Verordening rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018

Geldend van 01-01-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening Rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018 Vastgesteld bij besluit van de raad van 1 juni 2017 nr. 607106

De raad der gemeente Putten;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 mei 2017, nr. 607101;

gelet op het bepaalde in hoofdstuk IVc en artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

  • 1.

    samen met de raden van de gemeente Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten een gezamenlijke gemeentelijke ombudsman in te stellen voor de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:17 sub b. Awb, jo artikel 81y Gemeentewet;

  • 2.

    de verordening Rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018 vast te stellen.

Artikel 1

Instelling ombudsman

Voor de gemeenten Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten is er een gezamenlijke, gemeentelijke ombudsman (hierna: ombudsman).

Artikel 2 Zittingsduur

De ombudsman en zijn plaatsvervanger worden voor een periode van zes jaar benoemd en kunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 3 Financiële middelen

De ombudsman en zijn plaatsvervanger ontvangen ieder een vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten van (voor gemeenten Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten samen):

• jaarlijks een vaste vergoeding van € 1.500,00.

Daarnaast wordt er aan de (plaatsvervangend) ombudsman een vergoeding uitgekeerd van:

• € 150,00 per daadwerkelijke inschakeling (totaal onderzoek + verslag);

• € 50,00 per vooronderzoek dat niet leidt tot een daadwerkelijke inschakeling.

Hiernaast worden reiskosten vergoed die de ombudsman en zijn plaatsvervanger voor de uitoefening van de werkzaamheden moeten maken.

Artikel 4 Bemiddeling

  • 1. De (plaatsvervangend) ombudsman kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2. De (plaatsvervangend) ombudsman brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 5 Werkinstructie

Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De (plaatsvervangend) ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2. Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 7 Het verslag

De ombudsman en de plaatsvervangend ombudsman zenden jaarlijks een verslag van hun werkzaamheden aan de gemeenteraad en aan de colleges van de vier deelnemende gemeenten.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2018.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Putten van 1 juni 2017,
de griffier, de voorzitter,