Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Geldend van 20-10-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES

De raad der gemeente Putten;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 september 2011, nr. 230169;

let op het bepaalde in artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de derde wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag:

    de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week:

    een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar:

    de periode van 1 janauari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte dienst, genoemd in deze verodening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden, voorzover daarvan niet reeds krachtens wettelijke bepalingen vrijstelling bestaat, niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    raads-, commissie- en begrotingsstukken aan redacties van nieuwsbladen, radio en televisie, mits deze stukken voor geen andere doeleinden worden gebruikt dan voor de berichtgeving in de door hen uitgegeven en gebruikte media; aan de kandidaat raadsleden van de in de raad vertegenwoordigde politieke partijen met een minimum van 1 exemplaar en een maximum van 4 exemplaren per fractie, afhankelijk van het aantal leden van elke fractie, alsmede aan de leden van de commissie voor Bezwaar- en Beroepschriften;

  • c.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • d.

    het verstrekken van informatie uit gemeentelijke basisadministratie aan het Advies en Meldpunt Kindermishandeling;

  • e.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften terzake van de plaatselijke belasingen;

  • f.

    het afgeven van vergunningen voor het houden van collecten;

  • g.

    het afgeven van een (aanleg)vergunning voor de aanleg van paddenpoelen;

  • h.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4. van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen vier weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Leges bij abonnementen over gedeelten van een kalenderjaar

Indien voor een dienst een abonnement wordt afgesloten in de loop van het kalenderjaar, wordt het tarief. behoudens dat van de abonnementen als bedoeld in de tarieventabel onder 1.4.2.2. en 1.4.2.3., voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar, vastgesteld op zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief als er na de datum van de aanvraag van de dienstverlening nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 9 Restitutie bij tussentijdse beëindiging van abonnementen

  • 1. Indien de heffing van leges geschiedt ter zake van het verstrekken van gegevens of het verlenen van diensten bij wijze van abonnement, wordt bij tussentijdse beëindiging van het abonnement - op schriftelijk verzoek van de houder - gedeeltelijk restitutie van leges verleend.

  • 2. Deze restitutie wordt verleend over zoveel twaalde gedeelten van het jaartarief als na het tijdstip van de beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 10 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake vaneen in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verodening in de loop van het kalenderjaar indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt en het de volgende hoofdstukken en onderdelen betreft:

    1. Onderdeel 1.1.8. (akten burgerlijke stand)

    2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten)

    3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen)

    4. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens)

    5. onderdeel 1.9.1. (verklaring omtrent het gedrag)

    6. hoofdstuk 16 (kansspelen).

Artikel 12 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 13 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 14 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De "Legesverordening" van 6 november 2009, sindsdien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de  heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening".

Tarieventabel behorende bij de 2e wijziging van de Legesverordening

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijk stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Vertrekkingen uit de Gemeentelijke basisadminsitratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Huisnummering

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinginformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Woonruimteverdeling

Hoofdstuk 13

Geluidhinder

Hoofdstuk 14

Standplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Bijzondere begraafplaats

Hoofdstuk 21

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.2

Welstandstoezicht

2.3.1.3

Kosten welstandsnota

2.3.1.4

Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning bouwen

2.3.1.5

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.7

Leges niet-ontvankelijke aanvraag

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5

Sloopactiviteiten

2.3.6

Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning slopen

2.3.7

Sloopmelding

2.3.8

Uitweg/inrit

2.3.9

Kappen

2.3.10

Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.11

Beoordeling bodemrapport

2.3.12

Geluidsonderzoek

2.3.13

Advies

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 7

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 8

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3

Prositutiebedrijf

Hoofdstuk 4

Ventvergunning

Hoofdstuk 5

Afvalstoffeninzameling

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

euro

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

Maandag van 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

273,00

1.1.1.2

andere tijdstippen, met uitzondering van maandag 9.00 tot 10.00 uur (waarin het huwelijk of de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting daarvan kosteloos kan worden voltrokken), alsmede op met algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen

546,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

82,00

1.1.3

Indien de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt een toeslag berekend van

68,50

1.1.4

Indien voor de huwelijskvoltrekking c.q. partnerschapregistratie een toetsing moet plaatsvinden voor een nieuwe locatie bedraagt de toeslag

260,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het door de gemeente leveren van één of meer getuigen bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie, per getuige

19,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.6.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

12,50

1.1.6.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

25,00

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,00

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

21,40

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

9,20

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personeen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

43,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

21,40

1.2.5

Indien reeds eerder reisdocument is verstrekt dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met

18,00

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,75

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,50

1.3.3

Indien reeds eerder een rijbewijs is afgegeven dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met

18,00

1.3.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een formulier aan de aanvrager van een rijbewijs ter verklaring van de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen

24,25

Hoofdstuk 4

Vertrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

5,40

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

347,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

1.690,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

3.154,00

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het periodiek verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente, vestigingen in de gemeente, geboorten, huwelijken of overlijden

195,00

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministatie persoongegevens

2,27

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadminsitatie, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,00

Hoofdstuk 5

Huisnummering

1.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek aanbrengen van een huisnummer, waneer het vanwege de gemeente aangebrachte nummer ernstig is beschadigd of weggeraakt

29,50

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

pagina's, per ten hoogste 100 pagina's

0,25

met een maximum per bericht van

5,25

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de meerjarenbegroting, inclusief jaarbegroting en beleidstoelichting

14,00

1.7.1.2

een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting (beheersdeel)

24,25

1.7.1.3

een afschrift van de gemeenterekening

14,00

1.7.1.4

een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening  (beheersdeel)

24,25

De hiervoor genoemde stukken zijn om niet verkrijgbaar voor inwoners van de gemeente Putten.

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kadastrale informatie:

1.8.1.1

uittreksel uit de kadastrale registratie, per object, inclusief een afdruk van die registratie

14,80

1.8.1.2

uittreksel uit de hypothecaire registratie, per object

14,80

1.8.1.3

afdruk van een kadastrale kaart op A3 of A4-formaat

10,70

1.8.1.4

faxkosten, per pagina

0,50

1.8.1.5

digitale kaart, verstrekt per email

26,50

1.8.1.6

afdruk van een GBKN-kaart (A3 of A4-formaat)

10,70

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling van  een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

14,80

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

5,30

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

3,80

1.9.4

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

5,30

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op:

 

 

A4-formaat (zwart-wit)

0,30

 

A4-formaat (kleur)

1,50

 

A3-formaat (zwart-wit)

0,40

 

A3-formaat (kleur)

2,50

 

Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld.

 

 

A2-formaat en groter (zwart-wit)

18,00

 

A2-formaat en groter (kleur)

21,00

1.10.2.2

Foto's tot maximaal A4-formaat, per pagina

5,00

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

23,00

Hoofdstuk 12

Woonruimteverdeling

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van besluit tot toewijzing van een nieuwbouwkoopwoning of woningbouwkavel volgens de Inschrijvings- en toewijzingsregel nieuwbouwkoopwoningen en woningbouwkavels van de gemeente Putten

33,25

 

Van legesheffing worden uitgezonderd degenen aan wie bij inschrijving in het register van woningzoekenden reeds leges in rekening zijn gebracht.

 

Hoofdstuk 13

Geluidhinder

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.13.1

tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening (ontheffing geluidhinder)

31,00

Hoofdstuk 14

Standplaatsen

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening, geldig voor:

 

1.14.2

één dag of gedeelte daarvan

3,25

1.14.3

seizoensgebonden en op recreatie gerichte activiteiten voor één jaar

30,00

1.14.4

Bij weigering van een standplaatsvergunning wordt een tarief in rekening gebracht conform de tariefstelling in de tabel, met een maximum van

45,00

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

28,00

Hoofdstuk 16

Kansspelen

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

56,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

22,50

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

226,50

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

226,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

90,50

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

46,00

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

46,00

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

 

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

5,40

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

 

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

1.122,00

1.18.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het op, aan, in, over of boven de weg brengen of hebben van een kabel of leiding, indien artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet niet van toepassing is

1.122,00

1.18.1.2

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

727,00

1.18.1.3

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

31,50

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

31,50

1.19.3

tot het verkrijgen van een verkeersontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

20,50

Hoofdstuk 20

Bijzondere begraafplaats

 

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het inrichten van een bijzondere begraafplaats

1.977,00

Hoofdstuk 21

Diversen

 

1.21.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.21.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,55

1.21.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.21.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat (zwart-wit)

0,10

1.21.1.2.2

per pagina op papier van A3-formaat (zwart-wit)

0,20

1.21.1.2.3

per pagina op papier van A3-formaat (kleur)

2,00

 

Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld.

 

1.21.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt register als bedoeld in artikel 2:67 van de Algemene plaatselijke verordening (helingsregister)

46,00

1.21.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van een aansluiting op de openbare riolering, als bedoeld in artikel 2, lid 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering gemeente Putten 

46,00

1.21.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:9 van de Algemene plaatselijke verordening ( straatmuzikanten, -artiesten, -fotografen en dergelijke):

 

 

voor elke maand of gedeelte daarvan

16,30

1.21.1.6

Het tarief bedraagt voor het in  behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:6 van de Algemene plaatselijke verordening (verkoop daklozenkrant en dergelijke):

 

 

per dag of gedeelte daarvan 

3,25

 

voor elke maand of gedeelte daarvan

16,25

1.21.1.7

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

46,00

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijving

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wrodt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onderbouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid  geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

 2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 2.2.1

om overleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

50,00

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

 2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

Indien de bouwkosten minder dan € 50.000,00 bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 100,00

2,50 %

2.3.1.1.2

Indien de bouwkosten € 50.000,00 tot € 250.000,00 bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 1.250,00

1,50 %

2.3.1.1.3

Indien de bouwkosten € 250.000,00 of meer bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 3.750,00

1,33 %

2.3.1.1.4

Voor de op grond van dit artikel in rekening gebrachte leges, geldt een maximum van € 100.000,00 per object, voor zover de aanvraag geen betrekking heeft op bouwwerken voor woondoeleinden.

2.3.1.2

Welstandstoezicht

 

Van de aanvrager worden de kosten van adviezen, uitgebracht in verband met de toepassing van voorschriften omtrent de welstand als bedoeld in artikel 48 van de Woningwet, geheven tot het bedrag dat de Gelderse Welstandscommissie, uitgaande van het Gelders Genootschap tot bevordering en instandhouding van de schoonheid van stad en land, aan de gemeente conform haar tariefregeling in rekening brengt. Deze kosten worden als volgt berekend:

2.3.1.2.1

In geval van geraamde bouwkosten van € 1,00 tot en met € 500.000,00

1,9‰

met een minimum van € 44,00

plus over het gedeelte van de bouwsom van

€ 500.001,00 tot en met € 2.500.000,00

0,6‰

plus over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.001,00 tot en met € 5.000.000,00

0,25‰

plus over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001,00 en meer

0,11‰

2.3.1.2.2

voor woningbouw van één en hetzelfde type, welke in één complex worden uitgevoerd

 

 

Complexen van  1 t/m 5 gelijke woningen tarief volgens 2.3.1.2.1

 

 

Complexen van  6 t/m 10 gelijke woningen tarief over bouwsom 5 woningen

 

 

Complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen tarief over bouwsom 6 woningen

 

 

Complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen tarief over bouwsom 8 woningen

 

 

Complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen

tarief over bouwsom 10 woningen

 

 

Complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen tarief over bouwsom 12 woningen

 

 

Complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen tarief over bouwsom 14 woningen en zo volgens,

 

 

etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd.

Het tarief wordt dan berekend naar de totale bouwsom van het bouwblok.

 

2.3.1.2.3

Integrale advisering

 

2.3.1.2.3.1

Welstand + 1 extra discipline 1,8 x regulier tarief

 

2.3.1.2.3.2

Welstand + meerdere extra disciplines 2,2 x regulier tarief

 

2.3.1.2.4

Reclameobjecten per adviesaanvraag

44,00

2.3.1.2.5

Illegale bouwwerken 1,5 x regulier tarief

 

2.3.1.2.6

Formele behandeling en verslaglegging adviezen (vooroverleg)

100,00

2.3.1.2.7

Overige adviezen: afhankelijk van de soort advisering per uur

87,00

 

of

107,00

2.3.1.3

Kosten welstandsnota

 

 

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd met de kosten verband houdend met de welstandsnota:

 

2.3.1.3.1

indien de bouwkosten niet hoger zijn dan € 25.000,00:

0,3‰ met een minimum van € 2,00;

 

2.3.1.3.2

indien de bouwkosten hoger zijn dan € 25.000,00: 0,3‰ over de eerste € 25.000,00 en 0,25‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000,00 te boven gaan

 

 

2.3.1.4

Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning bouwen

 

2.3.1.4.1

Indien bij de verleende bouwvergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" is gevoegd, wordt het op grond van onderdeel 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met

100,00

2.3.1.4.2

Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" tenminste vijf werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.

 

2.3.1.4.3

Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" uiterlijk vijf werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.

 

2.3.1.5

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld.

660,00

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

125%

2.3.1.7

Leges niet-ontvankelijke aanvraag

Het tarief voor een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.1, waarvan op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht is besloten om deze niet in behandeling te nemen, bedraagt

46,00

2.3.2.

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

444,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1° van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

150,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

150,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), waarvoor de aanvrager alle voor de aanvraag noodzakelijke stukken (verbeelding, regels en toelichting) aanlevert:

2.3.3.3.1

voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen  tot maximaal 100 m² oppervlakte

3.760,00

2.3.3.3.2

meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 en 500 m² oppervlakte

5.825,00

2.3.3.3.3

meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 en 800 m² oppervlakte

7.525,00

2.3.3.3.4

meer dan tien woningen en/of overige gebouwen met meer dan 800 m² oppervlakte

9.395,00

2.3.3.3.5

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 2.3.3.3.1 tot en met 2.3.3.3.4 volledig door de gemeente wordt verzorgd wordt het van toepassing zijnde tarief verhoogd met 17%

2.3.3.3.6

Voor zover het projectbesluit of de buiten toepassing-verklaring niet gerelateerd is aan een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit waarvoor een omgevingsvergunning benodigd is, is de tariefstelling gelijk aan die van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 2.7.1 e.v. van de tarieventabel.

2.3.3.3.7

Bij het niet verkrijgen van de vergunning, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, wordt 75% van de voor dit onderdeel betaalde leges teruggegeven:

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

150,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

150,00

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

318,00

2.3.4.2

Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4 wordt ingetrokken vóór de datum waarop op de aanvraag wordt beslist, wordt op verzoek 50% van de geheven leges teruggegeven.

2.3.4.3

Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4 wordt geweigerd, wordt op verzoek 25% van de geheven leges teruggegeven.

2.3.5

Sloopactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1

bij een bouwmassavolume tot 200 m³

100,00

2.3.5.2

bij een bouwmassavolume tot 700 m³

225,00

2.3.5.3

bij een bouwmassavolume boven 700 m³

340,00

2.3.6

Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning slopen

2.3.6.1

Indien bij de verleende vergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" is gevoegd, wordt het overeenkomstig 2.3.5 berekende bedrag verhoogd met

100,00

2.3.6.2

Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" tenminste vijf werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.

2.3.6.3

Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" uiterlijk vijf werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.

2.3.7

Sloopmelding

2.3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de gemeentelijke Bouwverordening

16,00

 

2.3.7

Sloopmelding

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de gemeentelijke Bouwverordening

16,00

2.3.8

Uitweg/inrit

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van gebruik van een uitweg, waarvoor op grond van artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

46,00

2.3.9

Kappen

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4.10a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

29,00

2.3.10

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.10.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.10.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor ene beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.11

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

voor een ontheffing van de wettelijke verplichting om een bodemonderzoeksrapport te overleggen

221,25

2.3.11.2

voor een beoordeling van een bodemonderzoeksrapport, inclusief vooronderzoek

70,00

2.3.11.3

voor beoordeling van een rapport betreffende een nader bodemonderzoek, een bodemsaneringonderzoek of een bodemsaneringevaluatie

100,00

2.3.11.4

voor levering van gegevens uit het digitale bodeminformatiesysteem en/of het bodemarchief, per kwartier of gedeelte daarvan

15,00

2.3.12

Geluidsonderzoek

2.3.12.1

Het tarief bedraagt voor de beoordeling van een akoestisch onderzoek op grond van de Wet op de geluidhinder:

140,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag dient tot het verkrijgen van een hogere grenswaarde op grond van de Wet op de geluidhinder:

950,00

2.3.13

Advies

2.3.13.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:Het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.13.2

Indien een begroting als bedoeld in artikel 2.3.13.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.14.1.1

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.14.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1.1 is uitgebracht , wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4

Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14. De vermindering bedraagt:

2.4.1.1

bij 5 tot 10 activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges

10%

2.4.1.2

bij 10 tot 15 activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges

15%

2.4.1.3

bij 15 of meer activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges

20%

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- en sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevings-vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan, een percentage van de op grond van dat onderdeel voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

75%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken op een later tijdstip, doch vóór het verlenen van de vergunning een percentage van de op grond van dat onderdeel voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

50%

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- en sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.2.1

indien de aanvraag is ingediend binnen 24 maanden na de datum van vergunningverlening en van de vergunning geen gebruik is gemaakt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

50%

2.5.2.2

indien de aanvraag is ingediend na 24 maanden na de datum van vergunningverlening en van de vergunning geen gebruik is gemaakt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

25%

2.5.3

Te ruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

25%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

50,00

Hoofdstuk 7

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, waarvoor de aanvrager alle voor de aanvraag noodzakelijke stukken (verbeelding, regels en toelichting) aanlevert:

 

2.7.1.1

voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen tot maximaal 100 m² oppervlakte

2.505,00

2.7.1.2

bij meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 m² en 500 m² oppervlakte

3.885,00

2.7.1.3

bij meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 m² en 800 m² oppervlakte 

5.015,00

2.7.1.4

bij meer dan tien woningen en /of overige gebouwen met meer dan 800 m² oppervlakte

6.265,00

2.7.1.5

indien de aanvraag een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan betreft, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

2.505,00

2.7.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening (binnenplans)

 

840,00

2.7.1.7

Indien een aanvraag om een bestemmingswijziging als bedoeld in de artikele 2.7.1.1 tot en met 2.7.1.6 volledig door de gemeente wordt verzorgd wordt het van toepassing zijnde tarief verhoogd met 17%

2.7.1.8

Bij het niet verkrijgen, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, van een herziening of een uitwerking als hiervoor bedoeld, wordt 75% van de betaalde leges teruggegeven.

Hoofdstuk 8

In deze titel niet benoemde beschikking

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

46,00

 

Titel 3 

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

3.1.1

het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijterbedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (commercieel horecabedrijf)

112,00

3.1.2

het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (paracommercieel horecabedrijf)

224,00

3.1.3

wijziging van de leidinggevende in het horecabedrijf, als bedoeld in artikel 8 van de Drank- en Horecawet

61,00

3.1.4

Het verlenen van vrijstelling als bedoeld in artikel 2:28, vijfde lid van de Algemene plaatselijke vero

 

3.1.5

Het vervangen van een vergunning voor het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

503,00

Ontheffing sluitingsuur

3.1.6

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.29 of op grond van artikel 2.30 van de Algemene plaatselijke verordening

57,50

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

 

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementen)

29,00

3.2.2

als bij 3.2.1, voor evenementen met een commercieel karakter

46,00

3.2.3

tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en horecawet (evenementvergunning)

61,00

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijf

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.3.1

tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening (vergunning seksinrichting)

786,00

Hoofdstuk 4

Ventvergunning

 

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.4.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening (venten), per aanvraag, geldig voor:

 

 

elke dag of gedeelte daarvan

3,25

Hoofdstuk 5

Afvalstoffeninzameling (Vervallen)