Regeling vervallen per 18-09-2023

Mandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland

Geldend van 28-12-2018 t/m 17-09-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Mandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden en de burgemeester van de gemeente Rheden (ieder voor zover het zijn/haar bevoegdheid betreft);

gelezen het voorstel d.d. 12 januari 2018;

gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef en sub e en artikel 171 van de Gemeentewet en de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);

b e s l u i t :

tot vaststelling van het Mandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit besluit wordt verstaan onder:

Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

Volmacht: de toestemming tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van de gemeente.

Machtiging: de toestemming tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 2 Samenwerkingsmodule Inkoop

  • 1. Het college verleent mandaat aan het dagelijks bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot het uitoefenen van alle bevoegdheden die nodig zijn om aan de geldende dienstverleningsovereenkomst voor de module Inkoop uitvoering te kunnen geven. Tot deze bevoegdheden behoren in ieder geval de in artikel 1 sub 2 genoemde bevoegdheden.

  • 2. Binnen de samenwerkingsmodule Inkoop worden de onderstaande inkoophandelingen verricht:

    • a.

      Inkoop: het adviseren, begeleiden, vakinhoudelijk bijdragen aan het proces van inkoop en aanbesteding en het daadwerkelijk inkopen, met als doelstelling het contracteren van leveranciers op basis van doel- en rechtmatige afspraken.

    • b.

      Contractmanagement: het aangaan en onderhouden van een professionele relatie met contractpartners en het toezien op de voortgang van de contractafspraken.

    • c.

      Contractbeheer: het beheren van alle contracten binnen de regio en het eenduidig (laten) vastleggen daarvan, het registreren en archiveren van (data uit) contracten en het bewaken en signaleren van expiratiedata van contracten. Daarnaast het bewaken van contractvoorwaarden, kwaliteitseisen en het verstrekken van managementinformatie aan de gemeenten.

    • d.

      Onderdeel van de diensten zoals genoemd onder a, b en c zijn Projecten: naast de reeds genoemde projecten met betrekking tot percelen/submodules worden op basis van vraag/behoefte vanuit de gemeente(n) themagerichte projecten opgestart. Ieder project wordt als apart project opgestart met een project- en dekkingsvoorstel. Resultaten uit de projecten worden o.a. gebruikt voor de diensten zoals genoemd onder a, b of c.

Artikel 3 Samenwerkingsmodule Onderwijszaken

  • 1. Het college verleent mandaat aan het dagelijks bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot:

    • a.

      het uitoefenen van alle bevoegdheden die volgens de Leerplichtwet 1969 aan het college toekomen; en

    • b.

      het uitoefenen van alle bevoegdheden die volgens de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB), Wet op de expertisecentra (WEC) en Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) inzake de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC-functie) aan het college toekomen; en

    • c.

      het opleggen, opschorten van de looptijd, opheffen of vermindering van een last onder dwangsom op grond van afdeling 5.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht jo artikel 125 van de Gemeentewet, voor zover dit strekt tot handhaving van de Leerplichtwet 1969 betreffende zogenaamd 'absoluut verzuim'; en

    • d.

      het invorderen van de dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 eerste en tweede lid, van de Awb, alsmede het besluiten tot restitutie van teveel betaalde dwangsombedragen of vermindering van het inningsbedrag vanwege verjaring van de invorderingsbevoegdheid op grond van de Awb.

  • 2. Het college c.q. de burgemeester machtigt het dagelijks bestuur c.q. de voorzitter van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot het verrichten van alle handelingen die voortvloeien uit de Leerplichtwet 1969 en de WEB, WEC en WVO inzake de RMC-functie voor zover deze aan het college toekomen.

Artikel 4 Samenwerkingsmodule Werkgeversservicepunt

  • 1. Het college verleent mandaat aan het dagelijks bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot:

    • a.

      het uitoefenen van alle bevoegdheden die op grond van de Participatiewet en de Wet Banenafspraak betrekking hebben op het plaatsen bij werkgevers van werkzoekenden die behoren tot de volgende doelgroepen:

      • -

        kwetsbare werkzoekenden (Participatiewet, Wet banenafspraak);

      • -

        WW-intensieve dienstverlening (50+’ers, jongeren (actieplan werkloosheid) en de WW’ers die vallen onder de Wet Passend Werkaanbod (PaWa));

    • b.

      het opbouwen en onderhouden van kennis over de onder a genoemde werkzoekenden en de eisen die door werkgevers aan deze werkzoekenden worden gesteld;

    • c.

      onderzoeken van de vraag van werkgevers en (waar mogelijk) ombuigen van die vraag ten behoeve van de doelgroepen.

  • 2. Het college c.q. de burgemeester machtigt het dagelijks bestuur c.q. de voorzitter van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot het uitoefenen van alle bevoegdheden die nodig zijn om de geldende dienstverleningsovereenkomst voor de module Werkgeversservicepunt uitvoering te kunnen geven.

Artikel 5 Algemeen

  • 1. Het dagelijks bestuur kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid ondermandaat verlenen.

  • 2. Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op het verlenen van een volmacht aan de voorzitter tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 3. Het dagelijks bestuur of de voorzitter legt het mandaat terug bij het college of de burgemeester van de gemeente Rheden wanneer een beslissing in mandaat:

    • a.

      zou leiden tot afwijking of aanvulling van een eerder vastgestelde gedragslijn of beleidslijn; of

    • b.

      politiek of bestuurlijk gevoelige zaken betreft, waarvan kennisneming en afdoening door het bestuursorgaan gewenst is; of

    • c.

      zou leiden tot financiële gevolgen die niet zijn gedekt in een begrotingspost; of

    • d.

      afwijkt van interne of externe adviezen; of

    • e.

      naar verwachting (forse) precedentwerking zal (kunnen) hebben.

  • 4. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

Ondertekening

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders d.d. 12 januari 2018.

De Steeg, 12 januari 2018

Burgemeester en wethouders voornoemd,

burgemeester.

secretaris.