Regeling vervallen per 28-09-2022

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roermond houdende regels omtrent de auditcommissie (Verordening op de auditcommissie Gemeente Roermond 2019)

Geldend van 25-12-2019 t/m 27-09-2022

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roermond houdende regels omtrent de auditcommissie (Verordening op de auditcommissie Gemeente Roermond 2019)

De raad van de gemeente Roermond,

Gezien het voorstel van het Auditcomité van 21 november 2019

Gelet op de artikelen 82 en 213 Gemeentewet

Besluit:

De navolgende verordening Auditcommissie gemeente Roermond vast te stellen.

Verordening auditcommissie

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    een lid: een lid van de auditcommissie;

  • b.

    de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie;

  • c.

    de secretaris: de griffier van de gemeenteraad, dan wel een door hem aan te wijzen medewerker;

  • d.

    de accountant: de accountant benoemd door de raad overeenkomstig artikel 213 lid 2 Gemeentewet.

  • e.

    de raad: de gemeenteraad van Roermond

Artikel 2 Doel en Samenstelling

  • 1. De auditcommissie is een vertegenwoordiging van de gemeenteraad en heeft als doel namens de raad toezicht te houden en de raad te adviseren over de financiën, de planning & control en specifieke onderzoeken op dit terrein.

  • 2. De auditcommissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 raadsleden.

  • 3. De zittingsduur van de leden is gelijk aan de duur van het raadslidmaatschap. Deze zittingsduur zal automatisch verlengd worden voor de periode na de gemeenteraadsverkiezingen voor die leden die als raadslid herkozen en geïnstalleerd zijn, totdat de nieuwe raad de leden van de auditcommissie voor de lopende raadperiode heeft aangewezen.

  • 4. De auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter aan.

  • 5. De griffier van de raad treedt op als secretaris van de auditcommissie.

Artikel 3 Werkwijze vergadering

  • 1. De auditcommissie vergadert op basis van een jaarlijks op te stellen vergaderschema. Dit schema wordt ter kennis gebracht van de raad.

  • 2. Daarnaast kan de auditcommissie vergaderen als de voorzitter of tenminste twee leden dit nodig oordelen.

  • 3. De voorzitter zorgt in overleg met de secretaris voor de voorbereiding van de vergaderingen.

  • 4. De agenda en eventuele bijbehorende documenten worden tenminste 7 dagen voor een vergadering aan de leden van de auditcommissie toegezonden.

  • 5. De commissie vergadert zelfstandig en, indien gewenst, op uitnodiging van de commissie tezamen met de portefeuillehouder financiën en een toereikende ambtelijke ondersteuning aan de hand van de onderwerpen ter bespreking en/of de vooraf gestelde vragen.

  • 6. Op uitnodiging van de commissie kunnen ook derden aan de vergadering deelnemen.

  • 7. De vergaderingen van de auditcommissie zijn niet openbaar.

  • 8. De leden van de auditcommissie streven bij het uitbrengen van adviezen aan de gemeenteraad naar unanimiteit. Indien dit niet mogelijk is, zal de auditcommissie dit in het advies tot uitdrukking brengen.

  • 9. Het verslag van een vergadering zal na vaststelling aan de raad worden gezonden. In het geval dat toepassing gegeven is aan het bepaalde in de leden 5 en 6 van dit artikel, zal het verslag ook aan de overige deelnemers worden gezonden.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden

  • 1. De auditcommissie bereidt de aanbesteding van de accountantsdiensten en de selectieprocedure van de accountant voor

  • 2. De auditcommissie adviseert de raad over de te benoemen accountant.

  • 3. De auditcommissie voert namens de raad periodiek overleg met de accountant. Deze overlegmomenten worden zoveel mogelijk van tevoren in onderling overleg vastgesteld. In dit overleg worden alle rapportages, die de accountant op grond van zijn opdracht voor de raad opstelt, besproken.

  • 4. In dat kader adviseert de auditcommissie tevens jaarlijks over het door de raad vast te stellen controleprotocol.

  • 5. De auditcommissie draagt zorg voor de advisering aan de raad aangaande de besluitvorming door de raad voor het vaststellen van de jaarrekening en het jaarverslag.

  • 6. De auditcommissie kan de raad adviseren in geval van een bijzondere onderzoeks- dan wel adviesopdracht aan de accountant.

  • 7. De auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamer en de onderzoeken als bedoeld in artikel 213a Gemeentewet op elkaar worden afgestemd.

  • 8. Na afloop van de jaarlijks accountantscontrole vindt een evaluatie plaats van de jaarlijks accountantscontrole.

Artikel 5 Slotbepaling

  • 1. In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de auditcommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 6 Inwerkingtreding

  • 1. De verordening op de auditcommissie treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan in het gemeenteblad, Onder gelijktijdige intrekking van het reglement van het auditcomité van de gemeente Roermond, laatstelijk gewijzigd op 24 mei 2018, raadsbesluitnummer 2018/023/2 .

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de auditcommissie Gemeente Roermond 2019.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Roermond in zijn openbare vergadering van 19 december 2019.

De griffier, J. Vervuurt

De voorzitter, M.J.D. Donders - de Leest