Regeling vervallen per 13-10-2011

Verordening klachtbehandeling gemeente Raalte 2006

Geldend van 01-03-2008 t/m 12-10-2011

Intitulé

Verordening klachtbehandeling gemeente Raalte 2006

De raad van de gemeente Raalte,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. , nr.:

besluit:

vast te stellen de volgende verordening

VERORDENING KLACHTBEHANDELING GEMEENTE RAALTE 2006

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht:Een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • b.

    klager:Degene die een klacht indient.

  • c.

    klaagschrift:Een schriftelijke klacht.

  • d.

    bestuursorgaan:1. de gemeenteraad;2. het college van burgemeester en wethouders;3. de burgemeester.

  • e.

    beklaagde:Degene op wie de klacht betrekking heeft.

  • f.

    klachtencoördinator:Degene die belast is met de taken zoals beschreven in artikel 2 van deze verordening.

  • g.

    rapportage van klachten:Het registratiesysteem, bijgehouden door en in beheer van de klachtencoördinator in verband met de behandeling van klachten.

  • h.

    klachtbehandelaar:Degene die met de behandeling, advisering en afdoening van een schriftelijke of mondelinge klacht is belast.

  • i.

    het presidium:Een overlegorgaan van de raad bestaande uit de voorzitter, de plaatsvervangende voorzitter en de fractievoorzitters.

Artikel 2 Klachtencoördinator

Het college van burgemeester en wethouders wijst een ambtenaar of ambtenaren aan die belast is of belast zijn met:

registreren van mondelinge en schriftelijke klachten;

beoordelen of het een klacht is vallende onder hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht;

ter hand stellen van klaagschriften aan de ambtenaar of het bestuursorgaan welke belast is met de afhandeling van de klacht;

bewaken van de voortgang van de afhandeling;

jaarlijks rapporteren over de geregistreerde mondelinge en schriftelijke klachten.

Artikel 3 Behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten

De medewerkers van de telefooncentrale dienen klagers door te verbinden met de klachtencoördinator. Medewerkers dienen indien zij telefonisch of tijdens een gesprek een klacht

ontvangen dit per direct aan de klachtencoördinator te melden.

Klaagschriften dienen door de medewerkers van de postkamer aan de klachtencoördinator ter hand te worden gesteld. Indien een medewerker een klaagschrift ontvangt die niet eerst door de klachtencoördinator is behandeld dan dient het klaagschrift aan de klachtencoördinator ter hand te worden gesteld.

De klachtbehandelaar is, indien de klacht betreft:

een ambtenaar, het betreffende afdelingshoofd;

een directielid (niet zijnde de gemeentesecretaris), de gemeentesecretaris;

een afdelingshoofd; de gemeentesecretaris;

de gemeentesecretaris, de burgemeester;

de burgemeester, de loco-burgemeester;

een wethouder, de burgemeester;

het college van burgemeester en wethouders, het presidium;

een commissie als omschreven in de artikelen 83 en 84 Gemeentewet, het presidium;

de gemeenteraad, het presidium;

de raadsgriffier, de (plaatsvervangende) voorzitter van de raad;

de griffie, de raadsgriffier.

Indien meerdere afdelingen bij een klacht zijn betrokken, wordt als klachtbehandelaar aangewezen het afdelingshoofd waar het hoofdaccent van de klacht ligt.

De mondelinge klager wordt gewezen op de mogelijkheid van het indienen van een schriftelijke klacht.

Artikel 4 Beslissing op mondelinge en schriftelijke klachten.

De beslissing op mondelinge klachten en klaagschriften over bestuursorganen of personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt genomen door het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 5 Wijze van behandeling van klachten.

De afhandeling van de ingediende klachten geschiedt overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 6 Rapportage van klachten.

De rapportage zoals genoemd in artikel 2 wordt aan de raad ter kennis name voorgelegd en bevat minimaal een overzicht van het aantal in het afgelopen jaar ingediende klachten, de aard van die klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de klachtenbehandeling.

Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden.

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de derde dag na de dag waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2. Op dat tijdstip wordt ingetrokken de op 2 januari 2001 vastgestelde "'Verordening behandeling van klachten gemeente Raalte".

Artikel 9 Citeertitel.

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening klachtbehandeling gemeente Raalte 2006".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad gehouden op 2006,
de griffier, de voorzitter,
Drs. H. van der Meulen dhr. P. Van Veen.

Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting

Toelichting artikel 1:

Er ontbrak een lijst van begripsbepalingen. Deze omissie is hersteld in de nieuwe verordening.

Toelichting artikel 3.

Bij de keuze van een klachtbehandelaar is ernaar gestreefd dat de klacht door een ander persoon wordt behandeld dan degene, die in eerste instantie bij de klacht betrokken is geweest. Dit is volgens art. 9:7 Algemene wet bestuursrecht verplicht behalve wanneer de klacht op een gedraging van het bestuursorgaan zelf dan wel de voorzitter of een lid ervan betrekking heeft. Er is gestreefd naar uniformiteit en eenduidigheid in de behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten. Hierdoor zijn de artikelen over de behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten (ex art. 3 en 4) samengevoegd. Dit is mogelijk omdat de klachtbehandelaar bij mondelinge en/of schriftelijke klachten, in de nieuwe verordening, dezelfde persoon is. In de (nieuwe) verordening is de aangewezen klachtbehandelaar ook bevoegd de klacht te behandelen als de klacht handelt over de niet-tijdige afdoening van een brief en/of verzoek.

Het is niet nodig te regelen wie de klachtbehandeling verricht ten aanzien van een klacht gericht tegen een sectorhoofd omdat wij in onze organisatie geen sectorhoofd kennen. Er is in de verordening een bepaling opgenomen dat de coördinatie van de behandeling van een klacht beoogt waarbij meerdere afdelingen betrokken zijn. Dit ter voorkoming dat een klacht slechts gedeeltelijk wordt behandeld.

Daarnaast is vastgesteld wie de klachtbehandelaar is als er een klacht wordt ingediend die betrekking heeft op een directielid, de wethouder, de griffie en de griffier aangezien dit nog niet was geregeld. Voor een duidelijke scheiding tussen klachten- en bezwaarschriftenverordening is er voor gekozen de voorzitter van de commissie bezwaarschriften niet te belasten met het behandelen van klachten. Tevens is er naar gestreefd om interne klachten ook intern te houden aangezien klagers na een interne klachtbehandeling het recht hebben op een externe klachtbehandeling (een onafhankelijke behandeling van de klacht door een andere instantie) als zij dat wensen.

Toelichting artikel 7:

Thans is vastgesteld dat het jaarverslag ter kennis name wordt voorgelegd aan de gemeenteraad in plaats van aan de commissie algemene zaken.

Toelichting artikel 9:

Er is thans voor gekozen de"Verordening behandeling van klachten gemeente Raalte" te citeren als "Verordening klachtbehandeling gemeente Raalte 2006".