Regeling vervallen per 26-11-2022

Verordening regionale Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen 2015

Geldend van 10-11-2015 t/m 25-11-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Verordening regionale Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen 2015

De raad van de gemeente Renswoude;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 29 september 2015;

Overwegende dat:

  • ·

    De gemeenten Renswoude, Rhenen en Veenendaal samenwerken op het gebied van de uitvoering van lokale sociale zekerheid en ook de cliëntenparticipatie terzake gezamenlijk willen vormgeven;

  • ·

    het doel van de cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokale beleid op het terrein van sociale zaken;

  • ·

    ten behoeve van dit doel de cliëntenraad Werk en Inkomen in het leven is geroepen;

  • ·

    in deze verordening het kader wordt gesteld waarbinnen de cliëntenraad werk en inkomen opereert en op welke wijze het college wordt geadviseerd.

BESLUIT vast te stellen de

Verordening regionale Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen 2015'

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Participatiewet (PW)

  • b.

    aanverwante regelingen:

    • ·

      Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);

    • ·

      De Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

    • ·

      het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz).

  • c.

    colleges: de colleges van Burgemeester en Wethouders van Veenendaal, Rhenen en Renswoude.

  • d.

    portefeuillehouder: de wethouder met de verantwoordelijkheid voor de portefeuille Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

  • e.

    afdeling EW: afdeling Economie en Werk van de gemeente Veenendaal.

  • f.

    cliënt: de persoon, die een uitkering ontvangt van de gemeente Veenendaal, Rhenen of Renswoude op grond van de wet of de aanverwante regelingen, alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de wet.

  • g.

    belangenorganisatie: een organisatie te Veenendaal, Rhenen of Renswoude, die mede de belangen van de Participatiewet doelgroep behartigt.

  • h.

    cliëntenraad: de raad, bestaande uit personen, die al of niet namens organisaties worden geacht de belangen van cliënten te behartigen binnen de taken en bevoegdheden, zoals in deze verordening omschreven.

Artikel 2 - Taak Cliëntenraad

  • 1. De taak van de Cliëntenraad bestaat uit het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college over beleid en uitvoering van:

    • ·

      de wet en aanverwante regelingen;

    • ·

      de re-integratie en sociale activering van cliënten, waaronder ook

    • ·

      niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een nabestaanden of

    • ·

      halfwezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet; en de doelgroep garantiebanen.

    • ·

      het gemeentelijk Minimabeleid.

    • ·

      alsmede van nieuwe wetten en regelingen die tot het aandachtsgebied van de Cliëntenraad behoren

  • 2. Tot de onder lid 1 genoemde onderwerpen behoren geen klachten, bezwaarschriften of andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen, richtlijnen en de wijze waarop deze worden uitgevoerd. Niet kan worden geadviseerd inzake het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente.

  • 3. Het opstellen van het jaarverslag gebeurt door de Cliëntenraad voor 1 maart van enig jaar.

Artikel 3 - Samenstelling Cliëntenraad

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit 10 stemgerechtigde leden, een voorzitter een secretaris;

  • 2. 6 leden zijn individuele cliënten van de afdeling Economie en Werk, vier leden zijn vertegenwoordigers van belangenorganisaties, zoals genoemd in artikel 1.

  • 3. De individuele leden van de Cliëntenraad zijn inwoners van Veenendaal, Rhenen of Renswoude en vormen zoveel mogelijk een representatieve vertegenwoordiging van het cliëntenbestand van de afdeling Economie en Werk (inclusief beschut werk).

  • 4. De voorzitter van de Cliëntenraad is onafhankelijk en niet stemgerechtigd. De voorzitter mag geen cliënt zijn van de afdeling Economie en Werk, geen vertegenwoordiger zijn van een belangenorganisatie noch werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Veenendaal, Rhenen of Renswoude.

  • 5. De secretaris is niet stemgerechtigd, tenzij hij naast secretaris ook lid is van de cliëntenraad.

Artikel 4 - Benoeming en zittingsduur leden Cliëntenraad

  • 1. Het college van Veenendaal benoemt en ontslaat de leden en de voorzitter.

  • 2. De benoeming van de leden vindt plaats op voordracht van de Cliëntenraad. Het college is niet gebonden aan de voordracht, maar kan slecht met redenen omkleed afwijken van de voordracht. De leden van de belangenorganisaties worden door die organisaties als kandidaat aangemeld.

  • 3. De voorzitter wordt via een sollicitatieprocedure voorgedragen. Het college kan ook een voorzitter voordragen.

  • 4. De Cliëntenraad kiest een secretaris, al dan niet uit haar midden.

  • 5. De zittingsduur van de voorzitter, de leden en secretaris is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar.

  • 6. De leden treden af volgens het rooster van aftreden, maar blijven in functie totdat de nieuwe leden zijn benoemd; de voorzitter, de leden van de belangenverenigingen leden zijn direct herbenoembaar.

Artikel 5 - Werving en selectie individuele leden Cliëntenraad

  • 1. Alleen cliënten van de gemeenten Veenendaal, Rhenen of Renswoude kunnen op individuele titel lid worden.

  • 2. Aftredende leden kunnen zich direct herbenoembaar stellen met een maximum zittingstermijn van 8 jaren aaneensluitend. Verlenging vindt plaats na voordracht door de cliëntenraad.

  • 3. Na afloop van de reguliere zittingsperiode of als er geen geschikte reserve kandidaten voor een vacature beschikbaar zijn, worden alle uitkeringsgerechtigden van de afdeling Economie en Werk schriftelijk in de gelegenheid gesteld hun belangstelling kenbaar te maken voor de functie van lid van de Cliëntenraad.

  • 4. De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen vindt bij voorkeur plaats binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 5. De voorzitter en tenminste één lid van de Cliëntenraad voeren een kennismakingsgesprek met belangstellenden.

  • 6. Kandidaten voor de functie van lid worden aan het college voorgedragen, nadat het aspirant lid minimaal drie maanden heeft meegedraaid in de cliëntenraad en deze kandidaat door de meerderheid van de cliëntenraad geschikt is bevonden voor de functie.

  • 7. Bij disfunctioneren van een lid kan de Cliëntenraad bij meerderheids-besluit en met redenen omkleed het college voorstellen het betreffende lid te ontslaan.

  • 8. Lidmaatschap eindigt binnen 3 maanden nadat betrokkene niet meer voldoet aan de voorwaarden onder lid 1.

Artikel 6 - Budget en vergoeding

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. Ten laste hiervan komen vergoedingen en kosten die onder andere verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, kosten notulist en organisatiekosten.

  • 3. De voorzitter, de secretaris en de leden ontvangen een door het college Veenendaal vastgestelde vergoeding.

  • 4. De vergoeding is een netto bedrag en wordt jaarlijks geïndiceerd aan de hand van de CBS index “lonen in de gesubsidieerde sector”.

Artikel 7 - Taken voorzitter en secretaris

  • 1.

    • Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het vaststellen van de agenda;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het schorsen van de vergadering;

    • f.

      het peilen van meningen en het mededelen van de uitslagen van

    stemmingen

    • g.

      het bewaken van het beschikbaar gestelde budget;

    • h.

      het vertegenwoordigen van de Cliëntenraad naar buiten.

    • 2.

      Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het medeopstellen van de agenda;

    • b.

      het tijdig verzenden van de agenda met bijbehorende stukken;

    • c.

      het bijwonen van alle vergaderingen en het zorgdragen voor een verslag en besluitenlijst;

    • d.

      Het opstellen van het jaarverslag;

    • e.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten;

    • f.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • g.

      De secretaris kan daarbij ondersteund worden door een notulist. De notulist maakt geen onderdeel uit van de cliëntenraad. Hij ontvangt een door het college vastgestelde vergoeding, welke uit het jaarbudget van de Cliëntenraad betaald dient te worden.

Artikel 8 - Vergaderingen en vergaderorde

  • 1. De Cliëntenraad vergadert als regel elke maand, met uitzondering van de vakantieperiode. Minimaal tweemaal per jaar vindt een vergadering plaats waarbij de portefeuillehouder van Veenendaal aanwezig is.

  • 2. De vergaderingen zijn als regel openbaar, maar de Cliëntenraad kan besluiten een besloten of een huishoudelijke vergadering te houden.

  • 3. De agenda wordt zo mogelijk een week voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 4. Ieder lid heeft het recht schriftelijke voorstellen aan de Cliëntenraad te doen. Deze voorstellen dienen bij de secretaris te worden ingediend.

  • 5. Ieder lid heeft het recht agendapunten in te leveren bij de secretaris.

  • 6. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • 7. Toehoorders bij een vergadering kunnen de voorzitter bij aanvang van de vergadering om spreektijd verzoeken. De voorzitter bepaalt of hieraan gevolg wordt gegeven.

  • 8. De Cliëntenraad kan één of meer (externe) deskundigen uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies, voor zover het budget dat toelaat.

  • 9. Het verslag van de vergadering en de besluitenlijst worden ter vaststelling aan de Cliëntenraad aangeboden in de eerstvolgende vergadering.

  • 10. De Cliëntenraad mag niet beraadslagen of besluiten indien niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 11. Alle adviezen worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.

Artikel 9 - Advisering

  • 1. Het college vraagt de Cliëntenraad om advies over alle onderwerpen die vallen binnen het terrein van de Participatiewet. Dit betreft in ieder geval:

  • a. De voorgenomen beleidskaders en verordeningen op de gebieden participatiebeleid, handhavingsbeleid, inkomensbeleid en minimabeleid .

  • b. Het voorgenomen uitvoeringsbeleid, zoals verwoord in beleidsnota’s van het college.

  • 2. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van invloed kan zijn op het te nemen besluit door het college.

  • 3. Uitgangspunt is dat de Cliëntenraad tenminste twee weken de tijd heeft om een advies op te stellen. Zoveel mogelijk houdt de gemeente daarbij rekening met de vergaderingen van de Cliëntenraad, zodat toelichting kan worden gegeven op het voorgenomen besluit. De Cliëntenraad geeft in ieder geval binnen zes weken een reactie op een gevraagd advies van de gemeente.

  • 4. De adviezen van de Cliëntenraad worden schriftelijk uitgebracht aan het college.

  • 5. Het college neemt binnen zes weken een beslissing op een gevraagd of ongevraagd advies van de Cliëntenraad en stelt de Cliëntenraad daarvan schriftelijk in kennis. Indien afgeweken wordt van een advies zal dit worden gemotiveerd.

  • 6. In het geval het advies van de Cliëntenraad een raadsvoorstel betreft wordt door het college het advies van de Cliëntenraad bij het raadsvoorstel gevoegd en vermeld hoe het college het advies van de Cliëntenraad heeft betrokken bij de totstandkoming van het raadsvoorstel.

Artikel 10 - Ondersteuning

  • 1. Het college van Veenendaal draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad wordt ondersteund.

  • 2. Zij voorziet de Cliëntenraad onder andere van informatie opdat de Cliëntenraad naar behoren kan functioneren. Het betreft informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te kunnen begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

  • 3. De manager van afdeling Economie en Werk woont in de regel een gedeelte van de vergaderingen bij.

  • 4. Als daar behoefte aan is kunnen ambtenaren toelichting geven op college voorstellen en/of andere vragen die passen binnen de reikwijdte van het takenpakket van de Cliëntenraad.

Artikel 11 - Regionale samenwerking

  • 1. De gemeenten Veenendaal, Rhenen en Renswoude werken op basis van een dienstverleningsovereenkomst samen. De dienstverleningovereenkomst omvat de beleidsvoorbereiding en uitvoering van taken van de participatiewet en aanverwante regelingen. De gemeente Veenendaal is verantwoordelijk voor (algemene) beleidsvoorbereiding en uitvoering.

  • 2. De vaststelling van beleid en verordeningen behoort niet tot de reikwijdte van de dienstverleningsovereenkomst. Deze bevoegdheden zijn en blijven voorbehouden aan het college c.q. de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten.

  • 3. De beleidsadviezen van de Cliëntenraad zullen door de gemeente Veenendaal worden doorgeleid naar elk van de colleges. Besluitvorming over beleid vindt op lokaal niveau plaats. Besluitvorming over de uitvoering ligt bij de gemeente Veenendaal.

  • 4. Gemeenten Rhenen en Renswoude kunnen besluiten om relevante beleidsstukken aan te bieden aan andere inspraakorganen dan de cliëntenraad.

Artikel 12 - Nadere regels

  • 1. Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2. Over zaken waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.

Artikel 13 - Wijziging of intrekking verordening

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats zonder dat de Cliëntenraad hierover is gehoord.

Artikel 14 - Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening regionale cliëntenparticipatie werk en inkomen 2015’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 10 november 2015.
de griffier, de voorzitter,