Regeling vervallen per 05-08-2016

Verordening bestuurscommissie OZJT

Geldend van 31-12-2015 t/m 04-08-2016

Intitulé

Verordening bestuurscommissie OZJT

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de regioraad: het algemeen bestuur van de Regio Twente;

  • b.

    het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Regio Twente;

  • c.

    de portefeuillehouder: de daartoe door het college van burgemeester en wethouders van de deelnemer aangewezen portefeuillehouder dan wel de door dit college aangewezen plaatsvervanger;

  • d.

    bestuurscommissie: de bij deze verordening ingestelde bestuurscommissie;

  • e.

    deelnemer: een aan de Regio Twente deelnemende gemeente;

  • f.

    OZJT: Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp in Twente.

Artikel 2 Bestuurscommissie

Er is een bestuurscommissie voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning, genaamd bestuurscommissie OZJT.

Artikel 3 Samenstelling

De bestuurscommissie bestaat uit de portefeuillehouder van elke deelnemer.

Artikel 4 Beëindiging lidmaatschap

Het lidmaatschap van de bestuurscommissie eindigt op de dag dat het lid geen portefeuillehouder meer is.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. Voorzitter van de bestuurscommissie is een door deze commissie uit zijn midden aan te wijzen lid.

  • 2. De bestuurscommissie kiest uit haar midden voorts een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De voorzitter vertegenwoordigt de bestuurscommissie in en buiten rechte.

Artikel 6 Secretaris

  • 1. Als secretaris van de bestuurscommissie treedt op een door deze commissie aan te wijzen functionaris. Bij diens verhindering wordt hij vervangen door een door deze commissie aan te wijzen plaatsvervanger.

  • 2. De in lid 1 bedoelde secretaris staat de bestuurscommissie bij in haar werkzaamheden.

Artikel 7 Bijstand

De bestuurscommissie kan zich bij de uitoefening van haar taak doen bijstaan door ambtenaren van Regio Twente en/of van de deelnemers.

Artikel 8 Taken en bevoegdheden

  • 1. De bestuurscommissie heeft met betrekking tot haar taakveld de volgende taken en bevoegdheden:

    • a.

      Het opstellen van het ontwerp van de (meerjaren)programmabegroting en programmarekening, inclusief (beleids)toelichting alsmede het vaststellen van de productenraming en productenrealisatie, een en ander binnen de door het dagelijks bestuur vast te stellen kaders en tijdsplanning;

    • b.

      Het verrichten van uitgaven binnen de door de regioraad vastgestelde begroting;

    • c.

      Het verrichten van budgetbewaking met betrekking tot de door de regioraad vastgestelde begroting;

    • d.

      Het voorbereiden en uitvoeren van door de deelnemers vast te stellen beleid;

    • e.

      Het benoemen, schorsen en ontslaan van personeel dat bij Regio Twente in dienst wordt genomen voor de uitvoering van werkzaamheden ten behoeve van de jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning alsmede het nemen van rechtspositionele maatregelen;

    • f.

      [vervallen]

  • 2. De bestuurscommissie oefent de in lid 1 vermelde taken en bevoegdheden uit met inachtneming van de door de regioraad voor haar taakveld vastgestelde begroting.

  • 3. [vervallen]

  • 4. Aangelegenheden welke aan de regioraad moeten worden voorgelegd worden via het dagelijks bestuur aangeboden.

Artikel 9 Vergaderingen

  • 1. De bestuurscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter van deze commissie dan wel ten minste vijf portefeuillehouders dit noodzakelijk acht(en).

  • 2. De voorzitter bepaalt in overleg met de portefeuillehouders de vergaderlocaties.

  • 3. De vergaderingen van de bestuurscommissie worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer ten minste een vijfde van het aantal aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. De bestuurscommissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4. De artikelen 55 (geheimhouding) en 57 (onschendbaarheid) van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 5. De vergaderingen van de bestuurscommissie kunnen worden voorbereid door een agendacommissie bestaande uit de voorzitter en maximaal vijf door de bestuurscommissie aan te wijzen leden. De agendacommissie wordt bijgestaan door de secretaris en daartoe door de bestuurscommissie aan te wijzen ambtenaren van Regio Twente en/of van de deelnemers.

  • 6. De voorzitter kan bepalen dat anderen dan de leden van de bestuurscommissie en de secretaris van deze commissie deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 10 Besluiten

  • 1. Besluiten worden genomen bij een volstrekte meerderheid van stemmen.

  • 2. Een portefeuillehouder beschikt over het aantal stemmen dat overeenkomt met het aantal inwoners van de deelnemer die hij vertegenwoordigt bij aanvang van het kalenderjaar.

  • 3. Een geldig besluit kan slechts genomen worden in een vergadering waarin ten minste de helft van het aantal portefeuillehouders aanwezig is. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is belegt de voorzitter, met een tussentijd van tenminste drie werkdagen, opnieuw een vergadering waarin, ongeacht het aantal aanwezige portefeuillehouders, besluitvorming kan plaatsvinden over onderwerpen die op de oorspronkelijke agenda vermeld staan.

  • 4. De stemming over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen geschiedt bij gesloten en ongetekende briefjes. Indien de stemmen staken wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden. Staken bij deze stemming de stemmen opnieuw, dan beslist het lot.

  • 5. De overige stemmingen geschieden bij hoofdelijke oproeping, indien de voorzitter of een van de portefeuillehouders dat verlangt. In dat geval geschieden zij mondeling. Indien de stemmen staken, wordt tijdens dezelfde vergadering een herstemming gehouden. Indien de stemmen bij herstemming nogmaals staken is het voorstel niet aangenomen.

Artikel 11 Besluitenlijst

  • 1. De secretaris van de bestuurscommissie maakt een besluitenlijst van hetgeen in de vergadering aan de orde is geweest.

  • 2. [vervallen]

Artikel 12 Ondertekening

Stukken die van de bestuurscommissie uitgaan worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 13 Informatie- en verantwoordingsplicht

Op de bestuurscommissie respectievelijk de portefeuillehouders is van toepassing het bepaalde in de artikelen 21, leden 1 en 2, 23 en 24 van de Regeling Regio Twente, voor zover daarin verplichtingen aan het dagelijks bestuur respectievelijk haar leden zijn toegekend.

Artikel 14 Onvoorzienbaarheid

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur, gehoord de voorzitter van de bestuurscommissie.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening bestuurscommissie OZJT”.

Toelichting vanuit Samen14:

De Verordening bestuurscommissie OZJT is in het leven geroepen om de nieuwe taken voor gemeenten op het gebied van jeugdhulp (Jeugdwet) en maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) waarvoor is besloten regionaal samen te werken te besturen. In de notities Samenwerken aan jeugdzorg en positionering jeugdhulptaken in Twente is dit nader beschreven. Er is mede op basis hiervan gekozen voor een aparte verordening om de aparte positionering binnen de regio voor deze nieuwe taken te waarborgen. De taken waarover deze bestuurscommissie zeggenschap heeft zijn overigens niet in deze verordening opgenomen maar de Regeling Regio Twente.

De verordening is ten behoeve van de eenheid in de regio gebaseerd op de bestaande verordening op de bestuurscommissie Publieke Gezondheid. Deze verordening is niet geheel overgenomen maar waar mogelijk aangepast op basis van de ervaringen binnen of geïnspireerd door de huidige samenwerking Samen14. In algemene zin betekent dit dat er een voorzitter uit gemeenten benoemd kan worden en een ambtelijk secretaris, welke beiden niet automatisch respectievelijk een dagelijks bestuurlid van de Regio Twente danwel de directeur van het domein/taakveld binnen Regio Twente betreffen. Dit plaatst gemeenten meer aan zet. De agendacommissie kan bijvoorbeeld de rol van het Bestuurlijk Coördinatieoverleg Samen14 overnemen. Ambtelijk functionarissen uit gemeenten, zoals bijvoorbeeld de voorzitter of leden van een ambtelijk overleg, kunnen de agendacommissie ondersteunen.

Praktischerwijs wordt in de verordening nu ook gesproken over functionarissen die taken kunnen uitoefenen, in plaats van directeur c.q. afdelingshoofden van domeinen. Dit geeft maximale flexibiliteit bij de ondersteuning en inrichting van (de Bestuurscommissie) OZJT.

De verordening komt tot stand onder de huidige Regeling Regio Twente waarbij regioraad en dagelijks bestuur hun huidige formele positie hebben waarbij de resultaten van de uitwerking van de heroriëntatie van de gemeentelijke samenwerking in Twente, waaraan momenteel gewerkt wordt, dus nog niet verwerkt zijn. Een dagelijks bestuurslid van de regio kan uiteraard toegelaten worden bij de vergadering van de bestuurscommissie. Het wordt gezien de huidige regeling ook als praktisch ervaren en daarmee aanbevolen. Hiermee is de lijn naar Dagelijks en Algemeen Bestuur beter geborgd.

De bestuurscommissie bestaat formeel uit één deelnemer, de verantwoordelijk portefeuillehouder, per gemeente. Het terrein van de bestuurscommissie OZJT beslaat zowel jeugdhulp als maatschappelijke ondersteuning. De praktijk leert dat dit over meerdere lokale portefeuillehouders verdeeld kan zijn.

Er is formeel geen bezwaar dat tijdens vergaderingen de andere verantwoordelijk portefeuillehouder aanschuift en op momenten of de gehele vergadering het vaste lid vervangt. Let wel: Bij beider aanwezigheid bij bijvoorbeeld stemmingen geldt de stem van één deelnemer.

De verordening treedt in werking op 1 januari 2015, de datum waarin formeel de nieuwe taken tot de gemeentelijke verantwoordelijkheid gaan behoren.