Regeling vervallen per 13-07-2017

Verordening Adviesraad Werk en Inkomen gemeente Raalte

Geldend van 01-01-2015 t/m 12-07-2017

Intitulé

Verordening Adviesraad Werk en Inkomen gemeente Raalte

De raad van de gemeente Raalte,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 oktober 2014;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet en artikel 150 van de Gemeentewet;

gezien het advies van de Adviesraad Werk en Inkomen;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Adviesraad Werk en Inkomen gemeente Raalte

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Adviesraad

  • 1. De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een Adviesraad met een cliëntenvertegenwoordiging. De Adviesraad en belangenorganisaties kunnen kandidaten voordragen.

  • 2. De Adviesraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen.

  • 3. De Adviesraad bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties gelieerd aan de uitvoering van de Participatiewet.

  • 4. De Adviesraad komt ten minste 10 maal per kalenderjaar in reguliere vergadering bij elkaar.

Artikel 2. Benoeming en samenstelling Adviesraad

  • 1. De Adviesraad bestaat uit maximaal negen leden, alsmede hun plaatsvervangers, plus een onafhankelijk voorzitter.

  • 2. In de Adviesraad nemen tenminste drie cliëntleden zitting.

  • 3. Naast cliëntleden nemen maximaal zes niet-cliëntleden deel aan de Adviesraad namens maatschappelijke organisaties. Deze leden worden niet apart benoemd.

  • 4. De niet-cliëntleden vertegenwoordigen de volgende organisaties of verbanden:

    • a.

      Stichting Vluchtelingenwerk Oost-Nederland, afdeling Raalte

    • b.

      Vakbonden

    • c.

      Humanitas Raalte

    • d.

      AMW De Kern

    • e.

      religieuze of levensbeschouwelijke organisaties uit Raalte

    • f.

      ouderenbonden Raalte

  • 5. Het college benoemt de cliëntleden en een onafhankelijke voorzitter voor een termijn van minimaal twee jaar en maximaal vier jaar.

  • 6. De Adviesraad kiest uit haar midden een secretaris of stelt een onafhankelijk secretaris aan.

  • 7. De (her)benoeming van leden van de Adviesraad wordt nader geregeld in een door de Adviesraad op te stellen Huishoudelijk Reglement.

Artikel 3. Vergoedingen aan de leden

  • 1. Het college kan aan de leden van de Adviesraad voor het bijwonen van een vergadering van de Adviesraad een onkostenvergoeding verstrekken voor de reguliere vergaderingen op grond van presentieverklaring.

  • 2. Leden van de Adviesraad die afgevaardigd zijn namens een organisatie en daar in loondienst zijn, ontvangen geen vergoeding.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

Het college zorgt ervoor dat er ambtelijke ondersteuning beschikbaar wordt gesteld om te waarborgen dat de Adviesraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college en de Adviesraad

Artikel 5. Taken van gemeentebestuur

  • 1. Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college, via de ambtelijke ondersteuning, advies aan de Adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Het gemeentebestuur zorgt ervoor dat de Adviesraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 6. Ondersteuning Adviesraad

Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad.

Hiertoe:

  • a.

    stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    geeft het de leden van de Adviesraad toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;

  • c.

    zorgt het ervoor, met inachtneming van artikel 5, eerste lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijke ondersteuning tijdig bereiken;

  • d.

    stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de Adviesraad is verzocht;

  • e.

    zorgt het ervoor dat aan de Adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de Adviesraad;

  • f.

    verstrekt het de informatie, bedoeld onder e, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en

  • g.

    indien van toepassing, ziet het erop toe dat de Adviesraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de Adviesraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 7. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad

  • 1. De Adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid.

  • 2. Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt zo snel mogelijk, doch uiterlijk tien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

  • 3. De Adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid.

  • 4. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de voorzitter.

  • 5. De Adviesraad kan uit zijn midden werkgroepen instellen.

  • 6. De Adviesraad belegt tenminste één maal per jaar een vergadering in het bijzijn van de verantwoordelijke wethouder.

  • 7. Bij ernstig disfunctioneren van een van de leden kan de Adviesraad het vertrouwen in het betreffende lid opzeggen. Van het voornemen hiertoe doet de Adviesraad melding bij het college.

  • 8. Leden van de Adviesraad die organisaties vertegenwoordigen, hebben zitting zonder last, maar met ruggespraak.

  • 9. Ieder lid heeft gelijk stemrecht. In het Huishoudelijk Reglement is dit nader geregeld.

Artikel 8. Taken van de ambtelijke ondersteuning

De ambtelijke ondersteuning:

  • a.

    stelt voor aanvang van het kalenderjaar na een voorstel van de voorzitter van de Adviesraad een vergaderkalender samen;

  • b.

    adviseert de voorzitter en/of de secretaris van de Adviesraad voorafgaand aan iedere vergadering over de agenda;

  • c.

    verzendt conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 5, tweede lid, voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden via de secretaris;

  • d.

    ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig verzoekt hij een tussentijds extra overleg in te lassen.

Artikel 9. Budget Adviesraad

  • 1. Ten behoeve van de Adviesraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

  • 3. De Adviesraad stelt jaarlijks een werkplan op dat zij overlegt aan het college. Dit werkplan bevat tevens een begroting.

  • 4. Jaarlijks voor 1 april brengt de Adviesraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van een eventueel beschikbaar gesteld budget.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 10. Geheimhouding

  • 1. Geheimhouding kan opgelegd worden door het college of de raad ten aanzien van stukken die aan de Adviesraad worden verstrekt.

  • 2. De Adviesraad kan bepalen dat geheimhouding ten aanzien van stukken die door de Adviesraad worden behandeld in acht wordt genomen.

Artikel 11. Overige bepalingen

  • 1. De Adviesraad stelt een Huishoudelijk Reglement op en verstrekt dit aan het college.

  • 2. Daar waar deze verordening niet in voorziet, beslist het college, na inwinnen van het gevoelen van de Adviesraad.

Artikel 12. Intrekken oude verordening

De Verordening Adviesraad Werk en Inkomen 2011 wordt ingetrokken.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Werk en Inkomen gemeente Raalte.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 november 2014.
de griffier, de voorzitter,

Toelichting

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering;

en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Om een goede werking van de Adviesraad te waarborgen worden de leden van de Adviesraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 1 en 2. Adviesraad en Benoeming en samenstelling Adviesraad

Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.

Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een Adviesraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf en vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de Adviesraad worden benoemd door het college. De kandidaten kunnen worden voorgedragen voor lidmaatschap van de Adviesraad. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.

Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de Adviesraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de Adviesraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid (zie het Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 2007, nummer 169).

De samenstelling van de organisaties in dit artikel is bepaald in overleg met de Adviesraad Werk en Inkomen.

Artikel 3 Vergoedingen aan de leden

Spreekt voor zich.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de Adviesraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt ambtelijke ondersteuning geboden. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds en de Adviesraad anderzijds stroomlijnen.

Artikel 5. Taken van het gemeentebestuur

Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijke ondersteuning advies vragen aan de Adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. In beginsel wordt hiervoor een periode van vier tot zes weken in acht genomen, tenzij in onderling overleg tussen Adviesraad en college een andere termijn is bepaald.

Als de adviesaanvraag binnen de gestelde periode voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de Adviesraad, dan kan het advies van de Adviesraad van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.

De Adviesraad ontvangt in beginsel binnen vier tot zes weken een reactie op het advies dat zij heeft uitgebracht, tenzij in onderling overleg anders is bepaald.

Het wordt belangrijk geacht dat de Adviesraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het tweede lid bepaald dat het college ervoor zorgt dat de Adviesraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 6. Ondersteuning Adviesraad

Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de Adviesraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad.

Artikel 7. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad

De Adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het advies wordt op tijd uitgebracht voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de Adviesraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken. Waarbij de Adviesraad overigens wel bevoegd is om algemene vraagstukken, voortkomend uit verschillende gelijkwaardige individuele casus, bespreekbaar te maken bij het ambtelijk apparaat en/of het college.

Ieder lid van de Adviesraad is bevoegd agendapunten aan te dragen.

Artikel 8. Taken van de ambtelijke ondersteuning

De ambtelijke ondersteuning vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college en de Adviesraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen.

Artikel 9. Budget Adviesraad

Het budget is ter vrije besteding van de Adviesraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten (tweede lid). Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht indien deze zijn beoordeeld en goedgekeurd door het college. Het ligt voor de hand dat het college dit beoordeelt voordat de kosten worden gemaakt. De Adviesraad zal daarom vooraf om goedkeuring moeten vragen.

De Adviesraad moet jaarlijks voor 1 september een begroting ter goedkeuring indienen. Ook moet de Adviesraad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het derde lid.