Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR608311
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR608311/1
Mandaatbesluit treasuryfunctie gemeente Ridderkerk 2017
Geldend van 27-02-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017
Intitulé
Mandaatbesluit treasuryfunctie gemeente Ridderkerk 2017De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
Gelet op:
- -
de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
de artikelen 212, 160, lid 1 onder e, en 171 lid 2 van de Gemeentewet;
- -
het Treasurystatuut 2017 Gemeente Ridderkerk;
Besluiten:
- l.
Vast te stellen het mandaatbesluit treasuryfunctie;
- ll.
De bevoegdheden zoals opgenomen in de bij dit mandaatbesluit behorende mandaatregister te mandateren aan de in het register genoemde functionarissen van de BAR-organisatie.
Algemene bepalingen
Artikel 1: Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
Bestuursorgaan:
het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
- b.
Besluit:
een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht.
- c.
College:
het college van burgemeester en wethouders.
- d.
Mandaat:
de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.
- e.
Ondermandaat:
de door de mandaatgever aan de gemandateerde verleende bevoegdheid doormandateren aan een ander.
- f.
Volmacht:
de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
- g.
Machtiging:
de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten.
- h.
BAR-organisatie:
ambtelijke organisatie die de gemeenten Barenrecht, Albrandswaard en Ridderkerk bedienen.
- i.
Treasurer:
de financieel specialist in dienst van de BAR-organisatie welke in opdracht van de gemeente verantwoordelijk is voor de uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente.
Artikel 2: Mandaat, volmacht, machtiging
-
1. Mandaat, volmacht of machtiging wordt verleend aan de functionarissen van de BAR- organisatie die zijn vermeld in de bij dit besluit behorende register.
-
2. Het mandaat, volmacht of machtiging strekt uitsluitend tot het genoemde onderwerp.
Artikel 3: Ondermandaat, -volmacht, -machtiging
Ondermandaat, -volmacht of -machtiging is niet toegestaan.
Artikel 4: Ondertekening en ondertekeningsmandaat
-
1. Een in mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
-
2. Tenzij in dit besluit en de bijbehorende register anders is bepaald strekken de mandaten mede tot ondertekening van besluiten.
-
3. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Artikel 5: Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Dit besluit is van overeenkomstige toepassing als een bestuursorgaan aan een functionaris van de BAR-organisatie een volmacht of machtiging verleent.
Artikel 6: Slotbepalingen
-
1. Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit Treasuryfunctie gemeente Ridderkerk.
-
2. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de publicatie ervan.
Ondertekening
Aldus besloten op: 19 december 2017
Het college van burgemeester en wethouder van gemeente Ridderkerk,
De secretaris,
dhr. H.W.J. Klaucke
De burgemeester,
mw. A. Attema
De burgemeester van de gemeente Ridderkerk,
De burgemeester,
mw. A. Attema
Mandaatregister
Bevoegdheden op het gebied van Treasury voor de gemeente Ridderkerk
De (gemandateerde) bevoegdheden staan in onderstaand tabel.
Bevoegdheid |
Voorbereiding (1e autorisatie) |
Beslissingsbevoegd (2e autorisatie) |
Beperking |
Saldo-,liquiditeiten- en geldstromenbeheer |
|||
Uitzetten (uitlenen) en aantrekken (lenen) van geldmiddelen tot 1 jaar |
Treasurer |
Domeindirecteur Financiën |
|
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Medewerkers crediteuren- administratie |
Senior medewerker administratie |
|
Bankrelatiebeheer |
|||
Bankrekeningen openen, opheffen, wijzigen |
Treasurer |
Domeindirecteur Financiën |
|
Wijzigen van betalingsbevoegdheden |
Treasurer |
Domeindirecteur Financiën |
|
Afspraken maken over bankcondities en tarieven |
Treasurer |
Domeindirecteur Financiën |
|
Financieringen uitzettingen |
|||
Vaststellen van kredietfaciliteiten |
Treasurer |
Domeindirecteur Financiën |
|
Aantrekken (lenen) van geldleningen ≥ 1 jaar conform begroting |
Treasurer |
Controller Gemeente |
|
Aantrekken (lenen) van geldleningen ≥ 1 jaar in afwijking begroting |
Treasurer |
College van B&W |
|
Het uitzetten van langlopende middelen |
Beleidsmedewerker vakafdeling in overleg met financieel adviseur |
College van B&W |
Zie artikel 5 van het treasurystatuut |
Verstrekken van garanties |
Beleidsmedewerker vakafdeling in overleg met financieel adviseur |
College van B&W |
Zie artikel 5 van het treasurystatuut |
Bijlage 1. Taken en verantwoordelijkheden van de treasuryfunctie
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente Ridderkerk staan in onderstaande tabel gedefinieerd
Wie? |
Verantwoordelijkheden |
Gemeenteraad |
|
College van B&W |
|
Afdeling Concerncontrol |
|
Controller van de gemeente Ridderkerk |
|
Domeindirecteur Financiën |
|
Treasurer |
|
Financiële administratie |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl