Gezondheidsbeleid en -zorg Kunst & cultuur Monumentenzorg Vrijwilligersbeleid Mantelzorg Participatiebeleid Volwassenenonderwijs Sociale voorzieningen Ontwikkelingssamenwerking Publiekszaken: Dienstverlening front- en backoffice Regeldruk- en administratieve lastenverlichting Natuur en milieu: Natuur- en milieubeleid Milieuprojecten Milieukwaliteit lucht en geluid Milieuvergunningen Projecten: ISV Pijnacker- Noord Kernwethouder voor: Pijnacker (ten noorden van de Oostlaan/Westlaan)

Artikel 3 Vervanging van de burgemeester

  • 1.

    Bij afwezigheid wordt de burgemeester vervangen door wethouder de heer. P.W.M.M. van Haagen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de in het eerste lid genoemde wethouder wordt de burgemeester vervangen door één van de wethouders zoals hierna genoemd en in de daarbij aangegeven volgorde:

    • a.

      wethouder mevrouw drs. J.S. van Egmond;

    • b.

      wethouder de heer drs. J.A. van Staalduine;

    • c.

      wethouder de heer drs. N.A. Oudhof;

    • d.

      wethouder mevrouw drs. F.J. van der Jagt.

Artikel 4 Onderlinge vervanging van portefeuillehouders bij afwezigheid

De onderlinge vervanging van de portefeuillehouders bij hun afwezigheid wordt als volgt geregeld, tenzij het college anders bepaalt:

  • a.

    burgemeester drs. F.H. Buddenberg. wordt vervangen door wethouder de heer. P.W.M.M. van Haagen.;

  • b.

    wethouder de heer. P.W.M.M. van Haagen wordt vervangen door wethouder mevrouw drs. J.S. van Egmond;

  • c.

    wethouder mevrouw drs. J.S. van Egmond wordt vervangen door wethouder de heer drs. J.A. van Staalduine;

  • d.

    wethouder de heer drs. J.A. van Staalduine wordt vervangen door wethouder de heer drs. N.A. Oudhof;

  • e.

    wethouder de heer drs. N.A. Oudhof wordt vervangen door wethouder mevrouw drs. F.J. van der Jagt;

  • f.

    wethouder mevrouw drs. F.J. van der Jagt wordt vervangen door burgemeester drs. F.H. Buddenberg.

Artikel 5 Verantwoordelijkheid van de burgemeester en de andere portefeuillehouders

  • 1.

    De burgemeester is als voorzitter van het college verantwoordelijk voor:

    • a.

      de coördinatie en eenheid van het gemeentelijk beleid;

    • b.

      het als bestuurlijk procesmanager functioneren van het college en de individuele wethouders;

    • c.

      de kwaliteit van de gemeentelijke besluitvormingsprocessen;

    • d.

      de verhouding tussen de gemeentelijke bestuursorganen.

  • 2.

    De portefeuillehouder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      het geven van sturing aan de inhoudelijke beleidsvoorbereiding;

    • b.

      het in een inhoudelijke koers vertalen naar de organisatie van in het college behandelde strategische en tactische keuzevraagstukken;

    • c.

      de coördinatie en afstemming binnen zijn portefeuille;

    • d.

      het bestuurlijk procesmanagement in samenspraak met de burgemeester;

  • 3.

    De portefeuillehouder voert het overleg met de afdelingshoofden en overige ambtenaren die zijn betrokken bij de beleidsvoorbereiding.

  • 4.

    Indien meer dan één portefeuillehouder bij de beleidsvoorbereiding dient te worden betrokken, neemt de eerstverantwoordelijke portefeuillehouder het initiatief voor gezamenlijk overleg.

  • 5.

    De portefeuillehouder Financiën is verantwoordelijk voor de bestuurlijke informatievoorziening ten aanzien van het financieel en administratief beheer en voor het ontwikkelen van instrumenten om de administratieve organisatie te verbeteren en het scheppen van kaders en voorwaarden op het gebied van de administratieve organisatie.

Artikel 6 Inwerkintreding en citeertitel

  • 1.

    Dit Uitvoeringsbesluit treedt in werking op de eerste dag na vaststelling. Op dat moment vervalt het op 14 januari 2009 vastgestelde Uitvoeringsbesluit.

  • 2.

    Dit Uitvoeringsbesluit kan worden aangehaald als “Uitvoeringsbesluit college 2010”.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 28 mei 2010.
De secretaris, De burgemeester,
drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg