Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent camperplaatsen (Beleidsregels camperplaatsen gemeente Roerdalen 2021)

Geldend van 12-03-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent camperplaatsen (Beleidsregels camperplaatsen gemeente Roerdalen 2021)

A. Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent de ontwikkeling van camperplaatsen.

B. Aanleiding en doel

Campertoerisme vormt de laatste jaren een snel en sterk groeiende deelsector. Uit landelijke cijfers blijkt dat het camperkamperen in de periode 2005-2015 met 73 procent is gestegen en deze trend zet door. Op basis van het recent verschenen verkennend onderzoek naar camperplaatsen in Limburg blijft het aantal camperovernachtingen in Nederland, na een te verwachten piek in 2021 vanaf 2022 jaarlijks met ongeveer 5% blijft groeien. Limburgse gemeenten merken dat door deze groei steeds meer markttoetreders bij de gemeente aankloppen voor een vergunning om een camperplaats te beginnen. Uit een rondvraag bij Limburgse gemeenten blijkt dat er eind 2020 concrete plannen zijn om minimaal 500 extra camperplaatsen in Limburg te realiseren.

Dit vertaalt zich in een toenemend aantal aanvragen bij gemeenten om camperplaatsen te ontwikkelen. Bij het beoordelen van deze aanvragen zal het college van burgemeester en wethouders voorliggende beleidsregels toepassen. Voor een uitgebreide beschrijving van de recente marktontwikkelingen en de redenen voor regionale afstemming wordt verwezen naar Bijlage 1 bij deze beleidsregels.

C. Toerisme in Roerdalen

Op dit moment zijn er in de gemeente Roerdalen nog geen officiële camperlocaties aangewezen. Verblijfsrecreatie met campers is vooralsnog toegestaan op locaties waar het bestemmingsplan in recreatieve overnachtingsmogelijkheden voorziet.

Roerdalen heeft reeds een redelijk groot toeristisch-recreatief aanbod waarbij het accent ligt op natuurbeleving en verblijfsparken. Het aantrekkelijke landschap van de gemeente speelt hierin een belangrijke rol. Recreatie en toerisme zijn belangrijk voor Roerdalen. De gemeente wil dan ook graag inzetten op een verdere versterking en ontwikkeling van het toeristisch-recreatief aanbod om hiermee een impuls te kunnen geven aan de plaatselijke economie. Goed passende recreatief-toeristische bedrijven in Roerdalen zijn belangrijk voor de gemeente. Hier wil de gemeente meewerken aan verdere ontwikkeling en een uitnodigend beleid voeren.

Structuurvisie Roerdalen 2030 & (concept) Omgevingsvisie Roerdalen 2050

In lijn met de (concept) Omgevingsvisie Roerdalen 2050 wordt veel ruimte geboden aan recreatieve en toeristische ontwikkelingen binnen de gemeente. Daarbij wordt gedacht aan extensieve vormen van recreatie waarbij de bestaande landschappelijke en natuurlijke waarden niet, of minimaal, worden aangetast. Maar ook vormen van passende intensieve recreatie zijn niet uitgesloten. Daarom wordt er onderscheid gemaakt tussen de recreatief-toeristische mogelijkheden in de verschillende gebieden binnen de gemeente. In de ‘natuurlijk en ecologisch waardevolle gebieden’ zijn recreatief-toeristische ontwikkelingen mogelijk, indien deze geen of beperkte negatieve invloed hebben op de natuur- en landschapswaarden in deze gebieden.

In “agrarisch-recreatieve” gebieden zijn echter ruimere mogelijkheden voor recreatief-toeristische ontwikkelingen omdat hier minder natuur en landschapswaarden zijn. Daarnaast worden er binnen de gemeente mogelijkheden geboden voor educatie en bezinningstoerisme. Bij deze ontwikkelingen moet worden getoetst aan alle relevante ruimtelijke aspecten en is het Limburgs Kwaliteitsmenu van toepassing.

Verblijfsrecreatie

Ook de verblijfsrecreatie wordt zo mogelijk geaccommodeerd in bestaande bebouwing. Daarnaast behoren lodges/boomhutten/trekkershutten tot de mogelijkheden. Ook andere passende vormen van verblijfsrecreatie zijn toegestaan.

Zoekgebieden ontwikkelingen

Voor recreatieve voorzieningen worden ruimere mogelijkheden geboden in aangewezen zoekgebieden, kernen en VAB’s. In de zoekgebieden kunnen ook recreatief-toeristische ontwikkelingen een plek krijgen. Deze locaties zijn vanuit ruimtelijk oogpunt min of meer geschikt om deze ontwikkelingen te laten plaatsvinden zonder grote inbreuk op de landschappelijke of natuurlijke waarden.

In Roerdalen zijn een aantal gebieden aangewezen als zoekgebied. Indien bijvoorbeeld een recreatief-toeristische ontwikkeling zich aandient, kan in deze gebieden naar een geschikte plek worden gezocht. Het is onwaarschijnlijk dat in elk zoekgebied een ontwikkeling plaatsvindt, of dat nieuwe ontwikkelingen het gehele oppervlakte van een zoekgebied zullen betreffen. Zoekgebieden moeten worden beschouwd als de plekken in Roerdalen waar een nieuwe ontwikkeling een plek kan krijgen, in het geval dat deze zich aandient. Voor elk initiatief vindt uiteraard een ruimtelijke toets plaats naar de (on)mogelijkheden van de ontwikkeling. De ontwikkelingen dienen een relatie te hebben met de kernkwaliteiten van Roerdalen; rust, ruimte en natuur.

“Roerdalen is een landelijke, groene en duurzame gemeente waar het prettig wonen, werken en recreëren is en waar iedereen gelukkig, gezond en veilig kan verblijven.

Kortom: Roerdalen is in balans.”

Balans tussen natuurontwikkeling en beleving

Ontwikkeling van de dag- en verblijfsrecreatieve sector gaat vanzelfsprekend ‘hand in hand’ met het behoud van aanwezige natuurwaarden. Dit geldt uiteraard niet alleen voor gebruik door toeristen maar ook onze eigen inwoners.

In de ‘natuurlijk en ecologisch waardevolle gebieden’ zijn recreatief-toeristische ontwikkelingen mogelijk, indien deze geen of beperkte negatieve invloed hebben op de natuur- en landschapswaarden. In ’agrarisch-recreatieve’ gebieden zijn echter ruimere mogelijkheden voor recreatief-toeristische ontwikkelingen omdat hier minder natuur- en landschapswaarden zijn. Uitzonderingen vormt het gebied rondom het landbouwontwikkelingsgebied (LOG), dit vanwege het intensieve karakter van de agrarische activiteiten.

Ruimte voor initiatief

Roerdalen zet in op een verdere versterking en ontwikkeling van het toeristisch-recreatief aanbod om hiermee een impuls te kunnen geven aan de plaatselijke economie. Goed passende recreatief-toeristische bedrijven in Roerdalen, zijn belangrijk voor de gemeente, die deze wil behouden. Hier willen we meewerken aan verdere ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan initiatieven in en rondom de Meinweg, samengevat in de gebiedsvisie ’Belevingspark de Meinweg’’ (voorheen ’Gouden Driehoek’). Ondernemers, instanties en de gemeente werken samen om de ontwikkeling van concrete initiatieven bewerkstelligen en zo recreatie, toerisme, natuurontwikkeling én beleving te versterken.

Naast deze concrete gebiedsvisie is het natuurlijk ook mogelijk om op andere plekken samenwerking op te zoeken en initiatieven te ontplooien. In het buitengebied ontstaat naar verwachting ruimte voor nieuwe toeristisch-recreatieve initiatieven. Bijvoorbeeld bij de omvorming of verbreding van agrarische functies. Het toevoegen van kleinschalige kampeervoorzieningen en/of een bed and breakfast passen hier goed. Ook andere vormen van toerisme, gericht op specifieke doelgroepen, passen in Roerdalen. Denk hierbij aan educatie en bezinningstoerisme.

Focus op kwaliteit

Natuurlijk kan van een ongebreidelde groei geen sprake zijn. We streven naar een recreatief aanbod dat aansluit bij de gasten die onze gemeente bezoeken. Kwaliteit van het aanbod staat hierbij centraal en gaat altijd voor kwantiteit. Gasten betalen op basis van de Verordening Toeristenbelasting een bijdrage en mogen dan ook een bepaalde kwaliteitsstandaard verwachten. Bij een overaanbod aan voorzieningen dreigt onherroepelijk verloedering met negatieve effecten zoals permanente bewoning en/of ondermijning. Eén van de instrumenten die hiertegen wordt ingezet is het nachtregister dat door elke exploitant moet worden bijgehouden op basis van artikel 438 Wetboek van Strafrecht.

D. Kader voor het beoordelen van aanvragen tot het realiseren van camperplaatsen

Bij het beoordelen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor het realiseren van camperplaatsen zal het college van burgemeester en wethouders het volgende kader in acht nemen:

Artikel 1: Definities

  • 1.1 Camper

    Een camper wordt ook wel kampeerauto, zwerfauto of motorhome genoemd. Het is een motorvoertuig dat is uitgerust om in te overnachten en te recreëren. In tegenstelling tot een caravan heeft een camper een eigen aandrijving en is loskoppelen en vastzetten van de camper niet nodig voordat je deze kan gebruiken om in te overnachten. De uitrusting van campers verschilt. Luxere campers zijn meestal in grote mate zelfvoorzienend. Ze zijn uitgerust met een toilet, douche, schoonwatertank, vuilwatertank, koelkast en warmwater boiler. Het is mogelijk om meerdere dagen zonder extra voorzieningen rond te trekken en/of te verblijven in de camper. Er zijn meerdere typen campers, maar in deze notitie wordt daarin geen onderscheid gemaakt.

  • 1.2 Camperplaats

    Een camperplaats is een aangewezen locatie en afgepast vak waarbij het voor campers is toegestaan om een bepaalde tijd te overnachten. Dit kan op een camping of ander recreatief terrein en/of op specifiek aangewezen plekken door de gemeente. Op een reguliere parkeerplaats die niet is aangemerkt als camperplaats mag de camper parkeren. Men mag echter niet overnachten op een reguliere parkeerplaats. De camperplaatsen worden met officiële borden aangeduid.

  • 1.3 Camperlocatie

    Een camperlocatie is een aangewezen stuk terrein met camperplaatsen waar camperaars kunnen overnachten. Een camperlocatie kan verschillend zijn ingericht. Zo heeft de ene camperlocatie geen voorzieningen en zijn andere voorzien van een of meerdere faciliteiten, zoals oplaadpunten voor stroom, watertappunten, vuilwaterstortstations, etc.

  • 1.4 Handhaving

    De gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid (Algemene Plaatselijke Verordening) is van toepassing. We zien toe op de juiste naleving van deze richtlijnen. Dit geldt voor alle aspecten binnen deze richtlijnen, waaronder de verblijfsduur, het toegestane aantal campers en het gebruik van voorzieningen. Daarnaast dient er ook toezicht te worden gehouden in hoeverre de exploitant en de campergasten zich aan de regels houden, bijvoorbeeld omtrent onderhoud en afval.

Artikel 2: Locatie-eisen

  • 2.1 Nieuwe initiatieven voor het realiseren van camperplaatsen worden toegestaan:

    • -

      in (zoek)gebieden die zijn aangewezen voor recreatiedoeleinden met reeds bestaande overnachtingsmogelijkheden of;

    • -

      bij initiatiefnemers in het buitengebied ter verbreding van hun verdienmodel, bij voorkeur in de nabijheid van natuur- en recreatiegebieden.

  • 2.2 Natura-2000 gebieden zijn uitgesloten voor het realiseren van camperplaatsen, met uitzondering van bestaande recreatiebedrijven die in Natura-2000 gebied zijn gelegen en over de nodige toestemmingen hiertoe beschikken.

  • 2.3 Nieuwe initiatieven voor het realiseren van camperplaatsen worden niet toegestaan binnen de bebouwde kom. Voor het bepalen van de grens van de bebouwde kom wordt de standaardformulering van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State toegepast: “Niet de plaats van het verkeersbord dat de bebouwde kom aangeeft is bepalend, maar de aard van de omgeving. Daarbij is in het bijzonder van belang of sprake is van een concentratie van bebouwing en of het gebied door die bebouwing overwegend een woon- of verblijffunctie heeft.” Bij elke aanvraag zal dus een specifieke afweging worden gemaakt of sprake is van een ligging binnen of buiten de bebouwde kom.

  • 2.4 Openbare parkeerplaatsen, dorpskernen en woonwijken worden uitgesloten voor de realisering van camperplaatsen.

Artikel 3: Ruimtelijke ordening

  • 3.1 Nieuwe initiatieven dienen te voldoen aan het criterium van een goede ruimtelijke ordening, waarbij een goede landschappelijke inpassing is vereist. Bij de aanvraag moet worden voorzien in een inpassingsplan.

  • 3.2 Er wordt naar gestreefd om de realisatie van camperplaatsen te laten plaatsvinden als nevenactiviteit waarbij maximaal 10 camperplaatsen per locatie worden toegestaan. In dat geval is geen regionale afstemming nodig.

  • 3.3 Indien meer dan 10 camperplaatsen op een locatie worden aangevraagd, dan is regionale afstemming vereist. Bij de aanvraag dient in dat geval te worden voorzien in een business case.

  • 3.4 Het gebruik van camperplaatsen is enkel toegelaten voor recreatieve doeleinden. Het gebruik van de camperplaatsen voor andere doeleinden, waaronder (niet limitatief bedoeld) de huisvesting van arbeidsmigranten, is ter plaatse verboden.

  • 3.5 Anticiperend op de Omgevingswet stemmen aanvragers de voorgenomen ontwikkeling zelfstandig af met de eigen omgeving middels een omgevingsdialoog. Het verslag van de omgevingsdialoog maakt deel uit van de aanvraag.

Artikel 4: Eisen

  • 4.1 In het streven naar kwalitatieve camperplaatsen, bevat een aanvraag een kwalitatieve onderbouwing waaruit blijkt of het gaat om camperplaatsen met het inrichtingsniveau ”basis” zoals hierna omschreven:

    • Basisniveau beschikt in ieder geval over (cumulatief):

      • -

        een elektrapunt 220V/6A–16A op minder dan 20 meter;

        • -

          een watertappunt op redelijke afstand;

        • -

          een stortmogelijkheid eenvoudig huisvuil (gescheiden afval);

        • -

          een loospunt vuilwater op redelijke afstand;

        • -

          een loospunt cassette toilet op redelijke afstand.

Artikel 5: Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

Artikel 6: Citeertitel en inwerkingtreding

  • 6.1 Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: “Beleidsregels camperplaatsen gemeente Roerdalen 2021”.

  • 6.2 Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 7: Handhaving

De gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid (Algemene Plaatselijke Verordening) is van toepassing.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 2 maart 2021 door

het college van burgemeester en wethouders van Roerdalen

De secretaris

J.J.W.M. L’Ortije

De burgemeester

mr. M. de Boer-Beerta

BIJLAGE 1:

RECENTE MARKTONTWIKKELINGEN

Uit cijfers van BOVAG en RDC blijkt dat steeds meer jonge mensen, zeker ook sinds de uitbraak van het coronavirus, een caravan of camper aanschaffen.

  • Het aantal caravaneigenaren in de leeftijd tot en met 35 jaar nam tussen 1 april en 1 juli 2020 met 6,6 procent toe tot bijna 18.000.

  • Bij de campers steeg dat aantal met 17,2 procent tot ruim 4.600.

  • Gedurende het tweede kwartaal van 2020 nam het camperbezit onder de jongste groep van 18 tot en met 25 jaar met maar liefst 26,8 procent toe.

  • Bij de 65-plussers bedroeg die stijging slechts 1,5 procent.

  • Het totale aantal campers in Nederland steeg in die drie maanden met 3,2 procent tot een recordaantal van ruim 135.000, waar er vijf jaar geleden nog geen 100.000 werden geteld.

In augustus 2020 werden volgens de BOVAG 238 nieuwe campers afgeleverd, wat een stijging van 75 procent betekent in vergelijking met augustus 2019. Het jaartotaal koerst intussen op een record af, met 2.051 registraties tot en met augustus 2020. Er werden in 2020 al meer campers geregistreerd dan in elk van de kalenderjaren tot en met 2018 en het jaartotaal van 2.074 stuks vorig jaar ligt binnen handbereik. Dat was tegen de verwachting toen in maart en april de camperverkoop werd getorpedeerd door de coronamaatregelen, getuige de dalingen van respectievelijk bijna 50 en 30 procent ten opzichte van dezelfde maanden in 2019. In juni en juli werden vervolgens 85 tot 90 procent méér registraties geteld, terwijl ook in het eerste kwartaal van dit jaar al een stijging van bijna een kwart werd gerealiseerd. De camperbedrijven konden tevens 1.319 verkochte occasions noteren in augustus, een toename van bijna 27 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. Tot nu toe werden dit jaar 9.961 tweedehands campers afgeleverd en dat is 13 procent meer dan in 2019.

De BOVAG stelt vervolgens: Duidelijk is dat kamperen met een eigen caravan of kampeerauto (of vouwwagen) een volwaardig coronaproof vakantiealternatief is. Of de stijgende lijn van de afgelopen maanden ook in de rest van het jaar door zal zetten, is vrijwel geheel afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het coronavirus, zowel in binnen- als buitenland. Lockdowns en negatieve reisadviezen kunnen roet in het eten gooien voor wat betreft vakantieplannen en uitstapjes, zoals dat ook het afgelopen voorjaar gebeurde.

Het totaal aantal kampeerauto’s in Nederland nam sinds begin 2015 met bijna 49 procent toe, van ruim 93.000 stuks tot bijna 138.500.

Bron: BOVAG

NEDERLANDSE KAMPEERAUTO CLUB (NKC)

De Nederlandse vereniging voor camperbezitters is de Nederlandse Kampeerauto Club, kortweg NKC is de grootste camperclub van Europa. Ook de NKC geeft aan dat het aantal camperaars in Nederland de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Men verwacht ook dat deze groei zich de komende jaren verder doorzet. De NKC stelt hierover:

Op 1 januari 2019 telde Nederland 118.753 camperaars. De prognose is dat over tien jaar het aantal campers in Nederland is verdubbeld. Ook leden van HISWA-RECRON erkennen dat ze steeds meer camperaars op hun terreinen mogen verwelkomen.

Campers zijn, op basis van cijfers en ontwikkelingen in de afgelopen jaren, hoe dan ook een groeimarkt. Er is, voor zo ver bekend, geen onderzoek gedaan naar de verdere groeiverwachtingen voor de komende jaren. Als we kijken naar de historische groei van het aantal campers in Nederland tussen 2010 en 2018 dan zien we sinds 2010 een jaarlijkse groei die schommelt tussen minimaal 5,6% (2013) en maximaal 9,4% (2017). In 2019 en 2020 is de groei verder gestegen van 118.753 naar bijna 138.00) (een jaarlijkse groei van 8%).

Op basis van bovenstaande cijfers concluderen we dat het aantal campers in Nederland de afgelopen jaren is gegroeid met een jaarlijkse (gemiddelde) groeivoet van ongeveer 7%. Als deze lijn wordt doorgezet, kan de stelling van de NKC dat het aantal camperaars over tien jaar is verdubbeld worden bevestigd.

Omdat een steeds grotere groep van de camperaars zijn of haar camper via deelplatforms (als camptoo.nl of goboony.nl) verhuurt zal de stijging in het aantal campers dat mensen in Nederland in bezit hebben, waarschijnlijk leiden tot een groter aantal mensen dat met een Nederlandse camper op vakantie gaat. We zien dus niet alleen een groei van het aantal campers maar een nog grotere groei van het aantal camperovernachtingen. Overigens zien we dat de cijfers en trends in Nederland niet uitzonderlijk zijn.

Volgens recente gegevens van de European Caravan Federation (ECF) zijn er in Europa al meer dan 2 miljoen campers geregistreerd. De vijf Europese landen met het grootste volume aan campers zijn Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Nederland. Maar ook in België waren er eind 2017 al bijna 54 000 kampeerauto’s ingeschreven*.

*Bron: Toerisme Vlaanderen 2020, Investeren in camperplaatsen, inspiratie en informatiebundel.

In Europa

Nieuwe camperregistraties

2017

2018

2019

percentage

Nederland

1.750

1.994

2.097

+ 5,2 %

Duitsland

40.550

46.859

53.922

+ 15,1 %

België

4.100

4.613

5.007

+ 8,5 %

Nieuwe car a vanregistraties

2017

2018

2019

percentage

Nederland

6.700

6.631

7.034

+ 6,1 %

Duitsland

22.700

24.327

26.941

+ 10,7 %

België

1.150

1.177

1.195

+ 1,5 %

Bron: www.civd.de (Caravaning Industrie Verband Deutschland)

BESCHRIJVING VAN DE MARKT

Campertoerisme was vroeger vooral voorbehouden aan iets meer vermogende mensen. De aanschafprijs van grotere en luxere campers is omvangrijk, net als de kosten van bezit. Uit de cijfers blijkt dat campertoerisme nu ook een populaire en toegankelijke manier van reizen is voor andere doelgroepen.

Het ombouwen van kleine personen- en vrachtbussen is een hippe trend. Er bestaat een levendige handel in campers van allerhande verschillende soorten, maten, luxe niveaus en vooral ook prijzen: van één-persoonscampers tot campers voor gezinnen, met uitsluitend slaapvoorzieningen tot campers met keuken- en natte voorzieningen, van 3.000 euro tot ruim 100.000 euro. De differentiatie in omvang, voorzieningenniveau en doelgroep segmenten is van invloed op de wensen en eisen die camperaars stellen aan verblijfslocaties.

Overeenkomsten zijn dat camperaars rondreizen (relatief kort verblijf per locatie), redelijk zelfvoorzienend zijn, breed geïnteresseerd in natuur en doe activiteiten ter plaatse. Hoewel mobiel verblijft de camperaar met regelmaat het liefst op loop- of fietsafstand van een stad of dorp met winkels, horecagelegenheden en aantrekkelijke toeristische objecten.

WIE IS EN WAT WIL DE CAMPERAAR?

De camperaar is een mobiele en breed geïnteresseerde over het algemeen kortverblijfsrecreant met een voor de plaatselijke middenstand zeer aantrekkelijk profiel, die bereid is te betalen voor wat hij nodig heeft.

Reisgedrag van de Nederlandse camperaar volgens de NKC:

✓ Recreëert het hele jaar door

✓ Ruim 6x per jaar op pad, waarvan de helft kort (1-3 dagen)

✓ 8500 km per jaar ✓ Gemiddeld 3 dagen op 1 locatie

✓ Geeft € 68 – 90,- per camper per dag uit

afbeelding binnen de regeling

Bron: NKC

Recent onderzoek in Vlaanderen (‘Investeren in camperplaatsen, inspiratie en informatiebundel. Toerisme Vlaanderen 2020), dat deels is gebaseerd op een NKC enquête uit 2018 en deels op basis van informatie van het verhuurplatform Camptoo, schetst het volgende beeld van de camperaar en zijn wensen:

1.Veel ouderen

Circa 45% van alle nieuwe campers in Nederland wordt ingeschreven op naam van een 65-plusser. Meer dan driekwart is ouder dan 50 jaar. 2/3 reist zonder kinderen. Minder dan 2% van de eigenaren is jonger dan 30 jaar.

2.Campervakanties zijn veelvuldig, kort en meestal met twee personen

Men reist in kleine gezelschappen; gemiddeld met 2,4 personen. Ongeveer 21% neemt een huisdier mee. Men gaat vaak het hele jaar door op pad (gem. 6,8 trips per jaar). Ongeveer de helft van de trips duurt 3 dagen of korter. Camperaars rijden gemiddeld 8.428 km per jaar. Men verblijft nooit lang op één plek (gemiddeld drie dagen). Ze verplaatsen zich vaak voor korte periodes. Gemengde doelgroep. Zeker niet alleen de hogere sociale laag en inkomensklasse. Camperaars vinden veiligheid, een rustige omgeving en een redelijke prijs vrij belangrijk. Doordat campers beschikken over eigen faciliteiten, zijn er bij een camperplaats in principe niet veel faciliteiten nodig. Een overnachtingsplaats met basisfaciliteiten is vaak al voldoende voor een kampeerautotoerist. Camperaars geven de voorkeur aan een plaats met andere camperaars boven een plaats tussen andere campinggasten (op jaar-, seizoens- of toeristische plaatsen).

3.Een camper huren is steeds meer in trek; ook bij jongere doelgroepen

Een campervakantie raakt steeds meer in trek. Daardoor stijgt het aantal verhuurbedrijven en ook eigenaars van campers verhuren hun camper steeds vaker. Net zoals huiseigenaars hun thuis of tweede verblijf verhuren via Airbnb, HomeAway en soortgelijke platforms. De groep camperaars wordt dankzij de groei van camperverhuur wel jonger. Is meer dan driekwart van de campereigenaars ouder dan 50 jaar, dan zijn de meeste huurders een stuk jonger dan 50. Bijna de helft van de campers wordt gehuurd door koppels. Ook families en kleine gezelschappen van 3 à 4 personen zijn goed vertegenwoordigd (40 % van de boekingen). Grotere families en groepen van 5 of meer personen zijn duidelijk in de minderheid (12 %).

4.Voorkeuren

Camperaars verkiezen een basisprijs per camper; onafhankelijk van hoeveel personen in de camper meereizen, of er een hond mee is, etc. Ze verwachten dat de basisinfrastructuur (bewaakt terrein, watertappunt en lozingspunt) en eventueel wifi in de prijs inbegrepen is. Daarnaast willen ze liever bijbetalen volgens eigen verbruik van elektriciteit, water, douches etc. Hun voorkeur gaat uit naar verharde plaatsen. Op een camping willen ze graag een afgescheiden deel specifiek voor campers. Bij voorkeur bevindt die zone zich aan de ingang van het terrein zodat ze vlot in en uit kunnen rijden, want hun camper is ook hun auto. Hun plaats kunnen reserveren terwijl ze met de camper op uitstap gaan, is een troef, evenals een persoonlijk en gastvrij onthaal. Een kampeerauto symboliseert vrijheid. Kampeerautotoeristen waarderen flexibiliteit in aankomst- en vertrektijden zodat ze kunnen komen en gaan wanneer ze willen.

5.Camping, camperplaats of vrije overnachtingsplaats?

De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) concludeert uit recent ledenonderzoek (2018) dat van haar leden:

  • Ongeveer 40% verkiest te overnachten op een vrije of speciaal ingerichte camperplaats. Dit kan een gratis camperplaats zijn maar dat hoeft niet perse. De kampeerautotoerist accepteert dat faciliteiten niet of slechts in beperkte mate aanwezig zijn. Het gevoel van vrijheid is veelal overheersend.

  • Ongeveer 54% verkiest te overnachten op een camping. Dit kan op specifieke camperplaatsen zijn of op gewone toeristische kampeerplaatsen. De kampeerautotoerist waardeert de faciliteiten en veiligheid van een camping en aanvaardt de kosten en beperkte toegang- en openingstijden.

  • Ongeveer 6% heeft geen specifieke voorkeur. De voorzieningen, prijs-kwaliteitsverhouding en de ligging ten opzichte van wat men gaat bezoeken geven voor hen de doorslag als ze een overnachtingsplek zoeken. Bij alle nationaliteiten zou dit inmiddels de voorkeur genieten.

Bureau Facet, ruimtedenkers in recreatie, dat eerder genoemde onderzoek in Vlaanderen mede heeft uitgevoerd, stelt:

“ Ons onderzoek en ervaring leert dat de algemene campertoerist niet bestaat. Om er toch achter te komen wie die campertoerist is, passen we de Leisure Leefstijlen toe. De ‘rode’ campertoerist is op zoek naar unieke plekken, waarin hij de omgeving optimaal en authentiek kan beleven. Hij kiest minder snel voor een camping, maar dat deed hij voorheen ook al nauwelijks. De ‘groene’ camperaar kiest juist voor het sociale en het beschermde van een vakantiepark. Op een openbare camperplaats zal hij zich onbeschermd voelen. De ‘blauwe’ campergast verblijft niet op een camping maar wil wel goede faciliteiten, zoals een camperpark kan bieden.”

afbeelding binnen de regeling

Van oorsprong bevinden camperaars zich vooral in de groep senioren met meer geld. Onafhankelijk, gericht op vrijheid en ontdekken en reizen. Ze stonden doorgaans niet op campings en het mocht allemaal niets kosten. Het is een mantra geworden onder campinghouders dat camperaars slechts voor niets willen staan op camperplaatsen buiten de camping. Er is niet meer een type camperaar en er is ook niet langer behoefte aan slechts één type camperplaats.

6.Prijs

Op basis van een analyse van de gevraagde overnachtingsprijzen op www.campercontact.nl komen we op de volgende gemiddelde prijzen:

→ De gemiddelde prijs voor 2 personen per nacht op een aparte (betaalde) camperplaats bedraagt € 13,30 (inclusief toeristenbelasting).

→ De gemiddelde prijs voor 2 personen per nacht op een plek op camping bedraagt ongeveer € 20,50 (inclusief toeristenbelasting).

REDENEN VOOR REGIONALE AFSTEMMING

De aanvragen bij gemeenten zijn divers. Het betreffen aanvragen van potentiële nieuwe ondernemers en van bestaande ondernemers; van organisaties uit de toeristisch-recreatieve sector en vanuit andere sectoren; van kleinschalige tot grootschalige ontwikkelingen en van een basis voorzieningenaanbod tot uitgebreide concepten. Redenen voor regionale afstemming:

  • Vraag en aanbod in balans houden

    Het is onzeker hoe de marktvraag zich blijft ontwikkelen. Op lange termijn is het gewenst dat vraag en aanbod in balans zijn en blijven. Wildgroei is niet gewenst. Een gefaseerde regionale ontwikkeling draagt bij aan een gezonde concurrentiepositie op regionaal en lokaal niveau.

  • Afspraken te maken ter bescherming van de economische markt

    Realisatie van eenvoudige camperplaatsen is relatief goedkoop, toetreden tot de markt is dan ook vrij eenvoudig. Anderzijds zijn de verhuurprijs en prijselasticiteit van camperplaatsen relatief laag. Dat maakt het lastig om een ondernemersinkomen te genereren met de exploitatie van kleinschalige camperplaatsen. Deze deelsector lijkt dan ook meer geschikt als kansrijke nevenactiviteit voor bestaande toeristische ondernemingen / ondernemers. Toestaan van nieuwe kleinschalige particuliere initiatieven vergelijkbaar met B&B’s, zou een beperking opleveren voor bestaande organisaties om een kansrijk ondersteunende verdienmodellen te ontwikkelen.

  • Middel ter invulling van andere beleidsambities

    Naast een ontwikkeling bij toeristische organisaties, kan de exploitatie van camperplaatsen leiden tot een verbreding van het verdienmodel van ander soortige organisaties (agrariërs, erfgoedlocaties, enz.) en bijdragen aan de herontwikkeling of invulling van vrijkomende bebouwing.

  • Kwalitatieve spreiding van locaties

    Camperaars reizen rond en verblijven het liefst kort op bijzondere overnachtingsplekken. Een kwalitatief netwerk stelt onze ondernemers in staat om arrangementen te ontwikkelen met doelgroep specifiek aanbod aansluitend op bijpassende regionale kwaliteiten. Bijvoorbeeld een 10-daagse Big Five Camper Experience.

  • Diversiteit en kwaliteit in het aanbod reguleren en stimuleren

    Gelet op de diversiteit van de doelgroepen en hun locatiebehoeftes is diversiteit in het aanbod zonder meer gewenst. Waar de één slechts behoefte heeft aan een standplaats om te overnachten, heeft de ander wellicht een standplaats nodig met douchegelegenheid, een wasserette en of kinderspeelplaats. De behoeftes verschillen, wel is zeker dat iedere camperaar op enig moment behoefte heeft aan stroom, een watervulpunt, afvalwaterlozing, enz.

Conclusie: door regionale afstemming geven wij deels uitvoering aan de Visie en actieprogramma Recreatie en Toerisme Midden-Limburg, stimuleren en beschermen wij de regionale toeristische economie, dragen wij bij aan diversiteit en kwaliteit en krijgen ondernemers de gelegenheid om thematische arrangementen te ontwikkelen.

MIDDEN-LIMBURG

Midden-Limburg kent 16 locaties waar campers op 243 specifieke camperplaatsen terecht kunnen. 3 campings hebben in totaal 49 camperplaatsen ingericht en op de site van de NKC staan nog eens 23 campings die op campercontact 934 reguliere plekken als camperplaatsen aanbieden. In totaal kunnen camperaars in Midden-Limburg op ruim 40 locaties op ruim 1226 plaatsen terecht.

De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) constateert een grotere behoefte aan camperplaatsen afgezet tegen het huidige aanbod, ook in Limburg. Er lijkt dan ook marktruimte voor uitbreiding van het aantal camperplaatsen.

In het onderstaand overzicht is aangegeven waar deze plaatsen zich bevinden:

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

* Bron: Onderzoek Leisure Brains – november 2020

MIDDEN-LIMBURG

[…De campermarkt is een snel opgekomen ontwikkeling is, zowel in Limburg als de rest van Nederland. Uit landelijke cijfers blijkt dat het camperkamperen in de periode 2005-2015 met 73 procent is gestegen. Op basis van eigen inventarisatie komen wij op een aanbod van 230 camperplaatsen in Midden-Limburg’. De NKC constateert een tekort aan camperplaatsen, ook in Limburg. Signalen over tekorten kwamen ook van een aantal ondernemers in de sector. Er lijkt dan ook marktruimte voor substantiële uitbreiding van het aantal camperplaatsen. Het aantal kampeerplaatsen in de regio is de laatste jaren zeer sterk gedaald. Veel daarvan is omgezet in vakantiewoningen. Er zijn momenteel geen plannen, noch harde plancapaciteit voor nieuwe campings. De daling van de vraag naar kamperen lijkt tot stilstand lijkt te zijn gekomen. Daar komt een nader te kwantificeren groeiende behoefte aan camperplaatsen bij. Een deel van deze behoefte kan mogelijk worden ingevuld op campingterreinen…]

*Bron: ‘Visie en Actieprogramma Recreatie en Toerisme Midden-Limburg’ - Maart 2019

Midden-Limburg kent de minste camperlocaties van de provincie. We zien bovendien een lagere dichtheid in de regio Leudal, Weert en Nederweert en met name ook in de gemeenten Roerdalen en Echt-Susteren.

In Midden-Limburg is geen afwegingskader vastgesteld, wel stemt men ontwikkelingen en initiatieven op elkaar af in regionaal overleg (SML Recreatie & Toerisme) wanneer de aanvraag >10 camperplaatsen betreft.