Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR334257
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR334257/1
Regeling vervallen per 13-03-2018
Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014
Geldend van 17-07-2014 t/m 12-03-2018 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Vastgesteld bij besluit van besluit van burgemeester en wethouders van 17 april 2014 nr. 355693Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a.
de BRP: de basisregistratie personen;
- b.
de wet: de Wet basisregistratie personen;
- c.
de verordening BRP: de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014;
- d.
de basisregistratie: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;
- e.
een bestuursorgaan: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1 van de Algemene wet bestuursrecht en tevens een orgaan van de gemeente Putten is;
- f.
een overheidsorgaan: een orgaan van een rechtspersoon die krachtens het publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;
- g.
een orgaan van de gemeente: een overheidsorgaan, waar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten de verantwoording voor draagt;
- h.
een derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;
- i.
de ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;
- j.
de ingezetene: de ingeschrevene die zijn adres heeft in de gemeente Putten;
- k.
de persoonslijst: het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en artikel 2.69, eerste lid van de wet, over één persoon in de basisregistratie;
- l.
een authentiek gegeven: een in de basisregistratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt (als zodanig aangeduid in bijlage 1 van het Besluit BRP);
- m.
terugmelding: de verplichte melding van bestuursorganen aan de beheerder van de BRP bij gerede twijfel aan de juistheid van de in de BRP opgenomen authentieke gegevens;
- n.
CMG/CML: staat voor Basis Registratie Systeem Civision Makelaar Gegevens en verzorgt zowel de fysieke opslag van onder andere BRP-gegevens als de distributie van deze gegevens aan gebruikersapplicaties van bestuursorganen;
- o.
de bijhoudingsgemeente: de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.4 van de wet verantwoordelijk is voor de bijhouding van de persoonslijst;
- p.
gebruikersprofiel: een afgeschermd gedeelte van de BRP applicatie, gebaseerd op de specifieke taak/functie van de betreffende medewerker;
- q.
autorisatieprofiel: specifieke toekenning van een bepaalde set BRP-gegevens aan gebruikers, noodzakelijk voor het uitvoeren van een publiekrechtelijke taak, of een door het gemeentebestuur opgedragen taak, met een publiekrechtelijk karakter.
Artikel 2 Beheer van de basisregistratie personen
-
1. De beheerder van de basisregistratie is het hoofd van de afdeling BPOB.
-
2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan de:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie;
- c.
Verstrekkingen, zoals bedoeld in de artikelen 6, 7 en 8.
- a.
Artikel 3 Verplicht gebruik authentiek gegeven en terugmeldplicht
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan bestuursorganen, die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat zij aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.
-
2. Een bestuursorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hiervan mededeling te doen aan de beheerder.
Hoofdstuk 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 1, lid 2 onder a van de verordening BRP kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt. Aan CMG/CML worden gegevens verstrekt ten behoeve van de bijlage 1 genoemde organen van de gemeente voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie
Op grond van artikel 1, lid 2 onder b van de verordening BRP hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie:
- a.
de beheerder;
- b.
de in bijlage 2 genoemde medewerkers, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde gebruikersprofielen;
- c.
de in bijlage 2 genoemde organen van de gemeente, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde autorisatieprofielen.
Artikel 6 Periodieke verstrekkingen
Op grond van artikel 1, lid 2, onder c van de verordening BRP, kunnen gegevens uit de basisregistratie periodiek worden verstrekt. Aan de in bijlage 3 genoemde organen van de gemeente worden gegevens verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 7 Telefonische verstrekking
Op grond van artikel 1, lid 2, onder d van de verordening BRP, kunnen aan overheidsorganen en derden, als bedoeld in artikel 3.5 en 3.6 van de wet, telefonisch en slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Hoofdstuk 3 Verstrekkingen aan derden
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Op grond van artikel 2 van de verordening BRP kunnen aan de in Bijlage 4 aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 9 Privacy bescherming van de BRP gegevens
-
1. De verkregen gegevens uit de basisregistratie mogen uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de, bij wet of door het gemeentebestuur, opgedragen taken.
-
2. De richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging, bescherming en gebruik van deze gegevens moeten opgevolgd worden.
Artikel 10 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Beveiligingshandboek BRP.
Artikel 11 Slotbepalingen
-
1. Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014.
-
2. Dit reglement treedt in werking op de dag dat de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014 in werking treedt.
BIJLAGE 1
Verbanden met andere gemeentelijke registraties
De basisregistratie personen van de gemeente Putten is gekoppeld aan het Basisregistratie Systeem Civision Makelaar Gegevens (CMG)
De volgende organisatieonderdelen van de gemeente hebben toegang tot de basisadministratie via CMG:
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Beheerder |
Afdeling Financiën |
Gemeentelijke belastingen en heffingen Wet waardering onroerende zaken |
Persoonsgegevens, Oudergegevens, Huwelijksgegevens, Overlijdensgegevens, Inschrijvingsgegevens, Adresgegevens, Kindgegevens |
Hoofd afdeling Financiën |
Afdeling Samenleving |
WMO WWB Onderwijszaken |
Persoonsgegevens, Oudergegevens, Huwelijksgegevens, Overlijdensgegevens, Inschrijvingsgegevens, Adresgegevens, Kindgegevens |
Hoofd afdeling SAM |
Afdeling Interne Zaken |
Publiekrechtelijke taken |
Persoonsgegevens, Geslachtsnaam partner, Adresgegevens |
Hoofd afdeling IZ |
Afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken |
Begraafplaatsadministratie Verzoeken website middels Digid |
Persoonsgegevens, Huwelijksgegevens, Kindgegevens, Inschrijvingsgegevens, Adresgegevens |
Hoofd afdeling BPOB |
Afdeling Bouwen, Ruimtelijke Ordening en Milieu |
Registreren vergunningen voor bouwen en milieu Werkzaamheden i.v.m. handhavingszaken |
Persoonsgegevens, Oudergegevens, Overlijdensgegevens, Adresgegevens |
Hoofd afdeling BROM |
De verantwoordelijke (=het college van burgemeester en wethouders) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle genoemde organen hebben alleen toegang tot die gegevens die noodzakelijk zijn voor de aan hen opgedragen taak.
BIJLAGE 2
Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen hebben toegang tot de gegevens in de basisadministratie.
De toegang wordt als volgt geregeld:
Door inzage-raadpleging via Basis Registratie Systeem Civicion Makelaar Gegevens (CMG/CML)
of,
rechtstreekse inzage/raadpleging door het sofwarepakket Cipers/GidaB
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Alle afdelingen voor zover nodig voor de taken genoemd in de naast liggende kolom |
Gemeentelijke belastingen Afvalstoffenheffing WOZ Gemeentelijke opsporingsambtenaren BOA Uitkeringen werk en bijstand Winkeltijden Drank- en horecabedrijf Kansspelen Huisvesting Omgevingsvergunning (WABO) Algemene plaatselijke verordening (APV) WMO Invalidenparkeerkaart Bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen Grafrechten Rampenbestrijding Gevonden voorwerpen Volmachtverlening Kieswet Naturalisatie Sociale werkvoorziening Leerplicht Dispensatie niet openbare archiefstukken Naamswijziging Pensioenen raadsleden en wethouders Wachtgelden gemeentepersoneel BRP Burgerlijke Stand |
Burgerservicenummer en verder alle gegevens die relevant zijn voor de uitvoering van de desbetreffende taak. Bewaking daarvan vindt plaats door toekenning van een autorisatie op voor de taak toegestaan niveau |
De navolgende organisatieonderdelen hebben toegang tot de basisregistratie personen voor uitsluitend de binnengemeentelijke personen
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Afdeling BPOB Cluster Burgerzaken via Cipers/GIDAB |
Wet justitiële documentatie Paspoortwet Rijbewijzen Wet op de Lijkbezorging Begraafplaatsadministratie |
Alle gegevens van de persoonslijst en verwijsgegevens |
Afdeling BPOB Cluster Bestuur via CMG |
Persberichten Bezwaar, beroep en juridische procedures Permanente bewoning Koninklijke Onderscheidingen |
Persoonsgegevens, Huwelijksgegevens, Verwijsgegevens, Gezinssamenstelling, Kindgegevens, Oudergegevens, Inschrijvingsgegevens, Adresgegevens |
Afdeling BPOB Cluster Personeel en Organisatie via CMG |
Bijhouden Personeelsadministratie BAG |
Persoonsgegevens, Huwelijksgegevens, Adresgegevens |
Afdeling Samenleving via CMG |
Wet Inburgering |
Persoonsgegevens, Huwelijksgegevens, Verwijsgegevens, Gezinssamenstelling, Verblijfstitelgegevens, Kindgegevens, Nationaliteitgegevens, Oudergegevens, Adresgegevens |
Afdeling Bouwen Ruimtelijke Ordening en Milieu via CMG |
Handhavingsprocedures, Bouwvergunningsprocedures, Bezwaarprocedures, Opmaken contracten grondaankoop |
Persoonsgegevens, Huwelijksgegevens, Verwijsgegevens, Adresgegevens |
Afdeling Financiën via CMG |
Debiteuren en crediteuren administratie |
Persoonsgegevens, Verwijsgegevens, Adresgegevens |
Afdeling Interne Zaken via CMG |
Actueel houden documentair informatiesysteem |
Persoonsgegevens, Huwelijksgegevens, Gezinssamenstelling Adresgegevens |
De verantwoordelijke (= het college van burgemeester en wethouders) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
BIJLAGE 3
Periodieke verstrekkingen
Aan de volgende organisatieonderdelen van de gemeente worden systematisch gegevens verstrekt
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
Burgemeester |
Voor het uitoefenen van zijn taak |
Persoonsgegevens, Overlijdensgegevens, Huwelijksgegevens |
Afdeling Samenleving |
Uitvoering WMO |
Persoonsgegevens bij: overlijden |
Afdeling Financiën |
Uitvoering van heffingen en deurwaarderstaken |
Persoonsgegevens bij: Geboorten, Binnenverhuizingen, Vestigingen, Overlijden, Emigratie, Vertrek |
Openbare Werken |
Uitoefenen taak als begraafplaatsbeheerder |
Persoonsgegevens bij: Overlijden |
BIJLAGE 4
Lijst van derden waaraan gegevens worden verstrekt op basis artikel 3.9 Wet BRP
Wie |
Waarvoor |
Welke gegevens |
Crematoria, begraafplaatsen (niet- gemeentelijke) |
Voor het bijhouden van registraties verband houdende met het begraven en cremeren |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: Algemene en geestelijke gezondheidszorg, Bevorderen lezen/bestrijden analfabetisme, Gehandicaptenzorg, Jeugdwelzijnswerk, Kinderopvang, Maatschappelijke dienstverlening, Onderwijs, Ouderenzorg, Reclassering en verslaafdenzorg, Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Culturele organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Gezinsleden of eigenaren van een recreatiewoning |
Inschrijven op adres |
Naam ingeschrevenen op adres |
Pensioenfondsen |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9 lid 4 Wet BRP |
Woningstichting Putten |
Voor het bijhouden van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9 lid 4 Wet BRP |
Mutatiegegevens (maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9 lid 4 Wet BRP) worden verstrekt aan:
Wie |
Waarvoor |
Welke gegevens |
Stichting Welzijn Putten |
Welzijnswerk onder inwoners van Putten van 75 jaar en ouder |
Mutatiegegevens van overlijden, vestiging, binnenverhuizing, vertrek en emigratie |
Ziekenhuis St. Jansdal en Meander Ziekenhuis |
Voor het bijhouden van patiëntengegevens |
Mutatiegegevens van overlijden |
Verstrekking vindt alleen plaats voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl