Mandaatbesluit treasuryfunctie gemeente Ridderkerk 2017

Geldend van 27-02-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Mandaatbesluit treasuryfunctie gemeente Ridderkerk 2017

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

Gelet op:

Besluiten:

  • l.

    Vast te stellen het mandaatbesluit treasuryfunctie;

  • ll.

    De bevoegdheden zoals opgenomen in de bij dit mandaatbesluit behorende mandaatregister te mandateren aan de in het register genoemde functionarissen van de BAR-organisatie.

Algemene bepalingen

Artikel 1: Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Bestuursorgaan:

    het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

  • b.

    Besluit:

    een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht.

  • c.

    College:

    het college van burgemeester en wethouders.

  • d.

    Mandaat:

    de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

  • e.

    Ondermandaat:

    de door de mandaatgever aan de gemandateerde verleende bevoegdheid doormandateren aan een ander.

  • f.

    Volmacht:

    de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • g.

    Machtiging:

    de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten.

  • h.

    BAR-organisatie:

    ambtelijke organisatie die de gemeenten Barenrecht, Albrandswaard en Ridderkerk bedienen.

  • i.

    Treasurer:

    de financieel specialist in dienst van de BAR-organisatie welke in opdracht van de gemeente verantwoordelijk is voor de uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente.

Artikel 2: Mandaat, volmacht, machtiging

  • 1. Mandaat, volmacht of machtiging wordt verleend aan de functionarissen van de BAR- organisatie die zijn vermeld in de bij dit besluit behorende register.

  • 2. Het mandaat, volmacht of machtiging strekt uitsluitend tot het genoemde onderwerp.

Artikel 3: Ondermandaat, -volmacht, -machtiging

Ondermandaat, -volmacht of -machtiging is niet toegestaan.

Artikel 4: Ondertekening en ondertekeningsmandaat

  • 1. Een in mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.

  • 2. Tenzij in dit besluit en de bijbehorende register anders is bepaald strekken de mandaten mede tot ondertekening van besluiten.

  • 3. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Artikel 5: Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Dit besluit is van overeenkomstige toepassing als een bestuursorgaan aan een functionaris van de BAR-organisatie een volmacht of machtiging verleent.

Artikel 6: Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit Treasuryfunctie gemeente Ridderkerk.

  • 2. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de publicatie ervan.

Ondertekening

Aldus besloten op: 19 december 2017

Het college van burgemeester en wethouder van gemeente Ridderkerk,

De secretaris,

dhr. H.W.J. Klaucke

De burgemeester,

mw. A. Attema

De burgemeester van de gemeente Ridderkerk,

De burgemeester,

mw. A. Attema

Mandaatregister

Bevoegdheden op het gebied van Treasury voor de gemeente Ridderkerk

De (gemandateerde) bevoegdheden staan in onderstaand tabel.

Bevoegdheid

Voorbereiding

(1e autorisatie)

Beslissingsbevoegd

(2e autorisatie)

Beperking

Saldo-,liquiditeiten- en geldstromenbeheer

Uitzetten (uitlenen) en aantrekken (lenen) van geldmiddelen tot 1 jaar

Treasurer

Domeindirecteur

Financiën

Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen

Medewerkers crediteuren- administratie

Senior medewerker administratie

Bankrelatiebeheer

Bankrekeningen openen, opheffen, wijzigen

Treasurer

Domeindirecteur

Financiën

Wijzigen van betalingsbevoegdheden

Treasurer

Domeindirecteur

Financiën

Afspraken maken over bankcondities en tarieven

Treasurer

Domeindirecteur

Financiën

Financieringen uitzettingen

Vaststellen van kredietfaciliteiten

Treasurer

Domeindirecteur

Financiën

Aantrekken (lenen) van geldleningen ≥ 1 jaar conform begroting

Treasurer

Controller Gemeente

Aantrekken (lenen) van geldleningen ≥ 1 jaar in afwijking begroting

Treasurer

College van B&W

Het uitzetten van langlopende middelen

Beleidsmedewerker vakafdeling in overleg met financieel adviseur

College van B&W

Zie artikel 5 van het treasurystatuut

Verstrekken van garanties

Beleidsmedewerker vakafdeling in overleg met financieel adviseur

College van B&W

Zie artikel 5 van het treasurystatuut

Bijlage 1. Taken en verantwoordelijkheden van de treasuryfunctie

De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente Ridderkerk staan in onderstaande tabel gedefinieerd

Wie?

Verantwoordelijkheden

Gemeenteraad

  • 1.

    het vaststellen van het treasurybeleid op hoofdlijnen via de financiële verordening ex art. 212 van de gemeentewet;

  • 2.

    het vaststellen van de paragraaf financiering als onderdeel van der programmabegroting en de jaarrekening

  • 3.

    Het houden van toezicht op de uitvoering van het treasurybeleid, het evalueren en (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid.

College van B&W

  • 1.

    het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid);

  • 2.

    het rapporteren en afleggen van verantwoording aan de gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid.

  • 3.

    het autoriseren van de door de treasurer voorgestelde transacties met betrekking tot het aantrekken en uitzetten van gelden met een looptijd langer dan of gelijk aan 1 jaar, voor zover deze de in de begroting reeds vastgestelde grenzen overschrijdt.

  • 4.

    het verstrekken van leningen en garanties uit hoofde van de publieke functies, rekening houdend met de uitgangspunten zoals opgenomen in dit treasurystatuut.

Afdeling Concerncontrol

  • 1.

    het voeren van een verbijzonderde interne controle (VIC) op de uitgevoerde treasuryactiviteiten en hierover rapporteren aan de Domeindirecteur Financiën;

  • 2.

    het vervaardigen van schriftelijke vastlegging van de uitgevoerde VIC;

  • 3.

    rapporteren van de VIC op de treasuryactiviteiten aan de accountant bij de Interim Controle en de controle op de jaarrekening.

Controller van de gemeente Ridderkerk

  • 1.

    het autoriseren van de door de treasurer voorgestelde transacties met betrekking tot het aantrekken en uitzetten van gelden met een looptijd langer dan of gelijk aan 1 jaar voor zover deze de in de begroting reeds vastgestelde grenzen niet overschrijdt;

  • 2.

    in overleg met de treasurer de wethouder Financiën informeren van het voorgenomen besluit tot het aantrekken of uitzetten van middelen langer dan of gelijk aan 1 jaar.

Domeindirecteur Financiën

  • 1.

    het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen;

  • 2.

    het afleggen van verantwoording aan het college over de uitvoering van het treasurybeleid;

  • 3.

    het (achteraf) autoriseren van de door de treasurer afgesloten transacties met betrekking tot het aantrekken en uitzetten van gelden met een looptijd korter dan 1 jaar;

  • 4.

    het afsluiten van contracten met banken met betrekking tot het huisbankierschap en de daaraan verbonden afspraken over bankcondities en tarieven;

  • 5.

    het autoriseren van mutaties op het gebied van toegekende autorisaties met betrekking tot het betalingsverkeer.

Treasurer

  • 1.

    het uitvoeren van de aan hem opgedragen treasuryactiviteiten conform het treasurystatuut en paragraaf financiering;

  • 2.

    het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied inclusief de paragraaf financiering voor de begroting en jaarrekening;

  • 3.

    het bij de begroting formuleren van een rentevisie met betrekking tot de verwachte ontwikkeling van de rente;

  • 4.

    het zorgdragen voor de liquiditeitsplanning en de financieringsprognose;

  • 5.

    het aantrekken en uitzetten van gelden met een looptijd korter dan 1 jaar, in het kader van saldo- en liquiditeitenbeheer;

  • 6.

    het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële instellingen (m.n. beleidsmatig);

  • 7.

    het afsluiten van contracten in de vorm van transacties voor het aantrekken en uitzetten van gelden zoals bedoeld bij punt 5;

  • 8.

    het schriftelijk vastleggen van de treasuryactiviteiten en het doorgeven hiervan aan de administratie;

  • 9.

    het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de financiële administratie;

  • 10.

    het aanleveren van de benodigde informatie aan de afdeling Concern Control ten behoeve van de Verbijzonderde Interne controle.

Financiële administratie

  • 1.

    Het afhandelen van het betalingsverkeer;

  • 2.

    Het incasseren van openstaande vorderingen;

  • 3.

    Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten en uitgaven in de financiële administratie.