Regeling vervallen per 01-01-2017

Beleidsregels subsidieverstrekking kadervorming/deskundigheidsbevordering

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2016

Intitulé

Beleidsregels subsidieverstrekking kadervorming/deskundigheidsbevordering

Burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden;

Gelet op artikel 7, lid 3 van de Algemene Subsidieverordening 2011;

Overwegende dat in het jaarlijks vast te stellen subsidieplafond een budget beschikbaar is voor kadervorming en dekundigheidsbevordering;

Overwegende dat de gemeente Reusel-De Mierden hecht aan het belang van vrijwilligerswerk voor hun bijdragen aan de lokale samenhang en sociale cohesie;

Overwegende dat de gemeente Reusel-De Mierden kadervorming en deskundigheidsbevordering van vrijwilligers wil stimuleren;

Overwegende dat het van belang is om een afwegingskader te formuleren voor de behandeling van aanvragen voor incidentele subsidies;

besluit vast te stellen de volgende:

Beleidsregels subsidieverstrekking kadervorming/deskundigheidsbevordering

1. Algemeen

Verenigingen en instellingen draaien voor een belangrijk deel op de inzet van vele vrijwilligers. De gemeente erkent het belang van deze vrijwilligers en wil bevorderen dat de vrijwilligers voldoende vaardig en deskundig zijn om hun taak naar behoren en zo goed mogelijk uit te voeren. De gemeente wil kadervorming en deskundigheidsbevordering van vrijwilligers stimuleren door middel van een specifieke subsidieregeling.

Daarbij kan niet altijd gebruik gemaakt worden van cursussen via erkende instellingen of koepelorganisaties. In de behoefte aan kadervorming wordt ook intern of via uitwisseling met gelijksoortige verenigingen voorzien. De regeling is bedoeld voor algemene kadervormende activiteiten voor alle verenigingen. Deze regeling richt zich expliciet op het verbeteren van functionele vaardigheden van de vrijwilligers op het gebied van begeleiding en ondersteuning van de (jeugd)leden. Daarnaast is de regeling ook bedoeld voor het verbeteren van bestuurlijke, organisatorische en administratieve vaardigheden.

Verenigingen blijven uiteraard zelf verantwoordelijk voor de kadervorming vandaar dat wordt uitgegaan van een eigen bijdrage van de vereniging in de kosten.

2. Doelgroep

De regeling is van toepassing op de kadervorming van personen die lid zijn van of als vrijwilliger werkzaam zijn bij een vereniging of instelling die binnen de gemeente gevestigd is, dan wel binnen de gemeente haar werkterrein heeft en minimaal 10 actieve leden of deelnemers uit de gemeente heeft. Indien de vereniging of instelling buiten de gemeente gevestigd is, kan een subsidiebijdrage voor kadervorming worden verleend naar rato van het aantal leden of deelnemers uit de gemeente.

Behalve voor deze doelgroep is subsidie op grond van deze beleidsregels ook mogelijk voor individuele personen voor deelname aan AED-cursussen, zoals wordt aangegeven in het plan van aanpak vrijwilligersondersteuning. Daarvoor is jaarlijks een afzonderlijk budget beschikbaar.

3. Doelstelling

Het doel van de subsidieregeling is verbetering van de kwaliteit van het vrijwilligerskader en het verbeteren van de begeleiding en ondersteuning van de deelnemers door vrijwilligers.

4. Subsidiabele activiteiten

1.Subsidieverlening vindt plaats als er sprake is van een directe relatie tussen de cursus en de taken van de vrijwilliger en de inhoud van de cursus daarop is afgestemd.

Het gaat daarbij om de volgende activiteiten:

  • a.

    Cursussen op bestuurlijk, organisatorisch, administratief en financieel gebied.

  • b.

    Cursussen voor kadervorming en voor uitvoerende en begeleidende activiteiten gericht op begeleiding, bijscholing, het verkrijgen of onderhouden van licenties, sociale hygiëne, EHBO, AED en ondersteuning van de leden zoals scholing voor sport)leider, trainer, activiteitenbegeleider, scheidsrechter, jurylid, beheerder, etc.

  • c.

    Instructiebijeenkomsten voor het vrijwilligerskader en interne ondersteuning, coördinatie, begeleiding en coaching door een gediplomeerde beroepskracht.

    • 2.

      Subsidieverlening richt zich niet op:

  • a.

    Cursussen en opleidingen ten behoeve van het beroepsmatig uitoefenen van een functie.

  • b.

    Cursussen die een strikt persoonsgebonden karakter hebben, zonder dat dit ten goede komt aan de vereniging, met uitzondering van AED-cursussen zoals bedoeld in het plan van aanpak vrijwilligersbeleid.

  • c.

    Cursussen die direct en uitsluitend gericht zijn op prestatieverbetering.

5. Subsidiegrondslagen

  • 1.

    Voor de cursussen genoemd onder 4.1a en 4.1b wordt een vergoeding verleend van 75 % van de werkelijke gemaakte kosten voor de cursus en de kosten van studiemateriaal zoals syllabi en boeken, exclusief reis- en verblijfskosten.

  • 2.

    Voor de individuele AED-cursussen wordt een vergoeding verstrekt conform het bedoeld in het plan van aanpak vrijwilligersbeleid.

  • 3.

    Voor de kosten genoemd onder 4.1c wordt maximaal rekening gehouden met 20 % van de tijd en de kosten waarvoor de ingehuurde beroepskracht door de vereniging op jaarbasis ingezet wordt voor deze activiteiten. Voor de subsidie wordt vervolgens uitgegaan van 100% van deze kosten.

  • 4.

    Een vereniging kan maximaal € 2.000,- per jaar subsidie ontvangen.

6. Nadere voorwaarden en procedure

  • 1.

    De aanvraag wordt vooraf ingediend door de vereniging / instelling.

  • 2.

    Een aanvraag voor deelname aan een AED-cursus kan door een individuele inwoner worden ingediend.

  • 3.

    Indien de aanvraag niet vóór de aanvang van de cursus kan worden ingediend, vindt een schriftelijke melding aan de gemeente plaats vóór aanvang van de cursus en wordt de aanvraag binnen een maand na aanvang van de cursus alsnog ingediend.

  • 4.

    Bij de aanvraag zoals bedoeld onder 6.1 worden de volgende gegevens overgelegd:

    • a.

      Naam, adres en geboortedatum van de cursist(en).

    • b.

      Beschrijving van de cursus, duur, inhoud en het belang er van voor de vereniging.

    • c.

      Naam organiserende instelling.

    • d.

      Specificatie van kosten, onder overlegging van bewijsstukken.

  • 5.

    Indien sprake is van een activiteit zoals genoemd onder 4.1c wordt tevens een kopie overgelegd van het contract, of schriftelijke afspraken waarin is opgenomen dat deze kadervormende werkzaamheden tot zijn / haar taak behoren, onder overlegging van een omschrijving van de werkzaamheden en een opgave van uren en kosten.

  • 6.

    Op een aanvraag wordt binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist.

  • 7.

    Na het beëindigen van de cursus / opleiding verzoekt de vereniging of individuele inwoner in het geval van een AED-cursus om uitbetaling onder overlegging van de nodige bewijsstukken inzake de gemaakte kosten, bewijs van deelname via een verklaring van de cursusleiding en / of een certificaat of diploma.

  • 8.

    Betaling vindt plaats binnen een maand na indiening van de benodigde gegevens.

  • 9.

    In bijzondere gevallen kan op verzoek een voorschot worden verleend.

7. Subsidieplafond

1.De raad stelt jaarlijks een budget vast voor de uitvoering van deze regeling.

Het budget wordt voor de aanvang van het jaar waarvoor het beschikbaar is, bekend gemaakt. Er kan niet meer subsidie worden verstrekt dan dit budget.

8. Inwerkingtreding en uitvoering

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking per 1 januari 2011 en zijn voor het eerst toepasbaar op aan te vragen subsidies voor het jaar 2011.

  • 2.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: “Beleidsregels subsidieverstrekking kadervorming/deskundigheidsbevordering”.

  • 3.

    Uitvoering van deze subsidieregeling geschiedt door het college van burgemeester en wethouders.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden in de vergadering van 23 november 2010.
De secretaris, de burgemeester,
Drs. L.J.M. Bertens H.A.J. Tuerlings