Regeling vervallen per 01-04-2015

Treasurystatuut 2005

Geldend van 20-12-2005 t/m 31-03-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2005

Intitulé

Treasurystatuut 2005

De raad van de gemeente Reusel-De Mierden;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 november 2005

nummer 05-619

besluit:

In te trekken het Treasurystaat 2001, vastgesteld op 17 december 2001 en

vast te stellen de volgende verordening:

Treasurystatuut 2005

HOOFDSTUK I BEPALINGEN

1.Uitgangspunten

Het college voert de treasuryfunctie uit binnen de kaders van de Wet Fido en draagt daarbij zorg voor:

  • -

    Het tijdig aantrekken van voldoende financiele middelen om de programma’s binnen de door de

  • -

    raad vastgestelde kaders van de begroting uit te kunnen voeren (beschikbaarheid);

  • -

    Het beheersen van de risico’s verbonden aan de treasuryfunctie (risicominimalisatie);

  • -

    Het zoveel mogelijk beperken van de rentekosten van de leningen en het bereiken van voldoende

  • -

    rendement op overtollige middelen (rente-optimalisatie);

  • -

    Het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de

  • -

    geldstromen en financiele posities (kostenminimalisatie).

2.Opnemen van leningen

  • -

    Voor het aantrekken van leningen voor langer dan 1 jaar worden tenminste 2 prijsopgaven bijverschillende financiele instellingen gevraagd;

  • -

    Rente-instrumenten worden uitsluitend gebruikt ter beperking van financiele risico’s.

3.Interne financieringsmiddelen

  • -

    De gemeentelijke reserves en voorzieningen worden gebruikt als intern financieringsmiddel;

4.Verstrekken van leningen en garanties

  • -

    Het verstrekken van leningen en garanties wordt uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak;

  • -

    In principe worden geen leningen verstrekt, anders dan op grond van de “Verordening inzake het verstrekken van geldleningen onder verband van hypotheek aan ambtenaren in dienst van de gemeente Reusel”. Deze verordening is van toepassing verklaart voor de gemeente Reusel-De Mierden.

  • -

    Het verstrekken van leningen aan andere partijen dan genoemd in lid 2kan slechts geschieden nadat de gemeenteraad hierover is gehoord;

  • -

    Aan het verstrekken van leningen en garanties worden nadere voorwaarden verbonden;

  • -

    Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van de verstrekte lening en garantie.

5.Beleggingen van (overtollige) middelen

  • -

    Overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende waarden, dan wel in producten waarbij de hoofdsom tenminste aan het eind van de looptijd in tact is;

  • -

    Het uitzetten van overtollige geldmiddelen gebeurt uitsluitend bij financiele instellingen met minimaal een A-rating, afgegeven door tenminste CCn gezaghebbende instelling, of bij de rijksoverheid of lagere overheden.

6.Informatievoorziening

  • -

    Zowel in de begroting als in de rekening informeert het college de raad op het gebied van treasury (in de zogenaamde treasuryparagraaf), of zoveel vaker als nodig is uit hoofde van de actieve informatieplicht van het college aan de raad.

7.Uitvoeringsregels

  • -

    Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde in dit statuut en legt deze vast in een uitvoeringsbesluit treasury.

HOOFDSTUK II SLOTBEPALINGEN

8.Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 20 december 2005 en werkt terug tot en met 1 januari 2005.

9.Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als het “Treasurystatuut 2005”

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 19 december 2005.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
G.F.H. van Ham. I. de Jong-van den Heuvel.

Toelichting op het Treasurystatuut 2005

In artikel 1.2 wordt gesproken over risico’s verbonden aan de treasuryfunctie. Hierbij wordt gedoeld op:

  • -

    Het renterisico is het gevaar verbonden aan veranderingen in de rentestructuur. Het renterisico dient te worden afgedekt door het opbouwen van een evenwichtige leningenportefeuille in relatie tot de (verwachte) rentestructuur en verwachtingen ten aanzien van de financieringsbehoefte. In de Wet Fido wordt het lange termijn renterisico begrensd door de zogenaamde renterisiconorm. Het renterisico op korte termijn wordt in de Wet Fido begrensd door de zogenaamde kasgeldlimiet;

  • -

    Het koersrisico hangt sterk samen met bovengenoemd renterisico en heeft betrekking op (tussentijdse) koersdalingen van verhandelbare schuldtitels (met name obligaties). Indien de looptijd van de schuldtitel volledig wordt uitgezeten speelt koersrisico geen rol. De hoofdsom wordt dan immers volledig uitgekeerd;

  • -

    Het debiteurenrisico is de kans dat belegde middelen niet worden terugontvangen van debiteuren. Dit risico wordt beperkt door te beleggen bij marktpartijen die voldoen aan de onder artikel 5 vermelde voorwaarden.

Opnemen van leningen

In artikel 2 wordt gesproken over rente-instrumenten. Rente-instrumenten (ook wel derivaten genoemd) vormen een middel om renterisico’s af te dekken. Hierbij moet onder andere gedacht worden aan een renteplafond (een zogenaamde cap), waarmee je een maximum stelt aan de te betalen variabele rente. Het is vergelijkbaar met een verzekering, waarvoor uiteraard een premie betaald dient te worden.