Regeling vervallen per 23-04-2011

Verordening commissie bezwaarschriften 2007

Geldend van 26-05-2007 t/m 22-04-2011 met terugwerkende kracht vanaf 14-05-2007

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften 2007

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Reusel-De Mierden;

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 maart 2007;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

Verordening commissie bezwaarschriften 2007

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 Awb.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden commissie

1 Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

2 De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op het gebied van:

  • a.

    sociale zaken (werk, inkomen en zorg);

  • b.

    gemeentelijke belastingen en de Wet waardering onroerende zaken;

  • c.

    personele aangelegenheden, ingediend door een ambtenaar.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1 De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

  • 2 De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3 Het college benoemt een of meer plaatsvervangende leden.

  • 4 De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 5 De voorzitter en de leden van de commissie maken geen deel uit van, of zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Reusel-De Mierden, of woonachtig

    in de gemeente Reusel-De Mierden.

Artikel 4 Secretaris

1 De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

2 Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur

1 De voorzitter en de leden van de commissie worden voor 4 jaar benoemd en kunnen daarna voor maximaal 4 jaar worden herbenoemd.

2 De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

3 De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

1 Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

2 Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • a.

    2:1, lid 2, het verzoeken om een schriftelijke machtiging van een gemachtigde;

  • b.

    6:6, het stellen van een termijn aan de indiener voor herstel van verzuimen;

  • c.

    6:17, het verzenden aan een gemachtigde van de op de zaak betrekking hebbende stukken;

  • d.

    7:4, lid 2, het ter inzage leggen van op de zaak betrekking hebbende stukken;

  • e.

    7:6, lid 4, het wegens gewichtige redenen niet op de hoogte stellen van het verhandelde buiten elkaars aanwezigheid, indien belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord.

Artikel 8 Vooronderzoek

1 De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te laten winnen.

2 De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen laten inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 9 Hoorzitting

1 De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

2 De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 Awb (wanneer van horen kan worden afgezien).

3 Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 10 Uitnodiging zitting

1 De secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

2 Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

3 De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

4 De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in ieder geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting

1 De zitting van de commissie is openbaar.

2 De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

3Indien de commissie beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

1 Het verslag van het horen (als bedoeld in artikel 7:7 Awb) vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

2 Het verslag houdt een korte, zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

3 Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

4 Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

5 Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

6De commissie brengt jaarlijks een verslag uit van haar werkzaamheden aan de gemeentelijke 6 bestuursorganen.

Artikel 15 Nader onderzoek

1 Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek laten houden.

2 De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

3 De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.

4 Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en advies

1 De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

2 a. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • b.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • c.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

3 Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

4 Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging

1 Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14, lid 1 van deze verordening en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen. Een afschrift van het advies wordt tegelijkertijd verzonden aan de indiener van het bezwaarschrift, alsmede eventuele andere belanghebbenden.

2 Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, lid 1 Awb ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

3 Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 18 Inwerkingtreding nieuwe en intrekking oude verordening

1 Deze verordening treedt in werking op 21 mei 2007.

2 De Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Reusel-De Mierden 2006, in werking getreden op 1 mei 2006, wordt per gelijke datum ingetrokken.

Artikel 19 Overgangsregeling

Op bezwaarschriften die zijn ingediend voor de datum van inwerkingtreding van deze verordening en waarover de commissie op dat moment nog niet heeft geadviseerd is het bepaalde in de “Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Reusel-De Mierden 2006” van toepassing.

Op bezwaarschriften op het gebied van personele aangelegenheden die zijn ingediend door een ambtenaar na 20 december 2006 is het bepaalde in de “Verordening commissie bezwaarschriften Personele Aangelegenheden Kempengemeenten” van toepassing.

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als:

“Verordening commissie bezwaarschriften 2007”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Reusel-De Mierden in zijn openbare vergadering van 14 mei 2007.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
G.F.H. van Ham. I. de Jong-van den Heuvel.