Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

Geldend van 18-10-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES

De raad der gemeente Putten;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 september 2012, nr.273381;

gelet op het bepaalde in artikel van 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b. van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag:

    de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week:

           een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar:

    de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, 2e lid van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden, voor zover daarvan niet reeds krachtens wettelijke bepalingen vrijstelling bestaat, niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    raads-, commissie- en begrotingsstukken aan redacties van nieuwsbladen, radio en televisie, mits deze stukken voor geen andere doeleinden worden gebruikt dan voor de berichtgeving in de door hen uitgegeven en gebruikte media; aan de kandidaat raadsleden van de in de raad vertegenwoordigde politieke partijen met een minimum van 1 exemplaar en een maximum van 4 exemplaren per fractie, afhankelijk van het aantal leden van elke fractie, alsmede aan de leden van de commissie voor de Bezwaarschriften;

  • c.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • d.

    het verstrekken van informatie uit de gemeentelijke basisadministratie aan het Advies en Meldpunt Kindermishandeling;

  • e.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften ter zake van de plaatselijke belastingen;

  • f.

    het afgeven van vergunningen voor het houden van collecten;

  • g.

    het afgeven van een (aanleg)vergunning voor de aanleg van paddenpoelen;

  • h.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berkening van leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen vier weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gesteld termijnen.

Artikel 8 Leges bij abonnementen over gedeelten van een kalenderjaar

Indien voor een dienst een abonnement wordt afgesloten in de loop van het kalenderjaar, wordt het tarief, behoudens dat van de abonnementen als bedoeld in de tarieventabel onder 1.4.2.2. en 1.4.2.3., voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar, vastgesteld op zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief als er na de datum van de aanvraag van de dienstverlening nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 9 Restitutie bij tussentijdse beëindiging van abonnementen

  • 1. Indien de heffing van leges geschiedt ter zake van het verstrekken van gegevens of het verlenen van diensten wij wijze van abonnement, wordt bij tussentijdse beëindiging van het abonnement -op schriftelijk verzoek van de houder- gedeeltelijk restitutie van leges verleend.

  • 2. Deze restitutie wordt verleend over zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief als na het tijdstip van de beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 10 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt en het de volgende hoofdstukken en onderdelen betreft;

    • 1.

      onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand)

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reidocumenten)

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 5.

      onderdeel 1.9.1. (verklaring omtent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen).

Artikel 12 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 13 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 14 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De Legesverordening van 5 november 2010, sindsdien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van heffing is 1 januari 2012.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening.

Bijlage Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2012

Indeling tarieventabel

  • Titel1

    Algemene dienstverlening

    Hoofdstuk 1

    Burgerlijke Stand

    Hoofdstuk 2

    Reisdocumenten

    Hoofdstuk 3

    Rijbewijzen

    Hoofdstuk 4

    Verstrekkingen uit de Gemeentelijke

    basisadministratie persoonsgegevens

    Hoofdstuk 5

    Huisnummering

    Hoofdstuk 6

    Verstrekkingen op grond van

    Wet bescherming persoonsgegevens

    Hoofdstuk 7

    Bestuursstukken

    Hoofdstuk 8

    Vastgoedinformatie

    Hoofdstuk 9

    Overige publiekszaken

    Hoofdstuk 10

    Gemeentearchief

    Hoofdstuk 11

    Huisvestingswet

    Hoofdstuk 12

    Woonruimteverdeling

    Hoofdstuk 13

    Geluidhinder

    Hoofdstuk 14

    Standplaatsen

    Hoofdstuk 15

    Winkeltijdenwet

    Hoofdstuk 16

    Kansspelen

    Hoofdstuk 17

    Telecommunicatie

    Hoofdstuk 18

    Verkeer en vervoer

    Hoofdstuk 19

    Bijzondere begraafplaats

    Hoofdstuk 20

    Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder

fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.2

Welstandstoezicht

2.3.1.3

Kosten welstandsnota

2.3.1.4

Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning bouwen

2.3.1.5

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.7

Leges niet-ontvankelijke aanvraag

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5

Uitweg/inrit

2.3.6

Kappen

2.3.7

Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.8

Beoordeling bodemraport

2.3.9

Geluidsonderzoek

2.3.10

Advies

2.3.11

Verklaring van geen bedenkingen

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 7

Bestemmingswijziging zonder activiteiten

Hoofdstuk 8

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallen onder

Europse dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3

Prositutiebedrijf

Hoofdstuk 4

Ventvergunning

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Euro

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag van 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

278,50

1.1.1.2

andere tijdstippen, met uitzondering van maandag 9.00 tot 10.00 uur (waarin het huwelijk of de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting daarvan kosteloos kan worden voltrokken), almede op met algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen

557,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreer dpartnerschap in een hwuelijk indien daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

83,50

1.1.3

Indien de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt een toeslag berekend van

70.00

1.1.4

Indien voor de huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapsregistratie een toetsing moet plaatsvinden voor een nieuwe locatie bedraagt de toeslag

265,00

1.1.5

het tarief bedraagt voor het door de gemeente leveren van één of meer getuigen bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie, per getuige

19,50

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.6.1

Een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

12,75

1.1.6.2

Een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

25,50

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,00

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Euro

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een vluchtelingen-, vreemdelingen-, faciliteiten- en zakenpaspoort

48,70

1.2.1.2

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, direct bij de aanvraag van het reisdocument

9,35

1.2.1.3

tot het bijschrijven van een kind door middel van een kindersticker in een al uitgegeven reisdocument

21,85

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 1, 2e lid van de Paspoortwet:

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

30,00

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1

40,00

1.2.3.

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 en 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,90

1.2.4

Het tarief genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.2, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.5

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.3 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per kindersticker van

21,80

1.2.6.

Indien reeds eerder een reisdocument is verstrekt dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldige leges verhoogd met

18,00

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Euro

1.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,75

1.3.2.

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,50

1.3.3

Indien reeds eerder een rijbewijs is afgegeven dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met

18,00

1.3.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een formulier aan de aanvrager van een rijbewijs ter verklaring van de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen

24,25

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Euro

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het vertrekken van gegevens, per verstrekking

5,50

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

100 verstrekkingen

354,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

1.7.24,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

3.217,00

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het periodiek verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente, vestigingen in de gemeente, geboorten, huwelijken of overlijden

199,00

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

2,30

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,00

Hoofdstuk 5

Huisnummering

Euro

1.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek aanbrengen van een huisnummer, wanneer het vanwege de gemeente aangebrachte nummer ernstig is beschadigd of weggeraakt

30,00

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

Euro

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

pagina's per, ten hoogste, 100 pagina's

0,25

met een maximum per bericht van

5,25

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Euro

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de meerjarenbegroting, inclusief jaarbegroting en beleidstoelichting

14,30

1.7.1.2

een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting (beheersdeel)

24,75

1.7.1.3

een afschrift van de gemeenterekening

14,30

1.7.1.4

een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening  (beheersdeel)

24,75

De hiervoor genoemde stukken zijn om niet verkrijgbaar voor inwoners van de gemeente Putten.

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Euro

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kadastrale informatie:

1.8.1.1

uittreksel uit de kadastrale registratie, per object, inclusief een afdruk van die registratie

14,80

1.8.1.2

uittreksel uit de hypothecaire registratie, per object

14,80

1.8.1.3

afdruk van een kadastrale kaart op A3 of A4 formaat

14,80

1.8.1.4

faxkosten, per pagina

0,50

1.8.1.5

digitale kaart met een straal van maximaal 100 meter rondom het gewenste kadastrale perceel​

26,50

1.8.1.6

afdruk van een GBKN-kaart A3 of A4-formaat

14,80

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

14,80

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Euro

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

5,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

3,90

1.9.4

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlandschap

5,50

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Euro

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op:

A4-formaat (zwart-wit)

0,30

A4-formaat (kleur)

1,50

A3-formaat (zwart-wit)

0,40

A3-formaat (kleur)

2,50

Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld.

A2-formaat en groter (zwart-wit)

18,00

A2-formaat en groter (kleur)

21,00

een scan van een foto of ander document

5,00

per scan verhoogd met

1,00

een fysieke foto

5,00

per scan verhoogd met

(exclusief kosten fotograaf)

1,00

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Euro

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

23,50

Hoofdstuk 11A

Leegstandwet

Euro

1.11A

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11A.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte, zoals bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

50,00

1.11A.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte, zoals bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

25,00

Hoofdstuk 12

Woonruimteverdeling

Euro

1.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van besluit tot toewijzing van een nieuwbouwkoopwoning of woningbouwkavel volgens de Inschrijvings- en toewijzingsregel nieuwbouw-koopwoningen en woningbouwkavels van de gemeente Putten

34,00

Van legesheffing worden uitgezonderd degenen aan wie bij inschrijving in het register van woningzoekenden reeds leges in rekening zijn gebracht.

Hoofdstuk 13

Geluidhinder

Euro

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening (ontheffing geluidhinder)

31,50

Hoofdstuk 14

Standplaatsen

Euro

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening, geldig voor:

1.14.2

één dag of gedeelte daarvan

3,30

1.14.3

seizoensgebonden en op recreatie gerichte activiteiten voor één jaar

30,50

1.14.4

Bij weigering van een standplaatsvergunning wordt een tarief in rekening gebracht conform de tariefstelling in de tabel, met een maximum van

45,00

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Euro

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

28,50

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Euro

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

57,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

57,50

en voor iedere volgende speelautomaat

23,00

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

231,00

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

231,00

en voor iedere volgende speelautomaat

92,25

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

47,00

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

47,00

Hoofdstuk 17

Telecommunicatie

Euro

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

1.144,00

1.17.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het op, aan, in, over of boven de weg brengen of hebben van een kabel of leiding, indien artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet niet van toepassing is

1.144,00

1.17.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

741,00

1.17.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 18

Verkeer en vervoer

Euro

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

32,00

1.18.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1. van de Regeling voertuigen

32,00

tot het verkijgen van een verkeersontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

21,00

Hoofdstuk 19

Bijzondere begraafplaats

Euro

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het inrichten van een bijzondere begraafplaats

2.015,00

Hoofdstuk 20

Diversen

Euro

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,60

1.20.1.2.

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat (zwart-wit)

0,10

1.20.1.2.2

per pagina op papier van A3-formaat (zwart-wit)

0,20

1.20.1.2.3

per pagina op papier van A3-formaat (kleur)

2,00

Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld.

1.20.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt register als bedoeld in artikel 2:67 van de Algemene plaatselijke verordening (helingsregister)

47,00

1.20.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van een aansluiting op de openbare riolering, als bedoeld in artikel 2, lid 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering gemeente Putten

47,00

1.20.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:9 van de Algemene plaatselijke verordening (straatmuzikanten, -artiesten, -fotografen en dergelijke):

voor elke maand of gedeelte daarvan

16,50

1.20.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:6 van de Algemene plaatselijke verordening (verkoop daklozenkrant en dergelijke):

per dag of gedeelte daarvan

3,30

voor elke maand of gedeelte daarvan

16,50

1.20.1.7

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

47,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom excl. omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onderbouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid  geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

Euro

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

Indien de bouwkosten minder dan € 50.000,00 bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 100,00

2,50%

2.3.1.1.2

Indien de bouwkosten € 50.000,00 tot € 250.000,00 bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 1.250,00

1,88%

2.3.1.1.3

Indien de bouwkosten € 250.000,00 of meer bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 4.700,00

1,66%

2.3.1.1.4

Voor de op grond van dit artikel in rekening gebrachte leges, geldt een maximum van € 100.000,00 per object, voor zover de aanvraag geen betrekking heeft op bouwwerken voor woondoeleinden.

2.3.1.2

Welstandstoezicht

Van de aanvrager worden de kosten van adviezen, uitgebracht in verband met de toepassing van voorschriften omtrent de welstand als bedoeld in artikel 48 van de Woningwet, geheven tot het bedrag dat de Gelderse Welstandscommissie, uitgaande van het Gelders Genootschap tot bevordering en instandhouding van de schoonheid van stad en land, aan de gemeente conform haar tariefregeling in rekening brengt. Deze kosten worden als volgt berekend:

2.3.1.2.1

In geval van geraamde bouwkosten van € 1,00 tot en met € 500.000,00

1,9‰

met een minimum van € 45,00

plus over het gedeelte van de bouwsom van

€ 500.001,00 tot en met € 2.500.000,00

0,6‰

plus over het gedeelte van de bouwsom van

€ 2.00.001,00 tot en met € 5.000.000,00

0,25‰

plus over het gedeelte van de bouwsom van

€ 5.000.001,00 en meer

0,11‰

2.3.1.2.2

voor woningbouw van één en hetzelfde type, welke in één complex worden uitgevoerd

Complexen van 1 t/m 5 gelijke woningen tarief volgens 2.3.1.2.1;

Complexen van 6 t/m 10 gelijke woningen tarief over bouwsom 5 woningen;

Complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen tarief over bouwsom 6 woningen;

Complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen tarief over bouwsom 8 woningen;

Complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen tarief over bouwsom 10 woningen;

Complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen tarief over bouwsom 12 woningen;

Complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen tarief over bouwsom 14 woningen en zo vervolgens

etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd.Het tarief wordt dan berekend naar de totale bouwsom van het bouwblok.

2.3.1.2.3

Integrale advisering

2.3.1.2.3.1

welstand + 1 extra discipline: 1,8 x regulier tarief

2.3.1.2.3.2

welstand + meerdere extra disciplines: 2,2 x regulier tarief

2.3.1.2.4

Reclameobjecten per adviesaanvraag

45,00

2.3.1.2.5

Illegale bouwwerken: 1,5 x regulier tarief

2.3.1.2.6

Formele behandeling en verslaglegging adviezen (vooroverleg)

100,00

2.3.1.2.7

Overige adviezen: afhankelijk van het soort advisering, per uur:

87,00

dan wel

107,00

2.3.1.3

Kosten welstandsnota

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd met de kosten verband houdend met de welstandsnota:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten niet hoger zijn dan € 25.000,00:0,3‰ met een minimum van € 2,00;

2.3.1.3.2

indien de bouwkosten hoger zijn dan € 25.000,00:0,3‰ over de eerste € 25.000,00 en 0,25‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000,00 te boven gaan.

2.3.1.4

Kennigevingskaartjes omgevingsvergunning bouwen

2.3.1.4.1

Indien bij de verleende vergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden"is gevoegd wordt het op grond van onderdeel 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met

100,00

2.3.1.4.2

Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" tenminste vijf werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.

2.3.1.4.3

Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" uiterlijk vijf werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.

2.3.1.5

Verplicht advies agratische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

675,00

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

125%

2.3.1.7

Leges niet onvankelijke aanvraag

Het tarief voor een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.1, waarvan op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht is besloten om deze niet in behandeling te nemen, bedraagt

47,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

450,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1° van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

153,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

15.,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), waarvoor de aanvrager alle voor de aanvraag noodzakelijke stukken (verbeelding, regels en toelichting) aanlevert:

2.3.3.3.1

voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen  tot maximaal 100 m² oppervlakte

3.835,00

2.3.3.3.2

meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 en 500 m² oppervlakte

5.940,00

2.3.3.3.3

meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 en 800 m² oppervlakte

7.675,00

2.3.3.3.4

meer dan tien woningen en/of overige gebouwen met

meer dan 800 m² oppervlakte

9.580,00

2.3.3.3.5

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 2.3.3.3.1 t/m 2.3.3.3.4 volledig door de gemeente wordt verzorgd wordt het van toepassing zijnde tarief verhoogd met 17%.

2.3.3.3.6

Voor zover het projectbesluit of de buiten toepassing-verklaring niet gerelateerd is aan een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit waarvoor een omgevingsvergunning benodigd is, is de tariefstelling gelijk aan die van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 2.7.1 e.v. van de tarieventabel.

2.3.3.3.7

Bij het niet verkrijgen van de vergunning, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, wordt 75% van de voor dit onderdeel betaalde leges teruggegeven:

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

153,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

153,00

2.3.3.6

indien artikel 3 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast

153,00

2.3.3.7

indien artikel 4 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast

153,00

2.3.3.8

Kennisgevingkaartjes planologisch strijdig gebruik

2.3.3.8.1

Indien bij de verleende vergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" is gevoegd, wordt het overeenkomstig 2.3.3 berekende bedrag verhoogd met

100,00

2.3.3.8.2

Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" tenminste vijf werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.

2.3.3.8.3

Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" uiterlijk vijf werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

325,00

2.3.4.2

Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4 wordt ingetrokken vóór de datum waarop op de aanvraag wordt beslist, wordt op verzoek 50% van de geheven leges teruggegeven.

2.3.4.3

Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4 wordt geweigerd, wordt op verzoek 25% van de geheven leges teruggegeven.

2.3.5

Uitweg/inrit

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van gebruik van een uitweg, waarvoor op grond van artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

100,00

2.3.6

Kappen

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4:10a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

29,50

2.3.7

Omgevingsgunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.7.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.7.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor ene beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.8

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief:

2.3.8.1

voor een ontheffing van de wettelijke verplichting om een bodemonderzoeksrapport te overleggen

225,00

2.3.8.2

voor beoordeling van een bodemonderzoeksrapport, inclusief vooronderzoek

71,50

2.3.8.3

voor beoordeling van een rapport betreffende een nader bodemonderzoek, een bodemsanerings-onderzoek of een bodemsaneringsevaluatie

102,00

2.3.8.4

voor levering van gegevens uit het digitale bodeminformatiesysteem en/of het bodemarchief, per kwartier of gedeelte daarvan

15,00

2.3.9

Geluidonderzoek

2.3.9.1

Het tarief bedraagt voor de beoordeling van een akoestisch onderzoeksrapport op grond van de Wet op de geluidhinder

143,00

2.3.9.2

Het in het vorige lid genoemde tarief wordt verhoogd met € 300,-- indien het een verzoek betreft ter verkrijging van een hogere grenswaarde op grond van de Wet op de geluidhinder

2.3.10

Advies

2.3.10.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:Het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.10.2

Indien een begroting als bedoeld in artikel 2.3.10.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.11

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.11.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

Het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.11.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.11.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.12

Monumenten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een gemeentelijk of rijksmonument als bedoeld in artikel 2.1.1 onder f. en in 2.2.1 onder b. van de Wabo, bedraagt het tarief

200,00

Hoofdstuk 4

Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.10 en 2.3.11. De vermindering bedraagt:

2.4.1.1

bij 5 tot 10 activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges

10%

2.4.1.2

bij 10 tot 15 activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges

15%

2.4.1.3

bij 15 of meer activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges

20%

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

T eruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan, een percentage van de op grond van dat onderdeel voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

75%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken op een later tijdstip, doch vóór het verlenen van de vergunning een percentage van de op grond van dat onderdeel voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

50%

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.2, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.2.1

indien de aanvraag is ingediend binnen 24 maanden na de datum van vergunningverlening en van de vergunning geen gebruik is gemaakt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

50%

2.5.2.2

indien de aanvraag is ingediend na 24 maanden na de datum van vergunningverlening en van de vergunning geen gebruik is gemaakt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

25%

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.2  weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

25%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.10 en 2.3.11 wordt geen teruggaaf verleend

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvrgunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijzing in het project

51,00

Hoofdstuk7

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, waarvoor de aanvrager noodzakelijke stukken (verbeelding, regels en toelichting) aanlevert:

2.7.1.1

voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen tot maximaal 100 m² oppervlakte

2.555,00

2.7.1.2

bij meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 en 500 m² oppervlakte

3.960,00

2.7.1.3

bij meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 en 800 m² oppervlakte

5.115,00

2.7.1.4

bij meer dan tien woningen en/of overige gebouwen met meer dan 800 m² oppervlakte

6.390,00

2.7.1.5

indien de aanvraag een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan  betreft, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

2.555,00

2.7.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening (binnenplans)

855,00

2.7.1.7

Indien een aanvraag om een bestemmingswijziging als bedoeld in de artikelen 2.7.1.1 t/m 2.7.1.6 volledig door de gemeente wordt verzorgd wordt het van toepassing zijnde tarief verhoogd met 17%

2.7.1.8

Bij het niet verkrijgen, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, van een herziening of een uitwerking als hiervoor bedoeld, wordt 75% van de betaalde leges teruggegeven.

Hoofdstuk 8

In deze titel niet benoemde beschikking

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

47,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofstuk 1

Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

3.1.1

het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijterbedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (commercieel horecabedrijf)

114,00

3.1.2

het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (paracommercieel horecabedrijf)

228,00

3.1.3

wijziging van de leidinggevende in het horecabedrijf, als bedoeld in artikel 8 van de Drank- en Horecawet.

62,00

3.1.4

Het verlenen van vrijstelling als bedoeld in artikel 2:28, vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening van het verbod op het exploiteren van een openbare inrichting, zijnde een horecabedrijf

62,00

3.1.5

Het vervangen van een vergunning voor het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

513,00

Ontheffing sluitingsuur

3.1.6

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29 of op grond van artikel 2:30 van de Algemene plaatselijke verordening

58,50

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementen)

29,50

3.2.2

als bij 3.2.1, voor evenementen met een commercieel karakter

47,00

3.2.3

tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (evenementenvergunning)

62,00

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijf

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1

tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 3: 4 van de Algemene plaatselijke verordening (vergunning seksinrichting)

802,00

Hoofdstuk 4

Ventvergunning

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1

tot het verkijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene plaatselijke verordening (venten) per aanvraag, geldig voor:

elke dag of gedeelte daarvan

3,30