Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen 2010

Geldend van 13-01-2011 t/m 05-01-2014

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen 2010

De raad van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 november 2010;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen 2010

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • d.

    basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente ;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;

  • g.

    verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit; het college is de verantwoordelijke;

  • h.

    beheerder: de gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die namens het college is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • i.

    autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

  • j.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;

  • k.

    geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente en over wie het college persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

  • l.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • m.

    binnengemeentelijk afnemer : elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • n.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

  • o.

    vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;

  • p.

    authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

  • 1. Het college is de verantwoordelijke, zoals genoemd in artikel 1 onder g, voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen.

  • 2. Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger, zoals bedoeld in artikel 1 onder h, die daarvoor krachtens besluit van het college wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • 1.

    de krachtens een besluit van het college aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • 2.

    de krachtens een besluit van het college aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • 3.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • 4.

    gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Personen over wie gegevens worden verwerkt

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

  • 1. Het college regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente.

  • 2. Het college regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet.

  • 3. Het college regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

  • 1. Het college kan gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 2. Het college stelt hiervoor nadere regels.

Artikel 7

De verordening wordt gepubliceerd in de Rhedenaar en treedt in werking op de dag na publicatie.

De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010 van 1 juni 2010 wordt ingetrokken gelijktijdig met de inwerkingtreding van de nieuwe verordening.

Artikel 8

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisregistratie personen 2010 (Verordening BRP 2010).

Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 14 december 2010, nr. 3.

Ondertekening

De Steeg, 14 december 2010
De raadvoornoemd,
voorzitter.
griffier.