Regeling vervallen per 28-12-2023

Gemeente Rhenen - Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2019

Geldend van 26-09-2019 t/m 27-12-2023

Intitulé

Gemeente Rhenen - Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen;

gelezen het voorstel van 29 juli 2019, zaaknummer 525144;

gelet op hoofdstuk 4 van de Huisvestingsverordening Rhenen 2019, en artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen het Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2019;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Rhenen;

  • b.

    urgentiecommissie: de commissie die als taak heeft om namens het college besluiten te nemen op grond van hoofdstuk 4 van de Huisvestingsverordening Rhenen 2019;

  • c.

    Urgentieregels: de artikelen genoemd in hoofdstuk 4 van de Huisvestingsverordening Rhenen 2019;

  • d.

    zoekprofiel: de minimaal passende woning, waarmee de acute woonnoodsituatie van een woningzoekende met de kortste wachttijd kan worden opgelost.

Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie

Er is een Urgentiecommissie, hierna te noemen de commissie, die als taak heeft, namens de colleges van Ede, Rhenen en Veenendaal, besluiten te nemen op grond van hoofdstuk 4 van de Huisvestingsverordening Rhenen 2019.

Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit (minimaal) drie leden met een sociale, medische of juridische achtergrond, waarvan een de functie van voorzitter heeft.

  • 2.

    De voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de gemeenten Ede, Rhenen en Veenendaal of van instellingen die zich bezighouden met woonruimteverdeling binnen de gemeenten. Evenmin mogen zij zich als zelfstandige bezighouden met woonruimteverdeling.

  • 3.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 5.

    De voorzitter en de leden worden benoemd voor een termijn van twee jaar.

  • 6.

    De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 7.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 4 Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde vergadering een vergoeding conform de laatst vastgestelde Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Ede.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde vergadering een reiskostenvergoeding conform de laatst vastgestelde Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Ede.

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De commissie wordt ondersteund door een door het college aangewezen secretaris.

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert één keer in de drie weken. De voorzitter kan een andere vergaderfrequentie bepalen.

  • 2.

    De secretaris zendt minimaal 4 dagen voor de vergadering de uitnodiging, de agenda, de te behandelen urgentieaanvragen en alle overige stukken aan de leden.

  • 3.

    De voorzitter leidt de vergadering.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 5.

    De commissie kan besluiten over een aanvraag bij een extern deskundige advies in te winnen.

  • 6.

    De secretaris maakt van de vergadering een verslag en een besluitenlijst.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1.

    De voorzitter en de leden nemen geen deel aan de behandeling van een aanvraag, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

  • 2.

    Voor het nemen van besluiten is vereist dat naast de voorzitter, minstens twee leden aanwezig zijn en hun stem kunnen uitbrengen. Bij het ontbreken van het quorum, vindt besluitvorming plaats in een volgende vergadering.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 4.

    De commissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de volgende stukken:

    • a.

      de aanvraag van de woningzoekende;

    • b.

      de Urgentieregels uit de Huisvestingsverordening Rhenen 2019;

    • c.

      advisering van de gemeente of woningcorporatie;

    • d.

      eventuele advisering van extern deskundigen;

    • e.

      eventuele beleidsregels van het college.

  • 5.

    Het besluit van de commissie bevat de motivering die tot toekenning of afwijzing van de urgentieverklaring heeft geleid, en – wanneer van toepassing – het betreffende zoekprofiel.

  • 6.

    De secretaris ondertekent het besluit en verzendt het naar de aanvrager. Uit het besluit blijkt dat het is genomen door de commissie namens het college.

Artikel 8 Waarborgen privacy

  • 1.

    Alle stukken die de commissie bij de behandeling van de aanvragen betreft zijn vertrouwelijk, met uitzondering van de algemeen geldende regels.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie overleggen na de vergadering alle vertrouwelijke stukken aan de secretaris, die zorg draagt voor vernietiging.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens. Zij tekenen bij hun aanstelling een geheimhoudingsverklaring.

Artikel 9 Verslag van werkzaamheden

  • 1.

    De commissie maakt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden.

  • 2.

    De commissie biedt dit verslag voor 1 juli na het jaar waarop het verslag betrekking heeft, aan het college aan.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2019.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    Op het moment van inwerkingtreding wordt het instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2017, vastgesteld op 11 juli 2017, ingetrokken.

  • 4.

    Besluiten tot aanstelling als secretaris, lid of voorzitter van de commissie die nog geldend zijn op het moment dat het instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2017 wordt ingetrokken gelden als besluiten krachtens dit besluit.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 27 augustus 2019, zaaknummer 527043.

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

P. Bonthuis

de burgemeester,

drs. J.A. van der Pas

Toelichting op het Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2019

De inwerkingtreding van de nieuwe Huisvestingsverordening Rhenen 2019 heeft tot gevolg dat er ook nieuwe regels vastgesteld moeten worden over de instelling, taak en werkwijze van de urgentiecommissie. Het voorliggende Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2019 voorziet in deze nieuwe regels. Het besluit komt in de plaats van het op 11 juli 2017 vastgestelde Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie 2017.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit artikel worden de belangrijkste begrippen omschreven.

Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie

In dit artikel wordt de Urgentiecommissie ingesteld. De taak van de commissie is het, namens het college nemen van besluiten op grond van de Huisvestingsverordening. In dit artikel wordt tevens aan de Urgentiecommissie mandaat verleend om deze taak te vervullen. De Urgentiecommissie is bij de uitoefening van zijn taak gebonden aan de regels die vastgelegd zijn in de Huisvestingsverordening.

Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie

In dit artikel wordt de samenstelling van de Urgentiecommissie geregeld.

Artikel 4 Vergoeding

De vergoeding van de voorzitter en de leden is geregeld in de verordening rechtspositie raads- en commissieleden Ede. (Gemeente Ede treedt op als penvoerder)

Artikel 5 Secretaris

De ambtelijke ondersteuning van de Urgentiecommissie wordt verzorgd door een door het college aan te wijzen secretaris.

Artikel 6 Werkwijze

In dit artikel worden enkele vergadervoorschriften vastgesteld. De Urgentiecommissie kan over de uitwerking van deze voorschriften nadere werkafspraken maken. In lid 4 is vastgelegd dat de vergaderingen van de commissie besloten zijn. De Urgentiecommissie kan voor de beoordeling van een aanvraag besluiten aan een extern deskundige advies in te winnen. Hierbij kan in eerste instantie gedacht worden aan medische adviezen, maar ook aan adviezen over sociale en/of psychische omstandigheden.

Artikel 7 Besluitvorming

Dit artikel bevat enkele bepalingen over de wijze waarop de besluitvorming van de Urgentiecommissie plaats vindt. In het besluit van de Urgentiecommissie wordt, voor zover het een toekenning betreft, een zoekprofiel opgenomen.

Artikel 8 Waarborgen privacy

Gezien de gevoeligheid van de aan de Urgentiecommissie overgelegde stukken, zijn in dit artikel bepalingen opgenomen over het waarborgen van de privacy.

Artikel 9 Verslag van werkzaamheden

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 10 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.