Regeling vervallen per 21-11-2011

Beheersregeling gemeentelijke basisadminstratie persoonsgegevens gemeente Purmerend

Geldend van 14-04-2000 t/m 20-11-2011

Intitulé

Beheersregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Purmerend

Burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend,

gelet op artikel 14 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

besluiten:

vast te stellen de navolgende beheersregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Purmerend

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a Wet

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b bevroren bevolkingsregisters:

de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden;

c kwaliteitssteekproef:

een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures, over een representatief aantal persoonslijsten;

d foutberichtenverslag:

het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten;

e foutenlijst:

het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de gemeentelijke basisadministratie bevinden;

f autorisatie:

het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden.

Artikel 2

  • 1. Het hoofd van de afdeling Bevolking c.a. is beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder.

  • 2. Deze beheerstaken kunnen geheel of gedeeltelijk ondergemandateerd worden aan een of meer aan het hoofd van de afdeling Bevolking c.a. ondergeschikte ambtenaren.

Artikel 3

1 Het hoofd van de afdeling Bevolking c.a. wijst functionarissen aan die worden belast met:

  • -

    het gegevensbeheer;

  • -

    de gegevensbewerking.

2 Burgemeester en wethouders wijzen functionarissen aan die worden belast met:

  • -

    het applicatiebeheer;

  • -

    het systeembeheer;

  • -

    het beveiligingsbeheer.

HOOFDSTUK 2 Het informatiebeheer

Artikel 4

De informatiebeheerder voorziet in:

  • a.

    een jaarlijks werkplan waarin mede de beheersactiviteiten worden opgenomen;

  • b.

    een jaarverslag waarin mede wordt gerapporteerd aan burgemeester en wethouders over het onder a. bedoelde werkplan, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheersprocedures;

  • c.

    een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 10 bedoelde kwaliteitssteekproef;

  • d.

    administratieve beheersprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet in is voorzien;

  • e.

    periodiek overleg tussen hem en de gegevens-, de applicatie-, de systeem-, de privacy- en de beveiligingsbeheerder.

Artikel 5

De informatiebeheerder adviseert burgemeester en wethouders als houder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens te weten:

  • -

    gegevenskwaliteit;

  • -

    persoonsinformatievoorziening.

Artikel 6

De informatiebeheerder beslist over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem.

Artikel 7

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

  • a.

    de bij of krachtens de Wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden nageleefd;

  • b.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • c.

    dat alle in artikel 3 genoemde functionarissen op de hoogte zijn gesteld van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA toepassingsysteem en van de gevolgen van deze installatie.

HOOFDSTUK 3 Het gegevensbeheer

Artikel 8

De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de juistheid, actualiteit, en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 9

De gegevensbeheerder is bevoegd vanuit de in artikel 8 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensbewerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 10

De gegevensbeheerder voorziet in een jaarlijkse kwaliteitssteekproef op het bestand van persoonslijsten van ingeschrevenen.

HOOFDSTUK 4 Het systeembeheer

Artikel 11

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.

Artikel 12

De systeembeheerder voorziet in:

  • a.

    de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • b.

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • c.

    de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen;

  • d.

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA apparatuur is opgesteld.

Artikel 13

De systeembeheerder is bevoegd:

  • a.

    in overleg met de informatiebeheerder maatregelen te treffen als de continu?teit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is;

  • b.

    aanwijzingen te geven over:

    • -

      beheer toepassingssystemen;

    • -

      beheer van bestanden;

    • -

      reconstructiemaatregelen.

HOOFDSTUK 5 Het applicatiebeheer

Artikel 14

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    het tijdig opschonen van de database van via het netwerk ontvangen berichten waarvan de cycli zijn afgehandeld;

  • c.

    de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van het Reglement gemeentelijke bevolkingsadministratie BZ/Bevolking of op basis van een besluit van burgemeester en wethouders;

  • d.

    het beheer van de tabellen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • e.

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 15

De applicatiebeheerder is bevoegd gegevensbewerkers en binnengemeentelijke afnemers, die rechtstreeks toegang hebben tot de basisadministratie persoonsgegevens, aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem.

Artikel 16

De applicatiebeheerder voorziet in:

  • a.

    een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van het autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken wordt gedaan;

  • b.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • c.

    een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • d.

    de rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens van een hiertoe bevoegde binnengemeentelijke afnemer;

  • e.

    de toekenning van de autorisatieniveau?s van actualiseringen aan de gegevensbewerkers, de gegevensbeheerder en de informatiebeheerder in overleg met de informatiebeheerder;

  • f.

    de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig dit artikel zijn toegekend;

  • g.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • h.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • i.

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • j.

    het zo spoedig mogelijk inschakelen van de systeembeheerder of een derde in geval van storing;

  • k.

    de voorlichting aan de gegevensbewerkers met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • l.

    de co?rdinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk;

  • m.

    de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden ontleend;

  • n.

    de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

  • o.

    het jaarlijks aanmaken van een foutenlijst.

Artikel 17

De applicatiebeheerder adviseert de informatiebeheerder, over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen.

Artikel 18

De applicatiebeheerder neemt deel aan het externe gebruikersoverleg.

HOOFDSTUK 6 Het privacybeheer

Artikel 19

De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van het Reglement gemeentelijke bevolkingsadministratie BZ/Bevolking of op basis van een besluit van burgemeester en wethouders;

  • b.

    het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het Reglement gemeentelijke bevolkingsadministratie BZ/Bevolking en de Wet persoonsregistraties en de Verordening persoonsregistraties Purmerend.

Artikel 20

De privacybeheerder is bevoegd:

  • a.

    op grond van het in artikel 19 onder b genoemde toezicht, alle gebruikers van het toepassingssysteem aanwijzingen te geven;

  • b.

    advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over alle procedures en producten die betrekking hebben op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, waarbij de waarborging voor bescherming van de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

Artikel 21

De privacybeheerder voorziet in:

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken overeenkomstig artikel 102, 1e lid van de wet;

  • b.

    de afhandeling van de verzoeken overeenkomstig artikel 102, 2e lid;

  • c.

    de behandeling van alle verzoeken die op basis van artikel 79, 103 en 104 van de wet worden ontvangen;

  • d.

    de behandeling van verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 22

De privacybeheerder is betrokken bij het bij of krachtens de wet gestelde en alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet en de Wet persoonsregistraties voorzover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Artikel 23

De privacybeheerder heeft het toezicht op de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

HOOFDSTUK 7 De gegevensbewerking

Artikel 24

De gegevensbewerker voorziet in:

  • a.

    het bewerken van de gegevens overeenkomstig de krachtens de wet, middels het Logisch Ontwerp, handleiding uitvoeringsprocedures, voorgeschreven wijze, voorzover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

  • b.

    het verzamelen en archiveren van de daarvoor bestemde brondocumenten;

  • c.

    de behandeling van verzoeken als bedoeld in artikel 80, 81en 82 van de wet;

  • d.

    het afhandelen van procedures als bedoeld in artikel 83, 84, 85 en 86 van de wet;

  • e.

    de behandeling van het netwerkverkeer, behalve de periodieke gegevensverstrekking;

  • f.

    de behandeling van het foutberichtenverslag;

  • g.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 36 van de wet;

  • h.

    de dagelijkse controle van in het systeem aangebrachte actualiseringen;

  • i.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de geregistreerde ingeval van een:

    • -

      1e inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • -

      een vervolginschrijving uit het buitenland.

Artikel 25

De gegevensbewerker beslist op aangiften en/of verzoekschriften die op grond van de Wet worden gedaan, voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien.

HOOFDSTUK 8 Het beveiligingsbeheer

Artikel 26

De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van het beveiligingshandboek GBA.

Artikel 27

De beveiligingsbeheerder is bevoegd om medewerkers van de afdeling Bevolking c.a. aanwijzigingen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het beveiligingshandboek GBA.

Artikel 28

De beveiligingsbeheerder ziet er op toe dat:

  • a.

    beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het Beveiligingshandboek GBA worden nageleefd;

  • b.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.

Artikel 29

De beveiligingsbeheerder adviseert burgemeester en wethouders als houder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over beveiligingsaspecten die uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het beveiligingshandboek GBA voortvloeien.

Artikel 30

De beveiligingsbeheerder voorziet in een jaarlijks verslag over de activiteiten inzake het Beveiligingsbeheer.

HOOFDSTUK 9 Slotbepalingen

Artikel 31

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens tevens voor het bevroren bevolkingsregister en de in de gemeentelijke basisadministratie aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet persoonsregistraties vallen.

Artikel 32

Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop de regeling is bekend gemaakt.

Artikel 33

Deze regeling wordt aangehaald als ?GBA-beheersregeling Purmerend 2000?.

Purmerend, 25 februari 2000

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, J. Dekker

de burgemeester, Th. van Dam