Regeling vervallen per 03-10-2013

Algemene Inkoopvoorwaarden gemeente Rheden

Geldend van 01-03-2002 t/m 02-10-2013

Intitulé

Algemene Inkoopvoorwaarden gemeente Rheden

Artikel 1 Definities

In deze Algemene Inkoopvoorwaarden gemeente Rheden wordt verstaan onder:

  • a.

    algemene voorwaarden: deze Algemene Inkoopvoorwaarden die van toepassing zijn op en deel uitmaken van de overeenkomst;

  • b.

    bijlage: het aanhangsel bij de overeenkomst, dat deel uitmaakt van de overeenkomst;

  • c.

    derden: niet zijnde partijen bij de opdracht;

  • d.

    diensten: de door opdrachtnemer op basis van de overeenkomst ten behoeve van de gemeente Rheden te verrichten werkzaamheden;

  • e.

    gemeente Rheden: alle tot de gemeente Rheden behorende organisatieonderdelen;

  • f.

    informatiedragers: papieren documenten en/of dragers van digitale informatie, zoals diskettes, waarop de prestaties/resultaten van de opdrachtnemer aan de gemeente Rheden ter beschikking worden gesteld;

  • g.

    leveringen: de door opdrachtnemer op basis van de overeenkomst ten behoeve van de gemeente Rheden te leveren producten;

  • h.

    opdrachtnemer: de contractuele wederpartij van de gemeente Rheden;

  • i.

    overeenkomst: de overeenkomst onder bezwarende titel tussen de gemeente Rheden en de opdrachtnemer, tot het leveren van producten en/of diensten waarop de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn;

  • j.

    persoonlijkheidsrechten: de persoonlijkheidsrechten zoals bedoeld in artikel 25 van de Auteurswet 1912;

  • k.

    prestatie: de te verrichten leveringen van producten en/of diensten;

  • l.

    werkdag: een dag niet zijnde een zaterdag of een zondag of een wettelijk erkende feestdag;

  • m.

    werken: het product van bouw- dan wel civieltechnische werken in hun geheel dat ertoe bestemd is als zodanig een economisch of technische functie te vervullen.

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, waarbij de opdrachtnemers prestaties leveren aan de gemeente Rheden.

  • 2. Afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden zijn slechts rechtsgeldig indien deze uitdrukkelijk tussen partijen schriftelijk zijn overeengekomen.

  • 3. De toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden of andere voorwaarden van de opdrachtnemer en/of derden, wordt uitdrukkelijk verworpen.

  • 4. Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden en/of de overeenkomst nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zullen de gemeente Rheden en opdrachtnemer in overleg treden ten einde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepalingen in acht worden genomen.

  • 5. Indien onderdelen van de overeenkomst en de daarbij behorende bijlage(n) in strijd zijn met de Algemene Voorwaarden is de hiërarchie als volgt, tenzij anders is overeengekomen: ten eerste de overeenkomst, ten tweede de bijlage(n) en ten derde de Algemene Voorwaarden.

Artikel 3 Inhoud van de overeenkomst

De overeenkomst omvat al hetgeen tussen de gemeente Rheden en de opdrachtnemer is overeengekomen. In de overeenkomst worden de volgende zaken aangegeven, indien van toepassing, tenzij door partijen anders is overeengekomen:

  • de projectbenaming en/of het projectnummer;

  • dat op de overeenkomst van toepassing zijn de Algemene Inkoopvoorwaarden gemeente Rheden;

  • de aard en de omvang van de verrichten prestaties die aan de opdrachtnemer zijn opgedragen;

  • de vergoeding zoals bedoeld in artikel 11;

  • eventuele prijsindexatie;

  • de exacte factuurgegevens zoals bedoeld in artikel 12 tweede lid;

  • de termijn waarbinnen de opdracht moet worden uitgevoerd en/of de duur van de overeenkomst;

  • de plaats en het tijdstip van aflevering;

  • montage en/of installatie en/of opleiding, indien van toepassing;

  • de overeengekomen rapportagemethode en frequentie zoals bedoeld in artikel 10 derde lid;

  • de prestaties/resultaten die opdrachtnemer moet leveren, alsmede eventuele informatiedragers waarop de prestaties/resultaten van de opdracht dienen te worden vastgelegd en ter beschikking worden gesteld aan de gemeente Rheden;

  • de wijze waarop de gemeente Rheden aan de opdrachtnemer meedeelt dat het zijn/haar te verrichten prestaties, zoals overeengekomen, als voltooid beschouwt;

  • opzegtermijn van de overeenkomst;

  • de contactpersonen van zowel de gemeente Rheden als de opdrachtnemer;

  • de coördinatie binnen en de aansprakelijkheid van partijen, indien deze bestaat uit afzonderlijke (rechts)personen die voor de aanvaarding van de opdracht gezamenlijk optreden.

Artikel 4 Totstandkoming van de overeenkomst

  • 1. De overeenkomst is tot stand gekomen indien een schriftelijke onherroepelijke aanbieding van de opdrachtnemer door de gemeente Rheden schriftelijk is aanvaard of het overeengekomene op andere wijze door partijen schriftelijk is bevestigd.

  • 2. Het in het eerste lid van dit artikel en artikel 5 eerste lid bepaalde laat onverlet de bevoegdheid van partijen het bestaan van de overeenkomst en/of van de daarin aangebrachte wijziging met andere middelen te bewijzen.

  • 3. De gemeente Rheden is gehouden voor de totstandkoming van de overeenkomst de opdrachtnemer in het bezit te stellen van een exemplaar van de Algemene Inkoopvoorwaarden gemeente Rheden, behoudens in die gevallen waarin de gemeente Rheden reeds bij vorige opdrachten een exemplaar van de Algemene Inkoopvoorwaarden gemeente Rheden heeft gegeven aan de opdrachtnemer.

Artikel 5 Wijzigingen

  • 1. Wijziging in de opdracht, daaronder begrepen uitbreiding of inkrimping van de reeds opgedragen prestaties, komt tot stand, zodra de gemeente Rheden dit schriftelijk aan de opdrachtnemer kenbaar maakt en de opdrachtnemer dit schriftelijk bevestigt.

  • 2. Opdrachtnemer is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente Rheden niet gerechtigd de personen, die zijn belast met de uitvoering van de diensten, tijdelijk of definitief te vervangen, tenzij anders is overeengekomen in de overeenkomst. De gemeente Rheden zal haar toestemming niet op onredelijke gronden weigeren en is gerechtigd aan deze toetsing voorwaarden te verbinden. De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven zullen bij vervanging niet worden verhoogd.

  • 3. Als de gemeente Rheden andere personen wenst voor de uitoefening van de opdracht, omdat zij meent dat dit van belang is voor de goede uitvoering van de opdracht, deelt zij dit schriftelijk mee aan de opdrachtnemer, onder opgave van redenen. Opdrachtnemer zal voor vervanging zorgdragen.

  • 4. Bij een vervanging van de personen, bedoeld in het tweede lid van dit artikel, dienen personen beschikbaar te worden gesteld die qua deskundigheid, opleiding en ervaring op zijn minst gelijkwaardig zijn aan de oorspronkelijk ingezette personen.

Artikel 6 Algemene verplichtingen gemeente Rheden

  • 1. De gemeente Rheden moet de opdrachtnemer tijdig de inlichtingen, gegevens en beslissingen verstrekken, die nodig zijn om de opdracht naar behoren te vervullen en te voltooien.

  • 2. De gemeente Rheden moet de door haar aan de opdrachtnemer verschuldigde bedragen uiterlijk 30 dagen na ontvangst van de haar toegezonden niet betwiste factuur aan de opdrachtnemer voldoen, mits in goede orde ontvangen, tenzij in een betalingsregeling anders is overeengekomen.

Artikel 7 Algemene verplichtingen opdrachtnemer

  • 1. Opdrachtnemer garandeert dat de door of namens hem/haar te verrichten prestaties zullen voldoen aan de in de overeenkomst vastgelegde voorwaarden en specificaties en dat deze volgens het overeengekomen tijdschema zullen worden uitgevoerd.

  • 2. Opdrachtnemer zal de prestaties in nauwe samenwerking met de gemeente Rheden verrichten, onverminderd het bepaalde in het eerste lid van dit artikel.

  • 3. De opdrachtnemer zal de opdracht goed en zorgvuldig uitvoeren, behartigt de belangen van de gemeente Rheden naar zijn/haar beste weten en verricht zijn/haar prestaties naar beste kunnen en wetenschap. De opdrachtnemer zal alles vermijden wat uitvoering van de prestaties kan schaden. De opdrachtnemer zal bij het vervullen van de overeenkomst aan de toepassing van eigen vindingen geen voordelen ontlenen die niet bekend zijn bij de gemeente Rheden.

  • 4. De opdrachtnemer staat in voor de kwaliteit en integriteit van diegene die namens de opdrachtnemer belast is met de uitvoering van de overeenkomst.

  • 5. De opdrachtnemer zal de gemeente Rheden op de hoogte houden van de uitvoering van de overeenkomst waaronder de financiële aspecten en haar desgevraagd en op eerste verzoek inlichtingen hierover geven.

  • 6. De prestaties moeten worden uitgevoerd binnen de ingevolge artikel 3 bedoelde termijn, behoudens omstandigheden zoals bedoeld in artikel 25. Tenzij door partijen uitdrukkelijk anders is overeengekomen betreft de in artikel 3 bedoelde termijn een fatale termijn, zodat bij overschrijding van die termijn verzuim direct intreedt en geen voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling nodig is. Op de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer wegens overschrijding van deze termijn is artikel 23 van overeenkomstige toepassing.

  • 7. Indien in de overeenkomst uitdrukkelijk een vast of maximaal bedrag is overeengekomen voor de vervulling van de opdracht, zal de aanbieding van de opdrachtnemer en opdrachtbevestiging van de gemeente Rheden, alsmede eventueel de onderliggende ontwerpen en/of bestekken aldus dienen te worden vervaardigd dat de opdracht zal kunnen worden vervuld voor maximaal het bedrag dat bij de bepaling van de inhoud van de opdracht voor die uitvoering is vastgelegd of laatstelijk is bijgesteld. De opdrachtnemer stelt daartoe ramingen c.q. opgaven en begrotingen op ter overlegging aan de gemeente Rheden. Ingeval van overschrijding van dit bedrag is de opdrachtnemer verplicht zijn opdracht zonder berekening van extra kosten en/of uren te vervullen. Indien echter de overschrijding een gevolg is van omstandigheden zoals bedoeld in artikel 25, of van een verzoek tot verdergaande prestatie dan in de opdrachtbevestiging vastgelegd, worden de extra kosten en/of uren afzonderlijk in rekening gebracht op basis van werkelijk gemaakte kosten en/of uren.

  • 8. Ter vervulling van zijn/haar inlichtingenplicht zal de opdrachtnemer de gemeente Rheden tijdig inlichten over de financiële gevolgen en risico’s verbonden aan het stellen van andere of meer eisen, het uitstellen of wijzigen van beslissingen en/of de opdracht en het optreden van omstandigheden, waarmee bij het aangaan van de overeenkomst/verlenen van de opdracht, rekening is gehouden.

  • 9. De opdrachtnemer zal de gemeente Rheden bij de totstandkoming van de opdracht een raming c.q. opgave van de kosten en/of uren verstrekken. Ten tijde van het overeenkomen van wijzigingen in de opdracht zal de opdrachtnemer aangeven of en in hoeverre zulks invloed heeft op de bedoelde raming c.q. opgave van kosten en/of uren. Zodra de verwachting gerechtvaardigd is dat de laatstverstrekte raming c.q. opgave van kosten en/of uren ontoereikend is, zal de opdrachtnemer de gemeente Rheden daarover schriftelijk informeren.

Artikel 8 Optreden van de opdrachtnemer als gemachtigde

De opdrachtnemer treedt slechts op als gemachtigde van de gemeente Rheden indien en voor zover de gemeente Rheden de opdrachtnemer daartoe schriftelijk als gemachtigde heeft aangewezen.

Indien en voor zover de opdrachtnemer in strijd handelt met het in het eerste lid van dit artikel bepaalde, komen de nadelige gevolgen daarvan voor zijn/haar rekening en risico, behoudens voor zover de gemeente Rheden deze handelwijze bekrachtigd heeft.

Artikel 9 Samenwerking met derden

  • 1. Indien de overeenkomst met zich mee brengt, dat de opdrachtgever voor de vervulling ervan zijn uit te voeren prestaties moet afstemmen op die van andere door de gemeente Rheden ingeschakelde derden, zal de gemeente Rheden na overleg met alle betrokkenen vaststellen wie met de leiding en coördinatie van de werkzaamheden wordt belast en wat ieders taak in deze is.

  • 2. De in het eerste lid van dit artikel bedoelde leiding en coördinatie houdt ten minste in dat de coördinator tijdig in overleg met de gemeente Rheden en de andere opdrachtnemers een tijdschema voor de uitvoering van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde overeenkomst vaststelt en dat hij/zij -ingeval van tijdsoverschrijding of andere omstandigheden die tot vertraging of schade kunnen leiden- onverwijld met hen overleg pleegt en hen en de gemeente Rheden schriftelijk verslag daarvan doet toekomen.

  • 3. Indien de opdrachtnemer een opdracht krijgt te vervullen die ook prestaties op een ander dan zijn/haar eigen vakgebied met zich meebrengen, kan de opdrachtnemer met toestemming van de gemeente Rheden voor eigen rekening en risico, daarvoor andere deskundigen inschakelen.

  • 4. Bij het uitvoeren van de overeenkomst kan de opdrachtnemer slechts na schriftelijke toestemming van de gemeente Rheden gebruik maken van de diensten van derden. Deze toestemming wordt niet op onredelijke gronden onthouden. Aan de toestemming kunnen door de gemeente Rheden voorwaarden worden verbonden. De door de gemeente Rheden verleende toestemming laat onverlet de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor de nakoming van de krachtens de overeenkomst op hem/haar rustende verplichtingen en de krachtens de belasting- en socialeverzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen.

Artikel 10 Samenwerking, rapportage, acceptatie en controle

  • 1. Beide partijen wijzen een contactpersoon aan, die de contacten over de uitvoering van de overeenkomst onderhouden.

  • 2. De overeenkomst kan voorzien in de instelling van een begeleidingscommissie of stuurgroep. De taken en bevoegdheden, alsmede de samenstelling van de begeleidingscommissie of stuurgroep worden in de overeenkomst nader bepaald.

  • 3. Opdrachtnemer rapporteert over de voortgang van de werkzaamheden aan de gemeente Rheden zo vaak als in de overeenkomst is bepaald dan wel zo vaak als de gemeente Rheden nodig acht.

  • 4. Indien de gemeente Rheden niet binnen twee weken vanaf het moment van levering van de prestatie anderszins kenbaar heeft gemaakt, kan de prestatie als geaccepteerd worden beschouwd, tenzij anders is overeengekomen.

  • 5. De gemeente Rheden heeft het recht de resultaten van de geleverde prestaties te (laten) toetsen. Indien blijkt dat de prestaties niet voldoen aan de vooraf in de overeenkomst gestelde kwaliteitscriteria en het in de overeenkomst daaromtrent gestelde, zijn de kosten van toetsing voor rekening van de opdrachtnemer. De gemeente Rheden heeft het recht om op kosten van de opdrachtnemer aanvullende c.q. uitgebreidere kwaliteitscontroles uit te (laten) voeren. Indien uit deze controles blijkt dat aan alle geldende kwaliteitseisen is voldaan, worden de kosten van de aanvullende c.q. uitgebreidere controles en de kosten van de daaruit voortvloeiende gevolgen voor de oplevering gedragen door de gemeente Rheden.

  • 6. Indien de gemeente Rheden de toetsingsresultaten als onvoldoende beoordeelt, worden de prestaties niet geaccepteerd. Zij zal de opdrachtnemer schriftelijk verzoeken om binnen redelijke, door haar te bepalen termijn, alsnog aan het gestelde in de overeenkomst te voldoen, tenzij nakoming van de overeenkomst reeds blijvend onmogelijk is.

  • 7. Afgekeurde zaken worden door de opdrachtnemer op eerste aanzegging verwijderd en onverwijld uitsluitend voor zijn/haar rekening, vervangen. De aan verwijdering en vervanging alsmede de aan herkeuring verbonden kosten komen voor rekening van de opdrachtnemer.

  • 8. Gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst is de gemeente Rheden gerechtigd te allen tijde en zonder vooraankondiging toezicht ter zake van de uitvoering van kwaliteitszorg, zoals op het moment van aangaan van de overeenkomst door opdrachtnemer aan de gemeente Rheden kenbaar was gemaakt, uit te oefenen bij de opdrachtnemers, bij onderaannemers, bij de toeleveranciers en op locaties waar, naar het oordeel van de gemeente Rheden, belangrijke prestaties worden verricht.

Artikel 11 Vergoeding

  • 1. De vergoeding voor te leveren prestaties kan bestaan uit:

    • a.

      de honorering van de werkzaamheden van de opdrachtnemer;

    • b.

      de gemaakte kosten;

    • c.

      de te betalen prijs voor het geleverde product.

  • 2. De in het eerste lid van dit artikel genoemde honorering wordt bepaald naar één of meer van de volgende maatstaven:

    • a.

      de honorering van de werkzaamheden van de opdrachtnemer;

    • b.

      de gemaakte kosten.

  • 3. Ingeval van honorering op basis van bestede tijd, zoals bedoeld in het tweede lid sub a van dit artikel, wordt de honorering berekend door de aan de opdracht bestede tijd te vermenigvuldigen met een tarief per tijdseenheid. Onder bestede tijd wordt verstaan het totaal van alle uren die rechtstreeks zijn besteed aan het vervullen van de opdracht en de reistijd die voor de vervulling van de opdracht noodzakelijk is, tenzij anders is overeengekomen. De tarieven per tijdseenheid, naar persoon, functie of groep, worden in de overeenkomst met de gemeente Rheden bepaald of omschreven.

  • 4. De in het eerste lid genoemde gemaakte kosten zijn declarabel naar één of meer van de volgende maatstaven:

    • a.

      op basis van de werkelijk gemaakte kosten;

    • b.

      op basis van andere enig adequate maatstaf.

  • 5. Indien partijen overeenkomen dat de opdrachtnemer ten behoeve van de opdracht gemaakte kosten in rekening kan brengen, zoals bedoeld in het vierde lid sub a van dit artikel, zijn de volgende kosten declarabel:

    • de reiskosten;

    • de kosten van het vermenigvuldigen van overeenkomsten bestekken, tekeningen, berekeningen rapporten e.d.;

    • -

      de kosten van porti, telecommunicatie, registratie en andere voorschotten.

    Omvang en hoogte van te maken kosten zullen nader worden vastgesteld in de overeenkomst.

  • 6. In de overeenkomst zal worden bepaald naar welke maatstaven de in het eerste lid van dit artikel bedoelde vergoeding zal worden berekend. Indien niet uitdrukkelijk anders is overeengekomen, zal de honorering plaatsvinden volgens het bepaalde in het tweede lid sub a van dit artikel.

  • 7. De kosten van andere deskundigen, zoals bedoeld in artikel 9 derde lid zijn slechts declarabel indien dit met de gemeente Rheden vooraf overeengekomen is.

  • 8. De opdrachtnemer is verplicht de gemeente Rheden periodiek op de hoogte te houden van de in dit artikel genoemde honorering en, indien overeengekomen tussen partijen, de gemaakte kosten die de gemeente Rheden op grond van dit artikel aan de opdrachtnemer verschuldigd is.

  • 9. Indien sprake is van wijzigingen zoals bedoeld in artikel 5 eerste lid worden de daarvoor te verrichten prestaties op basis van bestede tijd en, indien overeengekomen tussen partijen, de gemaakte kosten en/of de te betalen prijs voor het geleverde product afzonderlijk in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen bij de totstandkoming van de overeenkomst.

  • 10. De vergoeding/betaling is verschuldigd naar de mate van het verrichten van de uit de opdracht voortvloeiende prestaties en/of het gereedkomen van de verschillende fasen van de opdracht, zulks zoals uitdrukkelijk is overeengekomen bij de totstandkoming van de overeenkomst.

  • 11. De door de opdrachtnemer volgens de overeenkomst te declareren bedragen worden verhoogd met de verschuldigde omzetbelasting.

  • 12. In de overeenkomst dient te zijn geregeld of en zo ja hoe de tariefwijzigingen en indexeringen ten aanzien van de prijs worden toegepast.

  • 13. De kosten van aflevering zijn voor rekening en risico van de opdrachtnemer: bij levering van producten levert de opdrachtnemer de producten DDP (Delivered Duty Paid), volgens de ‘Incoterms’ editie 2000 uitgegeven door de Internatonale Kamer van Koophandel in Parijs, tenzij anders is overeengekomen.

Artikel 12 Facturering en betaling

  • 1. Tenzij anders is overeengekomen, ontstaat het recht op betaling na acceptatie van de resultaten van de verrichte prestaties.

  • 2. Opdrachtnemer zendt de factu(u)r(en) in tweevoud toe aan de gemeente Rheden onder vermelding van datum en nummer van de overeenkomst, BTW-bedrag en andere door de gemeente Rheden verlangde gegevens.

  • 3. Indien is overeengekomen dat betaling volgens nacalculatie zal plaatsvinden, wordt gespecificeerd en in door de gemeente Rheden eventueel nader aangegeven vorm gefactureerd. In de factuur wordt opgave gedaan van het aantal en de data van de werkelijk en noodzakelijk bestede dagen of uren, wordt een korte omschrijving van de verrichte werkzaamheden gegeven, alsmede een omschrijving van de eventuele reis- en verblijfkosten, indien deze niet zijn inbegrepen in de dag- of uurtarieven.

  • 4. Een overschrijding van de in de overeenkomst opgenomen vaste prijs wordt in de factu(u)r(en) uitdrukkelijk vermeld en gespecificeerd.

  • 5. De gemeente Rheden betaalt de door haar op basis van de overeenkomst verschuldigde bedragen binnen 30 dagen na ontvangst van de haar toegezonden niet betwiste factuur aan opdrachtnemer, mits in goede orde ontvangen, tenzij in een betalingsregeling anders is overeengekomen.

  • 6. Indien de gemeente Rheden een factuur zonder geldige reden niet na het verstrijken van de in het vijfde lid van dit artikel bedoelde termijn heeft voldaan, heeft de opdrachtnemer, met ingang van de dag volgend op de dag dat de betaling uiterlijk had moeten geschieden, aanspraak op vergoeding van rente tegen het wettelijke rentepercentage. Op de rentevergoeding kan opdrachtnemer geen aanspraak maken indien de desbetreffende factuur niet aan het gestelde in de leden twee tot en met vier van dit artikel voldoet.

  • 7. Indien de gemeente Rheden de juistheid van de declaratie, dan wel een onderdeel daarvan betwist, treden partijen in overleg teneinde de ontstane situatie op te lossen. De gemeente Rheden is te allen tijde gerechtigd de door opdrachtnemer verzonden facturen door een door de gemeente Rheden aan te wijzen accountant, als bedoeld in artikel 393 eerste lid Boek 2 van het Burgerlijk wetboek, op inhoudelijke juistheid te laten controleren.

    Opdrachtnemer verleent de betrokken accountant inzage in boeken en bescheiden en verstrekt hem/haar alle gegevens en informatie die deze verlangt. De controle is vertrouwelijk en strekt zich niet verder uit dan voor het verifiëren van de fact(u)r(en) is vereist. De accountant brengt zijn rapportage zo spoedig mogelijk aan beide partijen uit. De kosten van het accountantsonderzoek komen voor rekening van de gemeente Rheden, tenzij uit het onderzoek van de accountant blijkt dat de factu(u)r(en) niet juist dan wel onvolledig is/zijn, in welk geval bedoelde kosten voor rekening van opdrachtnemer komen.

  • 8. De gemeente Rheden is gerechtigd de betaling van een factuur of een deel daarvan waarover tussen partijen geen overeenstemming bestaat, op te schorten gedurende de periode van het accountantsonderzoek. Van deze bevoegdheid maakt de gemeente Rheden uitsluitend gebruik, indien bij haar redelijke twijfel bestaat omtrent de juistheid van de desbetreffende factuur.

  • 9. Overschrijding van de betalingstermijn door de gemeente Rheden of niet-betaling door de gemeente Rheden van een factuur op grond van vermoede inhoudelijke onjuistheid van die factuur of ingeval van ondeugdelijkheid van de gefactureerde diensten, geeft opdrachtnemer niet het recht zijn werkzaamheden op te schorten dan wel te beëindigen.

Artikel 13 Voorschot

  • 1. Indien de gemeente Rheden ter uitvoering van de overeenkomst (een) betaling(en) verricht voor prestaties die nog niet zijn geleverd, wordt door opdrachtnemer voorafgaande aan die betaling een onvoorwaardelijke kredietstellingsgarantie ‘on demand’ zonder einddatum aan de gemeente Rheden afgegeven ter waarde van het (de) betaalde bedrag(en). Aan de garantie zijn voor de gemeente Rheden geen kosten verbonden. Worden vanwege enige tekortkoming aan de zijde van opdrachtnemer diensten niet binnen de overeengekomen termijn geaccepteerd, dan is opdrachtnemer de wettelijke rente over het voorschot verschuldigd voor de tijd dat de tekortkoming voortduurt.

  • 2. De kredietstellingsgarantie ‘on demand’ wordt afgegeven door een erkende kredietinstelling. De kredietstelling verklaart daarin desverzocht onverwijld over te gaan tot betaling aan de gemeente Rheden van het in de garantie genoemde bedrag, vermeerderd met de wettelijke rente over dat bedrag, berekend vanaf de dag van de door de gemeente Rheden gestelde tekortkoming van opdrachtnemer.

Artikel 14 Eigendom van zaken en informatiedragers

  • 1. Bij het verrichten van de prestaties kan opdrachtnemer gebruik maken van zaken, die eigendom zijn van de gemeente Rheden en die voor dat doel in bruikleen worden gegeven. Aan deze bruikleen kunnen voorwaarden worden verbonden.

  • 2. De eigendom van informatiedragers, die de partijen over en weer aan elkaar beschikbaar stellen, blijft berusten bij de partij die ze beschikbaar heeft gesteld, tenzij deze informatiedragers zoals bedoeld in artikel 3 door de opdrachtnemer aan de gemeente Rheden ter beschikking worden gesteld. In dat geval wordt het recht van eigendom overgedragen aan de gemeente Rheden.

Artikel 15 Levering en verpakking van producten

  • 1. De opdrachtnemer zal de producten leveren DDP (Delivered Duty Paid), volgens de ‘Incoterms’ editie 2000, uitgegeven door de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs, tenzij anders is overeengekomen.

  • 2. De te leveren producten zullen niet worden verpakt in verpakkingen die, beoordeeld volgens de stand van de wetenschap ten tijde van de levering, milieubelastend zijn, of worden vermoed dit te zijn, of op andere wijze een bedreiging voor de veiligheid, welzijn of gezondheid kunnen vormen.

  • 3. Indien bij het uitvoeren van de overeenkomst ten aanzien van verpakkingen niet aan het bepaalde in het tweede lid kan worden voldaan en er toch geleverd wordt met gebruikmaking van zulke verpakkingen, zal de opdrachtnemer dit aan de gemeente Rheden melden. De gemeente Rheden heeft alsdan, het recht deze verpakkingen voor rekening van de opdrachtnemer te retourneren of deze op zijn/haar kosten te laten verwerken. Dit geldt ook wanneer de verpakkingen niet voldoen aan het in het tweede lid van dit artikel bepaalde en de opdrachtnemer dit niet heeft gemeld.

  • 4. Te leveren producten dienen te worden geleverd met alle voorhanden zijnde documentatie die bestemd is om de zaken naar behoren te kunnen gebruiken alsmede eventuele kwaliteitskeurmerken of -certificaten.

  • 5. De opdrachtnemer zal de producten die door of tijdens het vervoer beschadigd of verloren zijn gegaan voor eigen rekening herstellen of vervangen, één en ander ter keuze van de gemeente Rheden.

Artikel 16 Tijdstip van aflevering van producten

  • 1. Aflevering vindt plaats op de overeengekomen plaats van bestemming en op het in de overeenkomst bepaalde tijdstip.

  • 2. Zodra de opdrachtnemer weet of verwacht dat de producten niet, of niet tijdig afgeleverd kunnen worden, zal de opdrachtnemer de gemeente Rheden daarvan onverwijld schriftelijk in kennis stellen, aangeven wat de oorzaak en de omstandigheden zijn die hem/haar hiertoe dwingen en aangeven welke maatregelen noodzakelijk zijn om een oplossing te vinden voor de daaruit voortvloeiende problemen. Onverlet het bepaalde in artikel 23 draagt de opdrachtnemer alle daaruit voortvloeiende schade voor de gemeente Rheden, tenzij de opdrachtnemer aantoont dat de gemeente Rheden de veroorzaker is van deze omstandigheden.

  • 3. Indien de gemeente Rheden tijdig aan de opdrachtnemer kenbaar maakt dat zij om welke reden dan ook niet in staat is de producten in ontvangst te nemen op het overeengekomen tijdstip, en deze gereed zijn voor verzending, zal de opdrachtnemer op eigen kosten de zaken bewaren, beveiligen en alle redelijke maatregelen treffen om achteruitgang in de kwaliteit te voorkomen, totdat zij geleverd zijn, tenzij dit in redelijkheid niet van de opdrachtnemer kan worden gevergd. De gemeente Rheden komt niet in schuldverzuim door uitstel van aflevering.

  • 4. Uitstel van aflevering als bedoeld in het derde lid van dit artikel geeft de opdrachtnemer nimmer aanspraak op verhoging van de overeengekomen prijs. De opdrachtnemer kan bij een uitstel van aflevering alleen aanspraak maken op vergoeding van gevolgschade indien er aan de zijde van de gemeente Rheden sprake is van opzet, grove schuld of extreme nalatigheid.

Artikel 17 Garantie

  • 1. De opdrachtnemer garandeert dat gedurende een periode van minimaal 12 maanden na acceptatie het geleverd product ongestoord -zonder gebreken en/of andere (functionele) belemmeringen- kan worden gebruikt voor die doeleinden waarvoor het product bestemd is.

  • 2. Bij producten die niet tijdig in gebruik worden genomen, wordt de garantieperiode verlengd met de periode gedurende welke de producten maximaal niet in gebruik zijn genomen, één en ander met een maximum garantietermijn van 18 maanden.

  • 3. Indien tijdens de garantieperiode een gebrek ontstaat is de opdrachtnemer, ongeacht de oorzaak van het ontstaan van dat gebrek, verplicht betrokken producten binnen een door de gemeente Rheden te bepalen redelijke termijn te vervangen, te herstellen ofwel mits de redelijkheid hieraan niet in de weg staat, om de producten terug te nemen en de voor die producten gedane betaling onmiddellijk terug te betalen, een en ander ter keuze van de gemeente Rheden. Alle ingevolge dit lid te maken kosten zijn voor rekening van de opdrachtnemer, tenzij de opdrachtnemer aantoont dat het tijdens de garantieperiode ontstane gebrek niet voor zijn/haar rekening en risico komt.

  • 4. Naast de verplichtingen ingevolge het derde lid van dit artikel is de opdrachtnemer voorts aansprakelijk voor alle in zijdelings verband met het gebrek staande schade, een en ander met in achtneming van de redelijkheid en billijkheid.

  • 5. De garantieperiode zal worden verlengd met een periode gelijk aan de periode(n) gedurende welke de producten niet zijn gebruikt of niet volledig konden worden gebruikt als gevolg van een gebrek dat zich tijdens de garantieperiode openbaart. Een nieuwe garantieperiode overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid van dit artikel zal van toepassing zijn op producten die ter vervanging zijn verstrekt en op vervangen of gerepareerde delen van die producten.

  • 6. In aanvulling op het bepaalde in het eerste lid van dit artikel geldt dat indien de gemeente Rheden kan aantonen dat er sprake is van een verborgen gebrek dat reeds voor de acceptatie aanwezig was, de opdrachtnemer gedurende 5 jaar na acceptatie daarvoor aansprakelijk blijft. Het in de vorige zin vermelde is ook van toepassing indien zich gedurende die periode een gebrek voordoet ten gevolge waarvan het leverde product onbruikbaar wordt voor het doel waarvoor het is bestemd, geldt op hetgeen in de overeenkomst is aangegeven dat wel redelijkerwijs te verwachten gebruik van de geleverde producten. Indien een situatie als in dit lid zich voordoet is het bepaalde in het derde lid van dit artikel, voor zover mogelijk van toepassing.

Artikel 18 Tussentijdse beëindiging van de opdracht door de gemeente Rheden

  • 1. De gemeente Rheden is gerechtigd de overeenkomst buiten rechte te ontbinden dan wel deze tegen een bepaalde tijd op te zeggen onder opgave van redenen. Daaronder is begrepen de omstandigheid dat de ter financiering van de overeenkomst in de ontwerpbegroting opgenomen gelden, niet door de begrotingswetgever worden gevoteerd.

  • 2. In geval van opzegging van de opdracht als in het eerste lid van dit artikel bedoeld, is de gemeente Rheden verplicht de opdrachtnemer te vergoeden:

    • de honorering naar de stand van werkzaamheden;

    • de gemaakte kosten;

    • kosten voortvloeiende uit de eventueel door de opdrachtnemer voor de vervulling van de opdracht reeds in redelijkheid aangegane verbintenissen met derden. Eventueel reeds betaalde voorschotten worden hiermee verrekend. Indien en voor zover de te leveren prestatie, dan wel een onderdeel daarvan, bestaat uit te leveren informatiedragers geldt deze verplichting op de voorwaarde dat de opdrachtnemer alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept)informatiedragers tot aan het moment van tussentijdse beëindiging aan de gemeente Rheden, in eigendom overdraagt.

  • 3. Nakoming van het in het tweede lid van dit artikel bepaalde wordt opgeschort indien de grondslag van tussentijdse beëindiging is gelegen in het feit dat de opdrachtnemer in verzuim is, dan wel de opdrachtnemer in gebreke is gesteld op grond van het tekortschieten in de nakoming van zijn/haar verplichting(en), zoals bedoeld in artikel 23 eerste lid. In dat geval zal hetgeen verplicht is op grond van het tweede lid van dit artikel worden verrekend met de door de gemeente Rheden geleden schade zoals bedoeld in artikel 23.

  • 4. Tussentijdse beëindiging vindt plaats door middel van een aangetekend schrijven aan de opdrachtnemer.

  • 5. Informatiedragers van de gemeente Rheden die in het kader van de uitvoering van de opdracht aan de opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld zullen in geval van tussentijdse beëindiging per omgaande aan de gemeente Rheden worden geretourneerd. Het in artikel 29 bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de door opdrachtnemer geleverde prestaties tot het moment van tussentijdse beëindiging

  • 6. De opdrachtnemer is gehouden om alle informatie die hem/haar tijdens de duur van de opdracht is verstrekt, voortbouwende op de geheimhoudingsverplichting van artikel 30, geheim te houden en niet te verstrekken aan derden, tenzij anders is overeengekomen.

  • 7. Indien blijkt dat door de opdrachtnemer of een van zijn/haar ondergeschikten enig voordeel is behaald of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van een orgaan van de gemeente Rheden of aan een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers, heeft de gemeente Rheden het recht om de overeenkomst te ontbinden, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd het recht van de gemeente Rheden om vergoeding van kosten en/of schade in welke vorm dan ook, te eisen.

Artikel 19 Tussentijdse beëindiging van de opdracht door de opdrachtnemer

  • 1. De opdrachtnemer kan de overeenkomst tussentijds beëindigen ingeval van overmacht zoals bedoeld in artikel 25 en ingeval van niet-nakoming van verplichtingen van de gemeente Rheden, zulks na behoorlijk gedane waarschuwing, zoals bedoeld in artikel 6.

  • 2. De opdrachtnemer is niettemin gehouden de schade voor de gemeente Rheden als gevolg van die tussentijdse beëindiging te beperken, dan wel toereikende maatregelen te nemen ter voorkoming daarvan.

  • 3. Het in artikel 18 tweede lid bepaalde is eveneens van toepassing bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtnemer.

  • 4. Tussentijdse beëindiging vindt plaats door middel van een aangetekend schrijven aan de gemeente Rheden.

  • 5. Informatiedagers van de gemeente Rheden die in het kader van de uitvoering van de opdracht aan de opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld zullen in ieder geval van tussentijdse beëindiging per omgaande, aan de gemeente Rheden worden geretourneerd. Het in artikel 28 bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de door opdrachtnemer geleverde prestaties tot het moment van tussentijdse beëindiging.

  • 6. De opdrachtnemer is gehouden om alle informatie die hem tijdens de duur van de overeenkomst is verstrekt, voortbouwende op de geheimhoudingsverplichting van artikel 30, geheim te houden en niet te verstrekken aan derden, tenzij anders is overeengekomen.

Artikel 20 Ontbinding onder meer wegens faillissement of surséance van betaling

  • 1. Indien de opdrachtnemer, in staat van faillissement geraakt, besluit tot ontbinding van de onderneming of een onderdeel daarvan, surseance van betaling aanvraagt, dan wel indien er beslag, gevolgd door vanwaardeverklaring, gelegd wordt op registergoederen of essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering van de opdrachtnemer die een belemmering kunnen vormen voor de uitvoering en nakoming van deze opdracht, of de rechtspersoon wijzigt door overname of een overdracht van de aandelen plaatsvindt heeft de gemeente Rheden het recht de opdrachtnemer aan te zeggen, dat zij de opdracht onmiddellijk doet eindigen, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd het recht van de gemeente Rheden om vergoeding van kosten en/of schade, in welke vorm dan ook, te eisen.

  • 2. Indien en voor zover de te leveren prestatie, dan wel een onderdeel daarvan, bestaat uit te leveren informatiedragers geldt deze verplichting op voorwaarde dat de opdrachtnemer alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept)informatiedagers tot aan het moment van ontbinding van de overeenkomst aan de gemeente Rheden in eigendom overdraagt.

    Bij beëindiging als hier bedoeld heeft de gemeente Rheden het recht alle naar haar oordeel nuttige en noodzakelijke, maatregelen te nemen om de realisering van het project verder veilig te stellen en daarbij derden in te schakelen.

Artikel 21 Dreigende vertraging

  • 1. Indien de verrichting van de diensten vertraging dreigt te ondervinden, meldt opdrachtnemer zulks direct schriftelijk aan de gemeente Rheden en geeft daarbij de oorzaak en de consequenties aan van de dreigende vertraging. Tevens stelt opdrachtnemer maatregelen voor om vertraging -ook in de toekomst- te voorkomen.

  • 2. Binnen 14 dagen na ontvangst van de in het vorige lid van dit artikel bedoelde melding, bericht de gemeente Rheden of zij al dan niet instemt met de voorgestelde maatregelen en de genoemde consequenties. Instemming houdt niet in dat de gemeente Rheden de oorzaak van de dreigende vertraging erkent en laat alle andere rechten of vorderingen, die de gemeente Rheden op grond van deze overeenkomst toekomen, onverlet.

Artikel 22 Onderbreking van de overeenkomst

  • 1. De gemeente Rheden kan de opdrachtgever gelasten de verrichting van de prestatie te onderbreken. De gemeente Rheden is verplicht de opdrachtnemer dit schriftelijk kenbaar te maken.

  • 2. Ingeval van onderbreking van de opdracht is de gemeente Rheden verplicht opdrachtnemer te vergoeden:

    • de honorering naar de stand van de werkzaamheden;

    • de gemaakte kosten;

    • kosten voortvloeiende uit de eventueel door de opdrachtnemer voor de vervulling van de opdracht reeds in redelijkheid aangegane verbintenissen met derden. Indien en voor zover de te leveren prestatie dan wel een onderdeel daarvan bestaat uit te leveren informatiedragers geldt deze verplichting op voorwaarde dat de opdrachtnemer alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept)informatiedragers tot aan het moment van onderbreking aan de gemeente Rheden in eigendom overdraagt. Daarnaast is de opdrachtnemer gerechtigd vergoeding van zijn/haar schade, die hij/zij door de onderbreking lijdt, van de gemeente Rheden te vorderen, onverminderd de verplichting van de opdrachtnemer om de schade voor de gemeente Rheden zoveel mogelijk te beperken.

  • 3. Indien de opdracht later voortgang vindt, zullen de extra werkzaamheden die uit het opnieuw starten van de werkzaamheden voor de opdrachtnemer voortvloeien, door de gemeente Rheden worden vergoed op basis van bestede tijd en eventueel de gemaakte kosten. Partijen zullen overleggen of de bepalingen van de opdracht aan de nieuwe situatie moet worden aangepast.

  • 4. Ingeval van een onderbreking langer dan 2 jaar zijn partijen verplicht met elkaar in overleg te treden met het oog op een beëindiging van de overeenkomst, overeenkomstig het bepaalde in artikel 18 en 19.

Artikel 23 Aansprakelijkheid

  • 1. Indien één der partijen tekortschiet in de nakoming van zijn/haar verplichtingen uit de overeenkomst, kan de andere partij hem/haar in gebreke stellen. De nalatige partij is echter onmiddellijk in gebreke als nakoming van de desbetreffende verplichtingen anders dan door overmacht binnen de overeengekomen termijn reeds blijvend onmogelijk is. De ingebrekestelling geschiedt per aangetekend schrijven, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog zijn/haar verplichtingen na te komen. Deze termijn is een fatale termijn. Indien nakoming binnen deze termijn uitblijft, is de nalatige partij in verzuim. De wederpartij is naar keuze bevoegd:

    • a.

      tot beëindiging van de overeenkomst over te gaan;

    • b.

      nakoming van de overeenkomst te vorderen, tenzij de desbetreffende partij uitdrukkelijk en schriftelijk met de niet-nakoming heeft ingestemd.

  • 2. De in het vorige lid van dit artikel genoemde ingebrekestelling is niet vereist indien de levertijd op grond van het gestelde in artikel 16 tweede lid is verlengd. Indien de in het vorige lid van dit artikel bedoelde nakoming na verloop van de verlengde termijn uitblijft, is de nalatige partij vanaf dat moment direct in verzuim.

  • 3. De partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn/haar verplichtingen, is tegenover de ander partij aansprakelijk voor de door de andere partij geleden dan wel te lijden schade. Hij/zij vrijwaart de andere partij voor eventuele aanspraken van derden op vergoeding van schade als gevolg van bedoeld tekortschieten.

  • 4. De kosten van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke maatregelen, waaronder in ieder geval begrepen incassokosten en kosten van rechtskundige bijstand, gemaakt in verband met de niet-nakoming en/of overtreding door de partij die in gebreke blijft, zijn voor rekening van de wederpartij, met uitzondering van de ingevolge een rechtelijke beslissing door de wederpartij te betalen proceskosten.

  • 5. Indien opdrachtnemer voor het verrichten van de diensten gebruik maakt van zaken die eigendom zijn van de gemeente Rheden, als bedoeld in artikel 14 eerste lid en die voor dat doel in bruikleen worden gegeven, is de opdrachtnemer aansprakelijk voor de schade die aan deze zaken wordt toegebracht. Aan deze bruikleen kunnen voorwaarden worden verbonden. Indien als gevolg van de aanwezigheid van zaken van de gemeente Rheden bij opdrachtnemer ter uitvoering van de overeenkomst schade aan opdrachtnemer en/of aan derden wordt toegebracht, op welke wijze dan ook, is deze schade geheel voor rekening en risico van opdrachtnemer. In voorkomende gevallen zal de opdrachtnemer de gemeente Rheden vrijwaren voor aanspraken van derden.

Artikel 24 Boete

  • 1. Indien niet binnen de overeengekomen dan wel verlengde termijn de volledige verrichtingen van de prestaties is geaccepteerd die aan de overeenkomst beantwoordt, dan wel een andere prestatie ter voldoening is aangeboden en geaccepteerd, is de opdrachtnemer aan de gemeente Rheden na verloop van een daartoe gestelde termijn, zonder rechterlijke tussenkomst, een boete verschuldigd van 0,1% van de totale dan wel maximale prijs die met de overeenkomst is gemoeid, minimaal € 2.500,00, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10% daarvan. Indien nakoming anders dan door overmacht blijvend onmogelijk is geworden, is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.

  • 2. De boete komt de gemeente Rheden toe onverminderd alle rechten of vorderingen, daaronder mede begrepen:

    • haar vordering tot nakoming van de overeengekomen verplichting tot het verrichten van de diensten;

    • haar recht op schadevergoeding.

  • 3. De boete wordt verrekend met de door de gemeente Rheden verschuldigde betalingen, ongeacht of de vordering tot betaling daarvan op een derde is overgegaan.

Artikel 25 Overmacht

  • 1. Indien een overmachtsituatie zich voordoet is de opdrachtnemer verplicht dit onmiddellijk schriftelijk te melden aan de gemeente Rheden. De gemeente Rheden heeft gedurende 5 werkdagen na ontvangst van deze kennisgeving het recht de overeenkomst tussentijds te beëindigen conform het bepaalde in artikel 18, dan wel in overleg met de opdrachtnemer een periode -maximaal 15 werkdagen- af te spreken waarin partijen de nakoming van overeengekomen verplichtingen opschorten in afwachting van het eventueel opheffen van de overmachtsituatie.

    Indien de opdrachtgever na afloop van de overeengekomen periode ten gevolge van overmacht niet kan nakomen c.q. te kort schiet in zijn/haar verplichtingen op grond van deze bepalingen, heeft de gemeente Rheden het recht de opdracht door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte te ontbinden, zonder dat daarvoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

  • 2. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: onvoldoende beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel, ziekte van personeel, stakingen, verlate aanlevering of ongeschiktheid van materialen of van de programmatuur voor zover deze omstandigheden zich voordoen aan de zijde dan wel door toedoen van de partij die niet nakomt c.q. tekortschiet. Voorts wordt niet onder overmacht begrepen het niet nakomen dan wel tekortschieten van door opdrachtnemer ingeschakelde derden en/of liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de opdrachtnemer of de door hem/haar ingeschakelde derden.

Artikel 26 Vervolgopdracht

Opdrachtnemer kan aan de overeenkomst geen enkel recht ontlenen voor de verkrijging van een vervolgopdracht. De opdrachtnemer is verplicht er zorg voor te dragen dat de rechten van de gemeente Rheden ten aanzien van het verlenen van vervolgopdrachten op generlei wijze worden beperkt door de toepasselijkheid van rechten van de opdrachtnemer of derden bijvoorbeeld -niet zijnde limitatief bedoeld- octrooirecht, intellectuele eigendomsrechten en verplichte protocollen, anders dan voor aanvang van de overeenkomst door de opdrachtnemer aan de gemeente Rheden kenbaar is gemaakt.

Artikel 27 Verzekering

  • 1. De opdrachtnemer verklaart dat hij/zij afdoende is verzekerd en zich verzekerd houdt voor de uitvoering van de overeenkomst voor beroepsaansprakelijkheid en andere aansprakelijkheden die van toepassing zijn.

  • 2. Opdrachtnemer overlegt op verzoek van de gemeente Rheden terstond inzage in de polis(sen) en de bewijzen van premiebetaling. Opdrachtnemer beëindigt niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente Rheden de verzekeringsovereenkomsten dan wel wijzigt de condities waaronder deze zijn aangegaan. Evenmin wijzigt opdrachtnemer het verzekerd bedrag ten nadele van de gemeente Rheden zonder bedoelde toestemming. De door opdrachtnemer verschuldigde verzekeringspremies worden geacht in de overeengekomen prijzen en tarieven te zijn begrepen.

  • 3. Opdrachtnemer cedeert bij voorbaat alle aanspraken op uitkeringen van verzekeringspenningen, als bedoeld in het eerste lid van dit artikel en voor zover betrekking hebbende op schade, waarvoor opdrachtnemer op grond van deze overeenkomst jegens de gemeente Rheden aansprakelijk is. Verzekeringspenningen die door verzekeringsmaatschappijen rechtstreeks aan de gemeente Rheden worden uitbetaald, worden in mindering gebracht op de door opdrachtnemer voor het verzekerde voorval aan de gemeente Rheden te betalen schadevergoeding.

Artikel 28 Intellectuele eigendommen en gebruiksrechten

  • 1. Alle intellectuele eigendomsrechten, welke kunnen of zullen worden uitgeoefend -waar en wanneer dan ook- zowel ten behoeve van gebruik als ten behoeve van exploitatie door de gemeente Rheden en/of van alle door de opdrachtnemer op grond van de opdracht geleverde prestaties, berusten bij de gemeente Rheden, tenzij anders is overeengekomen. De rechten van de opdrachtnemer worden op grond van deze bepalingen door de opdrachtnemer aan de gemeente Rheden overgedragen, welke overdracht terstond na het ontstaan van die rechten door de gemeente Rheden wordt aanvaard.

  • 2. Voor zover voor de overdracht van dergelijke rechten een nadere akte zou zijn vereist, machtigt opdrachtnemer de gemeente Rheden onherroepelijk om een zodanige akte op te maken en namens de opdrachtnemer te ondertekenen, onverminderd de verplichting van de opdrachtnemer om op eerste verzoek van de gemeente Rheden aan de overdracht van zodanige rechten zijn medewerking te verlenen, zonder daarbij voorwaarden te kunnen stellen.

    De eventuele kosten welke zijn verbonden aan het vestigen van bepaalde intellectuele (eigendoms)rechten komen voor rekening van de gemeente Rheden. De opdrachtnemer machtigt de gemeente Rheden hiervoor onherroepelijk om de overdracht van deze intellectuele (eigendoms)rechten in de desbetreffende registers te doen inschrijven.

  • 3. Onder de in het eerste lid van dit artikel bedoelde rechten zijn -zonder dat deze opsomming als limitatief kan worden opgevat- mede begrepen:

    • a.

      alle handelingen, waaronder begrepen de permanente of tijdelijke reproductie van een deel of het geheel of een bewerking van informatieresultaten, prestaties en informatiedragers, die nodig of nuttig zijn met het oog op datgene waartoe deze beoogd en/of geschikt is of blijkt of kan zijn;

    • b.

      het daartoe laden, in beeld brengen, uitvoeren, overbrengen en opslaan van of bewerkingen daarvan van digitale informatie met het oog op onderhoud, verbeteren van fouten, virusbestrijding, aanbrengen van mogelijke verbeteringen, het overbrengen naar een andere omgeving, het koppelen en/of het interoperabel maken met andere hardware en systeemprogrammatuur en andere programmatuur het wijzigen van parameters, het aanbrengen, het wijzigen of verwijderen van beveiligingen, het vervaardigen opslaan, wijzigen van (reserve)kopieën, het onderzoeken en testen van de informatiedrager.

  • 4. De opdrachtnemer doet hierbij afstand jegens de gemeente Rheden van alle eventueel aan hem/haar, toekomende zgn. persoonlijkheidsrechten, in die mate als de toepasselijke regelgeving zodanige afstand toelaat. Opdrachtnemer doet, hiertoe gevolmachtigd, ook namens het aan zijn/haar zijnde betrokken personeel, afstand jegens de gemeente Rheden van alle eventueel aan deze personeelsleden toekomende zgn. persoonlijkheidrechten, in die mate als de toepasselijke regelgeving zodanige afstand toelaat.

  • 5. Indien tussen partijen een verschil van mening zal bestaan over eigendom van informatiedragers respectievelijk de intellectuele (eigendoms)rechten daarvan, wordt ervan uitgegaan dat die eigendom bij de gemeente Rheden berust tot op tegenbewijs te leveren door de opdrachtnemer.

  • 6. De opdrachtnemer verplicht zich de prestaties/resultaten van zijn werkzaamheden in generlei vorm aan derden beschikbaar te stellen, noch hierover aan derden enige inlichtingen te verschaffen, tenzij de gemeente Rheden schriftelijk uitdrukkelijk toestemming hiervoor heeft verleend, zulks op verbeurte van een boete van 0,1% van de totale dan wel maximale prijs die met de overeenkomst is gemoeid, minimaal € 2.500,00, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10% daarvan welke zonder rechterlijke tussenkomst, enige aanmaning of ingebrekestelling dadelijk opeisbaar, en niet voor compensatie vatbaar, is.

    De gemeente Rheden is gerechtigd aan het verlenen van deze toestemming voorwaarden te verbinden, zoals tegen betaling door de opdrachtnemer van een door de gemeente Rheden na onderling overleg vast te stellen royaltyvergoeding.

    Onverminderd het hiervoor bepaalde, is de gemeente Rheden gerechtigd, indien derden de gemeente Rheden ter zake van schending van intellectuele (eigendoms)rechten aansprakelijk stellen, de overeenkomst schriftelijk, buiten rechte, geheel of gedeeltelijk, te ontbinden. Van haar recht tot ontbinding van de overeenkomst zal de gemeente Rheden geen gebruik maken dan na voorafgaand overleg met opdrachtnemer.

  • 7. Opdrachtnemer vrijwaart de gemeente Rheden voor aanspraken van derden ter zake van (eventuele) inbreuk op intellectuele (eigendoms)rechten van derden, zgn. persoonlijkheidsrechten alsmede aanspraken met betrekking tot knowhow, ongeoorloofde mededinging e.d. daaronder begrepen.

    Opdrachtnemer en de gemeente Rheden vrijwaren elkaar over en weer voor aanspraken van derden ter zake van (eventuele) inbreuk op intellectuele (eigendoms)rechten van die derden, vergelijkbare aanspraken met betrekking tot kennis, ongeoorloofde mededinging en dergelijke daaronder begrepen. Opdrachtnemer en gemeente Rheden verplichten zich tot het op hun kosten treffen van maatregelen die kunnen bijdragen tot voorkoming van stagnatie en tot beperking van de te maken extra kosten en/of te lijden schade als gevolg van bedoelde inbreuken.

Artikel 29 Overdracht rechten en plichten

  • 1. Partijen zijn niet gerechtigd de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten zonder schriftelijke toestemming van de andere partij aan een derde over te dragen, te vervreemden of te bezwaren, zulks met uitzondering van het recht op honorarium. De toestemming zal niet zonder redelijke grond worden geweigerd. Partijen kunnen aan deze toestemming voorwaarden verbinden.

  • 2. Met toestemming van de gemeente Rheden is de opdrachtnemer gerechtigd om rechten met betrekking tot de overeenkomst binnen het concern over te dragen bij een overname van de onderneming of een onderdeel daarvan of bij een overdracht van de aandelen. Indien de opdrachtnemer het voornemen heeft een dergelijke situatie te creëren of een dergelijke situatie voorziet meldt hij/zij dit terstond aan de gemeente Rheden.

Artikel 30 Geheimhouding

  • 1. Opdrachtnemer heeft kennisgenomen van het bepaalde in artikel 2 vijfde lid van de Algemene wet bestuursrecht. Opdrachtnemer zal er voor zorgdragen dat de personen die zijn belast met de uitvoering van de overeenkomst, eveneens worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, zal ieder der partijen informatie en gegevensdragers die haar ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.

  • 2. Partijen verplichten zich over en weer tot geheimhouding van al hetgeen hen in verband met de uitvoering van de overeenkomst aan informatie wordt verschaft. Zij verplichten zich over en weer deze informatie slechts te gebruiken in het kader van de uitvoering van de overeenkomst. Dit houdt onder meer in dat zij deze informatie niet aan derden zullen verstrekken, niet zullen kopiëren anders dan noodzakelijk ter uitvoering van de overeenkomst, alsmede dat zij geen commercieel gebruik zullen maken van de informatie.

  • 3. Partijen zullen er voor zorgdragen dat de in het voorgaande lid van dit artikel omschreven verplichtingen nauwkeurig worden nageleefd door allen die voor hen werkzaam zijn.

  • 4. De verplichtingen genoemd in de voorgaande leden van dit artikel gelden niet voor zover de betreffende informatie:

    • aantoonbaar reeds in het bezit was van één van de partijen op het moment dat die informatie aan die partij werd vertrekt;

    • van algemene bekendheid is of is geworden en deze bekendheid niet het gevolg is van de niet-nakomen door één der partijen van de verplichting zoals omschreven in dit artikel;

    • zonder verplichting tot geheimhouding is meegedeeld aan één der partijen door een derde die het recht had die informatie te verstrekken;

    • op grond van de Wet openbaarheid van bestuur dient te worden verstrekt;

    • die met toestemming van de wederpartij aan derden ter beschikking wordt gesteld, al dan niet onder voorwaarden.

  • 5. Geen van beide partijen zal zonder schriftelijke toestemming van de andere partij in publicaties of reclame-uitingen, van de prestaties/resultaten of uitvoering van de overeenkomst -al dan niet met gebruikmaking van informatiedragers- melding maken, zulks op verbeurte van een boete van 0,1% van de totale dan wel maximale prijs die met de overeenkomst gemoeid is, minimaal € 2.500,00, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10% daarvan, welke zonder rechtelijke tussenkomst, enige aanmaning of ingebrekestelling dadelijk opeisbaar, en niet voor compensatie vatbaar, is.

Artikel 31 Toepasselijk recht

Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 32 Bevoegde rechter

  • 1. Verschillen van mening tussen de gemeente Rheden en de opdrachtnemer zullen zoveel mogelijk langs minnelijke weg worden opgelost. Indien een verschil van mening niet langs minnelijke weg is op gelost, wordt geacht een geschil te bestaan.

  • 2. Alle geschillen, daaronder begrepen die welke door slechts één der partijen als zodanig wordt beschouwd, die naar aanleiding van of in verband met de uitleg of de tenuitvoerlegging van deze bepalingen of de overeenkomst mochten ontstaan, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Arnhem, tenzij partijen alsnog een andere vorm van geschillenbeslechting overeenkomen.

Artikel 33 Slotbepaling

  • 1. De gemeente Rheden kan nadere voorwaarden geven voor de uitvoering van de overeenkomst.

  • 2. Partijen realiseren zich dat de gemeente Rheden ook als overheid optreedt. De opdrachtnemer aanvaardt deze bijzondere positie van de gemeente Rheden als overheid. De gemeente Rheden behoudt bij de nakoming van het in de overeenkomst bepaalde volledig haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid en bevoegdheden.

  • 3. Tenzij anders is overeengekomen, geschiedt de communicatie ter zake van de overeenkomst, ongeacht de vorm, in het Nederlands.

  • 4. Deze standaardvoorwaarden kunnen worden aangehaald als: Algemene Inkoopvoorwaarden gemeente Rheden.

    Deze Algemene Inkoopvoorwaarden zijn gedeponeerd ter griffie van de Rechtbank te Arnhem op 6 december 2001 onder nummer 2001/89.

    Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 27 november 2001, nr. 9.

Ondertekening

De Steeg, 27 november 2001
De raad van de gemeente Rheden,
voorzitter,
secretaris.