Regeling vervallen per 16-05-2016

Beleidsregels deelname collectieve zorgverzekering voor minima

Geldend van 01-01-2014 t/m 15-05-2016

Intitulé

Beleidsregels collectieve zorgverzekering voor minima (vanaf 01 januari 2009)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 10 Invoeringswet Wet werk en bijstand; gelet op artikel 35 Wet werk en bijstand zoals dat artikel komt te luiden nadat: - de Invoeringswet Wet werk en bijstand is ingetrokken (Zie:gewijzigd voorstel van wet nr. 31559, Eerste Kamer, vergaderjaar 2008–2009, d.d. 30 oktober 2008); - het gewijzigde voorstel van wet tot wijziging van de Wet werk en bijstand in verband met decentralisering van de langdurigheidstoeslag en op bevordering van maatschappelijke participatie gerichte ondersteuning van huishoudens met schoolgaande kinderen, nr. 31441, Eerste Kamer, vergaderjaar 2008–2009, d.d. 7 oktober 2008 tot wet is verheven; gelet op het gemeentelijke armoedebeleid,

overwegende dat een collectieve zorgverzekering een goed middel is om te bewerkstelligen dat ook burgers met een laag inkomen goed verzekerd zijn tegen ziektekosten;

B E S L U I T :

vast te stellen de:

Beleidsregels collectieve zorgverzekering voor minima (vanaf 01 januari 2009).

Doelgroep:

In de discussie/besluitvorming eind dec. 2005 is door de Raad als doelgroep genoemd alle burgers met een inkomen tot maximaal 120% van het sociaal minimum. Omdat er toen geen nadere specificaties zijn genoemd, heeft het college in haar besluit d.d. 24 jan. 2006 voor een goede uitvoering van deze regeling onderstaande doelgroepomschrijving/toelatingscriteria vastgesteld.

Doelgroep collectieve ziekteverzekering gemeente Roosendaal:

  • -

    (potentiële) deelnemers dienen op de peildatum ingeschreven te staan in het GBA van de gemeente Roosendaal;

  • -

    alle personen die op de peildatum periodieke bijstand in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan ontvangen op grond van de Wet werk en bijstand;

  • -

    alle personen die in het jaar voorafgaand aan het jaar van deelname kwijtschelding hebben gekregen van de gemeentelijke belastingen;

  • -

    alle overige personen met een gemiddeld inkomen tot maximaal 120% van het sociaal minimum.

Inhoudelijke wijziging t.o.v. beleid 2008:

Vanuit de bestaande uitvoeringspraktijk is de groep personen die kwijtschelding gemeentelijke belastingen hebben ontvangen toegevoegd.

Géén recht op deelname bestaat voor personen die op de peildatum:

  • -

    de leeftijd van 18 jaar niet hebben bereikt;

  • -

    geen geldig identiteitsbewijs kunnen overleggen (zie: art. 4 lid 2 Zorgverzekeringswet: voor zover dat redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van de zorgverzekering);

  • -

    rechtens van hun vrijheid zijn ontnomen;

  • -

    niet de Nederlandse nationaliteit hebben en niet beschikken over een geldige verblijfstitel als bedoeld in de Vreemdelingenwet;

  • -

    de inlichtingenplicht niet of niet behoorlijk zijn nagekomen door geen, onjuiste of onvolledige mededelingen te doen.

Definitie –en beoordeling van het inkomen:

Vanaf 01 januari 2009 wordt/ worden:

  • §

    voor de toepassing van de inkomenstoets uitgegaan van de fiscaal/belastbaar (jaar)inkomsten als bedoeld in Box 1 van de Wet op de inkomstenbelasting over het jaar voorafgaand aan het jaar van deelname. In praktische zin vallen hier alle inkomsten onder als bedoeld in box 1 in de Wet op de Inkomstenbelasting. Dit betreft inkomen uit: loon, uitkeringen, pensioenen, alimentatie, inkomsten uit zelfstandig bedrijf/ beroep, freelance werk e.d. Gevolg van deze methodiek is dat wanneer er zich in het jaar voorafgaand aan het jaar van (potentiële) deelname grote inkomenswijzigingen voordoen (=stijging of daling bijvoorbeeld a.g.v. huwelijk/samenwoning, verlating of overlijden van een partner), de gevolgen daarvan dus nog niet van invloed zijn op de beoordeling van het recht op (verder) deelname aan de collectieve zorgverzekering in de jaar direct daarop volgend maar pas een jaar later;

  • §

    heffingskortingen die de deelnemer zelf direct van de Belastingdienst ontvangt niet als inkomen aangemerkt;

  • §

    bij de vergelijking van het genoten inkomen met de maximaal toegestane inkomensgrens voor deelname (=120%-norm), wordt de norm voor een echtpaar gesteld op 100% minimumloon, een alleenstaande oudergezin op 90% minimumloon en een alleenstaande op 70% minimumloon.

Inhoudelijke wijziging t.o.v. beleid 2008:

Voorheen werd bij de toepassing van het inkomen uitgegaan van het netto inkomen (=loon, uitkering, alimentatie, pensioen e.d.) exclusief vakantietoeslag over de maanden juni, juli en augustus voorafgaand aan het jaar van deelname.

Peildatum

Als peildatum wordt uitgegaan van de datum 01 januari van het kalenderjaar van deelname.

Inhoudelijke wijziging t.o.v. beleid 2008:

Voorheen was de peildatum 01 september voorafgaand aan het jaar van deelname. Deze datum was gekoppeld aan de inkomenstoets over de maanden juni, juli en augustus.

Vermogenstoets

Met ingang van het kalenderjaar 2007 hanteert de gemeente het beleid om géén rekening meer te houden met aanwezig vermogen van de (potentiële) deelnemer. Verwezen wordt naar het besluit van het college d.d. 30 mei 2006.

Termijn van deelname:

Aanmelding/inschrijving voor de collectieve ziektekostenverzekering geldt eenmalig per 1 januari van elk kalenderjaar. Tussentijdse toetreding op een ander tijdstip dan per 1 januari is niet toegestaan behoudens het premieplichtig worden van kinderen die de 18-jarige leeftijd bereiken m.i.v. de 1e dag van de maand volgend op die van het bereiken van de 18-jarige leeftijd. In algemene zin geldt op basis van de Zorgverzekeringswet dat wanneer een verzekerde per 01 januari van het daarop volgende jaar wil wisselen van zorgverzekeraar dat men dan voor 31 december van het lopende jaar de bestaande polis dient op te zeggen. Tussentijdse beëindiging van deelname vindt alleen plaats ingeval bij:

  • -

    overlijden van de verzekerde;

  • -

    verhuizing naar het buitenland;

  • -

    indien een deelnemer met niet–Nederlandse nationaliteit diens verblijfsstatus verliest.

De datum van overlijden of verhuizing is dan bepalend voor het tijdstip van beëindiging.

Premiebijdrage ingaande 01 januari 2014: Zodra de gecontracteerde zorgverzekeraar de zorgpremies voor het volgende kalenderjaar bekend heeft gemaakt, stelt het college, rekeninghoudend met het beschikbare gemeentelijke budget en het geprognosticeerde aantal deelnemers aan de zorgverzekering voor minima, de hoogte van de gemeentelijke premiebijdrage voor dat komende kalenderjaar vast. Mits het beschikbare budget toereikend is, bedraagt de maandelijkse gemeentelijke premiebijdrage het verschil tussen de totale netto maandpremie van de zorgverzekering voor minima en de premiebijdrage van de verzekerde deelnemer welke bestaat uit de maandpremie van de basisverzekering vermeerdert met de premie van de goedkoopst aanvullende verzekering. Bij een te verwachten budgetoverschrijding wordt de gemeentelijke premiebijdrage dienovereenkomstig verlaagt.

Dekking van de collectieve zorgverzekering voor minima:

Gemeente heeft gekozen voor het voor een collectieve zorgverzekering welke is samengesteld uit: - basisverzekering; - uitgebreid aanvullend verzekering inclusief tandartskosten; - uitgebreid gemeentelijk pakket. Omdat de dekking elk kalenderjaar steeds iets wijzigt, wordt voor het actuele dekkingsoverzicht verwezen naar de betreffende specificatie van VGZ.

Afstemming minimabeleid collectieve zorgverzekering (=voorliggende voorziening) en bijzondere bijstand.

De gemeente beschouwt de gemeentelijke collectieve zorgverzekering, of een daarmee qua dekking gelijk te stellen andere zorgverzekering, als een voorliggende voorziening bij de beoordeling van aanvragen bijzondere bijstand voor medische behandelingen -en kosten.

Met de collectieve zorgverzekering voor minima streeft de gemeente immers 2 doelen na t.w.: a. betaalbare doch goede zorgverzekering voor de burger; b. beperking van de uitgaven bijzondere bijstand door onderbrenging van een aantal kosten welke voorheen onder de bijzondere bijstandsverstrekking vielen. Mede om die reden heeft de gemeente in het verleden besloten om het premiedeel voor de verzekerde deelnemer via de gemeentelijke premiebijdrage kunstmatig te verlagen naar het bedrag van de basisverzekering vermeerdert met de premie voor de goedkoopst aanvullende verzekering in het voorafgaande kalenderjaar (zie onderdeel: Premiebijdrage).

Hantering z.g. negatieve optie voor deelname van WWB - Ioaw -Ioaz-uitkeringsgerechtigden en burgers die kwijtschelding gemeentelijke belastingen hebben ontvangen:

Mensen die in het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar van deelname:

  • -

    periodieke WWB – Ioaw – Ioaz-uitkering van team Inkomen zijn gaan ontvangen (=nieuwe instroom team Inkomen) en/of

  • -

    kwijtschelding gemeentelijke belastingen hebben ontvangen,

en die nog niet deelnemen aan de collectieve zorgverzekering voor minima, worden in het daarop volgende kalenderjaar automatisch lid gemaakt van de collectieve zorgverzekering voor minima, tenzij daartegen door de betrokken burger uitdrukkelijk bezwaar wordt gemaakt.

Non-verbruik en voorlichting:

Middels actieve voorlichting zal de gemeente jaarlijks trachten nieuwe deelnemers te werven.

Roosendaal, 25 november 2008.

Het college van de gemeente Roosendaal,

de secretaris, de burgemeester,