Beleidsregel voor houtopstanden

Geldend van 11-02-2019 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel voor houtopstanden

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

gelet op artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening;

BESLUITEN

vast te stellen de Beleidsregel voor houtopstanden.

Hoofdstuk 1 Algemeen

In deze beleidsregels wordt beschreven hoe de gemeente Roosendaal omgaat met houtopstanden in de gemeente. Er is een inventarisatie gemaakt van waardevolle houtopstanden. Deze zijn opgenomen op de bomenkaart. De totstandkoming van de bomenkaart en de criteria voor opname op de bomenkaart worden beschreven in deze beleidsnotitie.

Voor houtopstanden wordt een onderscheid gemaakt tussen particuliere bomen en gemeentelijke bomen.

Particuliere bomen:

Voor particuliere bomen die op de bomenkaart staan moet een kapvergunning worden aangevraagd. De criteria waaronder de kapvergunning wordt verleend staan in deze beleidsnotitie beschreven. Voor particuliere bomen die niet op de bomenkaart staan, hoeft geen kapvergunning te worden aangevraagd.

Gemeentelijke bomen:

Gemeentelijke bomen worden ingedeeld in drie soorten boomstructuren: hoofdstructuurbomen, sfeerbomen en overige bomen. Afhankelijk van de categorie waarin een boom zich bevindt hebben bewoners meer of minder inspraak bij het kappen of snoeien van de boom. De voorwaarden en eisen voor iedere boomstructuur zijn in deze beleidsnotitie nader beschreven.

Hoofdstuk 2 Bomenkaart

2.1 Opbouw van de bomenkaart

De bomenkaart is gebaseerd op de oorspronkelijke inventarisatie van monumentale bomen van de gemeente Roosendaal, de bij de Bomenstichting geregistreerde bomen, de inventarisatie van monumentale bomen van de provincie, het historisch groen van de Cultuurhistorische Waardenkaart van de provincie, overige waardevolle landschapselementen en eventuele aanvullende inventarisaties. De actuele bomenkaart is digitaal te raadplegen via de website www.roosendaal.nl.

2.2 Criteria voor opname op de bomenkaart

De onderstaande criteria zijn van toepassing bij de boordeling of een houtopstand op de bomenkaart wordt opgenomen:

  • -

    houtopstanden die door hun grootte en standplaats het beeld voor de omgeving bepalen,

  • -

    houtopstanden die door grootte en standplaats in het landelijk gebied een grote landschappelijke waarde vertegenwoordigen,

  • -

    houtopstanden die een hoge natuur -, ecologische - of milieuwaarde vertegenwoordigen door het bieden van een leefgebied voor kwetsbare flora en fauna,

  • -

    bomen van een voor deze omgeving zeldzame of bijzondere soort

  • -

    bomen die onderdeel zijn van structuurbepalende elementen, zoals parken, lanen, singels, houtwallen.

2.3 Actueel houden van de bomenkaart

Ongeacht het hanteren van een bomenkaart blijven bomen sterfelijke organismen. Een betrouwbare bomenkaart moet worden bijgewerkt als gevolg van uitval van bomen enerzijds en het zich ontwikkelen van d e waarde van houtopstanden anderzijds. Daarom is het noodzakelijk de kaart geregeld na te lopen en te actualiseren. Daarnaast is een incidentele tussentijdse correctie naar aanleiding van ontwikkelingen mogelijk. Bij een actualisatie van de bomenkaart kan de gemeente Roosendaal advies vragen aan deskundigen zoals de Milieu Advies Raad.

Hoofdstuk 3 Particuliere houtopstanden

3.1 Particuliere houtopstanden op de bomenkaart

Voor houtopstanden op de bomenkaart zal alleen bij zeer grote uitzondering een kapvergunning worden verleend. Verlenen van kapvergunningen is een collegebevoegdheid.

Bij aanvragen tot het kappen of verplanten van houtopstanden op de bomenkaart wordt het zogenaamde ADC-criterium gehanteerd:

  • 1.

    zijn er Alternatieven, bijvoorbeeld kan het project ook op een andere manier of op een andere locatie worden uitgevoerd?

  • 2.

    zijn er Dwingende redenen van groot openbaar belang gemoeid?

  • 3.

    Is de Compensatie van de aantasting afdoende geregeld?

Dit betekent dus dat er allereerst moet worden gezocht naar alternatieve oplossingen om de kap van de boom te voorkomen (inpassen van de boom in een ontwikkelingsplan bijvoorbeeld). Alleen als die er niet zijn én er dwingende redenen van groot openbaar belang in het spel zijn kan er een verplant/kapvergunning worden verleend en dan is er per definitie compensatie vereist.

Compensatie kan plaatsvinden in de vorm van:

  • 1.

    deskundig verplanten in de directe omgeving met overlevingsgarantie (herplantplicht bij niet overleven van de boom of bomen).

  • 2.

    herplantplicht ter waarde van de te kappen boom (voorkeur voor herplant van grote bomen).

  • 3.

    storten van de waarde van de boom, bepaald volgens het Rekenmodel Boomwaarde NVTB, in een door de Gemeente Roosendaal te beheren bomenfonds.

Deze reeks wordt toegepast in toenemende volgorde van afkeur om niet bij voorbaat afkoopgedrag te stimuleren. De bomenkaart bevat zowel gemeentelijke als particuliere houtopstanden. Dit betekent dat de gemeente Roosendaal ook de waarde van een te kappen boom stort in het bomenfonds. Gelijke monniken gelijke kappen ten aanzien van de spelregels.

3.2 Besteding van het bomenfonds

Het bomenfonds, gevoed door financiële compensaties als uiterste variant van het ADC-criterium, zal worden ingezet voor daadwerkelijke compensatie elders en voor het subsidiëren van:

  • -

    Niet reguliere instandhoudingmaatregelen voor groene monumenten en bomen op de bomenkaart;

  • -

    Kosten van onderzoek ter advisering van boomeigenaren bij gebreken aan die bomen;

  • -

    Kosten van opstellen van een Bomen Effect Analyse bij ontwikkelingen binnen de invloedssfeer van particuliere houtopstanden van de bomenlijst,

  • -

    Kosten van onderzoek ter onderbouwing van een beslissing van de kapvergunningaanvraag.

Bijdragen voor kosten die niet zijn te rekenen onder het normale boomonderhoud blijven beperkt tot maatregelen die het voortbestaan van waardevolle bomen verlengen, zoals inlopen van achterstallig onderhoud, boombeschermende maatregelen, verbeteren groeiomstandigheden bij teruglopende vitaliteit, onderzoek en rapportage.

Het bomenfonds wordt beheerd door de gemeente Roosendaal. Aanvragen voor bijdragen worden getoetst op reden (wens of noodzaak), kwaliteit van uitvoering en omvang van het resultaat. Dit bepaalt ook de prioriteitstelling van uitkeringen uit het bomenfonds, mocht de som van de aanvragen de omvang van het bomenfonds te boven gaan.

3.3 Houtopstanden niet op de bomenkaart

Voor particuliere en gemeentelijke houtopstanden die niet op de bomenkaart zijn opgenomen hoeft geen kapvergunning worden aangevraagd.

Hoofdstuk 4 Gemeentelijke houtopstanden

4.1 Gemeentelijke houtopstanden

In Roosendaal onderscheiden we bij gemeentelijke houtopstanden drie boomstructuren: hoofdstructuurbomen, sfeerbomen en overige bomen. Een deel van deze bomen staat op de bomenkaart. Uitgangspunt bij de drie boomstructuren is om in iedere structuur zo veel mogelijk bomen te handhaven, te herstellen en waar mogelijk uit te breiden. De gemeente Roosendaal houdt het bomenbestand op peil. Deze bomen zijn weergegeven op de digitale bomenstructuurkaart via de website www.roosendaal.nl.

4.1.1 Hoofdstructuurbomen

Hoofdstructuurbomen, bestaande uit:

  • -

    bomen in de hoofdgroenstructuur

  • -

    bomen in laanstructuren van wijk- en buurtontsluitingswegen en verbindingswegen tussen wijken en dorpen

  • -

    bomen op pleinen en parken welke een toegevoegde waarde hebben voor ons bomenbestand

Voor deze bomen geldt:

  • -

    voor het kappen en vervangen van bomen op de bomenkaart is een kapvergunning nodig. Hiervoor gelden dezelfde criteria als voor particuliere bomen op de bomenkaart.

  • -

    deze bomen behoren zo aangeplant te zijn dat ze gunstige groeiomstandigheden hebben en oud kunnen worden

  • -

    de gemeente Roosendaal is verantwoordelijk voor behoud van de structuur en bepaalt de maatregelen.

  • -

    Inspraak van bewoners is beperkt .

4.1.2 Sfeerbomen

Sfeerbomen, bestaande uit:

  • -

    bomen in laanstructuren binnen een dorp, wijk, buurt of straat, waarbij de straten minder dominant zijn dan de ontsluitings- en verbindingswegen

  • -

    bomen of boomgroepen die het beeld en de sfeer in de woonomgeving sterk bepalen

Voor deze bomen geldt:

  • -

    deze bomen staan vaak niet op de meest gunstige standplaatsen en moeten regelmatiger vervangen worden. Verkeer en groeiomstandigheden beïnvloeden de vitaliteit van de bomen.

  • -

    daar nodig worden de bomen vervangen door bomen die beter afgestemd zijn op de plantlocatie en waar mogelijk worden de groeiomstandigheden verbeterd

  • -

    inspraak van bewoners is mogelijk, maar uiteindelijk bepaalt de gemeente Roosendaal.

4.1.3 Overige bomen

Overige bomen, bestaande uit:

  • -

    alle overige bomen die niet tot de beide hiervoor beschreven categorieën behoren. Ze zijn vaak van mindere importantie, en het betreft vaak minder duurzame boomsoorten op plaatsen waar ze weinig bovenwijkse betekenis hebben

Voor deze bomen geldt:

  • -

    bewoners hebben inspraak over het eventueel vervangen, verplaatsen of snoeien van de bomen

  • -

    er komen altijd bomen terug.

4.2 Aanleidingen voor het kappen van gemeentelijke houtopstanden

In alle onderstaande gevallen geldt dat de gekapte bomen zo veel mogelijk vervangen worden. Niet altijd zal dit op dezelfde plek met dezelfde aantallen gebeuren, omdat bijvoorbeeld de groeiomstandigheden te beperkt zijn. In die gevallen zal bekeken worden of in de nabijheid een plek gevonden kan worden.

4.2.1 Aanleidingen voor het kappen van bomen bij de categorie hoofdstructuurbomen en sfeerbomen

Er worden vier redenen onderscheiden om bomen in deze categorieën te kappen:

  • -

    wanneer bomen niet meer aan de vastgestelde kwaliteitseisen voldoen (standaard CROW). We spreken dan van een matige kwaliteit; de boom is niet gezond en niet groeikrachtig, ofwel een onomkeerbare slechte conditie. Dit kunnen ook zeer oude bomen zijn die over hun “levensduur” heen zijn.

  • -

    wanneer door wortelopdruk gevaarlijke situaties voor alle vormen van verkeersdeelnemers ontstaan en er geen andere maatregelen genomen kunnen worden om deze gevaarlijke situaties te voorkomen (zoals plaatsen van wortelschermen, verwijderen van enkele wortels etc.)

  • -

    wanneer door wortelopdruk schade veroorzaakt wordt aan particuliere eigendommen en toekomstige schade niet verholpen kan worden door het plaatsen van wortelschermen, verwijderen van enkele wortels etc.)

  • -

    wanneer de bomen zoveel schaduw veroorzaken dat er in een woning minder dan 2 uur lichtinval gemeten wordt.

4.2.2 Aanleidingen voor het kappen van bomen bij de categorie overige bomen

De gemeente Roosendaal beslist in onderstaande gevallen over het kappen van bomen.

  • -

    wanneer bomen niet meer aan de vastgestelde kwaliteitseisen voldoen (standaard CROW). We spreken dan van een matige kwaliteit; de boom is niet gezond en niet groeikrachtig, ofwel een onomkeerbare slechte conditie. Dit kunnen ook zeer oude bomen zijn die over hun “levensduur” heen zijn.

  • -

    wanneer door wortelopdruk gevaarlijke situaties voor alle vormen van verkeersdeelnemers ontstaan

  • -

    wanneer door wortelopdruk schade veroorzaakt wordt aan particuliere eigendommen

De gemeente Roosendaal betrekt volgens procedure spelregels in onderstaande gevallen burgers bij de beslissing over het kappen van bomen.

  • -

    wanneer de bomen zoveel schaduw veroorzaken dat er in een woning minder dan 2 uur lichtinval gemeten wordt

  • -

    wanneer overlast van bomen ondervonden wordt door bladval, zaadjes, pluizen, schade, allergieën etc. en er draagvlak is vanuit de omgeving voor het kappen en vervangen/verplaatsen van de boom.

  • -

    plaatsen van zonnepanelen

  • -

    draagvlak vanuit de omgeving voor het kappen en vervangen/verplaatsen van de boom.

  • -

    Alle overige aanleidingen die hierboven niet benoemd zijn.

4.2.3 Procedurele spelregels voor het op verzoek van burgers kappen van overige bomen

  • Nadat de initiatiefnemer een verzoek tot kappen heeft ingediend (bij de gemeente Roosendaal) ontvangen alle bewoners die binnen een straal van 50 meter, gemeten vanaf de voet van de stam van de boom, wonen een brief.

  • In deze brief wordt het voorstel uitgelegd van mogelijke kap of vervanging van de boom. De bewoner kan aangeven of hij voor of tegen het kappen of vervangen van de boom in de directe omgeving is. In het voorstel kan worden aangegeven dat in de omgeving een nieuwe boomstructuur wordt opgezet.

  • Tot kap of vervanging wordt overgegaan als;

    • -

      Minimaal 50 % van alle hierboven beschreven bewoners hebben gereageerd op het schrijven.

    • -

      Van deze minimaal 50% minimaal 75 % instemt met het kappen van de van de boombomen

4.2.4 Geen redenen voor het kappen van hoofdstructuurbomen en sfeerbomen zijn

  • -

    wanneer overlast van bomen ondervonden wordt door bladval, zaadjes, pluizen, schade, allergieën etc.

  • -

    plaatsen van zonnepanelen

Hoofdstuk 5 Overige bepalingen

Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere individuele gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze beleidsregel als toepassing van deze beleidsregel tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Intrekking

De Beleidsregel Bomen en vereenvoudiging regelgeving: beleidsregel voor houtopstanden, vastgesteld op 5 januari 2016, wordt ingetrokken.

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Ondertekening

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 5 februari 2019,

de secretaris, de burgemeester,