Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR190766
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR190766/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand (Wwb) en Wet investeren in jongeren (WIJ) gemeente Kapelle/Reimerswaal
Geldend van 01-07-2010 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010
Intitulé
Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand (Wwb) en Wet investeren in jongeren (WIJ) gemeente Kapelle/ReimerswaalDe raad van de gemeente Reimerswaal
gezien het advies van de Opinieraad, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Reimerswaal d.d. 23 april 2010;
gelet op de artikelen 147, eerste lid Gemeentewet, artikel 8 van de Wet werk en bijstand en artikel 12, eerste lid en onderdeel d van de Wet investeren in jongeren, overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop bijstandsgerechtigden en jongeren betrokken worden bij de uitvoering van de wet, bij verordening te regelen;
b e s l u i t :
in te trekken de "Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand Kapelle/Reimerswaal 2004" en vast te stellen de
Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Kapelle/Reimerswaal.
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijving
Deze verordening verstaat onder:
a. de wet: de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet investeren in jongeren (Wij).
b. de gemeenteraad: de gemeenteraad van Kapelle/Reimerswaal
c. het college: het college van burgemeester en wethouders.
d. Sociale zaken: de afdeling sociale zaken van de gemeente Kapelle/Reimerswaal
e. cliënten: de in de gemeente Kapelle/Reimerswaal woonachtige personen bedoeld in artikel 7, eer-ste lid van de Wet werk en bijstand, te weten zij die algemene bijstand ontvangen, in de gemeente Kapelle/Reimerswaal woonachtige personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid van de Wet werk en bijstand, in de gemeente Kapelle/Reimerswaal woonachtige per-sonen met een nabestaanden- of halfwezenuitkering op grond van de Algemene nabe-staandenwet, in de gemeente Kapelle/Reimerswaal woonachtige niet-uitkeringsgerechtigden en in de gemeente Kapelle/Reimerswaal woonachtige personen zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet investeren in jongeren.
f. de cliëntenraad: de door het college ingestelde cliëntenraad.
Hoofdstuk 2 BEPALINGEN OVER DE CLIËNTENRAAD
Artikel 2 Taak van de cliëntenraad
-
1 De cliëntenraad heeft een drieledige taak:
a. zij draagt zorg voor informatie, hulp en advies aan cliënten en komt op voor hun belangen;
b. zij brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over alle zaken die binnen de gemeentelijke beleidsvrijheid vallen en van belang zijn voor mensen met een inkomen rond het minimum;
c. zij stelt onderwerpen die de kwaliteit van dienstverlening van sociale zaken betreffen aan de orde en doet verbetervoorstellen.
-
2 De cliëntenraad is niet bevoegd zich te mengen in aangelegenheden met betrekking tot een individuele belanghebbende.
Artikel 3 Samenstelling, voordracht, benoeming en zittingsduur
-
1 Er wordt een onafhankelijke commissie ingesteld, te weten de cliëntenraad.
-
2 Bij de samenstelling van de cliëntenraad wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke samenstelling vanuit/namens de cliënten.
-
3 De cliëntenraad heeft een maximaal aantal van 12 leden. Minimaal 2 cliënten per gemeente hebben zitting;
-
4 Het staat de cliëntenraad vrij om voor bepaalde onderwerpen een commissie in te stellen, waarvan ook mensen van buiten de cliëntenraad deel kunnen uitmaken.
-
5 De leden worden door het college benoemd voor een periode van 4 jaar. Het college stelt dit voorstel op, op basis van een voordracht van de cliëntenraad. Aftredende leden zijn in principe herbenoembaar voor een tweede termijn.
-
6 De cliëntenraad benoemt uit haar midden een voorzitter.
-
7 Leden die tussentijds ontslag nemen doen hiervan schriftelijk mededeling aan de cliëntenraad en het college. Bij tussentijds ontslag geldt een opzegtermijn van één (1) maand.
-
8 Indien de meerderheid van de leden van de cliëntenraad van mening is dat een lid de constructieve werking van de cliëntenraad in de weg staat of deze in diskrediet brengt, legt de cliëntenraad een verzoek tot ontslag voor aan het college.
-
9 Leden die niet langer uitkeringsgerechtigd zijn kunnen hun lidmaatschap voortzetten tot aan de afloop van hun benoemingstermijn.
Hoofdstuk 3 INFORMATIE, OVERLEG EN ADVIES
Artikel 4 Informatieverschaffing
De cliëntenraad ontvangt van gemeentewege alle informatie die nodig is voor haar taakvervulling op een zodanig tijdstip dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.
Artikel 5 Periodiek overleg
-
1 Maximaal vijf keer per jaar vindt overleg plaats tussen de cliëntenraad en een namens de gemeente aan te wijzen vertegenwoordiger(s).
-
2 In overleg met de voorzitter van de cliëntenraad stelt de vertegenwoordiger van de gemeente de tijd, plaats en agenda van deze vergaderingen vast. De vertegenwoordiger van de gemeente roept de vergadering ten minste 7 dagen van te voren bijeen door
middel van een schriftelijke kennisgeving, vergezeld van de agenda.
Artikel 6 Werkzaamheden van de cliëntenraad
-
1 De cliëntenraad brengt binnen 4 weken advies uit over de door het college ter advisering voorgelegde onderwerpen. Als een aanbeveling van de cliëntenraad niet wordt overge-nomen, wordt dit gemotiveerd.
-
2 Raadsvoorstellen betreffende onderwerpen waarop de cliëntenraad adviesbevoegdheid heeft, worden opgeschort zolang de gemeenteraad de aanbevelingen van de cliënten-raad niet heeft ontvangen voor zover de adviezen tijdig (binnen 4 weken) door de cliën-tenraad gegeven zijn.
-
3 Het college c.q. de gemeenteraad informeert de cliëntenraad over wat er met het advies van de cliëntenraad is of zal worden gedaan.
Artikel 7 Faciliteiten, eigen budget, ambtelijk secretaris, jaarverslag en huishoudelijk
-
1 Van gemeentewege wordt, voor zover het binnen de mogelijkheden van het gebouw te realiseren is, zorggedragen voor het beschikbaar stellen aan de cliëntenraad van pas-sende kantoor-, vergader- en spreekkameraccommodatie die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking, middels reservering via de afdeling Werk en Inkomen door een nader aan te wijzen persoon. Tevens wordt zorggedragen voor de beschikbaarstelling van de benodigde faciliteiten, zoals telefoon, computer met printer, internet en kopieerapparaat voor zover dit binnen de mogelijkheden van het gebouw te realiseren is.
-
2 De kosten van de cliëntenraad komen ten laste van het budget voor de cliëntenraad dat wordt vastgesteld door de gemeente. De cliëntenraad beschikt daarvan over een eigen jaarbudget en dient daartoe een begrotingsvoorstel in. Het budget daarvoor wordt door de gemeenteraad vastgesteld en voorziet behalve in de eigen activiteiten en (reis-)kosten mede in de benodigde deskundigheidsbevordering en communicatie met de achterban, alsmede in overleg met andere cliëntenraden in regionaal en/of provinciaal verband.
-
3 Indien externe advisering noodzakelijk is en de kosten hiervan niet door het budget van de cliëntenraad worden gedekt is voorafgaande toestemming vereist.
-
4 De gemeente draagt er zorg voor dat de cliëntenraad op haar verzoek ambtelijk wordt ondersteund. De ambtenaar is geen lid van de cliëntenraad en treedt op als intermediair tussen de cliëntenraad en het ambtelijk apparaat van de gemeente. Verzoeken om informatie, antwoorden op vragen, voorzieningen e.d. lopen via de ambtenaar en deze bewaakt de tijdige afhandeling. Over de inrichting en taak van het ambtelijk secretariaat worden nadere afspraken gemaakt.
-
5 De cliëntenraad brengt jaarlijks voor 1 mei schriftelijk verslag uit over haar activiteiten in het afgelopen jaar aan de gemeenteraad en het college.
-
6 De cliëntenraad voorziet zelf in een huishoudelijk reglement.
Hoofdstuk 4 KOSTEN, SAMENWERKING EN EVALUATIE
Artikel 8 Kostenvergoeding periodiek overleg
De leden van de cliëntenraad hebben recht op een door de gemeenteraad vast te stellen forfaitaire kostenvergoeding en een vergoeding voor reis- en verblijfskosten voor het verrich-ten van vrijwilligerswerk.
Artikel 9 Geen benadeling
Leden van de cliëntenraad ondervinden op geen enkele wijze enig nadeel uit hoofde van de uitoefening van hun functie. Leden van de cliëntenraad kunnen niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
Artikel 10 Regionale Samenwerking
Het staat de cliëntenraad vrij zich regionaal en landelijk aan te sluiten bij verwante samenwerkingsverbanden. Indien een hechtere regionale samenwerking wordt beoogd en aanleiding zou geven tot het maken van wijzigingen in deze verordening, worden de benodigde wijzigingsvoorstellen voorgelegd aan het college.
Artikel 11 Evaluatie
In het overleg tussen de vertegenwoordiger van de gemeente en de cliëntenraad zullen de deelnemers aan het overleg jaarlijks evalueren of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie goed voldoet. In het jaarverslag van de cliëntenraad wordt hier melding van gemaakt.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 12 Geheimhoudingsplicht
De cliëntenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente zal de cliëntenraad informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.
Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Artikel 14 Slotbepaling
Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren Kapelle/Reimerswaal”.
Artikel 15 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2010.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl