Regeling vervallen per 01-11-2018

Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012

Geldend van 11-06-2018 t/m 31-10-2018

Intitulé

Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012

de burgemeester van Purmerend

en

burgemeester en wethouders van Purmerend

 

overwegende dat het om praktische redenen noodzakelijk is een regeling te treffen voor wat betreft het afdoen en ondertekenen van stukken, die van hem en hun college uitgaan, voor wat betreft het vertegenwoordigen van gemeentelijke bestuursorganen bij de rechter en voor wat betreft het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte;

 

overwegende dat door de invoering van de afdeling bedrijfsvoering onder opheffing van vijf afzonderlijke stafafdelingen, het Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012 aanpassing behoeft en dat de bij dit besluit behorende Mandaat- en machtigingslijst zoveel wijzigingen heeft ondergaan dat een nieuwe regeling nodig is;

 

besluiten:

 

vast te stellen het Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012

Artikel 1

  • 1. In deze mandaat- en machtigingslijst wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

    • a.

      Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen;

    • b.

      Volmacht: de bevoegdheid om te besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van het bestuursorgaan;

    • c.

      Machtiging: de bevoegdheid feitelijke handelingen, niet zijnde privaatrechtelijke rechtshandelingen, te verrichten in naam van het bestuursorgaan;

    • d.

      Besluit: een schriftelijke beslissing, inhoudend een publiekrechtelijke rechtshandeling;

    • e.

      Ambtenaar: iedere medewerker van de gemeente Purmerend, aangesteld middels een publiekrechtelijke aanstelling dan wel middels een privaatrechtelijke overeenkomst.

Artikel 2

Het uitoefenen van de bevoegdheid tot het afdoen en ondertekenen van stukken, uitgaande van de burgemeester of het college, het vertegenwoordigen van gemeentelijke bestuursorganen bij de rechter en het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte, wordt opgedragen aan de ambtenaren, vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage, voor zover betreft de in de bijlage genoemde besluiten en andere handelingen.

Artikel 3

  • 1. De ambtenaar maakt van zijn bevoegdheid, bedoeld in artikel 2, geen gebruik in de volgende situatie:

    - de burgemeester dan wel het college wil een bepaald stuk zelf afdoen en/of tekenen.

  • 2. De ambtenaar maakt van zijn bevoegdheid, bedoeld in artikel 2, in de volgende situaties slechts gebruik na voorlegging van het ontwerp aan en met inachtneming van de opmerkingen van de Algemeen Directeur:

    • a.

      de ambtenaar meent in een bepaald geval dat hij dit niet zelf kan afdoen en/of tekenen;

    • b.

      over een stuk is intern en/of extern advies gevraagd en de ingewonnen adviezen zijn tegenstrijdig;

    • c.

      de afdoening van een stuk brengt, naar redelijkerwijs mag worden aangenomen, politieke consequenties met zich mee dan wel zal precedentwerking hebben;

    • d.

      inwilliging van een aanvraag/verzoek zou leiden tot strijdigheid met bestaand beleid dan wel tot overschrijding van het budget;

    • e.

      het stuk heeft betrekking op een klacht waarop de Klachtenregeling Purmerend 2011 van toepassing is.

  • 3. De in het eerste en tweede lid genoemde instructies hebben uitsluitend interne werking. Als de ambtenaar de instructies niet in acht neemt, blijven de rechtsgevolgen van het door de ambtenaar genomen besluit of de andere handeling dan ook geheel in stand.

Artikel 4

  • 1.

    • a.

      Tenzij anders aangegeven in de bijlage, oefent de plaatsvervanger van een ambtenaar dezelfde bevoegdheid uit als degene die hij vervangt.

    • b.

      Bij afwezigheid van zowel de ambtenaar als diens plaatsvervanger wordt de bevoegdheid uitgeoefend door de naast hogere leidinggevende van de ambtenaar.

  • 2. Bij afwezigheid van de directeur worden zijn of haar bevoegdheden uitgeoefend door de Algemeen Directeur.

Artikel 5

Tenzij anders aangegeven in de bijlage, houdt de bevoegdheid een besluit te nemen of een andere handeling te verrichten tevens in de bevoegdheid tot het wijzigen, opzeggen of anderszins beëindigen van dat besluit of die handeling.

Artikel 6

  • 1.

    • a.

      In het geval de ambtenaar gebruik maakt van zijn, in artikel 2 bedoelde, bevoegdheid, draagt hij er zorg voor dat de ondertekening van de stukken die uitgaan van de burgemeester luidt als volgt:

      Hoogachtend,

      de burgemeester van Purmerend,

      namens deze,

      de ... (vermeld hier de functiebenaming)

      en van de stukken die uitgaan van het college luidt als volgt:

      Hoogachtend,

      burgemeester en wethouders van Purmerend,

      namens dezen,

      de … (vermeld hier de functiebenaming)

    • b.

      In het geval de ambtenaar gebruik maakt van zijn, in artikel 2 bedoelde, volmachtbevoegdheid, draagt hij er zorg voor dat de ondertekening van de stukken die van de gemeente uitgaan luidt als volgt:

      Gemeente Purmerend,

      de ... (vermeld hier de functiebenaming).

  • 2. Voor het plaatsen van een handtekening/paraaf mag geen gebruik worden gemaakt van een stempel.

Artikel 7

De ambtenaar draagt er zorg voor dat stukken die door hem zijn afgedaan en ondertekend, zo spoedig mogelijk worden doorgezonden naar Team Concerndata.

Artikel 8

Dit besluit, en de bij dit besluit behorende bijlage, treedt in werking op de dag na die waarop het is bekend gemaakt, onder gelijktijdige intrekking van het Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2008.

Artikel 9

Dit besluit wordt aangehaald als Mandaat- en machtigingslijst 2012.

Ondertekening

Purmerend, 20 maart 2012
 
De burgemeester van Purmerend,
D. Bijl
 
 
 
Burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris, M.J.H. Smulders
de burgemeester, D. Bijl

Bijlage Mandaat- en machtigingslijst 2012

Zie de externe bijlage bovenaan deze regeling.