Beleidsregels benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag, kosteloze en sobere huwelijken en partnerschapsregistraties Reusel-De Mierden 2018

Geldend van 01-01-2019 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag, kosteloze en sobere huwelijken en partnerschapsregistraties Reusel-De Mierden 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden,

Gelet op artikel 16 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 1 tot en met 4 van het Besluit

burgerlijke stand 1994;

overwegende

  • dat het toestaan van de inzet van een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand nadere

  • richtlijnen vergt;

  • dat de wetgeving voorschrijft dat per gemeente tenminste twee maal per week gelegenheid

  • wordt geboden om kosteloos te huwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan;

  • dat er een toenemende vraag is naar het kosteloze huwelijk;

  • dat er behoefte bestaat om het aantal kosteloze huwelijken te reguleren;

besluiten:

vast te stellen de beleidsregels voor

  • de benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand,

  • de kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties

  • de sobere huwelijken en partnerschapsregistraties.

1. Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze beleidsregels en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • 1.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar van de burgerlijke stand, benoemd door het college van burgemeester en wethouders, al dan niet in mandaat, met één specifieke taak: het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen.

  • 2.

    Bruidspaar: het bruidspaar of de te registreren partners.

  • 3.

    Huwelijk: het huwelijk, het geregistreerd partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 Voorwaarden benoeming

Een persoon kan slechts als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag worden benoemd als:

  • 1.

    het bruidspaar verzoekt tot benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag. Het verzoek dient uiterlijk twee maanden voor de huwelijksdatum te zijn ingediend, en;

  • 2.

    hij/zij is beëdigd bij de rechtbank als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3 Vergoeding

  • 1. Aan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag wordt van gemeentewege geen vergoeding toegekend. Ook worden (reis)kosten niet door de gemeente Reusel-De Mierden vergoed.

  • 2. Het bruidspaar is het bedrag verschuldigd voor de benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag overeenkomstig de op de dan geldende legesverordening.

  • 3. De kosten voor benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag door het college staan los van het tarief voor de huwelijksvoltrekking en zijn opgenomen in de geldende legesverordening.

Artikel 4 Aanvragen

  • 1. Het bruidspaar en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag dienen een aanvraagformulier in te vullen en te ondertekenen. Via dit formulier verzoekt het bruidspaar tot benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

  • 2. Bij het aanvraagformulier voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag moeten de volgende documenten als bijlagen worden meegestuurd:

  • a.

    een kopie van een geldig paspoort of geldige identiteitskaart van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • b.

    een kopie van het proces-verbaal van beëdiging (audiëntie blad) van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3. Het aanvraagformulier en de benodigde bijlagen moeten uiterlijk twee maanden voor de huwelijksdatum door de gemeente Reusel-De Mierden zijn ontvangen.

Artikel 5 Voorbereiding

  • 1. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag neemt uiterlijk vier weken voorafgaande aan de ceremonie contact op met de medewerker burgerzaken van de gemeente Reusel-De Mierden om een afspraak te maken voor een overleg. Tijdens dit overleg wordt de huwelijksceremonie besproken en worden afspraken gemaakt over het verkrijgen van de huwelijksdocumenten en de toga.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is verantwoordelijk voor het correcte verloop van de ceremonie en zorgt voor de afhandeling van de huwelijksdocumenten.

  • 3. Indien gewenst gebruikt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag een toga van de gemeente Reusel-De Mierden. Het gebruik van een andere toga is niet toegestaan.

  • 4. Een bode van de gemeente Reusel-De Mierden is aanwezig bij de ceremonie.

2. Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties

Artikel 6 Kosteloze huwelijken of partnerschapsregistraties

Kosteloze huwelijken of partnerschapsregistraties kunnen slechts worden voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die is benoemd voor een langere termijn. Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd voor één dag kan géén kosteloos huwelijk voltrekken.

Artikel 7 Voorwaarden kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie

Voor een kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap komen in aanmerking (bruids)paren waarvan tenminste één persoon is ingeschreven in de basisregistratie personen van de gemeente Reusel-De Mierden en een gezamenlijk inkomen van maximaal 120% van de bijstandsnorm.

Artikel 8 Tijdstippen

Bruidsparen kunnen alleen een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap laten sluiten op de in artikel 5, lid 1, sub d, van het Reglement burgerlijke stand genoemde tijdstippen.

Artikel 9 Verloop

Tijdens de kosteloze ceremonie wordt invulling gegeven aan het wettelijk recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot een welkomstwoord, de huwelijksvoltrekking, eventueel het wisselen van ringen en een slotwoord door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten.

Artikel 10 Voltrekking

De kosteloze huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie wordt enkel voltrokken in het gemeentehuis, Kerkplein 3 te Reusel. Bij de kosteloze huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie is geen bode aanwezig.

Artikel 11 Beperkingen

De inzet van een getuige vanuit de gemeentelijke organisatie is niet mogelijk bij een kosteloze huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie.

3. Sobere huwelijken en partnerschapsregistraties

Artikel 12 Sobere huwelijken en partnerschapsregistraties

Sobere huwelijken of partnerschapsregistraties kunnen slechts worden voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die is benoemd voor een langere termijn. Een buitenge-woon ambtenaar van de burgerlijke stand, benoemd voor één dag kan géén sober huwelijk voltrekken.

Artikel 13 Tijdstippen

Bruidsparen kunnen alleen een sober huwelijk of geregistreerd partnerschap laten sluiten op de in artikel 5, lid 1, sub c, van het Reglement burgerlijke stand genoemde tijdstippen.

Artikel 14 Verloop

De sluiting van een sober huwelijk of partnerschapsregistratie beperkt zich tot een welkomstwoord, de huwelijksvoltrekking, eventueel het wisselen van ringen en een slotwoord door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten.

Artikel 15 Voltrekking

De sobere huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie wordt enkel voltrokken in het gemeentehuis, Kerkplein 3 te Reusel. Bij de sobere huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie is geen bode aanwezig.

Artikel 16 Beperkingen

De inzet van een getuige vanuit de gemeentelijke organisatie is niet mogelijk bij een kosteloze huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie.

Artikel 17 Slotbepalingen

  • 1. Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2019.

  • 2. Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag, kosteloze- en sobere huwelijken en partnerschapsregistraties Reusel-De Mierden 2018”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente

Reusel-De Mierden op 20 november 2018.

het college van burgemeester en wethouders,

T. Thijs J. Eugster

secretaris (wnd.) burgemeester (wnd.)