Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 01-01-2010 t/m 05-01-2014

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

<vet>Raadsbesluit Jaar 2008/10/30</vet>Onderwerp: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensDe raad van de gemeente Roerdalen heeft;gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouder gedateerd 19 augustus 2008.gezien de artikelen 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens,en gezien de artikelen 28 en 29 van de Wet algemene regels herindeling, in de openbare vergadering van 30 oktober 2008 het navolgende besluit genomen:

 

 

<vet>Besluit: </vet>Vast te stellen de

 

<vet>Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.</vet>

 

Artikel 1

  • 1 Burgemeester en wethouders regelen in een privacyreglement de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisadministratie alsmede de verbanden tussen de basisadministratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente.

     

  • 2 Burgemeester en wethouders regelen in een privacyreglement de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

     

Artikel 2

Burgemeester en wethouders stellen in een privacyreglement nadere regels voor het verstrekken van gegevens in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

Artikel 3

De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Ambt Montfort van 27 maart 2003 en de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 10 juli 2003 van de gemeente Roerdalen worden ingetrokken.

 

Artikel 4

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

 

Artikel 5

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Roerdalen 2008.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 oktober 2008.
 
De gemeenteraad van Roerdalen,
De griffier, de voorzitter,
 
 
 
 
R.J.J. Notermans drs. C.A.M.Hanselaar-van Loevezijn
 
 
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen
 

Toelichting 1 Nieuwe Toelichting

Toelichting op het Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 

<vet>Artikel 1 Begripsbepalingen</vet>In dit artikel zijn de begripsbepalingen uitgewerkt.

 

<vet>Artikel 2</vet>Met ingang van 1 april 2007 is de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd in verband met de eisen die gelden voor basisregistraties. Afnemers (zowel binnen- als buitengemeentelijk) worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken (art. 3b Wet GBA) en, bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens, dit aan het gemeentebestuur terug te melden (art. 62 Wet GBA). In artikel 2 schept het gemeentebestuur de voorwaarden om aan deze verplichtingen te kunnen voldoen.

 

<vet>Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens</vet>De Produktgroepmanager Publiekszaken is belast met de dagelijkse zorg over de GBA. In de door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen beheerregeling (op grond van artikel 14 van de Wet GBA) wordt aangegeven wie beheerder is.

Het tweede lid ziet op de bewerkersconstructie die op grond van de Wet GBA is toegestaan.

 

<vet>Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties</vet>Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. Op grond van de Wet GBA is de gemeente verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. In de gemeente Roerdalen betreft het de koppeling van de GBA met de basisregistratie (DDS). In bijlage 3 is aangegeven wie deze registratie beheert en welke gegevens worden verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de gemeentelijke taken.

 

<vet>Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de GBA</vet>Rechtstreekse toegang wil zeggen het direct in de GBA-applicatie Key2Burgerzaken kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a. en b. regelen de toegang tot de GBA van de beheerder en de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij het bureau burgerzaken. Onderdeel c. is alleen nodig als de gemeente gebruik maakt van een bewerker. Onderdeel d. regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA.

 

<vet>Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de GBA</vet>Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel systematisch gegevens worden verstrekt zonder hun rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in het reglement. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA.

 

<vet>Artikel 7 Overige verstrekkingen</vet>In dit artikel worden de verstrekkingen geregeld die het gemeentebestuur toestaat op grond van artikel 100 van de Wet GBA. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en aan hen gegevens worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:- Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden commerciële instellingen;- In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangegeven;- Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkenen of van de rechten of vrijheden van anderen;- Er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn;- Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit;|- Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is (of landen een passend beschermings- niveau bieden kan worden nagevraagd bij het College bescherming persoonsgegevens);- Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk, niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

 

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt:Algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

<vet>Artikel 8 Terugmeldplicht</vet>De terugmeldplicht is in artikel 62 van de Wet GBA opgenomen in verband met de eisen die gelden voor basisregistraties. In de gemeente Roerdalen is een projectgroep basisregistraties in het leven geroepen om een goede invoering te bevorderen. Deze projectgroep zal de wijze van terugmelden gaan regelen.

 

<vet>Artikel 9 Beveiliging</vet>Voor de GBA moet de gemeente een beveiligingsplan opstellen dat in ieder geval voldoet aan de eisen die het Logisch Ontwerp (paragrafen 7.3.3 en 7.3.5) stelt.Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

 

<vet>Artikel 10 Slotbepalingen</vet>In dit artikel is de citeertitel opgenomen. Voorts is de inwerkingtreding en de ter inzage legging geregeld.