Regeling vervallen per 13-03-2018

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014

Geldend van 17-07-2014 t/m 12-03-2018 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

Vastgesteld bij besluit van besluit van burgemeester en wethouders van 17 april 2014 nr. 355693

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de BRP: de basisregistratie personen;

  • b.

    de wet: de Wet basisregistratie personen;

  • c.

    de verordening BRP: de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014;

  • d.

    de basisregistratie: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;

  • e.

    een bestuursorgaan: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1 van de Algemene wet bestuursrecht en tevens een orgaan van de gemeente Putten is;

  • f.

    een overheidsorgaan: een orgaan van een rechtspersoon die krachtens het publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

  • g.

    een orgaan van de gemeente: een overheidsorgaan, waar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten de verantwoording voor draagt;

  • h.

    een derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;

  • i.

    de ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;

  • j.

    de ingezetene: de ingeschrevene die zijn adres heeft in de gemeente Putten;

  • k.

    de persoonslijst: het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en artikel 2.69, eerste lid van de wet, over één persoon in de basisregistratie;

  • l.

    een authentiek gegeven: een in de basisregistratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt (als zodanig aangeduid in bijlage 1 van het Besluit BRP);

  • m.

    terugmelding: de verplichte melding van bestuursorganen aan de beheerder van de BRP bij gerede twijfel aan de juistheid van de in de BRP opgenomen authentieke gegevens;

  • n.

    CMG/CML: staat voor Basis Registratie Systeem Civision Makelaar Gegevens en verzorgt zowel de fysieke opslag van onder andere BRP-gegevens als de distributie van deze gegevens aan gebruikersapplicaties van bestuursorganen;

  • o.

    de bijhoudingsgemeente: de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.4 van de wet verantwoordelijk is voor de bijhouding van de persoonslijst;

  • p.

    gebruikersprofiel: een afgeschermd gedeelte van de BRP applicatie, gebaseerd op de specifieke taak/functie van de betreffende medewerker;

  • q.

    autorisatieprofiel: specifieke toekenning van een bepaalde set BRP-gegevens aan gebruikers, noodzakelijk voor het uitvoeren van een publiekrechtelijke taak, of een door het gemeentebestuur opgedragen taak, met een publiekrechtelijk karakter.

Artikel 2 Beheer van de basisregistratie personen

  • 1. De beheerder van de basisregistratie is het hoofd van de afdeling BPOB.

  • 2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan de:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie;

    • c.

      Verstrekkingen, zoals bedoeld in de artikelen 6, 7 en 8.

Artikel 3 Verplicht gebruik authentiek gegeven en terugmeldplicht

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan bestuursorganen, die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat zij aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.

  • 2. Een bestuursorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hiervan mededeling te doen aan de beheerder.

Hoofdstuk 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 1, lid 2 onder a van de verordening BRP kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt. Aan CMG/CML worden gegevens verstrekt ten behoeve van de bijlage 1 genoemde organen van de gemeente voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie

Op grond van artikel 1, lid 2 onder b van de verordening BRP hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de in bijlage 2 genoemde medewerkers, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde gebruikersprofielen;

  • c.

    de in bijlage 2 genoemde organen van de gemeente, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde autorisatieprofielen.

Artikel 6 Periodieke verstrekkingen

Op grond van artikel 1, lid 2, onder c van de verordening BRP, kunnen gegevens uit de basisregistratie periodiek worden verstrekt. Aan de in bijlage 3 genoemde organen van de gemeente worden gegevens verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.

Artikel 7 Telefonische verstrekking

Op grond van artikel 1, lid 2, onder d van de verordening BRP, kunnen aan overheidsorganen en derden, als bedoeld in artikel 3.5 en 3.6 van de wet, telefonisch en slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Hoofdstuk 3 Verstrekkingen aan derden

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Op grond van artikel 2 van de verordening BRP kunnen aan de in Bijlage 4 aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 9 Privacy bescherming van de BRP gegevens

  • 1. De verkregen gegevens uit de basisregistratie mogen uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de, bij wet of door het gemeentebestuur, opgedragen taken.

  • 2. De richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging, bescherming en gebruik van deze gegevens moeten opgevolgd worden.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Beveiligingshandboek BRP.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op de dag dat de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014 in werking treedt.

BIJLAGE 1

Verbanden met andere gemeentelijke registraties

De basisregistratie personen van de gemeente Putten is gekoppeld aan het Basisregistratie Systeem Civision Makelaar Gegevens (CMG)

De volgende organisatieonderdelen van de gemeente hebben toegang tot de basisadministratie via CMG:

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Beheerder

Afdeling Financiën

Gemeentelijke belastingen en heffingen

Wet waardering onroerende zaken

Persoonsgegevens,

Oudergegevens,

Huwelijksgegevens,

Overlijdensgegevens,

Inschrijvingsgegevens,

Adresgegevens,

Kindgegevens

Hoofd afdeling Financiën

Afdeling Samenleving

WMO

WWB

Onderwijszaken

Persoonsgegevens,

Oudergegevens,

Huwelijksgegevens,

Overlijdensgegevens,

Inschrijvingsgegevens,

Adresgegevens,

Kindgegevens

Hoofd afdeling SAM

Afdeling Interne Zaken

Publiekrechtelijke taken

Persoonsgegevens,

Geslachtsnaam partner,

Adresgegevens

Hoofd afdeling IZ

Afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken

Begraafplaatsadministratie

Verzoeken website middels Digid

Persoonsgegevens,

Huwelijksgegevens,

Kindgegevens,

Inschrijvingsgegevens,

Adresgegevens

Hoofd afdeling BPOB

Afdeling Bouwen, Ruimtelijke Ordening en Milieu

Registreren vergunningen voor bouwen en milieu

Werkzaamheden i.v.m. handhavingszaken

Persoonsgegevens,

Oudergegevens,

Overlijdensgegevens,

Adresgegevens

Hoofd afdeling BROM

De verantwoordelijke (=het college van burgemeester en wethouders) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle genoemde organen hebben alleen toegang tot die gegevens die noodzakelijk zijn voor de aan hen opgedragen taak.

BIJLAGE 2

Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen hebben toegang tot de gegevens in de basisadministratie.

De toegang wordt als volgt geregeld:

Door inzage-raadpleging via Basis Registratie Systeem Civicion Makelaar Gegevens (CMG/CML)

of,

rechtstreekse inzage/raadpleging door het sofwarepakket Cipers/GidaB

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Alle afdelingen voor zover nodig voor de taken genoemd in de naast liggende kolom

Gemeentelijke belastingen

Afvalstoffenheffing

WOZ

Gemeentelijke opsporingsambtenaren BOA

Uitkeringen werk en bijstand

Winkeltijden

Drank- en horecabedrijf

Kansspelen

Huisvesting

Omgevingsvergunning (WABO)

Algemene plaatselijke verordening (APV)

WMO

Invalidenparkeerkaart

Bijzondere opnemingen

psychiatrische ziekenhuizen

Grafrechten

Rampenbestrijding

Gevonden voorwerpen

Volmachtverlening Kieswet

Naturalisatie

Sociale werkvoorziening

Leerplicht

Dispensatie niet openbare archiefstukken

Naamswijziging

Pensioenen raadsleden en wethouders

Wachtgelden gemeentepersoneel

BRP

Burgerlijke Stand

Burgerservicenummer en verder alle gegevens die relevant zijn voor de uitvoering van de desbetreffende taak. Bewaking daarvan vindt plaats door toekenning van een autorisatie op voor de taak toegestaan niveau

De navolgende organisatieonderdelen hebben toegang tot de basisregistratie personen voor uitsluitend de binnengemeentelijke personen

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Afdeling BPOB

Cluster Burgerzaken via Cipers/GIDAB

Wet justitiële documentatie

Paspoortwet

Rijbewijzen

Wet op de Lijkbezorging

Begraafplaatsadministratie

Alle gegevens van de persoonslijst en verwijsgegevens

Afdeling BPOB

Cluster Bestuur via CMG

Persberichten

Bezwaar, beroep en juridische procedures

Permanente bewoning

Koninklijke Onderscheidingen

Persoonsgegevens,

Huwelijksgegevens,

Verwijsgegevens,

Gezinssamenstelling,

Kindgegevens,

Oudergegevens,

Inschrijvingsgegevens,

Adresgegevens

Afdeling BPOB

Cluster Personeel en Organisatie via CMG

Bijhouden Personeelsadministratie

BAG

Persoonsgegevens,

Huwelijksgegevens,

Adresgegevens

Afdeling Samenleving via CMG

Wet Inburgering

Persoonsgegevens,

Huwelijksgegevens,

Verwijsgegevens,

Gezinssamenstelling,

Verblijfstitelgegevens,

Kindgegevens,

Nationaliteitgegevens,

Oudergegevens,

Adresgegevens

Afdeling Bouwen Ruimtelijke Ordening en Milieu via CMG

Handhavingsprocedures,

Bouwvergunningsprocedures,

Bezwaarprocedures,

Opmaken contracten grondaankoop

Persoonsgegevens,

Huwelijksgegevens,

Verwijsgegevens,

Adresgegevens

Afdeling Financiën via CMG

Debiteuren en crediteuren administratie

Persoonsgegevens,

Verwijsgegevens,

Adresgegevens

Afdeling Interne Zaken via CMG

Actueel houden documentair informatiesysteem

Persoonsgegevens,

Huwelijksgegevens,

Gezinssamenstelling

Adresgegevens

De verantwoordelijke (= het college van burgemeester en wethouders) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

BIJLAGE 3

Periodieke verstrekkingen

Aan de volgende organisatieonderdelen van de gemeente worden systematisch gegevens verstrekt

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

Burgemeester

Voor het uitoefenen van zijn taak

Persoonsgegevens,

Overlijdensgegevens,

Huwelijksgegevens

Afdeling Samenleving

Uitvoering WMO

Persoonsgegevens bij: overlijden

Afdeling Financiën

Uitvoering van heffingen en deurwaarderstaken

Persoonsgegevens bij:

Geboorten,

Binnenverhuizingen,

Vestigingen,

Overlijden,

Emigratie,

Vertrek

Openbare Werken

Uitoefenen taak als begraafplaatsbeheerder

Persoonsgegevens bij:

Overlijden

BIJLAGE 4

Lijst van derden waaraan gegevens worden verstrekt op basis artikel 3.9 Wet BRP

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Crematoria, begraafplaatsen (niet- gemeentelijke)

Voor het bijhouden van registraties verband houdende met het begraven en cremeren

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Instellingen/organisaties ten behoeve van:

Algemene en geestelijke gezondheidszorg,

Bevorderen lezen/bestrijden analfabetisme,

Gehandicaptenzorg,

Jeugdwelzijnswerk,

Kinderopvang,

Maatschappelijke dienstverlening,

Onderwijs,

Ouderenzorg,

Reclassering en verslaafdenzorg,

Werkvoorziening

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Culturele organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Gezinsleden of eigenaren van een recreatiewoning

Inschrijven op adres

Naam ingeschrevenen op adres

Pensioenfondsen

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9 lid 4 Wet BRP

Woningstichting Putten

Voor het bijhouden van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9 lid 4 Wet BRP

Mutatiegegevens (maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9 lid 4 Wet BRP) worden verstrekt aan:

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Stichting Welzijn Putten

Welzijnswerk onder inwoners van Putten van 75 jaar en ouder

Mutatiegegevens van overlijden, vestiging, binnenverhuizing, vertrek en emigratie

Ziekenhuis St. Jansdal en Meander Ziekenhuis

Voor het bijhouden van patiëntengegevens

Mutatiegegevens van overlijden

Verstrekking vindt alleen plaats voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.