Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR435320
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR435320/1
Regeling vervallen per 11-04-2024
Integraal handhavingsbeleid 2017 tot en met 2020
Geldend van 29-12-2016 t/m 10-04-2024
Intitulé
Integraal handhavingsbeleid 2017 tot en met 2020Op 20 december 2016 is door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen het integraal handhavingsbeleid 2017 tot en met 2020 vastgesteld. Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking. De volledige tekst treft u hieronder aan. N.B. Omwille van een goede leesbaarheid is het document als pdf bestand in de bijlage toegevoegd.
Gemeentelijke toepassing van de Landelijke Handhavingstrategie
De Landelijke Handhavingstrategie (bijgevoegd) maakt onderdeel uit van deze sanctiestrategie. De gemeente hanteert deze strategie, mede gelet op de geldende wettelijke verplichtingen en haar deelname in de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht. Daarnaast vindt zij duidelijkheid en eenduidigheid voor de burgers, bedrijven, verenigingen en instellingen van groot belang. De gemeente past dan ook de Landelijke Handhavingstrategie toe voor de gehele fysieke leefomgeving. Deze is immers niet alleen voor milieutaken toepasbaar maar ook voor de overige taakvelden binnen het omgevingsrecht (bouwen, brandveiligheid, ruimtelijke ordening en overige taakvelden) met het oog op de komst van de Omgevingswet in 2018.
Toepassing
Bij het constateren van een overtreding, bijvoorbeeld naar aanleiding van een reguliere controle, een klacht of een verzoek om handhaving, is de interventiematrix uit de Landelijke Handhavingstrategie leidend.
Als de toezichthouder een overtreding heeft geconstateerd stelt hij of zij met behulp van de interventiematrix de sanctie vast. Daarbij zijn de volgende stappen aan de orde:
- 1.
Positionering bevinding in de interventiematrix
De handhaver bepaalt in welk segment van de interventiematrix de bevinding gepositioneerd kan worden door:
- het beoordelen van de gevolgen van de bevinding voor milieu, natuur, water, veiligheid, gezondheid en/of maatschappelijke relevantie en
- het typeren van de normadressaat.
- 2.
Bepalen verzwarende aspecten
De handhaver bepaalt of er verzwarende aspecten zijn die moeten worden betrokken bij de afweging om het bestuurs- en/of strafrecht toe te passen. Hoe meer verzwarende aspecten, des te groter de reden om naast bestuursrechtelijk ook strafrechtelijk te handhaven.
- 3.
Onderzoek samenwerking bestuur, politie en Openbaar Ministerie
De handhaver bepaalt of overleg over de toepassing van het bestuurs- en/of strafrecht geïndiceerd is op basis van de beoordeling van de bevinding met de interventiematrix (stap 1) en de afweging van verzwarende aspecten (stap 2).
- 4.
Optreden met de interventiematrix
De handhaver kijkt naar de interventies in het segment van de interventiematrix waarin hij de bevinding eerder met behulp van stap 1 heeft gepositioneerd. Vervolgens kiest de handhaver voor de minst zware (combinatie) van de in het betreffende segment opgenomen interventies, tenzij de handhaver motiveert dat een andere (combinatie van) interventie(s) in de betreffende situatie passender is. De interventies in de (segmenten van de) matrix lopen van beneden naar boven op in zwaarte.
- 5.
Vastlegging
De doorlopen stappen en genomen beslissingen worden volgens de geldende procedure(s) vastgelegd.
Voor een nadere uitleg over voornoemde stappen wordt verwezen naar hoofdstuk 3 van de Landelijke Handhavingstrategie.
Toelichting interventies
Om eventuele ongelijkheid van interpretatie van een aantal interventies te voorkomen en om de sanctionering naar aanleiding van overtredingen zoveel mogelijk gelijk te trekken wordt hierna de volgende toelichting opgenomen als aanvulling op Bijlage 2 van de Landelijke Handhavingstrategie.
LOD en LOB
Het opleggen van een last onder dwangsom (LOD) of een last onder bestuursdwang (LOB) gebeurt volgens zorgvuldig te volgen stappen. Binnen het werkgebied van de gemeente gelden bij de interventie LOD en LOB de volgende stappen:
- 1.
Bestuurlijke waarschuwing; dit is een voornemen om een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang op te leggen. In het voornemen wordt geen hersteltermijn opgenomen maar enkel een termijn genoemd om zienswijzen bekend te maken.
- 2.
Sanctiebeschikking, dat wil zeggen het opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang.
- 3.
Verbeuren dwangsom of uitvoeren bestuursdwang.
In de hiervoor genoemde bestuurlijke waarschuwing wordt, anders dan hetgeen in Bijlage 2 van Landelijke Handhavingstrategie is opgenomen, geen hersteltermijn opgenomen teneinde de overtreding niet langer te laten voortbestaan en vanwege het uniformeren van de praktijk met het oog op de strategieën van overige handhavende instanties (gemeenten) binnen de provincie Utrecht. Er kan wel, als gevolg van de ingediende zienswijzen, aanleiding bestaan voor een (extra) controlemoment voordat er overgegaan wordt tot het definitief opleggen van de last onder dwangsom of de last onder bestuursdwang. Redenen hiervoor kunnen zijn bijvoorbeeld het reeds ongedaan maken van de overtreding door de overtreder of onduidelijkheid over het (nog voort)bestaan van de overtreding.
Proces-verbaal (PV)
Dit optreden valt onder het strafrechtelijk optreden. Een PV is de basis voor het verdere optreden van het Openbaar Ministerie dat kan leiden tot sancties als: een geldboete, een werkstraf, een gevangenisstraf, ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel, publicatie van het vonnis, stillegging van de onderneming en verbeurdverklaring.
Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie is standaard als toezichthouders de volgende ernstige bevindingen doen:
- *
Situaties waarin bewust het toezicht onmogelijk wordt gemaakt, in combinatie met het weigeren van toegang, intimidatie, geweldsdreiging, fraude, vernietiging van bewijs en/of poging tot omkoping.
- *
Situaties waarin de toezichthouder constateert dat er opzettelijk mensen in gevaar worden gebracht, door onder andere: sabotage, vernieling of het bewust verstrekken van verkeerde informatie.
Richtlijn dwangsombedragen en termijnen
Voor het bepalen van de hoogte van dwangsommen en de lengte van (begunstigings)termijnen geldt een vaste richtlijn. De (bijgevoegde) Richtlijn dwangsombedragen en termijnen bevat een weergave van de in de praktijk veelal toegepaste dwangsombedragen en termijnen bij diverse veelvoorkomende overtredingen binnen het omgevingsgebied. Bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom is er relatie gelegd met de interventiematrix van de Landelijke handhavingstrategie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Richtlijn dwangsombedragen en termijnen.
De Richtlijn is ontwikkeld om binnen de regio op een uniforme wijze op te treden bij het hanteren van dwangsombedragen en termijnen voor eenzelfde soort overtredingen. Een uniforme aanpak draagt bij aan een gelijk speelveld voor bedrijven, burgers en betrokkenen.
Bijlage 4
Richtlijn dwangsombedragen en termijnen
In de onderstaande tabel zijn voor de meest voorkomende overtredingen de maximale dwangsombedragen en de maximale lengte van de (begunstigings)termijnen opgenomen. De tabel geeft een richtlijn aan en biedt enig houvast bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom en de te stellen termijn. De tabel is niet uitputtend bedoeld. Voor overtredingen die niet in deze tabel zijn opgenomen wordt de hoogte van de dwangsom en de te stellen termijn per specifieke situatie nader bepaald.
Afhankelijk van de specifieke feiten en omstandigheden van het individuele geval kan gemotiveerd worden afgeweken van de in de tabel genoemde waarden.
Dwangsom en modaliteit
De dwangsom dient voldoende prikkelend te werken om de overtreding te (laten) beëindigen. De dwangsombedragen dienen in redelijke verhouding te staan tot de zwaarte van het geschonden belang en tot de beoogde werking van de dwangsom.
Het opleggen van een last onder dwangsom geschiedt in verschillende wettelijk voorgeschreven vormen (modaliteiten). Deze modaliteiten zijn vastgelegd in artikel 5:32b, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht: een bedrag ineens; een bedrag per tijdseenheid dat de last niet is uitgevoerd dan wel per overtreding van de last. Het bestuursorgaan komt beleidsvrijheid toe bij de keuze voor een van deze modaliteiten.
Begunstigingstermijn: Een last onder dwangsom omvat naast de te nemen herstelmaatregelen ook een termijn, waarbinnen de overtreder de door het bestuursorgaan opgelegde lastgeving kan uitvoeren zonder dat deze het dwangsombedrag verbeurt. Deze begunstigingstermijn mag niet wezenlijk langer worden gesteld dan noodzakelijk om de overtreding te kunnen opheffen.
Vaststelling hoogte dwangsom volgens de interventiematrix LHS
De vaststelling van de hoogte van de dwangsom wordt afhankelijk gesteld van de gepositioneerde bevinding in de interventiematrix volgens de Landelijke Handhavingstrategie. Er zijn drie bevindingen te onderscheiden:
- -
De bevinding is gepositioneerd in de lichte segmenten van de interventiematrix (A1, A2, A3, B1, B2 en C1). In die situatie wordt de dwangsom per tijdseenheid of per overtreding vastgesteld op (plusminus) één derde van het maximumbedrag; het te stellen maximum is het in de tabel opgenomen maximumbedrag. Als de modaliteit ‘ineens’ is omschreven blijft het dwangsombedrag ‘ineens’ gelijk aan het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 5.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de lichte segmenten van de interventiematrix valt. De modaliteit is ‘per week’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 5.000 / 3 = ± € 1.667 per week met een maximum van € 5.000.
- -
De bevinding is gepositioneerd in de middensegmenten van de interventiematrix (A4, B3, B4, C2, D1 en D2). In die situatie wordt de dwangsom per tijdseenheid of per overtreding vastgesteld op de helft van het maximumbedrag; het te stellen maximum is het in de tabel opgenomen maximumbedrag. Als de modaliteit ‘ineens’ is omschreven blijft het dwangsombedrag ‘ineens’ gelijk aan het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 4.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de middensegmenten van de interventiematrix valt. De modaliteit is ‘per overtreding’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 4.000 / 2 = € 2.000 per overtreding met een maximum van € 4.000.
- -
De bevinding is gepositioneerd in de zware segmenten van de interventiematrix (C3, C4, D3 en D4). In die situatie wordt de dwangsom (per tijdseenheid, per overtreding of ineens) vastgesteld op het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 3.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de zware segmenten van de interventiematrix valt.
De modaliteit is ‘per week’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 3.000 per week waarbij een maximum geldt van € 3.000.
Hieronder volgt het schema van de interventiematrix.
Interventiematrix
-
Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
4
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning
certificaat of erkenning
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Strafrecht
PV
Bestuursrecht bestraffend
Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning
certificaat of erkenning
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
DE (MOGELIJKE) GEVOLGEN ZIJN:
Van belang
3
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Bestuurlijk gesprek,
Waarschuwen
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
Strafrecht
PV
Bestuursrecht bestraffend
Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning
certificaat of erkenning
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Beperkt
2
Bestuursrecht
herstellend
Aanspreken / Informeren
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht
herstellend
Bestuurlijk gesprek,
Waarschuwen
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
Strafrecht
PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Vrijwel nihil
1
Bestuursrecht
herstellend
Aanspreken / Informeren
Bestuursrecht
herstellend
Aanspreken / Informeren
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Bestuurlijk gesprek,
Waarschuwen
Strafrecht
PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Bestuurlijk gesprek,
Waarschuwen
A
B
C
D
Goedwillend:
• Onbedoeld
• Proactief
Moet kunnen:
• Onverschillig
Calculerend:
• Belemmerend of
risiconemend
Bewust en structu-reel / Crimineel:
• Fraude
HET GEDRAG VAN DE OVERTREDER IS:
INTERVENTIEMATRIX
Recidive
Na het bereiken van het maximale bedrag kan besloten worden om een nieuwe last onder dwangsom, dan wel een last onder bestuursdwang op te leggen. Indien sprake is van herhaling van een overtreding – door dezelfde overtreder op een bepaald perceel – waarvoor in het verleden (binnen de afgelopen twee jaren) reeds een dwangsombeschikking is afgegeven, wordt de te stellen dwangsom verhoogd met 100%.
Algemeen
-
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Algemeen
Geen medewerking verlenen aan toezichthouder
per overtreding
10.000
direct
Ontbrekende onderzoek zoals preventieonderzoek, bodemonderzoek, energiebesparingsonderzoek, akoestisch onderzoek etc.
ineens
5.000
8 weken
Overleggen ontbrekende gegevens, zoals logboek, administratie, energienota, lekdichtheid, registratie, rapportage etc.
ineens
1.000
4 weken
Overtredingen milieu
-
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Afval
Opslag niet conform voorschriften
per week
5.000
4 weken
Afval niet correct afvoeren
per overtreding
5.000
4 weken
Scheiding afval niet conform voorschriften
per overtreding
5.000
4 weken
Bodem
Afvalstoffen op/in de bodem brengen
per overtreding
5.000
4 weken
Keuring onder- of bovengrondse tank niet uitgevoerd
per week
4.000
8 weken
Kathodische bescherming of peilbuis niet gecontroleerd
per week
2.000
4 weken
Vloer niet vloeistofdicht
per week
400/m2
8 weken
Vloeistofdichte (lek)bak ontbreekt
per week/bak
2.000/bak
4 weken
Geen financiële zekerheid
per week
2.000
4 weken
Opslag vaste mest zonder voorzieningen
per overtreding
4.000
4 weken
Ontbreken (KIWA-)certificaat mestopslag
per week
3.000
4 weken
Foliebassin niet gekeurd
per week
3.000
4 weken
Mestbassin niet conform de bouwtechnische richtlijnen
per week
3.000
4 weken
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Bodem (vervolg)
Geen melding Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval
ineens
20.000
1 week
Afgifte van grond/bouwstoffen aan een onbevoegde be-/ verwerker
per overtreding
10.000
4 weken
Toepassen van grond/bouwstoffen op locatie zonder juiste keuringen en kwaliteitsverklaringen
per overtreding
12.000
4 weken
Geen melding Besluit bodemkwaliteit
ineens
4.000
1 week
Toepassing niet conform de voorschriften en/of voorgeschreven voorzieningen niet aangebracht.
per week
5.000
4 weken
(Externe) veiligheid
Brandscheiding niet op orde
per week
1.000
8 weken
Opslag gevaarlijke stoffen niet volgens voorschriften
per overtreding
10.000
1 week
Opslag kluis/ kast ontbreekt
per overtreding
4.000
6 weken
Gasflessen niet tegen omvallen beschermd
per overtreding
1.000/fles
1 week
Keuring gastank verlopen
per week
2.000/tank
8 weken
Keuring gasfles verlopen
per week
1.000/fles
4 weken
Hekwerk bij gastank ontbreekt/niet tegen aanrijden beschermd
per overtreding
2.000
4 weken
Geluid
Geluidnorm overschreden
per overtreding
10.000
direct
Geluidbegrenzer niet conform verzegeling
per overtreding
5.000
direct
Gedragsvoorschriften niet naleven
per overtreding
2.000
direct
In werking buiten vergunde uren
per overtreding
10.000
direct
Lucht
Overschrijding emissie-eisen
per overtreding
10.000
4 weken
Metingen niet (juist) uitgevoerd
per overtreding
1.000
4 weken
Afvoerpijp niet op hoogte
per week
5.000
8 weken
Niet juist gebruiken of ontbreken emissiebeperkende apparatuur (zoals (stof)filters, ontgeuringsinstallatie)
per overtreding
5.000
8 weken
Geen keuring of onderhoud stook- of koelinstallatie
per week
2.500
8 weken
Niet naleven voorschriften stook- of koelinstallatie
per week
2.000/
installatie
4 weken
Niet afgedekte mestsilo
per overtreding
2.000
2 weken
Emissiearm stalsysteem niet geplaatst, en/of niet onderhouden en/of werking niet correct
per week
5.000
4 weken
-
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Vuurwerk
Opslag van vuurwerk niet conform de voorschriften en er kan direct aan de voorschriften worden voldaan
per overtreding
10.000
direct
Water
Illegale lozing
ineens
5.000
1 week
Afscheider, controleput of zuiveringstechnische voorziening ontbreekt of niet conform voorschriften
per week
3.000
6 weken
Overig (milieu)
In werking zonder vergunning (milieu)
ineens
10.000
6 weken
Geen melding (milieu)
ineens
3.000
4 weken
Ongewoon voorval niet gemeld (milieu)
ineens
5.000
1 week
Overtredingen aanleggen, bouwen en slopen
-
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Algemeen
In strijd met stillegging bouw of sloop bouwwerk
per overtreding
50.000
direct
Aanleggen, bouwen of slopen in strijd met (planregles) bestemmingsplan
per week
20.000
8 weken
Aanleggen
Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie licht: zoals kabels en leidingen, ophogen etc.
per week
10.000
6 weken
Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie middel: zoals heiwerkzaamheden, bodem verlagen, gronden afgraven etc.
per week
15.000
6 weken
Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie zwaar: zoals watergangen, oppervlakteverhardingen van wegen, regels t.a.v. archeologie etc.
per week
20.000
6 weken
Bouwen
Bouwen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning, kwalificatie licht: zoals erfafscheiding, tuinmeubilair, vlaggenmasten, schotelantennes, zonweringen etc.
per week
10.000
8 weken
-
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Bouwen (vervolg)
Bouwen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning kwalificatie middel: zoals aanbouw aan bestaand hoofdgebouw, bijgebouw, overkapping, paardenbak, regels t.a.v. archeologie, afwijking van vergunnig t.a.v. woning of bedrijfsgebouw, etc.
per week
20.000
8 weken
Bouwen zonder omgevingsvergunning kwalificatie zwaar: zoals een woning, bedrijfsgebouw etc.
ineens
100.000
8 weken
Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie licht: zoals technische voorschriften bruikbaarheid etc.
per week
10.000
8 weken
Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie middel: zoals technische voorschriften energiezuinigheid etc.
per week
15.000
8 weken
Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie zwaar: zoals technische voorschriften veiligheid, gezondheidheid etc.
per week
20.000
8 weken
Slopen
Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie licht: zoals het slopen van een bijgebouw zonder asbest etc.
per week
5.000
6 weken
Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie middel: zoals slopen zonder asbest (overig)
per week
10.000
6 weken
Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie zwaar: zoals slopen met (waarschijnlijk) asbest
per week
30.000
6 weken
Monumenten
Verandering aan, op, in of bij een monument zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning.
per week
25.000
4 weken
Verandering in beschermd stad- en dorpsgezichten zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning.
per week
20.000
4 weken
Overtredingen planologisch gebruik
-
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Strijdig gebruik
Gebruik in strijd met bestemmingsplan zoals verkeerd gebruik grond/erf, illegale handelingen buitengebied etc.
per week
10.000
8 week
Strijdig gebruik bestemming: wonen of bedrijfsmatige activiteiten waar niet toegestaan, etc.
per week
20.000
10 weken
Overtredingen brandveiligheid
-
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Brandveilig gebruik
Geen omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik
ineens
15.000
8 weken
Geen melding voor brandveilig gebruik
ineens
5.000
8 weken
Niet naleven voorschrift omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik
per week
3.000
8 weken
Ontbreken document over adequate toepassing constructieonderdeel
ineens
3.000
1 week
Overschrijden totaal onechte en/of ongewenste meldingen brandmeldinstallaties
per overtreding
5.000
direct
Voorschriften Bouwbesluit
Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie licht: zoals rookmelder, blustoestel, vluchtrouteaanduiding, zelfsluitende deur, etc.
per week
3.000
2 weken
Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie middel: zoals brandweeringang, brandmeldinstallatie, aankleding ruimten, verbindingsweg, etc.
per week
6.000
4 weken
Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie zwaar: zoals ontruimingsinstallatie, bluswatervoorziening etc.
per week
10.000
8 weken
Overtredingen Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
-
Taakveld
Overtreding
Modaliteit
Maximum €
Termijn
Algemeen
Voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie (zoals bloembakken, borden, containers)
per overtreding
2.500
1 week
Reclame(bord) zonder vergunning
ineens
3.000
1 dag
Maken of veranderen van uitweg zonder vergunning
ineens
3.000
6 weken
Langdurig parkeren van voortuigen zoals caravans, aanhangwagens, vrachtwagens
per overtreding
2.500
1 week
Verbranden van afval
per overtreding
5.000
direct
Standplaats innemen zonder vergunning
per overtreding
5.000
1 dag
Geluidsapparatuur/ toestel in werking zonder of in afwijking ontheffing
per week
5.000
1 week
Evenementen
Evenement zonder of in afwijking van vergunning;
klein evenement (tot 50 personen)
per overtreding
5.000
direct
Evenement zonder of in afwijking van; middelgroot evenement (50-100 personen)
per overtreding
10.000
direct
Evenement zonder of in afwijking van; groot evenement (100 of meer personen)
per overtreding
20.000
direct
Kappen
Zonder of in afwijking omgevingsvergunning kappen dan wel het niet naleven herplantplicht
per week
5.000
4 weken
Kansspelen
Kansspelautomten en/of speelgelegenheid aanwezig zonder vergunning
per overtreding
10.000
direct
Sluitingstijden
Niet houden aan regels of ontheffing t.a.v. sluitingstijden
per overtreding
3.000
direct
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl