Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR371719
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR371719/1
Instellingsbesluit auditcomité Rijssen-Holten
Geldend van 10-07-2015 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 02-07-2015
Intitulé
Instellingsbesluit auditcomité Rijssen-HoltenDe raad van de gemeente Rijssen-Holten
overwegingen:
Gezien artikel 2 van de controleverordening gemeente Rijssen-Holten;
Gezien artikelen 84, 139 en 213 Gemeentewet;
besluit:
I Instellingsbesluit
1. Het auditcomité in te stellen als commissie ex. art. 84 Gemeentewet;
2. Als leden in deze commissie te benoemen:
- .
dhr. R. Jansen (SGP)
- .
dhr. H. Kreijkes (CDA)
- .
dhr. W.J.M. Muller (Gemeentebelang)
- .
dhr. R.A. de Koe (Lokaal Liberaal)
3. Als vaste adviseurs aan te wijzen: de wethouder financiën, de secretaris-directeur, de
concerncontroller, het afdelingshoofd facilitaire zaken en bedrijfsvoering, de comptabele
en de externe accountant.
4. Aan het auditcomité de bevoegdheden te mandateren genoemd in artikel 2, lid 2, 3, 4 en 5
van de controleverordening.
5. vast te stellen het reglement auditcomité.
Hoofdstuk II Reglement auditcomité
Artikel 1. Taken en bevoegdheden
Het auditcomité voert namens de raad afstemmingsoverleg met de accountant, het college en
de ambtelijke organisatie om te komen tot een doelmatige en doeltreffende accountantscontrole
en oefent namens de raad de bevoegdheden m.b.t. de aanbestedingsprocedure voor de
opdrachtverlening van de accountantscontrole.
Artikel 2. Samenstelling auditcomité
-
1. Het auditcomité bestaat uit tenminste twee leden vanuit de raad;
-
2. De leden worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;
-
3. Het lidmaatschap van het auditcomité eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van het
- d.
auditcomité te vervullen;
- a.
-
4. De adviseurs kunnen gevraagd en ongevraagd adviseren, zij hebben geen stemrecht.
Artikel 3 Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van het auditcomité
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van dit reglement
- d.
het ondertekenen van de besluiten die van het auditcomité uitgaan;
Artikel 4 Secretaris auditcomité
De griffier draagt zorg voor het secretariaat van het auditcomité.
Artikel 5 Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoalsbedoeld in artikel 2;
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering tenminste twee leden aanwezigzijn.
Artikel 6 Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen worden in beslotenheid gehouden, tenzij het auditcomité anders beslist;
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij het auditcomité beslist dat opgrond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop ofop een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd;
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe eenverzoek indienen bij de voorzitter van het auditcomité. De voorzitter weigert een dergelijkverzoek slechts als er sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is vanovereenkomstige toepassing.
Artikel 7 Verantwoording
Het auditcomité brengt voorafgaand aan de vaststelling van de jaarrekening advies uit aan de
raad.
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist het
auditcomité op voorstel van de voorzitter.
Artikel 9 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Reglement auditcomité'.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking de dag na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 2 juli2015.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl