Verordening op de instelling samenstelling, taak, bevoegdheden en de werkwijze van de gemeentelijke monumentencommissie

Geldend van 01-04-1998 t/m heden

Intitulé

VERORDENING OP DE INSTELLING SAMENSTELLING, TAAK, BEVOEGHEDEN EN DE WERKWIJZE VAN DE GEMEENTELIJKE MONUMENTENCOMMISSIE

Vastgesteld bij besluit van de raad van 5 maart 1998, nr. 980607c

Artikel 1 Taak en bevoegdheden commissie

De commissie heeft tot taak burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd te adviseren over de toepassing van de Monumentenwet 1988 en de Monumentenverordeningen in het bijzonder en voorts over alle aangelegenheden die van belang zijn voor de behartiging van de monumentenzorg op gemeentelijk niveau.

Artikel 2

Bij het uitbrengen van haar adviezen laat de commissie zich uitsluitend leiden door overwegingen van geschiedkundige-architectonisch, wetenschappelijk of cultuurhistorisch belang, dan wel door overwegingen verband houdende met de schoonheid;

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit vijf leden:

    • a.

      een lid, tevens voorzitter van de commissie, door burgemeester en wethouders uit hun midden aan te wijzen;

    • b.

      één lid namens de Stichting het Puttens Historisch Genootschap;

    • c.

      een lid namens de Gewestelijke Land- en Tuinbouworganisatie Putten;

    • d.

      een monumentendeskundige van het Gelders Genootschap;

    • e.

      een lid van de Stichting Natuur en Milieubescherming Putten;

  • 2. De secretaris van de commissie is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

  • 3. De leden en eventuele plaatsvervangende leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad of indien dat eerder het geval is op het moment dat zij niet meer namens de door hen vertegenwoordigde instanties optreden.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 4. De leden, niet zijnde voorzitter, kunnen tot twee keer worden benoemd.

Artikel 5 Vergaderingen

De commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter of twee of meer leden dit nodig achten. De oproep voor de vergadering geschiedt namens de voorzitter door de secretaris, zo mogelijk tenminste een week voordat de vergadering zal plaatsvinden.

De te behandelen onderwerpen worden op de oproepingsbrief vermeld.

De agenda wordt op de gebruikelijke wijze bekend gemaakt.

Artikel 6

De vergaderingen zijn openbaar; tenzij:

  • a.

    burgemeester en wethouders te kennen hebben gegeven dat bepaalde punten in een besloten vergadering aan de orde behoren te worden gesteld;

  • b.

    de voorzitter van de commissie ten aanzien van de punten, die buiten de agenda om aan de orde komen, bepaalt dat deze in een besloten vergadering moeten worden behandeld. Na afloop van de besloten vergadering beslist de commissie of omtrent de inhoud van de stukken of omtrent het verhandelde, geheimhouding zal gelden.

Artikel 7 Geheimhouding

Burgemeester en wethouders kunnen omtrent de inhoud van de stukken, die aan de commissie worden overgelegd geheimhouding opleggen.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1. De commissie besluit met meerderheid van stemmen.

  • 2. De leden onthouden zich van stemming over aangelegenheden die hen rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaan of waarbij zij als gemachtigde zijn betrokken.

  • 3. Over alle zaken wordt mondeling en bij hoofdelijke roeping gestemd.

  • 4. Indien bij het nemen van een besluit door geen der leden stemming wordt gevraagd wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 5. Bij staking van de stemmen beslist de stem van de voorzitter of indien deze zich van stemming heeft onthouden, het lot.

  • 6. Het gevoelen van de minderheid wordt, indien deze dat wenst, in het advies vermeld.

  • 7. Indien, buiten de voorzitter, minder dan de helft van de leden aanwezig is, wordt de vergadering niet gehouden. De voorzitter belegt een nieuwe vergadering, waarbij voor aanvang van de volgende vergadering een periode van tweemaal vierentwintig uur in acht wordt genomen en de bepaling van dit artikel wordt aangehaald.

  • 8. Deze laatste vergadering wordt gehouden ongeacht het aantal opgekomen leden.

Artikel 9 Verslag en adviezen

De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat van het verhandelde in de vergadering een kort verslag wordt gemaakt en zendt hiervan, gelijktijdig met de adviezen, een afschrift aan burgemeester en wethouders.

Artikel 10 Raadplegen deskundigen

De commissie is bevoegd deskundigen te horen met dien verstande dat de commissie machtiging van burgemeester en wethouders behoeft indien aan het horen van deskundigen kosten zijn verbonden.

Artikel 11

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, alsmede bij gerezen geschillen, beslissen burgemeester en wethouders, de commissie gehoord hebbende.

Artikel 12 Slotbepaling

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening op de gemeentelijke monumentencommissie".

  • 2. Zij treedt in werking op 1 april 1998.