Regeling vervallen per 12-05-2014

Wijziging 1 op de Commissieverordening 2010

Geldend van 06-04-2012 t/m 11-05-2014

Gemeenteblad 2012

Wijziging Reglement van orde voor vergaderingen van de raad 2010 (RvO)

De raad van de gemeente Rotterdam,

Gelezen het (herziene) voorstel van het presidium inzake de evaluatie werkwijze raad en commissies van 29 maart 2012, 12GR1007; raadsstuk 2012-1007;

overwegende dat het Reglement van Orde voor vergaderingen van de gemeenteraad op enkele punten aanpassing behoeft in verband met zijn opvattingen ten aanzien van de werkwijze van de raad;

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

Wijziging van het Reglement van orde voor vergaderingen van de raad 2010 (RvO).

Artikel I.

Het Reglement van orde voor vergaderingen van de raad 2010 als volgt te wijzigen.

  • A.

    Aan artikel 1 (begripsbepalingen) wordt onderdeel p toegevoegd:

  • p.

    omvraag: het bij handopsteken opnemen van de stemmen, dan wel afroepen van de namen van de leden die de presentielijst hebben getekend bij hoofdelijke stemming.

  • B.

    Aan artikel 5 (onderzoek vereisten wethouderschap) wordt een vijfde lid toegevoegd:

    • 5.

      Het besluit wordt aan de benoemde(n) bekend gemaakt. De benoemde kan zijn benoeming direct aanvaarden.

  • C.

    Aan de toelichting behorende bij artikel 5 wordt toegevoegd:

    Gelet op het bepaalde in artikel 40 van de Gemeentewet heeft de benoemde tien dagen de tijd om de raad in kennis te stellen of hij zijn benoeming aanvaard. In de praktijk vindt de benoeming en beëdiging in dezelfde vergadering plaats.

D. Aan de toelichting behorende bij artikel 10 (presidium) wordt toegevoegd:

In onvoorziene omstandigheden voorziet het presidium zelf in het voorzitterschap van zijn vergadering.

  • E.

    Na artikel 20 wordt een nieuw artikel 20A met toelichting ingevoegd:

    Artikel 20A (vaststellen agenda)

    • 1.

      De raad stelt aan het begin van de vergadering de agenda vast.

    • 2.

      De raad kan besluiten andere onderwerpen aan de agenda toe te voegen.

      Toelichting

      Nadat de vergadering is geopend en de mededelingen zijn gedaan, stelt de raad zijn agenda vast. Agendapunten die worden toegevoegd komen aan het einde van de agenda, tenzij de raad op voorstel van de voorzitter of een van zijn leden anders beslist. Een toegevoegd agendapunt maakt ook de indiening mogelijk van moties vreemd aan de orde van de dag. Als een voorstel dat op de agenda staat wordt teruggenomen door het orgaan waarvan het afkomstig is, dan blijft het onderwerp op de agenda tenzij de raad besluit het onderwerp niet te behandelen. Uit het eerste lid komt voort dat er over een onderwerp kan worden gedebatteerd zonder dat daarvoor stukken aanwezig zijn.

  • F.

    In artikel 24, tweede lid, wordt ‘eerstvolgende vergadering’ vervangen door ‘eerstvolgende actualiteiten gemeenteraad’.

  • G.

    Artikel 27 (actualiteiten) en toelichting wordt vervangen door een nieuw artikel:

Artikel 27 – Actualiteiten

  • 1.

    Wekelijks, behalve tijdens de recesperioden, bestaat er op donderdag om 14.00 uur, in de regel gedurende één uur, voor de leden de gelegenheid actuele onderwerpen te bespreken met de burgemeester en het college.

  • 2.

    Het presidium kan bepalen dat er in een week buiten de recesperioden geen gelegenheid is actuele onderwerpen als bedoeld in het eerste lid te bespreken.

  • 3.

    De burgemeester en de leden van het college zijn tijdens de actualiteiten steeds beschikbaar, behoudens verplichtingen die naar het oordeel van de voorzitter hogere prioriteit dienen te krijgen.

  • 4.

    De burgemeester dan wel het lid van het college dat verantwoordelijk is voor een (mogelijk) onderwerp van een actualiteit, kan anticiperen op het indienen van een actualiteit door de raad onmiddellijk schriftelijk te informeren over de feiten.

  • 5.

    De voorzitter deelt vier uur voor aanvang van de actualiteiten aan de raad en het college mede welke onderwerpen voor bespreking tijdens de actualiteiten in aanmerking komen en maakt deze openbaar.

  • 6.

    De voorzitter nodigt het (de) desbetreffende lid (leden) van het college of hun plaatsvervanger(s) uit voor de actualiteiten, waarbij hij mededeling doet van de ingekomen onderwerpen.

  • 7.

    Voor de actualiteiten geldt geen vergaderquorum. Tijdens de actualiteiten kunnen geen voorstellen of moties worden ingediend en er vindt geen besluitvorming plaats.

  • 8.

    De verslaglegging van de actualiteiten geschiedt uitsluitend door middel van registratie van beeld en geluid. De griffier zorgt dat toezeggingen van het college worden geregistreerd.

  • 9.

    De verzoeker van een actualiteit kan in de eerstvolgende vergadering naar aanleiding van het debat een uitspraak van de raad vragen met toepassing van artikel 26 van dit reglement.

  • 10.

    In afwijking van het bepaalde in dit artikel kan een lid van de raad vragen van feitelijke aard schriftelijk aan de orde stellen mits aan de overige voorwaarden voor verzoeken voor het bespreken van actualiteiten, wordt voldaan. De burgemeester of het lid van het college dat verantwoordelijk is voor de beantwoording daarvan, zendt in dat geval binnen één week de beantwoording naar de vragensteller en in afschrift aan de raadscommissie die dit onderwerp regardeert. Als de beantwoording niet binnen één week is ontvangen, of als het lid van het college dat verantwoordelijk is voor de beantwoording, oordeelt dat de beantwoording instemming behoeft van het college, dan worden de vragen aangemerkt als schriftelijke vragen overeenkomstig artikel 30 van dit reglement.

Toelichting artikel 27

Voor de actualiteiten (inclusief de regeling van werkzaamheden) is in de regel één uur beschikbaar. Indien er aanleiding is in verband met het aantal actualiteiten en regelingen van werkzaamheden kan de voorzitter besluiten het uur uit te breiden tot maximaal anderhalf uur.

De griffier toetst namens de voorzitter een ingediend verzoek op hoofdlijnen. Bij deze toetsing wordt onder meer gekeken naar de volgende aandachtspunten:

  • -

    of er meerdere verzoeken zijn ingediend die betrekking hebben op (nagenoeg) hetzelfde onderwerp;

  • -

    de actualiteit van het onderwerp;

  • -

    of het onderwerp voldoende duidelijk is omschreven;

  • -

    de motivatie van het verzoek;

  • -

    onwelvoeglijk taalgebruik;

  • -

    of het onderwerp behoort tot de bevoegdheid van het college of de burgemeester en -niet behoort tot de competentie van een decentraal bestuur of hogere overheden;

  • -

    of het betreffende onderwerp niet recent is of op korte termijn wordt besproken in de raad of de raadscommissie(s);

  • -

    of er geen schriftelijke vragen over het desbetreffende onderwerp zijn gesteld waarvan de beantwoording nog niet heeft plaatsgevonden.

De griffier kan de verzoeker in overweging geven een ander instrument in te zetten, het verzoek aan te passen dan wel in te trekken. Het is ter beoordeling van de verzoeker of hij het advies van de griffier overneemt.

Actueel is een onderwerp dat aantoonbaar in de publieke belangstelling staat in meerdere media en/of dat door meerdere fracties wordt aangegeven dat men hierover van gedachte wenst te wisselen.

Reacties van de burgemeester of een lid van het college als bedoeld in het vierde lid en het tiende lid worden in de regel geplaatst op de lijst van ingekomen stukken en als zodanig aan de orde gesteld in de procedurevergadering van de betreffende raadscommissie. De raadscommissie bepaalt dan of het onderwerp al dan niet wordt doorgeleid naar een overlegvergadering van de raadscommissie.

Het tiende lid van dit artikel voorziet in de behoefte van leden van de raad om over sommige onderwerpen snel over feitelijke informatie te kunnen beschikken. De termijn van beantwoording binnen één week is dwingend. Bij het uitblijven van een (tijdige) reactie wordt automatisch het regime van de schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 30 van dit reglement van toepassing. Bij de toepassing van instrumenten van de raad geldt de volgende prioritering: interpellatie, spoeddebat, (regulier) debat, tweeminutendebat, actualiteit, regeling van werkzaamheden en schriftelijke vragen. Ook wordt getoetst of er gelet op het karakter van het onderwerp en de aard van de vragen het juiste instrument wordt ingezet.

H.Artikel 28 (volgorde onderwerpen en spreektijd) wordt vervangen door een nieuw artikel:

Artikel 28 - Volgorde onderwerpen en spreektijden tijdens actualiteiten

  • 1.

    De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de onderwerpen tijdens de actualiteiten aan de orde worden gesteld, waarbij vragen van meerdere leden over hetzelfde onderwerp gecombineerd kunnen worden. Onderwerpen die niet binnen de beschikbare tijd voor de actualiteiten kunnen worden behandeld, worden doorgeleid naar de procedurevergadering van de betreffende raadscommissie.

  • 2.

    De aanvrager(s) voert (voeren) als eerste het woord, gevolgd door een reactie van de burgemeester of een lid van het college. Vervolgens is er in de regel één termijn voor de raad en het college.

  • 3.

    De spreektijdregeling als bedoeld in artikel 41 van dit reglement is van toepassing. Fracties kunnen hun spreektijd verdelen over meerdere onderwerpen.

  • 4.

    De voorzitter kan bepalen dat geen interrupties meer worden toegestaan.

Toelichting artikel 28

De voorzitter bepaalt de volgorde van de actualiteiten. Hij houdt daarbij zo mogelijk rekening met de politieke en maatschappelijke relevantie en de volgorde van binnenkomst. Voor zover mogelijk worden de onderwerpen per portefeuillehouder gerangschikt. Bij het bespreken van actualiteiten wordt vermeden dat de bespreking zich ontwikkelt tot een inhoudelijk debat op het niveau van reguliere agendapunten van raadsvergaderingen. De voorzitter ziet er op toe dat het doel van de bespreking van een actueel onderwerp wordt gewaarborgd en betrekt daarin ook de belangen van niet aanwezige raadsleden.

De aanvrager (aanvragers) voert (voeren) eerst het woord. Daarna reageert de burgemeester of het college op het verzoek. Vervolgens wordt het onderwerp in een termijn besproken, tenzij de voorzitter het nodig oordeelt dat het onderwerp in twee termijnen wordt besproken.

Voor het bespreken van actualiteiten wordt als richttijd een kwartier per onderwerp aangehouden. Interrupties zijn bedoeld voor het stellen van vragen ter verduidelijking.

Als de actualiteiten onderdeel zijn van een reguliere raadsvergadering, is de spreektijd van die vergadering ook van toepassing op de actualiteiten en wordt er geen afzonderlijke spreektijd toegekend.

  • I.

    Aan artikel 29 (regeling van werkzaamheden/agendavorming) worden twee leden toegevoegd:

    • 9.

      Interrupties zijn niet toegestaan.

    • 10.

      In afwijking van artikel 37, eerste lid, vinden de beraadslagingen over een onderwerp bij de regeling van werkzaamheden in één termijn plaats.

  • J.

    Aan de toelichting behorende bij artikel 31 (initiatiefvoorstellen) wordt de volgende tekst toegevoegd:

    Een initiatiefvoorstel dient niet verwisseld te worden met initiatiefnota’s e.d. In commissieverband kunnen leden van de raad op andere wijze initiatieven van hun hand aan de orde stellen. Hiervoor gelden niet de vereisten van initiatiefvoorstellen.

  • K.

    Artikel 42, tweede lid, (moties) wordt gewijzigd:

    • 2.

      De tekst van de motie wordt in de regel door de voorzitter voorgelezen.

  • L.

    Aan de toelichting behorende bij artikel 50 (heropening beraadslaging) wordt na de passage ‘Als de beraadslagingen worden heropend is het mogelijk (nieuwe of gewijzigde) moties in te dienen.’ de volgende tekst toegevoegd:

    Om alle woordvoerders in de gelegenheid te stellen een oordeel te geven over de inhoud hiervan, is het wenselijk dat indieners de tekst van de motie vooraf al kenbaar maken aan de leden van de raad.

Artikel II.

Deze wijziging van het Reglement van orde voor vergaderingen van de raad 2010 treedt in werking op 6 april 2012.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 5 april 2012.

De griffier,

J.G.A. Paans

De voorzitter,

A.Aboutaleb

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 13 april 2012 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Kenniscentrum Bestuursdienst Rotterdam (KBR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)

(Zie ook: www.bds.rotterdam.nl – Gemeentebladen)