Regeling vervallen per 17-09-2015

Uitvoeringsregeling Garantiesubsidies Sportieve Evenementen 1995

Geldend van 31-01-1996 t/m 16-09-2015

Intitulé

Uitvoeringsregeling Garantiesubsidies Sportieve Evenementen 1995

Burgemeester en wethouders van Rotterdam,

Gelezen het voorstel van de directeur van de Dienst Recreatie

Rotterdam, S&CZ 96/157;

overwegende dat het gewenst is nadere uitvoeringsregels te

stellen aan het verlenen van subsidies ten behoeve van

evenementen in de sfeer van de amateuristische

sportbeoefening;

gelet op artikel 8b van de Verordening Algemene

Subsidievoorwaarden (Gemeenteblad 1994, nummer 53);

Besluiten:

de hierna volgende uitvoeringsregels vast te stellen:

Hoofdstuk I Algemene Bepalingen

Artikel 1 Doel en reikwijdte

Deze regeling is bedoeld om financiële risico's, welke bij het organiseren door derden van evenementen in de sfeer van de amateuristische sportbeoefening kunnen ontstaan, binnen zekere grenzen op te vangen. Van de organiserende instelling wordt verwacht dat de aan het evenement ten grondslag liggende begroting in principe op kostendekkende basis wordt ingediend. Door het afgeven van een gemeentelijke garantie ter dekking van een eventueel tekort, wordt beoogd het instellingen mogelijk te maken te komen tot het organiseren van bedoelde evenementen, en daarmee het aanbod van sportieve evenementen in Rotterdam te stimuleren.

Hoofdstuk 2 Begripsbepaling

Artikel 2 Doelgroep

In aanvulling op de artikelen 1 (lid 2), 3 en 4 van de VAS 1994 geldt voor de onderhavige subsidies, dat deze nadrukkelijk zijn bedoeld voor instellingen, die blijkens de statuten ten doel hebben het beoefenen van vormen van amateuristische sport c.q. sportieve recreatie.

Artikel 3 Subsidiabele evenementen

  • 1. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het te subsidiren evenement voldoen aan de volgende criteria:

    • a.

      het evenement dient primair een sportief-recreatief karakter te hebben;

    • b.

      het evenement dient van amateuristische aard te zijn;

    • c.

      het evenement dient geheel of gedeeltelijk binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam plaats te vinden;

    • d.

      het evenement dient voor de stad Rotterdam van betekenis te zijn.

  • 2. Niet subsidiabel zijn evenementen welke (mede) door Sport-paleis Ahoy'/Ahoy' Rotterdam n.v. worden georganiseerd, alsmede evenementen die uitsluitend zijn bedoeld voor scholieren, studenten of werknemers.

  • 3. Evenementen op het gebied van de topsport worden voor mogelijke subsidiëring doorverwezen naar de Stichting Rotterdam Topsport.

  • 4. Samenhangende deelevenementen worden -samengevoegd- als een subsidiabel evenement beschouwd.

Artikel 4 Subsidiabele kosten

  • 1. Slechts die kosten worden als subsidiabel aangemerkt die redelijkerwijs noodzakelijk worden geacht voor de organisatie van het sporttechnische gedeelte van het evenement, rekening houdend met de in lid 2 t/m 5 vermelde beperkingen.

  • 2. De kosten voor prijzen e.d. dienen in principe het bedrag aan inschrijfgelden niet te boven te gaan dan wel anderszins in een redelijke verhouding tot de overige inkomsten en uitgaven te staan.

  • 3. Reis- en verblijfkosten komen slechts voor subsidie in aanmerking voorzover strikt noodzakelijk in verband met het evenement. Reiskosten worden vergoed op basis van de laagste klasse van het openbaar vervoer, verblijfkosten op basis van de vergoedingen vastgesteld voor ambtenaren.

  • 4. Voor de respectievelijke takken van sport wordt de norm inzake de maximale ploeggrootte (inclusief reserves en begeleiders) gebaseerd op de door de betreffende sport bond aangegeven regels.

  • 5. Zakgelden, loonderving etc. ten behoeve van deelnemers en/of andere betrokkenen bij het evenement, komen niet voor subsidie in aanmerking, evenmin als de kosten van kleding, schoeisel e.d.

Artikel 5 Subsidie-hoogte en subsidie-plafond

  • 1. Gelet op o.a. het niveau van sportieve prestatie en de herkomst van de deelnemers, worden de evenementen met het oog op de subsidiering ingedeeld in een van de drie volgende categorien:

    • -

      categorie 1: evenementen met een stedelijk karakter/niveau

    • -

      categorie 2: evenementen met een regionaal karakter/niveau

    • -

      categorie 3: evenementen met een landelijk karakter/niveau

  • 2. Voor de in lid 1 genoemde categorieen gelden achtereenvolgens de volgende subsidie-maxima:

    • -

      categorie 1: max. f 1.000,-

    • -

      categorie 2: max. f 5.000,-

    • -

      categorie 3: max. f 15.000,-

  • 3. De hoogte van de af te geven garantie voor subsidie bedraagt 25% van de totale subsidiabele kosten, vastgesteld zoals in artikel 4 aangegeven, met inachtneming van het hierboven in lid 2 vermelde maximum per categorie, zulks voor zover hiervoor op de gemeentebegroting van het betreffende dienstjaar voldoende middelen beschikbaar zijn gesteld.

Hoofdstuk 3 Nadere procedurele bepalingen

Artikel 6 Subsidie-aanvraag

  • 1. Een aanvraag om subsidie moet door de organisatie schriftelijk worden ingediend uiterlijk 3 maanden voor het tijdstip waarop het evenement, waarvoor subsidie wordt gevraagd, plaatsvindt. Een subsidieaanvraag wordt pas als zodanig erkend, wanneer het daartoe dienende aanvraagformulier geheel ingevuld en ondertekend, voorzien van de vereiste bijlagen, is ingediend. Indien een aanvang wordt gemaakt met de voorbereidingen c.q. de daadwerkelijke organisatie van het evenement, waarvoor subsidie is aangevraagd, alvorens een subsidiebeschikking is verkregen, gebeurt dit geheel voor eigen risico. Bij het subsidieverzoek moeten, conform art. 14-2e lid van de VAS 1994, worden overlegd:

    • a.

      een gespecificeerde, goed onderbouwde, begroting van de kosten van het evenement:

    • b.

      een overzicht van de financiering van het evenement;

    • c.

      een opgave van de vermoedelijke bezoekersaantallen;

    • d.

      zo nodig een gewaarmerkt afschrift van de statuten of stichtingsakte.

  • 3. Ter verkrijging van subsidie dient de aanvrager zo nodig aan te tonen:

    • a.

      dat haar concrete activiteiten m.b.t. de in artikel 2 genoemde aspecten het toekennen van een subsidie wettigen;

    • b.

      dat het evenement, voor zover bij de indiening van het verzoek is na te gaan, exploitabel zal zijn zonder dat het hiertoe op zodanige wijze voor commerciele en andere doeleinden moet worden benut dat hierdoor afbreuk wordt gedaan aan de eigen activiteiten.

Artikel 7 Subsidieverlening

  • 1. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd, met inachtneming van het bepaalde in de VAS 1994 en de onderhavige uitvoeringsregeling, te beslissen op een subsidieaanvraag.

  • 2. Conform artikel 6-lid 3 van de VAS 1994 wordt uiterlijk binnen 8 weken na de ontvangst van het aanvraagformulier op de aanvragen beslist. Deze termijn kan eventueel met ten hoogste 12 weken worden verlengd.

  • 3. De garantie wordt slechts verleend indien het bijeenbrengen van de benodigde middelen gewaarborgd is of redelijkerwijs verwacht mag worden, dat deze binnen afzienbare tijd zullen zijn bijeen gebracht.

  • 4. Omdat de evenementen in principe kostendekkend moeten zijn, worden -in afwijking van art. 13 van de VAS 1994- geen voorschotten verleend op de toegekende garantiesubsidie.

Artikel 8 Subsidievaststelling

  • 1. De vaststelling van het subsidiebedrag geschiedt door burgemeester en wethouders aan de hand van de subsidievoorwaarden en subsidiegrondslagen die bij de subsidieverlening zijn vermeld.

  • 2. De organisatie, aan welke subsidie is verleend, moet tervaststelling van het subsidiebedrag -in aanvulling op artikel 16 van de VAS 1994- binnen drie maanden na het gesubsidieerde evenement aan burgemeester en wethouders een deugdelijke financiële eindafrekening overleggen. Hieronder wordt verstaan een door het bestuur gewaarmerkte rekening van inkomsten en uitgaven betrekking hebbende op de gesubsidieerde activiteit, voorzien van de nodige bewijsstukken (rekeningen, betaalbewijzen e.d.), of bij gebreke daarvan een rapport van een registeraccountant. De rekening dient op dezelfde wijze te zijn ingedeeld als de bij het verzoek om subsidie overlegde begroting. Burgemeester en wethouders kunnen bepalen, dat naast de genoemde bescheiden nog andere verantwoordingsstukken moeten worden overgelegd.

  • 3. Geen subsidie wordt verleend ingeval uit de afrekening blijkt dat het evenement kostendekkend dan wel met een batig saldo is afgesloten. Als door redenen buiten de schuld van de organiserende instelling het evenement met een tekort wordt afgesloten, volgt omzetting van de afgegeven garantie in een daadwerkelijke subsidie. Het uiteindelijke subsidiebedrag zal nooit meer bedragen dan het werkelijke tekort.

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 9

In gevallen, waarin deze uitvoeringsregeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 10

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als ''Uitvoeringsregeling Garantiesubsidies Sportieve Evenementen 1995, en treedt in werking direct na publicatie in het Gemeenteblad.

  • 2. Met ingang van dezelfde datum vervallen alle eerdere regelingen inzake (garantie)subsidies ten behoeve van kleinschalige amateuristische sportevenementen.

  • 3. Reeds ingediende subsidieaanvragen worden, voor zover mogelijk, met gebruikmaking van deze regeling behandeld.

Artikel 11

De directeur van de Dienst Recreatie Rotterdam is gemandateerd tot uitvoering van de onderhavige regeling.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 januari 1996.

De Secretaris

, N. van Eck

De Burgemeester

, A. Peper

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 31 januari 1996