Regeling vervallen per 01-04-2016

Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2014

Geldend van 01-06-2014 t/m 31-03-2016

Intitulé

Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2014

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het advies van de afdeling FPZ d.d. 25 februari 2014;

gelet op het bepaalde in het Reglement Burgerlijke Stand 2014;

overwegende, dat het wenselijk is nadere regels te stellen voor de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de huwelijkslocaties;

besluit:

vast te stellen de Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2014.

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Waar in deze regeling gesproken wordt van trouwen, huwelijk of huwelijkssluiting wordt daarmee tevens bedoeld partnerschapsregistratie of geregistreerd partnerschap.

  • 2.

    Deze regeling maakt onlosmakelijk deel uit van het Reglement Burgerlijke Stand 2014.

Artikel 2 Huwelijkslocaties

  • 1.

    Behoudens de uitzonderingen genoemd in artikel 3 van deze regeling kan huwelijkssluiting plaatsvinden in een daartoe geschikt geacht gebouw of ruimte.

  • 2.

    De aangedragen huwelijkslocatie is voor de duur van de huwelijkssluiting voor een ieder vrij toegankelijk.

Artikel 3 Uitsluiting

In de navolgende ruimten of gebouwen kan geen huwelijkssluiting plaatsvinden:

woonhuizen, behoudens het bepaalde in artikel 1:64 van het Burgerlijk Wetboek (huwelijkssluiting in een bijzonder huis).

Artikel 4 Aan de huwelijkslocatie gestelde eisen

  • 1.

    de locatie moet voldoende toegankelijk zijn, ook voor mindervaliden;

  • 2.

    de locatie moet voldoende openbaar zijn. Dit houdt in dat de locatie in principe toegankelijk moet zijn voor eenieder die bij het huwelijk aanwezig wil zijn;

  • 3.

    er moet voldoend parkeergelegenheid zijn;

  • 4.

    de locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde of goede zeden;

  • 5.

    de locatie moet over sanitaire voorzieningen beschikken;

  • 6.

    de locatie moet een kleedruimte hebben voor de trouwambtenaar;

  • 7.

    de locatie moet voldoende veilig zijn;

  • 8.

    de eigenaar/beheerder van de huwelijkslocatie staat garant voor de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk of de partnerschapsregistratie sluit;

  • 9.

    de gemeente Pijnacker-Nootdorp is niet aansprakelijk voor eventuele schade;

  • 10.

    huwelijkssluitingen in de open lucht zijn alleen toegestaan als dit plaatsvindt op het terrein van een goedgekeurde huwelijkslocatie. Het terrein waarop de huwelijkssluiting plaatsvindt moet voldoende afgesloten zijn van de openbare weg;

  • 11.

    bij huwelijkssluitingen in de open lucht dient de beheerder/eigenaar van de locatie hiervan melding te maken bij het bureau van de burgerlijke stand;

  • 12.

    bij huwelijkssluitingen in de open lucht dienen het bruidspaar en de trouwambtenaar zich onder een verankerde overkapping te bevinden in de zin van een verankerde aanbouw, prieel of tent;

  • 13.

    de ondertekening van de akte door alle partijen dient ook onder deze overkapping plaats te vinden;

  • 14.

    de tent dient door een professioneel bedrijf te worden opgebouwd en moet voldoen aan de wettelijk voorgeschreven veiligheidseisen;

  • 15.

    bij huwelijkssluitingen in de open lucht moet de eigenaar/beheerder van de huwelijkslocatie altijd een uitwijkmogelijkheid kunnen bieden naar een binnenlocatie;

  • 16.

    de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de bevoegdheid de huwelijkssluiting in de open lucht af te gelasten als hij/zij van mening is dat de veiligheid in het geding is of dat de weersomstandigheden de huwelijkssluiting in de open lucht onwenselijk maken.

Artikel 5 Aanvullende voorwaarden

  • 1.

    Bruidsparen kunnen niet worden verplicht tot gebruikmaking van de door de locatie aangeboden overige voorzieningen.

  • 2.

    De beoogde locatie is binnen de grenzen van de gemeente Pijnacker-Nootdorp gelegen.

  • 3.

    In de situatie waarbij meer den 50 personen tegelijkertijd in het gebouw aanwezig zijn, dient de beoogde locatie te beschikken over een gebruiksmelding als bedoeld in het Bouwbesluit.

  • 4.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit of het partnerschap registreert, wordt door de gemeente aangewezen.

  • 5.

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting, aankleding en verzorging van de beoogde locatie.

Artikel 6 Procedure aanwijzing huwelijkslocatie

  • 1.

    Aanwijzing van een beoogde huwelijkslocatie geschiedt op schriftelijk verzoek van één of beide huwelijkspartners.

  • 2.

    Het verzoek wordt uiterlijk acht weken voor de datum van huwelijkssluiting ingediend bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Bij het verzoek worden overgelegd:

    • a.

      een schriftelijke toestemmingsverklaring van de eigenaar/beheerder van de beoogde locatie, waarin exacte dag en tijdstip van de huwelijkssluiting zijn vermeld;

    • b.

      een kopie van de in artikel 5 lid 3 bedoelde gebruiksmelding alsmede een kopie van het meest recente controleverslag;

    • c.

      een kopie van het geldig legitimatiebewijs van beide huwelijkskandidaten.

  • 4.

    Bij de vaststelling van dag en tijdstip van de huwelijkssluiting wordt rekening gehouden met de openingsuren van het bureau van de Burgerlijke Stand als vastgesteld in artikel 6 van het Reglement Burgerlijke Stand 2013.

  • 5.

    Onvolledige verzoeken worden niet in behandeling genomen en aan de aanvrager(s) geretourneerd.

Artikel 7 Verantwoordelijkheden

  • 1.

    Bruidsparen zijn zelf verantwoordelijk voor het maken van afspraken met de eigenaar/beheerder van de beoogde locatie.

  • 2.

    De eigenaar/beheerder die een toestemmingsverklaring als bedoeld in artikel 6 lid 3 onder a afgeeft, stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting om niet beschikbaar aan de gemeente.

  • 3.

    De gemeente stelt ter begeleiding van de ceremonie een bode beschikbaar, tenzij dit door omstandigheden niet mogelijk is of met de locatiebeheerder al dan niet door het bruidspaar andere afspraken zijn gemaakt.

Artikel 8 Eenvoudig huwelijk

Het eenvoudige huwelijk kan plaatsvinden onder de volgende voorwaarden:

  • Tijdstip: maandag en dinsdag om 14:30 uur;

  • Locatie: ruimte B107 in het bestuurscentrum van het gemeentekantoor op basis van beschikbaarheid van deze ruimte;

  • De trouwambtenaar is een ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling Frontoffice Publiekszaken;

  • In de trouwruimte is plaats voor het bruidspaar, de trouwambtenaar, een fotograaf en maximaal 20 gasten inclusief de getuigen;

  • Er wordt geen muziek afgespeeld;

  • De trouwambtenaar houdt een korte standaard toespraak;

  • Er worden geen huisdieren toegelaten in de trouwruimte. Dit geldt niet voor blindengeleidehonden;

  • Er is geen ondersteuning door een bode.

Artikel 9 Wijze van huwelijkssluiting

  • 1.

    Indien het bruidspaar voorkeur heeft voor huwelijkssluiting door een bepaalde ambtenaar dan wel aanvullende wensen heeft ten aanzien van de huwelijkslocatie, maken zij deze voorkeur dan wel aanvullende wensen bekend bij de huwelijksaangifte.

  • 2.

    Of aan de uitgesproken voorkeur dan wel aangegeven aanvullende wensen kan worden voldaan is afhankelijk van de mogelijkheden en kan dan ook niet worden gegarandeerd.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    De Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2008, vastgesteld bij besluit van het college van 19 februari 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van inwerkingtreding.

  • 2.

    Deze uitvoeringsregeling treedt in werking op 01-03-2014;

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2014”.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 25 februari 2014
de secretaris, de burgemeester,
drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg