Regeling vervallen per 14-06-2016

Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester Rheden 2015

Geldend van 23-01-2016 t/m 13-06-2016

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester Rheden 2015

De raad van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van het Bestuurlijk Coördinatie Overleg d.d. 26 oktober 2015;

gelet op de artikelen 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, alsmede de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 10 juli 2012;

b e s l u i t :

  • 1.

    in te stellen een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester;

  • 2.

    vast te stellen de ‘Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester Rheden 2015’;

  • 3.

    de Commissaris van de Koning in de provincie Gelderland van dit besluit in kennis te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de Commissaris van de Koning in de provincie Gelderland;

  • c.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Rheden, mevrouw P.M. van Wingerden-Boers;

  • d.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde de commissie, die door de raad belast is met de voorbereiding van de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2. De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van de profielschets, de gevoerde functioneringsgesprekken en het advies van de adviseur.

  • 3. De commissie brengt over haar oordeel schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad. Het verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling.

  • 4. Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister d.d. 10 juli 2012, in acht.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

    • -

      de heer T.A.F.A. Klomberg;

    • -

      de heer H. Molenaar;

    • -

      de heer A. de Lange;

    • -

      de heer J.M.J. Uijthof;

    • -

      mevrouw G. Hofstede;

    • -

      de heer G.T.R. Oei;

    • -

      de heer G.D.P. Jochemsen;

    • -

      mevrouw M.M.H. Rook;

    • -

      de heer H. Witteveen.

  • 2. De functie van voorzitter van de commissie wordt bekleed door de heer T.A.F.A. Klomberg en de functie plaatsvervangend voorzitter door mevrouw G. Hofstede.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden. Het lidmaatschap is persoonlijk.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2. De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 3. De plaatsvervangend griffier wordt bij vervulling van de in artikel 2, lid 1 genoemde taak aangewezen als plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 4. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 5 Adviseur

  • 1. Een wethouder, als vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd. Plaatsvervanging is niet mogelijk.

  • 2. De keuze van de adviseur is ter beoordeling van het college.

  • 3. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 4. De adviseur kan advies uitbrengen tot het moment waarop de commissie haar verslag van bevindingen aanbiedt aan de raad.

  • 5. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 3. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 4. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken of over het behandelde ter vergadering of over het gesprek aan raadsleden die geen zitting (meer) hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 3.

  • 5. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 6. De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7. Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en adviseur(s) van de commissie.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur, en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, de adviseur en indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 3. De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 8 Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 3. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris van de commissie en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 4. Alle stukken die van de commissie uitgaan wordt ter inzage gelegd bij de (plaatsvervangend) secretaris en kunnen in aanwezigheid van de secretaris worden ingezien en gelezen.

Artikel 9 Verslag aan de gemeenteraad

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning d.m.v. een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

    En is voorzien van in ieder geval de volgende bijlagen:

    • d.

      het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen;

    • e.

      de conceptaanbeveling.

  • 2. Het verslag van de commissie wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld, waarbij ieder lid één stem heeft.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie in het verslag opgenomen en ter kennis van de gemeenteraad gebracht. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 10 Overleg tussen de commissie en de burgemeester

  • 1. De commissie kan bij de aanvang van haar werkzaamheden een gesprek hebben met de burgemeester.

  • 2. Alvorens het verslag aan de raad te zenden, bespreekt de commissie het concept met de burgemeester.

  • 3. Indien ter zake van haar functioneren in het in lid 2 genoemde gesprek afspraken met de burgemeester worden gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad vermeld.

  • 4. De commissie zendt het verslag gelijktijdig aan de raad en de burgemeester. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, schriftelijk haar zienswijze over het verslag geven. Op dit stuk is de geheimhouding van toepassing.

Artikel 11 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening, dan wel de circulaire van de minister d.d. 10 juli 2012 niet voorzien, beslist de commissie.

Artikel 12 Ontbinding vertrouwenscommissie

De vertrouwenscommissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minster door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 13 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 13 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 3. Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15 lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4. Alle overige bescheiden en kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 14 Citeertitel, inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘’Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester Rheden 2015’.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 3. Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister door een Koninklijk besluit is gevolgd.

    Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 24 november 2015, nr. 5.

Ondertekening

De Steeg, 24 november 2015
De raad voornoemd,
voorzitter.
griffier.

Toelichting

Artikel 8 lid 3

Stukken op grond van artikel 8 lid 3 van de verordening kunnen worden gezonden naar:

Voorzitter van de vertrouwenscommissie

De heer drs. T.A.F.A. Klomberg

P.a. Laakweg 11

6991 HK  Rheden

Besluitvorming over de aanbeveling aan de Commissaris van de Koning is voorzien op 23 februari 2016.