Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR75927
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR75927/2
Regeling vervallen per 06-01-2014
Verordening Gemeentelijke Basisadministratie
Geldend van 01-07-2003 t/m 05-01-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001
Intitulé
Verordening Gemeentelijke BasisadministratieDe raad van de gemeente Reimerswaal;
overwegende, dat het gewenst is, op grond van Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, een verordening vast te stellen ten behoeve van de verstrekking van gegevens uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
gezien het advies van de commissie welzijn. dd 8 juli 2003;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 april 2003;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;
b e s l u i t :
vast te stellen:
de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsregistraties
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
1. Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de
vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.
2. De bijlagen vormen één geheel met deze verordening.
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
a. de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
c. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
d. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
e. houder: degene die zeggenschap heeft over de GBA, zijnde het college van
Burgemeester en Wethouders;
f. beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder belast is met de
dagelijkse zorg voor de GBA;
g. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van
de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;
h. persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de wet,
over één persoon in de GBA;
i. aangehaakte gegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de
persoonslijst;
j. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet
bestuursrecht;
k. binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente.
Hieronder valt tevens te verstaan door de houder aangewezen instanties die taken
uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering
van publiekrechtelijke taken;
l. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de
ingeschrevene;
m. autorisatie: het verlenen van rechtstreekse toegang tot de GBA.
Artikel 2 Beheer van de GBA
Beheerder van de GBA is het afdelingshoofd Sociale- en Burgerzaken.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen
van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 1 vermelde afdeling de
in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van de
hieronder bijhouden van de aangegeven administraties.
• Basisregistratie ten behoeve van diverse gemeentelijke administraties;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Algemene Bijstandswet;
• Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Winkelsluitingswet;
• Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Drank- en Horecawet;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Bijzondere opneming psychiatrische
ziekenhuizen;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Wet Voorziening Gehandicapten;
• Gemeentewerken t.b.v. begraafplaatsenadministratie;
• Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Kansspelen;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie gehandicaptenparkeerkaart;
• Organisatie- en Personeelszaken t.b.v. administratie pensioenen gemeentepersoneel;
• Organisatie- en Personeelszaken t.b.v. administratie wachtgelden gemeentepersoneel.
Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
1. de beheerder;
2. de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de publieksbalie
Sociale- en Burgerzaken;
3. met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 2 vermelde
binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven
algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de bijhouding van de hieronder
aangegeven administraties.
• Financiën, ten behoeve van de belastingadministratie;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Algemene Bijstandswet;
• Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Winkelsluitingswet;
• Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Drank- en Horecawet;
• Afdeling Financiën t.b.v. administratie Wet Onroerende Zaken;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Bijzondere opneming psychiatrische
ziekenhuizen;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Wet Voorziening Gehandicapten;
• Gemeentwerken t.b.v. begraafplaatsenadministratie;
• Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Kansspelen;
• Onderwijs en Welzijn t.b.v. administratie vroegtijdig schoolverlaters;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie gehandicaptenparkeerkaart;
• Organisatie- en Personeelszaken t.b.v. administratie pensioenen gemeentepersoneel;
• Organisatie- en Personeelszaken t.b.v. administratie wachtgelden gemeentepersoneel;
• Bouwen, Milieu en Handhaving t.b.v. administratie milieubeheer.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
-
1 Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 3 vermelde
binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en
verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de hierna aangegeven doelen.
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v. Teletaxi administratie;
• Bestuur, Informatie en Automatisering t.b.v. administratie diverse jubilea inwoners;
• Sociale- en Burgerzaken t.b.v.administratie diverse sociale regelingen;
• Sociale en Burgerzaken t.b.v. de Wet Nieuwkomers;
• Regiopolitie Zeeland t.b.v. vuurwapenadministratie.
-
2 De houder kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.
In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:
- het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;
- de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;
- een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.
Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
-
1 Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan
bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens,
zoals vermeldt in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4
vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet
onevenredig wordt geschaad.
-
2 De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem
vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 7 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonische verzoek slechts incidenteel in
aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
a. buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de
organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan
met name genoemde personen en;
b. de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke
afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 8 Doel van de aangehaakte gegevens
De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
a. informatie te leveren aan de publieksbalie Sociale- en Burgerzaken ter uitvoering van
activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;
b. de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens
noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;
c. een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;
d. statistische informatie te leveren.
Artikel 9 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en opgenomen gegevens
-
1 Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens
opgenomen zijn.
-
2 De houder kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.
Artikel 10 Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door
het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in
het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 11 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in
verbanden (artikel 3), toegang (artikel 4) en verstrekkingen (artikel 5), kunnen de
aangehaakte gegevens worden gekoppeld, ingezien dan wel verstrekt, mits deze
noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 12 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd
na een daartoe strekkend besluit van de houder. De beheerder verwijdert deze gegevens
binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 13 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 10,
aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 5, gedurende het jaar volgend op de
verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van
de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Artikel 14 Rechten van de burger
Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van
toepassing.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 15 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging
maatregelen ter waarborging en beveiliging van de gevoelige gegevens welke in de GBA als
zodanig zijn opgenomen.
Artikel 16 Terugmelding
De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met
de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie schriftelijk te melden aan de
beheerder.
Artikel 17 Slotbepalingen
1. Het Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie wordt ingetrokken.
2. Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2003 en werkt terug tot en met 1 september
2001.
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisadministratie
persoonsgegevens gemeente Reimerswaal.
4. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA;
5. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze
verordening vastgestelde bijlage aan te brengen.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl