Regeling vervallen per 04-01-2017

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Geldend van 24-12-2015 t/m 03-01-2017

Intitulé

Verordening heffing en invordering leges 2016

De raad van de gemeente Rhenen,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2015;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Verordening heffing en invordering leges 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van een aanvraag;

  • 1.

    voor verklaringen over inkomen en vermogen;

  • 2.

    tot het afgeven van een vergunning voor het houden van niet commerciële evenementen of activiteiten door organisaties, zoals bedoeld in artikel 3.2.1 van de tarieventabel, voor zover deze evenementen of activiteiten tot categorie A behoren;

  • 3.

    onder organisaties als bedoeld in lid 2 wordt verstaan: een lokale organisatie zonder winstoogmerk, die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van evenementen of activiteiten van maatschappelijke, sociale, liefdadige, godsdienstige, culturele aard of tot bevordering van het algemeen belang waarbij de evenementen of activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.9 1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Verordening leges 2015’ van 16 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening leges 2016’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 december 2015

de raadsgriffier,
C.A.M. Apell
de voorzitter,
drs. J.A. van der Pas

Tarieventabel behorende bij de Verordening Leges 2016

Indeling Tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 (Vervallen)

Hoofdstuk 6 (Vervallen)

Hoofdstuk 7 (Vervallen)

Hoofdstuk 8 (Vervallen)

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Overige vergunningen (APV & Bijzondere Wetten)

Hoofdstuk 14 (Vervallen)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Zie hiervoor; Verordening leges omgevingsvergunningen 2016

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

Hoofdstuk 4 (Vervallen)

Hoofdstuk 5 (Vervallen)

Hoofdstuk 6 (Vervallen)

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 - Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag tot en met vrijdag, niet zijnde algemeen erkende feestdagen, om 10.00 uur; 10.45 uur; 11.30 uur; 13.30 uur; 14.15 uur; 15.00 uur en 15.45 uur

525,00

1.1.1.2

vrijdag, niet zijnde een algemeen erkende feestdag, om 16.30 uur; 17.15 uur; 18.00 uur, 18.45 uur en 19.30 uur, op een andere locatie dan het Oude Raadhuis of het gemeentehuis

580,00

1.1.1.3

zaterdag, niet zijnde een algemeen erkende feestdag, om 10.00 uur; 10.45 uur; 11.30 uur; 14.15 uur en 15.00 uur

750,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag, niet zijnde algemeen erkende feestdagen, om 10.00 uur; 10.45 uur; 11.30 uur; 13.30 uur; 14.15 uur; 15.00 uur en 15.45 uur

525,00

1.1.2.2

vrijdag, niet zijnde een algemeen erkende feestdag, om 16.30 uur; 17.15 uur; 18.00 uur, 18.45 uur en 19.30 uur, op een andere locatie dan het Oude Raadhuis of het gemeentehuis

580,00

1.1.2.3

zaterdag, niet zijnde een algemeen erkende feestdag, om 10.00 uur; 10.45 uur; 11.30 uur; 14.15 uur en 15.00 uur

750,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor voltrekking van een besloten huwelijk of besloten registratie van een partnerschap op:

maandag tot en met donderdag, niet zijnde algemeen erkende feestdagen, om 10.00 uur; 10.45 uur; 11.30 uur; 13.30 uur; 14.15 uur; 15.00 uur en 15.45 uur in het gemeentehuis

225,00

1.1.4

Bij wijziging of annulering van een huwelijksafspraak of registratie van een partnerschap wordt in rekening gebracht een bedrag van:

35,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

30,00

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

45,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het door de gemeente beschikbaar stellen van getuigen bij voltrekkingen van huwelijken en registraties van partnerschappen, per getuige

37,00

1.1.7

Het tarief bedraagt voor de aanwijzing van een unieke trouwlocatie:

125,00

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier:

15,00

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort, zakenpaspoort, vluchtelingen-, vreemdelingen- en faciliteitenpaspoort

1.2.1.1

voor een document dat 10 jaar geldig is

(wettelijk maximum)

64,00

1.2.1.2

voor een document dat 5 jaar geldig is

(wettelijk maximum)

51,00

1.2.2

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.2.1

voor een document dat 10 jaar geldig is

(wettelijk maximum)

50,00

1.2.2.2

voor een document dat 5 jaar geldig is

(wettelijk maximum)

28,00

1.2.3

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.2.2 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een toeslag van

(wettelijk maximum)

47,00

Hoofdstuk 3 - Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

(wettelijk maximum)

38,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

(wettelijk maximum)

34,00

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het opvragen van een aanvraagformulier bij de RDW (aanvraag na 1 oktober 2006)

3,15

Hoofdstuk 4 - Verstrekkingen uit de basis registratie perso nen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

25,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdelen 1.4.4 en 1.4.5 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

25,00

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

25,00

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

Hoofdstuk 5 – (Vervallen)

Hoofdstuk 6 – (Vervallen)

Hoofdstuk 7 (Vervallen)

Hoofdstuk 8 – (Vervallen)

Hoofdstuk 9 - Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

( vastgesteld tarief bij Ministeriële regeling )

41,00

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

8,00

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

25,00

1.9.1.4

tot het verkrijgen van een gewaarmerkte kopie van een document, per pagina

8,00

1.9.15

tot het verkrijgen van een garantverklaring

25,00

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie, waarbij het gaat om een:

1.9.2.1

Naturalisatie enkelvoudig standaard

(wettelijk maximum)

840,00

1.9.2.2

Naturalisatie enkelvoudig verlaagd

(wettelijk maximum)

625,00

1.9.2.3

Naturalisatie gemeenschappelijk standaard

(wettelijk maximum)

1.072,00

1.9.2.4

Naturalisatie gemeenschappelijk verlaagd

(wettelijk maximum)

858,00

1.9.2.5

Voor mee-naturaliserend kind

(wettelijk maximum)

124,00

1.9.2.6

Onder gemeenschappelijk verzoek als bedoeld in 1.9.2.3 en 1.9.2.4 wordt verstaan een verzoek tot naturalisatie van 2 gehuwden/geregistreerde partners.

1.9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek voor het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap, waarbij het gaat om een:

1.9.3.1

Optie enkelvoudig

(wettelijk maximum)

179,00

1.9.3.2

Optie meervoudig

(wettelijk maximum)

305,00

1.9.3.3

Voor mee-opterend kind

(wettelijk maximum)

21,00

1.9.3.4

Onder optie meervoudig als bedoeld in 1.9.3.2 wordt verstaan een verzoek voor het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap van 2 gehuwden/geregistreerde partners met eventue(e)l(e) kind(eren).

Hoofdstuk 10 - G emeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag of verzoek tot het verstrekken van informatie over bestemmingsplannen, voorbereidingsbesluiten, streekplannen, wegenkaarten behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.10.2.2, structuurplannen, stadsvernieuwingsplannen, ruimtelijke verordeningen, ruimtelijke structuurvisies, omgevingsvergunningen en andere ruimtelijke plannen, welke al dan niet in procedure, reeds verleend of vastgesteld zijn;

1.10.1.1

voor het eerste daaraan bestede half uur

gratis

1.10.1.2

voor ieder volgend daaraan bestede kwartier

15,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.10.2.1

De gemeentelijke basisadministratie adressen of de gemeentelijke basisadministratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

1.10.2.2

De legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

1.10.2.3

De inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

1.10.2.4

Het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

1.10.2.5

Het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

1.10.2.6

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

1.10.2.7

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

1.10.2.8

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

1.10.2.9

voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken welke niet zijn genoemd in 1.10.1 en 1.10.2, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

1.10.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

Hoofdstuk 1 1 - Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

voor een urgentieverklaring als bedoeld in artikel 11 van de Huisvestingswet

(WERV- huisvestingsverordening – maximum)

50,00

Hoofdstuk 1 2 - Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

60,00

Hoofdstuk 1 3 - Overige vergunningen (APV & Bijzondere Wetten)

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor:

1.13.1.1

een jaar m.b.t. kiosk, kraamtafel, auto, verkoopwagen e.d. voor het aanbieden van handelswaar, anders dan bedoeld in de Verordening Marktgelden

275,00

1.13.1.2

één dag m.b.t. kiosk, kraamtafel, auto, verkoopwagen e.d. voor het aanbieden van handelswaar, anders dan bedoeld in de Verordening Marktgelden

125,00

1.13.1.3

één dag m.b.t. kiosk, kraamtafel, auto, verkoopwagen e.d. voor het aanbieden van informatie, promotiemateriaal e.d, anders dan bedoeld in de Verordening Marktgelden

15,00

1.13.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een collectevergunning als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

15,00

1.13.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het tijdelijke plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de weg als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor:

1.13.3.1

reclame-uitingen

15,00

1.13.3.2

overige voorwerpen

60,00

1.13.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing inzake geluidhinder als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

25,00

1.13.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing inzake stoken als bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

25,00

1.13.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar op grond van:

1.13.6.1

Wegenverkeerswet

25,00

1.13.6.2

Luchtvaartwet

25,00

1.13.6.3

Wet Wapen en Munitie

15,00

Hoofdstuk 14 - (Vervallen)

Hoofdstuk 1 5 - Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

71,00

1.15.2

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

35,00

Hoofdstuk 1 6 - K ansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

(wettelijk maximum)

56,00

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten;

voor de eerste kansspelautomaat

(wettelijk maximum)

56,00

1.16.1.3

en voor iedere volgende kansspelautomaat

(wettelijk maximum)

34,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning);

1.16.2.1

indien de prijzen en premies gezamenlijk een kleinere waarde hebben dan € 4.500,-

42,00

1.16.2.2

indien de prijzen en premies gezamenlijk een grotere waarde hebben dan € 4.500,- , doch niet groter dan € 45.000,-

(wettelijk maximum)

226,00

1.16.2.3

indien de prijzen en premies gezamenlijk een grotere waarde hebben dan € 45.000,- , doch niet groter dan € 450.000,-

(wettelijk maximum)

907,00

1.16.2.4

indien de prijzen en premies gezamenlijk een grotere waarde hebben dan € 450.000,- , doch niet groter dan € 4.500.000,-

(wettelijk maximum)

1.588,00

1.16.2.5

indien de prijzen en premies gezamenlijk een grotere waarde hebben dan € 4.500.000,-

(wettelijk maximum)

2.268,00

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening speelautomatenhallen Rhenen (exploitatievergunning speelautomatenhal), volgens artikel 6 Speelautomatenbeleid 2000

(wettelijk maximum)

1.815,00

Hoofdstuk 1 7 – Kabels en leidingen

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5 en 14 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren gemeente Rhenen 2014 bedraagt:

130,00

1.17.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamhedne plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met:

1,30

1.17.1.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met:

0,80

1.17.1.3

Indien met betrekking tot een vergunning overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanvrager, wordt het bedrag per overleg verhoogd met:

130,00

1.17.1.4

Indien aanvrager verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren gemeente Rhenen 2014, wordt het bedrag per overleg verhoogd met:

130,00

1.17.1.5

Indien met betrekking tot een vergunningsaanvraag onderzoek naar de status van de kabel of leiding plaatsvindt, verhoogd het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit ene begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Hoofdstuk 1 8 - Verkeer en vervoer

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

50,00

1.18.2

voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

(met uitzondering voor gehandicaptenparkeerkaarten die reeds verstrekt zijn voor de maximale duur van 5 jaar)

150,00

1.18.3

voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

250,00

1.18.4

tot het verkrijgen van een ontheffing voor het Binnenveld

16,00

1.18.5

tot het verkrijgen van een ontheffing voor de blauwe zone rondom het NS station

16,00

1.18.6

tot het verkrijgen van een ontheffing voor de Binnenstad (met uitzondering van voetgangersgebied Binnenstad Oost)

16,00

1.18.7

tot het verkrijgen van een ontheffing voor het voetgangersgebied Binnenstad Oost

30,00

1.18.8

tot het verkrijgen van een overige ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

45,00

Hoofdstuk 19 - Diversen

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen;

1.19.1.1

A0 kopie, per pagina

14,00

1.19.1.2

A1 kopie, per pagina

6,85

1.19.1.3

A2 kopie, per pagina

3,45

1.19.1.4

A3 kopie, per pagina

1,15

1.19.1.5

A4 kopie, per pagina

0,40

1.19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

72,00

1.19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.19.3.1

een beschikking op aanvraag;

57,00

1.19.3.2

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van belanghebbende moeten worden opgemaakt, per pagina;

57,00

1.19.3.3

voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

57,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 - Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

550,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van de persoonsgegevens met betrekking tot een reeds verleende vergunning

120,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een melding als bedoel in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

120,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

80,00

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

130,00

3.1.6

Indien voor een vergunning als bedoeld onder 3.1.1. en/of onder 3.1.5. een advies wordt gevraagd bij Bureau Bibob wordt het bedrag als bedoeld onder 3.1.1. en/of onder 3.1.5. verhoogd met:

(wettelijk maximum)

700,00

3.1.7

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een vergunning voor het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van horecabedrijven als bedoeld in artikel 2.30 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

3.1.7.1

geldig voor één dag

80,00

3.1.7.2

geldig voor één jaar

300,00

Hoofdstuk 2 - Organiseren e venementen

3.2

Wat in dit hoofdstuk wordt verstaan onder evenementen categorie A, B en C is vastgelegd in de Evenementennota 2012 Gemeente Rhenen d.d. 30 oktober 2012.

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

3.2.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement behorende tot categorie A

60,00

3.2.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement behorende tot categorie B;

3.2.1.2.1

een bedrag van

450,00

3.2.1.2.2

mits de aanvragende organisatie behoort tot de organisaties als genoemd in artikel 4, lid 3, een bedrag van

245,00

3.2.1.3

tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement behorende tot categorie C;

3.2.1.3.1

een bedrag van

3.000,00

3.2.1.3.2

mits de aanvragende organisatie behoort tot de organisaties als genoemd in artikel 4, lid 3, een bedrag van

1.200,00

3.2.2

Het tarief bedraagt ter zaken van het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

60,00

Hoofdstuk 3 - Seksbedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting en/of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.4 van de APV

1.015,00

3.3.2

Indien voor een vergunning als bedoeld onder 3.3.1 een advies wordt gevraagd bij Bureau Bibob wordt het bedrag als bedoeld onder 3.3.1. verhoogd met:

(wettelijk maximum)

700,00

Hoofdstuk 4 – (Vervallen)

Hoofdstuk 5 - (Vervallen)

Hoofdstuk 6 - (Vervallen)

Hoofdstuk 7 - In deze titel niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking; voor ieder daaraan besteed kwartier:

15,00

3.7.2

Indien voor een vergunning c.q. ontheffing anders dan bedoeld onder 3.1.1, 3.1.5 en/of 3.3.1 een zogenaamde BIBOB-intake en screening plaatsvindt, wordt het tarief van de vergunning c.q. ontheffing verhoogd met:

(wettelijk maximum)

700,00

Behoort bij raadsbesluit van 8 december 2015

de raadsgriffier,

de voorzitter,

C.A.M. Apell

drs. J.A. van der Pas