Regeling vervallen per 01-01-2016

Verordening bestuurscommissie Regio Twente-Netwerkstad

Geldend van 01-04-2007 t/m 31-12-2015

Intitulé

Verordening bestuurscommissie Regio Twente-Netwerkstad

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    regioraad: het algemeen bestuur van Regio Twente;

  • b.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van Regio Twente;

  • c.

    wet: de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • d.

    plusregio: een regionaal openbaar lichaam als bedoeld in artikel 104 van de wet;

  • e.

    bestuurscommissie: een bestuurscommissie als bedoeld in artikel 112 van de wet;

Artikel 2 Instelling

  • 1. Voor de in lid 2 genoemde gemeenten is er een bestuurscommissie, genaamd bestuurscommissie Regio Twente-Netwerkstad.

  • 2. De bestuurscommissie is van toepassing op de gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Hengelo en Oldenzaal.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit:

    • a.

      twee door en uit het college van burgemeester en wethouders van elk van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten aan te wijzen leden;

    • b.

      een door en uit de bestuurscommissie Landelijke gemeenten aan te wijzen lid;

    • c.

      twee door en uit gedeputeerde staten van Overijssel aan te wijzen leden als agendalid;

  • 2. Het lidmaatschap van de bestuurscommissie eindigt op de dag dat het lid de hoedanigheid op grond waarvan hij is aangewezen, niet meer bezit of een in het eerste lid onder a bedoelde aanwijzing is ingetrokken.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1. Voorzitter van de bestuurscommissie is een door deze commissie uit haar midden aan te wijzen lid. De voorzitter heeft tevens zitting in het dagelijks bestuur.

  • 2. De bestuurscommissie wijst uit haar midden voorts een plaatsvervangend voorzitter aan. Hij vervangt de voorzitter bij diens afwezigheid, behalve als lid van het dagelijks bestuur.

Artikel 5 Secretaris en bijstand

  • 1. Als secretaris van de bestuurscommissie fungeert een door de secretaris/algemeen directeur van Regio Twente aan te wijzen medewerker van Regio Twente. Op gelijke wijze wordt een plaatsvervangend secretaris aangewezen.

  • 2. De in lid 1 bedoelde secretaris staat de bestuurscommissie bij in haar werkzaamheden.

  • 3. De bestuurscommissie kan zich bij de uitoefening van haar taak doen bijstaan door ambtenaren van Regio Twente en de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten en door andere adviseurs.

Artikel 6 Taken en bevoegdheden

  • 1. De taken en bevoegdheden van de bestuurscommissie beperken zich tot het grondgebied van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten.

  • 2. De bestuurscommissie is belast met:

    • a.

      het gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de regioraad en het dagelijks bestuur over taken en bevoegdheden die betrekking hebben op een plusregio;

    • b.

      het op initiatief van de bestuurscommissie en/of een of meer van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten bespreken van en zo nodig nemen van besluiten over de (gedeeltelijke) voorbereiding en nadere uitwerking van door de regioraad vast te stellen en vastgestelde plannen en besluiten en het op grond daarvan desgewenst maken van verdergaande verplichtende afspraken over taken en bevoegdheden die betrekking hebben op een plusregio;

    • c.

      het op initiatief van de bestuurscommissie en/of een of meer van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten bespreken en voorbereiden van en zo nodig nemen van besluiten over onderwerpen en projecten die betrekking hebben op het stedelijk gebied;

    • d.

      het vaststellen en uitvoeren van grondbeleid als bedoeld in artikel 119 van de wet;

    • e.

      het verrichten van uitgaven binnen de door de regioraad vastgestelde programmabegroting en het verrichten van budgetbewaking.

  • 3. De bestuurscommissie oefent de in lid 2 vermelde taken en bevoegdheden, voor zover van toepassing, uit met inachtneming van de door de regioraad voor haar taakveld vastgestelde begroting.

Artikel 7 Financiën

De volgende kosten zijn voor rekening van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten op basis van een door de bestuurscommissie te bepalen verdeelsleutel:

  • a.

    personele en andere kosten die Regio Twente specifiek voor de Netwerkstad maakt en gemeentelijke kosten die ten behoeve van deze commissie worden gemaakt;

  • b.

    specifieke projecten die uitsluitend ten behoeve van een of meer van bedoelde gemeenten worden gedaan;

Artikel 8 Vergaderingen

  • 1. De bestuurscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter van deze commissie dan wel tenminste drie leden dit noodzakelijk acht(en).

  • 2. De voorzitter bepaalt in overleg met de leden de vergaderlocatie.

  • 3. De vergaderingen van de bestuurscommissie worden met gesloten deuren gehouden.

  • 4. De artikelen 55 (geheimhouding) en 57 (onschendbaarheid) van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 5. De agenda en de bijbehorende voorstellen worden ter kennisneming toegezonden aan het dagelijks bestuur. De bestuurscommissie verstrekt aan het dagelijks bestuur desgevraagd alle inlichtingen die hierover van belang kunnen zijn.

Artikel 9 Besluiten

  • 1. Besluiten worden genomen bij een volstrekte meerderheid van stemmen.

  • 2. Elk lid van de bestuurscommissie, met uitzondering van de agendaleden en het lid uit de bestuurscommissie Landelijke gemeenten, beschikt over 1 stem.

  • 3. Een geldig besluit kan slechts worden genomen in een vergadering waarin tenminste de helft van het aantal in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten vertegenwoordigd is. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is belegt de voorzitter, met een tussentijd van tenminste drie werkdagen, opnieuw een vergadering waarin, ongeacht het aantal aanwezige leden, besluitvorming kan plaatsvinden over onderwerpen die op de oorspronkelijke agenda vermeld staan.

  • 4. De stemming over personen geschiedt bij gesloten en ongetekende briefjes. Indien de stemmen staken wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden. Staken de stemmen opnieuw dan beslist het lot.

  • 5. De overige stemmingen geschieden bij hoofdelijke oproeping indien de voorzitter of een van de leden dat verlangt. In dat geval geschieden zij mondeling. Indien de stemmen staken wordt tijdens dezelfde vergadering een herstemming gehouden. Indien de stemmen bij herstemming nogmaals staken is het voorstel niet aangenomen.

Artikel 10 Besluitenlijst

  • 1. De secretaris van de bestuurscommissie maakt een besluitenlijst van hetgeen in de vergadering van de commissie aan de orde is geweest.

  • 2. De besluitenlijst wordt ter kennisneming toegezonden aan het dagelijks bestuur, de bestuurscommissie Landelijke gemeenten, de leden van de regioraad en de colleges van burgemeester en wethouders en raden van aan Regio Twente deelnemende gemeenten.

Artikel 11 Ondertekening

Stukken die van de bestuurscommissie uitgaan worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 12 Informatie- en verantwoordingsplicht

Op de bestuurscommissie respectievelijk haar leden is van toepassing het bepaalde in de artikelen 21, leden 1 en 2, 23 en 24 van de Regeling Regio Twente, voor zover daarin verplichtingen aan het dagelijks bestuur respectievelijk haar leden zijn opgelegd.

Artikel 13 Radencommissie

  • 1. De raden van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten kunnen een gezamenlijke radencommissie instellen waarvan de samenstelling, zittingsduur, werkwijze en secretariële ondersteuning wordt geregeld in een door de radencommissie vast te stellen reglement van orde.

  • 2. De radencommissie heeft tot taak:

    • a.

      het adviseren van de raden van de vijf gemeenten over alle onderwerpen die een gemeenschappelijke besluitvorming in de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten vergen;

    • b.

      het voeren van overleg met de bestuurscommissie Netwerkstad over aangelegenheden die de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten betreffen;

    • c.

      het namens de raden van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten uitoefenen van controle op de bestuurlijke activiteiten van de bestuurscommissie Netwerkstad voorzover deze bevoegdheid niet is voorbehouden aan de regioraad en het dagelijks bestuur.

  • 3. De radencommissie adviseert integraal, inclusief de financiële aspecten.

  • 4. De radencommissie is ter uitvoering van haar taak bevoegd om informatie op te vragen bij de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten.

Artikel 14 Onvoorzienbaarheid

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het dagelijks bestuur.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 april 2007.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening bestuurscommissie Regio Twente-Netwerkstad”.

Toelichting

Artikel 2

In lid 2 wordt de territoriale status als bedoeld in artikel 112 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) tot uitdrukking gebracht.

Artikelen 3 en 9

De samenstelling komt zoveel mogelijk overeen met die van de huidige Stuurgroep Netwerkstad. De betrokkenheid vanuit het dagelijks bestuur van Regio Twente wordt thans gestalte gegeven door de voorzitter van de bestuurscommissie tevens lid van het dagelijks bestuur te laten zijn.

Twee leden van gedeputeerde staten hebben ook zitting in de Stuurgroep Netwerkstad. Continuering daarvan past in de uitgangspunten van de nota “Van Vorm en Beweging” en de besluitvorming die daarover heeft plaatsgevonden. Omdat het thans om een bestuurscommissie gaat die ook formele besluiten kan nemen ligt een agendalid, dus zonder stemrecht, meer voor de hand. De provincie heeft immers op grond van de Wgr voor Regio Twente een toezichthoudende en arbitrerende rol.

Het lidmaatschap van een lid van de bestuurscommissie Landelijke gemeenten vloeit eveneens voort uit de nota “Van Vorm en Beweging” en de besluitvorming die daarover heeft plaatsgevonden. Ook in dit geval ligt een lidmaatschap zonder stemrecht voor de hand.

Artikel 4

Het is de wens van de betreffende gemeenten om zelf de voorzitter van de bestuurscommissie aan te wijzen. Gekozen wordt voor een voorzitter uit het midden van de bestuurscommissie. Dit betekent dat de voorzitter ook zijn eigen gemeente vertegenwoordigt, deelneemt aan de beraadslagingen en namens zijn eigen gemeente stemrecht heeft.

In de nota “Van Vorm en Beweging” wordt voorgesteld de voorzitter tevens lid te laten zijn van het dagelijks bestuur. Omdat het dagelijks bestuur geen plaatsvervangers kent vervangt de plaatsvervangend voorzitter van de bestuurscommissie niet in het dagelijks bestuur.

Artikel 5

Omdat het projectbureau Netwerkstad onder verantwoordelijkheid van de secretaris/algemeen directeur van Regio Twente wordt gebracht ligt het voor de hand dat hij de secretaris van de bestuurscommissie aanwijst. Daarnaast blijft het mogelijk dat gemeentelijke medewerkers ondersteuning aan de bestuurscommissie en de projecten van de Netwerkstad verlenen.

Artikel 6

In lid 1 wordt tot uitdrukking gebracht dat de taken en bevoegdheden van de bestuurscommissie zich beperken tot het grondgebied van de betreffende gemeenten. Dit is in overeenstemming met artikel 112 Wgr.

De taken en bevoegdheden zoals die geformuleerd zijn onder 2a t/m 2c corresponderen in beginsel met die van de bestuurscommissie Landelijke gemeenten. Daarmee wordt de gelijkwaardigheid van deze commissies, waartoe de regioraad op 1 maart 2006 heeft besloten, geregeld. Voor de Netwerkstad wordt daaraan overeenkomstig de nota “Van Vorm en Beweging” toegevoegd het grondbeleid.

Onderwerpen als bedoeld in lid 2a kunnen zijn het Regionaal Structuurplan, het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan (RVVP), REOP, woningbouwafspraken e.d.

Bij lid 2b kan worden gedacht aan woningbouwafspraken op Twentse schaal waarbij een verdeling over de Netwerkstad en de Landelijke gemeenten wordt gemaakt, waarbij de verdere verdeling per gebied door de bestuurscommissie wordt bepaald. Andere voorbeelden zijn nadere beleidsafspraken over bedrijventerreinen, kantoorlocaties en detailhandelsvoorzieningen en uitvoering van projecten in het kader van het REOP en het RVVP.

Lid 2c heeft betrekking op gemeentelijke projecten, die geen relatie hebben met de taken en bevoegdheden als plusregio. Binnen de Netwerkstad zijn dergelijke projecten, de zgn. boegbeeldprojecten, al enkele jaren onderwerp van bespreking. Daarnaast kan in dit verband gedacht worden aan de strategische visie voor de Netwerkstad en de ruimtelijke ontwikkelingsagenda, die beide overigens ook als bouwsteen kunnen dienen voor de plustaken.

Lid 2d regelt de bevoegdheden van de bestuurscommissie op het gebied van grondbeleid. In artikel 119 van de Wgr worden aan de regioraad bevoegdheden m.b.t. grondbeleid toegekend. Voor wat betreft het grondgebied van de Netwerkstadgemeenten worden deze bevoegdheid in deze verordening door de regioraad gedelegeerd aan de bestuurscommissie Regio Twente-Netwerkstad. Deze delegatie betekent dat de regioraad terzake geen bevoegdheid meer heeft, tenzij de delegatie wordt ingetrokken.

Artikel 7

In het kader van de besluitvorming over de nota “Van Vorm en Beweging” heeft de regioraad op 1 maart 2006 bepaald dat de kosten van specifieke projecten, die alleen door specifieke gemeenten worden gedaan, voor rekening komen van de desbetreffende gemeenten. Dit geldt ook voor de kosten van het Projectbureau netwerkstad en kosten die de gemeenten voor de Netwerkstad maken. Omdat er per onderdeel een andere verdeelsleutel is wordt er voor gekozen om de bestuurscommissie deze sleutel te laten vaststellen. Op de overige kosten blijft de normale verdeelsleutel op basis van het aantal inwoners van toepassing. Tot deze kosten worden ook gerekend die van het secretariaat van de bestuurscommissies Netwerkstad en Landelijke gemeenten. De kosten daarvoor zullen niet of nauwelijks van elkaar verschillen en elke gemeente heeft in één van deze commissies zitting.

Artikelen 8 t/m 12 alsmede 14 en 16

Dit zijn gebruikelijke bepalingen die ook gelden voor de huidige bestuurscommissies van Regio Twente (Openbare Gezondheidszorg, Recreatie & Toerisme en Veiligheid). Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de vergaderingen van de bestuurscommissie in beslotenheid plaatsvinden (artikel 8, lid 3), maar dat de besluitenlijsten (artikel 10, lid 2) daarvan openbare stukken zijn.

Artikel 13

Bij de evaluatie van de Netwerkstad is naar voren gekomen dat deze commissie ook in de nieuwe situatie wenselijk wordt geacht.

Voor wat betreft de taken is uitgegaan van hetgeen daarover is bepaald in het “Reglement van orde Netwerkstad Twente radencommissie”. In lid 2c is toegevoegd dat de controle op de bestuurlijke activiteiten niet geldt voor zover dit is voorbehouden aan de regioraad en het dagelijks bestuur. De bestuurscommissie Netwerkstad is immers formeel een orgaan van Regio Twente. De bestuurscommissie dient daarom over aangelegenheden die de taken en bevoegdheden van Regio Twente betreffen en waarover zij zelfstandig kan beslissen, verantwoording af te leggen aan de regioraad. Verder is in de verordening een informatieplicht aan het dagelijks bestuur opgenomen omdat dit bestuur verantwoordelijk is voor de bewaking van de integraliteit.

In lid 2b staat als taak van de radencommissie het voeren van overleg met de bestuurscommissie. Dit overleg kan er toe leiden dat de radencommissie vraagt een onderwerp te agenderen voor de vergadering van de bestuurscommissie.

Artikel 15

Voorgesteld wordt op 1 april 2007 de voorstellen die gebaseerd zijn op Van Vorm en Beweging te implementeren.