Regeling vervallen per 01-01-2017

Besluit tot overdracht van taken en bevoegdheden voor de taakvelden ICT, P&O, Salarisadministratie en Werk, Inkomen en Zorg

Geldend van 05-02-2015 t/m 31-12-2016

Intitulé

Besluit tot overdracht van taken en bevoegdheden voor de taakvelden ICT, P&O, Salarisadministratie en Werk, Inkomen en Zorg

De colleges van de gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Noord-Beveland en Reimerswaal, ieder voor zover zij bevoegd zijn;

overwegende, dat zij bij besluit van 21 mei 2013 een gemeenschappelijke regeling zijn aangegaan, genaamd Samenwerking De Bevelanden (hierna te noemen GR);

dat in artikel 5, eerste lid, van de GR is bepaald dat de samenwerking onder meer betrekking heeft op de volgende taakvelden:

  • -

    samenwerking op het gebied van ICT;

  • -

    samenwerking ten aanzien van P&O;

  • -

    samenwerking ten aanzien van salarisadministratie;

  • -

    samenwerking op het gebied van werk, inkomen en zorg;

dat ingevolge het tweede lid van artikel 5 van de GR de taken en bevoegdheden die nodig zijn voor de uitvoering van de taakvelden bij eensluidend besluit worden overgedragen;

overwegende, dat het taakveld ICT vanaf 1 juli 2014 feitelijk functioneert binnen genoemde regeling, maar dat de formele overdracht van taken en bevoegdheden op grond van artikel 5, tweede lid, nog niet heeft plaatsgevonden;

gelet op het bepaalde in artikel 10 van de Wet gemeenschappelijke regeling en de artikelen 4 en 5 van de GR, alsmede het bepaalde in afdelingen 10.1.1 en 10.1.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

b e s l u i t e n :

ter uitvoering van de genoemde taakvelden de navolgende taken en bevoegdheden over te dragen aan het dagelijks bestuur van de GR.

Taakveld ICT

Artikel 1 Uitvoering taken en bevoegdheden

Tot de uitvoering van de taken en bevoegdheden op het gebied van ICT behoren:

het gevraagd en ongevraagd adviseren over ICT aan de deelnemende gemeenten;

het realiseren van ICT-projecten voor de deelnemende gemeenten;

het ondersteunen van de medewerkers van de deelnemende gemeenten bij het gebruik van ICT;

het beheer van de technische infrastructuur;

het vertegenwoordigen van de colleges met betrekking tot ICT in overlegstructuren;

het gemachtigd zijn tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen die voortvloeien uit de uitvoering van de hiervoor genoemde taken en bevoegdheden.

Taakvelden P&O en salarisadministratie

Artikel 2 Uitvoering taken en bevoegdheden

Tot de uitvoering van de taken en bevoegdheden op het gebied van P&O en salarisadministratie behoort het voorbereiden van de besluitvorming, daaronder begrepen het gevraagd en ongevraagd adviseren, alsmede het bieden van (facilitaire) ondersteuning bij de uitvoering van de genomen besluiten.

Artikel 3 Behoud verantwoordelijkheden en bevoegdheden

De gemeenten behouden hun verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten aanzien van rechtspositionele besluiten, organisatiewijzigingen en/of ontwikkelingen van de gemeentelijke organisatie. De GR kan een deelnemende gemeente desgewenst daarin ondersteunen en/of faciliteren.

Taakveld werk, inkomen en zorg (WIZ)

Artikel 4 Taken en bevoegdheden

  • 1. Ter uitvoering van het taakveld WIZ dragen de colleges alle uitvoerende taken en bevoegdheden, die bij of krachtens de hierna te noemen wetten, alsmede de daarop gebaseerde algemene maatregelen van bestuur en uitvoeringsregelingen, aan de colleges zijn toegekend, over aan het dagelijks bestuur van de GR:

    • a.

      Participatiewet;

    • b.

      Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004);

    • c.

      Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw);

    • d.

      Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz);

    • e.

      Wet Inburgering (Wi);

    • f.

      Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs);

    • g.

      Regeling gehandicaptenparkeerkaart (Regeling gpk), op grond van artikel 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

  • 2. Ter uitvoering van het taakveld WIZ dragen de colleges de navolgende uitvoerende taken en bevoegdheden, die bij of krachtens de hierna te noemen wetten, alsmede de daarop gebaseerde algemene maatregelen van bestuur en uitvoeringsregelingen, aan de colleges zijn toegekend, over aan het dagelijks bestuur van de GR:

    • a.

      verstrekkingen in het kader van art. 1.13 van de Wet kinderopvang (Wko);

    • b.

      het afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 285 eerste lid, onder f, en tweede lid van de Faillissementswet (Fw) in het kader van de Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen;

    • c.

      de toekenning van maatwerkvoorzieningen in het kader van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie ingevolge de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015);

    • d.

      de uitvoering van hoofdstuk 5 paragraaf 1, taakstelling huisvesting vergunninghouders, van de Huisvestingswet 2014;

    • e.

      uitvoering van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet Suwi), voor zover dat betrekking heeft op het taakveld van WIZ.

  • 3. Tevens dragen de colleges aan het dagelijks bestuur van de GR de taken en bevoegdheden over ten aanzien van de uitvoering van wet- en regelgeving die in plaats treedt van de hiervoor genoemde wet- en regelgeving, alsmede het ter zake geldende overgangsrecht.

Artikel 5 Minimabeleid

Aan het dagelijks bestuur van de GR wordt de uitvoering opgedragen van het door de deelnemende gemeenten vastgestelde Minimabeleid, waaronder voor de gemeenten Goes, Kapelle, Borsele en Reimerswaal de uitvoering van de Verordening Declaratiefonds.

Artikel 6 Samenwerking met andere partijen

  • 1. Het bepaalde in artikel 1, vindt waar mogelijk plaats in samenwerking met (keten)partners en derden die door de GR worden ingeschakeld bij de uitvoering van genoemde regelingen.

  • 2. Het dagelijks bestuur van de GR vervult hierbij de regiefunctie namens de colleges.

Artikel 7 Advisering

  • 1. Het dagelijks bestuur van de GR kan gevraagd en ongevraagd het bestuur van de deelnemende gemeenten adviseren over het te voeren beleid op het terrein van werk, inkomen, sociale zekerheid, minimabeleid, zorg en de ontwikkelingen op de lokale / regionale arbeidsmarkt.

  • 2. Het dagelijks bestuur van de GR adviseert het bestuur van de deelnemende gemeenten in ieder geval ten aanzien van de gemeenschappelijke regeling de Betho in het kader van de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en Participatiewet.

Artikel 8 Algemene voorzieningen Wmo

  • 1. Het dagelijks bestuur van de GR signaleert en adviseert gevraagd en ongevraagd de colleges ten aanzien van algemene voorzieningen op het gebied van participatie en zelfredzaamheid in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

  • 2. Het dagelijks bestuur van de GR kan algemene voorzieningen op het gebied van participatie en zelfredzaamheid in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 met een bovengemeentelijk karakter initiëren in samenwerking met de colleges.

Artikel 9 Vertegenwoordiging in overleg

Het dagelijks bestuur van de GR vertegenwoordigt binnen haar bevoegdheden de colleges in alle met bovengenoemde taken samenhangende overlegstructuren.

Artikel 10 Privaatrechtelijke rechtshandelingen

De colleges verlenen aan het dagelijks bestuur van de GR machtiging voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen die voortvloeien uit de uitvoering van de in artikel 1 genoemde taken en bevoegdheden.

Artikel 11 Cliëntenraad

Het dagelijks bestuur van de GR onderhoudt de relatie met de cliëntenraad als vertegenwoordigend orgaan van de cliënten van de deelnemende gemeenten.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele d.d. 27 januari 2015,

E.J. Gelok, burgemeester.

J.P. van den Berge, secretaris.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Goes d.d. 27 januari 2015,

mr. L.J. Verhulst, burgemeester.

mr. H. Schild, secretaris.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle d.d. 27 januari 2015,

mr. A.B. Stapelkamp, burgemeester.

mevrouw ir. M. Quapp, secretaris.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noord-Beveland d.d.27 januari 2015,

M.A. Fränzel, waarnemend burgemeester.

drs. D. Sinke, secretaris.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Reimerswaal d.d.27 januari 2015,

A.J. Huisman, burgemeester.

mr. F.L.A.R. Marquinie mba, secretaris.