Regeling vervallen per 01-12-2012

Privacyregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009

Geldend van 07-04-2009 t/m 30-11-2012

Intitulé

Privacyregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

Gelezen het voorstel van de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam van 7 april 2009; kenmerk UB0903.005;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en artikel 3, eerste lid, van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009;

Besluit vast te stellen:

Privacyregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaat onder:

a.

de Minister:

de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

b.

besluit GBA:

Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c.

verordening:

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009;

d.

aangehaakte gegevens:

gegevens die in de bevolkingsadministratie opgenomen zijn anders dan die benodigd zijn ter uitvoering van de Wet GBA;

e.

authentiek gegeven:

een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat bij wettelijk voorschrift als authentiek wordt aangemerkt;

f.

verantwoordelijke:

het college van burgemeester en wethouders;

g.

beheerder:

de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam;

h.

ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

i.

ingezetene:

de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

j.

betrokkene:

degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de bevolkingsadministratie van de gemeente;

k.

afnemer:

afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;

l.

protocol:

het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;

m.

basisregistratiesysteem:

het op geautomatiseerde wijze beheren van basisgegevens, die door meerdere applicaties in dezelfde definitie worden gebruikt.

Hoofdstuk 2 Bepalingen basisadministratie

Artikel 2 Doel van de basisadministratie

  • 1. De basisadministratie heeft ten doel de afnemers te voorzien van de in artikel 34 van de Wet GBA bedoelde algemene gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken.

  • 2. Afnemers, die bij de vervulling van hun taken informatie nodig hebben over ingeschrevenen, gebruiken de authentieke gegevens, bedoeld in bijlage 4.1 van deze regeling, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken.

  • 3. De basisadministratie heeft mede ten doel:

    • a.

      afnemers als bedoeld in artikel 89 van de Wet GBA, te voorzien van de in artikel 34 van de Wet GBA bedoelde bijzondere gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken;

    • b.

      gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het gemeentebestuur opgedragen taken;

    • c.

      derden op grond van de Wet GBA te voorzien van algemene gegevens, in de bij of krachtens de Wet GBA bedoelde gevallen;

    • d.

      derden, genoemd in bijlagen 1.1a en 1.1c van deze regeling, via de binnengemeentelijke afnemer, genoemd in bijlage 1 onder 3 van deze regeling, beperkte toegang te verschaffen tot de in bijlagen 1.1b en 1.1d van deze regeling genoemde gegevens uit de basisadministratie, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken;

    • e.

      een ingeschrevene te voorzien van de hem betreffende gegevens.

  • 4. Van lid 2 kan worden afgeweken indien sprake is van in lid 3 genoemde gevallen.

Artikel 3 Categorieën van personen van wie gegevens in de basisadministratie voorkomen

In de basisadministratie komen gegevens van de volgende categorieën van personen voor:

  • a.

    ingezetenen van de gemeente Rotterdam;

  • b.

    ouder 1 en, indien van toepassing, ouder 2 van de onder a bedoelde personen;

  • c.

    één of meer kinderen van de onder a bedoelde personen;

  • d.

    echtgenoten, gewezen echtgenoten, geregistreerde partners en gewezen geregistreerde partners van de onder a bedoelde personen;

  • e.

    personen die zijn vertrokken naar het buitenland, maar voordien ingezetenen waren van de gemeente Rotterdam;

  • f.

    personen die zijn overleden, maar vóór hun overlijden als ingezetenen waren ingeschreven in de bevolkingsadministratie;

  • g.

    personen van wie uitschrijving heeft plaatsgevonden.

Hoofdstuk 3 Bepalingen verstrekking van gegevens

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:

    • a.

      de beheerder;

    • b.

      de door de beheerder aangewezen personen in dienst van of werkzaam bij Publiekszaken Rotterdam;

    • c.

      de door de beheerder aangewezen personen in dienst van of werkzaam bij de stadswinkels, deelgemeenten en wijkraden;

    • d.

      de binnengemeentelijke afnemers, bedoeld in bijlage 1 van deze regeling.

  • 2. De in het eerste lid genoemde personen houden zich aan de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Artikel 5 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

  • 1. Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op systematische wijze gegevens worden verstrekt, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun publiekrechtelijk taken.

  • 2. Voor de toepassing van het eerste lid zijn de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Beperkte toegang via binnengemeentelijke afnemer

  • 1. De in bijlage 1 onder 3 genoemde binnengemeentelijke afnemer kan beperkte toegang verschaffen aan de in bijlage 1.1a en 1.1c genoemde derden ten behoeve van de aan hen opgelegde taken.

  • 2. In bijlagen 1.1b en 1.1d wordt tevens vermeld tot welke gegevens toegang wordt verschaft.

Artikel 7 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

De verantwoordelijke kan, anders dan bedoeld in artikel 5 van deze regeling, op verzoek van binnengemeentelijke afnemers gegevens verstrekken ter vervulling van hun publiekrechtelijke taken.

Artikel 8 Verstrekkingen aan buitengemeentelijke afnemers

De verantwoordelijke kan, anders dan bedoeld in artikel 91 van de Wet GBA, op verzoek van buitengemeentelijke afnemers gegevens verstrekken ter vervulling van hun publiekrechtelijke taken.

Artikel 9 Verbanden met andere gemeentelijke bestanden

  • 1. Aan het basisregistratiesysteem worden gegevens verstrekt met inachtneming van gegevens van diverse gegevensverwerkingen als bedoeld in bijlage 2.1 van deze regeling.

  • 2. Aan een binnengemeentelijke afnemer kunnen gegevens uit het basisregistratiesysteem worden verstrekt, op basis van een besluit van de verantwoordelijke, gelet op het in verband brengen van gegevens van andere gemeentelijke registraties.

Artikel 10 Verstrekking aan derden

  • 1. Systematische gegevensverstrekking uit de basisadministratie aan derden, als bedoeld in artikel 99 van de Wet GBA, geschiedt op basis van een besluit van de Minister.

  • 2. In de gevallen, bedoeld in de bijlage 3, onder A bij deze regeling kan de beheerder besluiten tot het verstrekken van de in artikel 100, tweede lid, van de Wet GBA genoemde gegevens.

  • 3. In de gevallen, bedoeld in de bijlage 3, onder B bij deze regeling kan de verantwoordelijke op verzoek van de beheerder besluiten tot het verstrekken van gegevens uit de basisadministratie, voor zover de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 11 Terugmeldverplichting

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop mededelingen worden gedaan.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Hoofdstuk 3 Bepalingen aangehaakte gegevens

Artikel 12 Doel van de bevolkingsadministratie

De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel om:

  • a.

    gegevens te verstrekken aan Publiekszaken Rotterdam, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van haar taak;

  • b.

    gegevens te verstrekken aan de afnemers, bedoeld in de artikelen 15, tweede lid, en 16;

  • c.

    gegevens te verstrekken aan derden als bedoeld in artikel 17;

  • d.

    via de binnengemeentelijke afnemer, bedoeld in bijlage 1, onder 3, van deze regeling, beperkte toegang te verschaffen aan derden als bedoeld in bijlagen 1.1a en 1.1c van deze regeling, tot de aangehaakte gegevens als bedoeld in bijlagen 1.1b en 1.1d van deze regeling, voor zover de gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken;

  • e.

    gegevens te verstrekken aan ingeschrevenen en betrokkenen;

  • f.

    gegevens te verstrekken ten behoeve van de vervaardiging van statistische informatie.

Artikel 13 Opgenomen gegevens van ingeschrevenen en betrokkenen

Van de ingeschrevenen en betrokkenen kunnen in de bevolkingsadministratie de in bijlage 4 bij deze regeling genoemde aangehaakte gegevens verstrekt worden.

Artikel 14 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie worden, voor zover niet verkregen onder de regelgeving die van toepassing was voor de inwerkingtreding van de Wet GBA, verkregen door:

  • a.

    opgave van de ingeschrevenen en betrokkenen;

  • b.

    besluiten van burgemeester, het college en de gemeenteraad;

  • c.

    door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, of

  • d.

    door personen werkzaam bij of voor Publiekszaken Rotterdam in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen.

Artikel 15 Rechtstreekse toegang tot de aangehaakte gegevens

  • 1. Op rechtstreekse toegang tot de aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie is artikel 4, lid 1 overeenkomstig van toepassing.

  • 2. De binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de aangehaakte gegevens als bedoeld in bijlage 5 van deze regeling.

Artikel 16 Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt

  • 1. De aangehaakte gegevens worden verstrekt aan afnemers en derden als bedoeld in bijlage 4 van deze regeling, voor zover deze verstrekking noodzakelijk is voor de vervulling van taken en bevoegdheden.

  • 2. De verstrekking van de gegevens, bedoeld in het eerste lid, mag niet in strijd zijn met de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene.

Artikel 17 Beperkte toegang via binnengemeentelijke afnemer

  • 1. De binnengemeentelijk afnemer verschaft beperkte toegang tot de aangehaakte gegevens aan derden als bedoeld in de bijlagen 1.1a en 1.1c van deze regeling, mits de beperkte toegang noodzakelijk is voor de vervulling van hun taken.

  • 2. De beperkte toegang, bedoeld in het eerste lid, wordt verschaft tot de aangehaakte gegevens, bedoeld in de bijlagen 1.1b en 1.1d van deze regeling.

Artikel 18 Verwijdering van gegevens

  • 1. De beheerder kan aangehaakte gegevens uit de bevolkingsadministratie verwijderen op basis van een besluit van de verantwoordelijke.

  • 2. De gegevens, bedoeld in het eerste lid, worden verwijderd binnen 1 jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 19 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 15 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokkene onevenredig schaadt.

Artikel 20 Rechten van betrokkene

  • 1. Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens als bedoeld in de artikelen 35, 36 en 40 Wbp worden ingediend bij de beheerder.

  • 2. De beheerder beslist over de in het eerste lid bedoelde verzoeken.

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 21 Vernietiging

Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de op het moment van vernietiging geldende archiefregelgeving.

Hoofdstuk 4 Verschaffen van beperkte toegang door een binnengemeentelijke afnemer aan derden

Artikel 22 Verwerken van persoonsgegevens

  • 1. De binnengemeentelijke afnemer, genoemd in bijlage 1, onder 3, van deze regeling, verschaft enkel en alleen toegang tot de persoonsgegevens voor de in artikel 2, onder b, van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009 genoemde doeleinden.

  • 2. Verwerking, overeenkomstig het bepaalde in artikel 9 Wbp, door de binnengemeentelijke afnemer, vindt alleen plaats na goedkeuring van de beheerder.

Artikel 23 Omgang met en kwaliteit van de gegevens

De gemeente Rotterdam maakt nadere afspraken met de in bijlage 1.1a en 1.1c van deze regeling genoemde derden die beperkte toegang tot de bevolkingsadministratie hebben verkregen als bedoeld in artikel 22 lid 1 van deze regeling.

Hoofdstuk 5 Overige bepalingen

Artikel 24 Beveiliging

De beheerder stelt ten behoeve van de beveiliging als bedoeld in artikel 31 van het besluit GBA een informatiebeveiligingsplan vast.

Artikel 25

De GBA-privacyregeling voor de bevolkingsadministratie Rotterdam 2005 wordt ingetrokken.

Artikel 26

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 27 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Privacyregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 april 2009.

De secretaris

A.H.P. van Gils

De burgemeester

A. Aboutaleb

Bijlage 1

Bijlage 1 bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009”, bevattende de gegevens per afnemer waarnaar wordt verwezen in artikel 4, eerste lid.

1. Sociale Zaken en Werkgelegenheid:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.

(m.u.v. categorie 12, 13, 14 en 15)

2. Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.

(m.u.v. categorie 13, 14 en 15)

3. dS+V

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.

(m.u.v. categorie 9, 11, 12, 13, 14 en 15)

4. Jeugd, Onderwijs en Samenleving:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.

(m.u.v. categorie 9, 10, 12, 13, 14 en 15)

5. Gemeentebelastingen Rotterdam:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.

(m.u.v. categorie 12, 13, 14 en 15)

6. Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.

(m.u.v. categorie 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

7. Stadstoezicht:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.

(m.u.v. categorie 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

8. Servicedienst Rotterdam:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.

(m.u.v. categorie 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

9. Gemeentebibliotheek Rotterdam:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

10. Gemeentewerken:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

11. Deelgemeente Charlois,afdeling Openbare Orde enVeiligheid en DOSA:(Deelgemeentelijk Overleg Sluitende Aanpak)

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

12. Centrumraad ten behoeve van DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

13. Deelgemeente Delfshaven, Interventieteam en DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

14. Deelgemeente Feijenoord Interventieteam en DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

15. Deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek Interventieteam en DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

16. Deelgemeente Hoek van Holland, DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

17. Deelgemeente Kralingen-Crooswijk, Interventieteam en DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

18. Deelgemeente Noord Interventieteam en DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

19. Deelgemeente Prins Alexander, DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

20. Deelgemeente IJsselmonde, interventieteam en DOSA:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 4, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

21. Directie Veiligheid, de teams PGA, BIBOB, Alijda, PBV:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

22. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 11, 12, 13, 14 en 15)

23. Sport en Recreatie:

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens. (m.u.v. categorie 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14 en 15)

Tevens hebben de bovengenoemde afnemers inzage in de in bijlage 4

genoemde aangehaakte gegevens.

Bijlage 1.1a

Bijlage 1.1a bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009”, bevattende de aanwijzing van derden die beperkte toegang verkrijgen tot de bevolkingsadministratie via de, in bijlage 1 onder 3 van deze regeling genoemde, binnengemeentelijke afnemer.

1.

Naam:

Vestia, vestigingen in Rotterdam

2.

Naam:

Woonbron, woonpunten gevestigd in Rotterdam

3.

Naam:

Woningstichting PWS Rotterdam

4.

Naam:

Woonstad, vestigingen in Rotterdam

5.

Naam:

Com.Wonen, vestigingen in Rotterdam

Bijlage 1.1b

Bijlage 1.1b bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009”, bevattende de gegevens uit de bevolkingsadministratie waartoe de derden, genoemd in bijlage 1.1a van deze regeling, beperkte toegang hebben.

Elementen van de persoonslijst conform Logisch Ontwerp

  • 1.

    Voornamen;

  • 2.

    Voorvoegsels;

  • 3.

    Geslachtsnaam;

  • 4.

    Geboortedatum;

  • 5.

    Geboorteplaats;

  • 6.

    Geslachtsaanduiding;

  • 7.

    Aanduiding naamgebruik;

  • 8.

    Datum overlijden;

  • 9.

    Plaats overlijden;

  • 10.

    Land overlijden;

  • 11.

    Datum aanvang adreshouding;

  • 12.

    Straatnaam;

  • 13.

    Huisnummer;

  • 14.

    Huisletter;

  • 15.

    Huisnummer toevoeging;

  • 16.

    Aanduiding bij huisnummer;

  • 17.

    Postcode;

  • 18.

    Gemeente van inschrijving;

  • 19.

    Locatie beschrijving;

  • 20.

    Functie adres omschrijving;

  • 21.

    Land waarheen vertrokken;

  • 22.

    Datum van vertrek uit Nederland;

  • 23.

    Plaats waarheen vertrokken buitenland;

  • 24.

    Adres waarheen vertrokken buitenland;

  • 25.

    Aanduiding gegevens in onderzoek;

  • 26.

    Datum ingang onderzoek;

  • 27.

    Datum einde onderzoek;

  • 28.

    Gemeente van uitschrijving;

  • 29.

    Straatnaam verwijzing;

  • 30.

    Huisnummer verwijzing;

  • 31.

    Huisletter verwijzing;

  • 32.

    Postcode verwijzing;

  • 33.

    Datum uitschrijving.

Aangehaakte gegevens

  • 1.

    Naamgebruik;

  • 2.

    Voorletter(s);

  • 3.

    Functie adres omschrijving;

  • 4.

    Adres historie gemeente;

  • 5.

    Gezinssamenstelling omschrijving.

Bijlage 1.1c

Bijlage 1.1c bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009”, bevattende de aanwijzing van derden die beperkte toegang verkrijgen tot de bevolkingsadministratie via de, in bijlage 1 onder 3 van deze regeling genoemde, binnengemeentelijke afnemer.

1. Stichting Urgentiebepaling Woningzoekenden Rijnmond.

Bijlage 1.1d

Bijlage 1.1d bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009”, bevattende de gegevens uit bevolkingsadministratie waartoe derden genoemd in bijlage 1.1c van deze regeling, beperkte toegang hebben.

Elementen van de persoonslijst conform Logisch Ontwerp

  • 1.

    Voornamen;

  • 2.

    Voorvoegsels;

  • 3.

    Geslachtsnaam;

  • 4.

    Geboortedatum;

  • 5.

    Geboorteplaats;

  • 6.

    Geslachtsaanduiding;

  • 7.

    Aanduiding naamgebruik;

  • 8.

    Datum overlijden;

  • 9.

    Plaats overlijden;

  • 10.

    Datum aanvang adreshouding;

  • 11.

    Straatnaam;

  • 12.

    Huisnummer;

  • 13.

    Huisletter;

  • 14.

    Huisnummer toevoeging;

  • 15.

    Aanduiding bij huisnummer;

  • 16.

    Postcode;

  • 17.

    Gemeente van inschrijving;

  • 18.

    Functie adresomschrijving;

  • 19.

    Locatiebeschrijving;

  • 20.

    Land waarheen vertrokken;

  • 21.

    Datum van vertrek uit Nederland;

  • 22.

    Plaats waarheen vertrokken buitenland;

  • 23.

    Adres waarheen vertrokken buitenland;

  • 24.

    Aanduiding gegevens in onderzoek;

  • 25.

    Datum ingang onderzoek;

  • 26.

    Datum einde onderzoek;

  • 27.

    Gemeente van uitschrijving;

  • 28.

    Straatnaam verwijzing;

  • 29.

    Huisnummer verwijzing;

  • 30.

    Huisletter verwijzing;

  • 31.

    Postcode verwijzing;

  • 32.

    Datum uitschrijving;

  • 33.

    Huwelijksgegevens;

  • 34.

    Ouders;

  • 35.

    Verblijfstitel;

Aangehaakte gegevens:

  • 1.

    Naamgebruik;

  • 2.

    Voorletter(s);

  • 3.

    Adres historie gemeente;

  • 4.

    Gezinssamenstelling omschrijving;

  • 5.

    Burgerlijke staat.

Bijlage 2.1

Bijlage 2.2 bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009” bevattende een overzicht van verstrekkingen aan het basisregistratiesysteem waarnaar wordt verwezen in artikel 9.

1.Data Distributie Systeem

Alle in bijlage I.9 van het Logisch Ontwerp GBA genoemde gegevens.(m.u.v. categorie 12, 13, 14 en 15)

Bijlage 2.2

Bijlage 2.2 bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009” bevattende een overzicht van verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers met vermelding van de in bijlage 2.3 genoemde mutatiesoorten, waarnaar wordt verwezen in artikel 5.

Kabinet van de Burgemeester:

mutatiesoorten: 2, 3, 4, 6, 7, 14, 17, 20, en 21;

Deelgemeenten Hoek van Holland, IJsselmonde, Noord, Feijenoord, Hillegersberg-Schiebroek, Kralingen-Crooswijk:

mutatiesoorten: 2 en 3;

Deelgemeente Delfshaven, wijk Delfshaven, Bospolder, Tussendijken, Spangen, Nieuwe Westen, Middelland, Oud-Mathenesse, Witte Dorp en Schiemond:

mutatiesoorten: 2 en 3;

Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond:

mutatiesoorten: 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12, 13, 17, 21, 24 en 25;

dS+V:

mutatiesoorten: 3, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 15, 20, 21, 23, 27 en 28;

Centrum voor Onderzoek en Statistiek:

Mutatiesoorten: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 23, 24, 25, 27, 28 en 29;

Roteb:

Mutatiesoort: 18

Gemeentebelastingen Rotterdam:

Mutatiesoort: 7

Sociale Zaken en Werkgelegenheid:

Mutatiesoorten: 2, 27

Bijlage 2.3

Bijlage 2.3 bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009” bevattende een overzicht van verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers met vermelding van de in bijlage 2.2 genoemde mutatiesoorten, waarnaar wordt verwezen in artikel 5.

nr: mutatiesoort:

  • 1.

    Geboorte;

  • 2.

    Vestiging;

  • 3.

    Binnenverhuizing;

  • 4.

    Vertrek;

  • 5.

    Huwelijk/geregistreerd partnerschap;

  • 6.

    Ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap;

  • 7.

    Overlijden;

  • 8.

    Adoptie;

  • 9.

    Nationaliteitswijziging;

  • 10.

    Erkenning/vaststelling vaderschap;

  • 11.

    Ontkenning vaderschap;

  • 12.

    Naamswijziging/vaststelling;

  • 13.

    Geslachtswijziging;

  • 14.

    Wijziging infrastructuur;

  • 15.

    Voornaamswijziging;

  • 16.

    Ongedaan maken overlijden;

  • 17.

    Gezagsverhouding;

  • 18.

    Reisdocument;

  • 19.

    Kiesrecht;

  • 20.

    Actualiseren huwelijk/geregistreerd partnerschap;

  • 21.

    Actualiseren overlijden;

  • 22.

    Vernietiging erkenning;

  • 23.

    A-nummerwijziging;

  • 24.

    Actualiseren BSN;

  • 25.

    Actualiseren geboorte;

  • 26.

    Ontkenning/nieuw vaderschap;

  • 27.

    Verblijfstitel;

  • 28.

    Actualiseren geheimhouding;

  • 29.

    Afgevoerde persoonslijst.

Bijlage 3

Bijlage 3 bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009”, waarnaar wordt verwezen in artikel 10, tweede lid.

A. Verstrekkingen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van deze regeling: in de gevallen als bedoeld in deze bijlage kan de beheerder besluiten tot het verstrekken van de in artikel 100, tweede lid, van de wet genoemde gegevens.

In dit kader onder de voorwaarden dat:

  • -

    de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad;

  • -

    de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd;

  • -

    de gegevens niet op een minder ingrijpende wijze kunnen worden verkregen;

  • -

    de aanvraag schriftelijk geschiedt;

  • -

    uit de aanvraag duidelijk blijkt met welk doel de gegevens worden gevraagd; op verzoek dient de aanvrager bewijsstukken te overleggen waaruit het belang van de aanvraag blijkt;

  • -

    de identiteit van aanvrager wordt vastgesteld als het een natuurlijk persoon betreft;

  • -

    de aanvraag van een rechtspersoon diens beeldmerk bevat;

  • -

    indien naar de mening van de verantwoordelijke niet met zekerheid kan worden vastgesteld welke persoon of groep personen het verzoek behelst, niet tot verstrekking wordt overgegaan;

  • -

    bij geheimhouding van persoonsgegevens geen gegevens worden verstrekt.

Aan de navolgende derden worden gegevens verstrekt:

  • -

    natuurlijke personen met schriftelijke toestemming van betrokkene. Informatie wordt tevens verstrekt als betrokkene is overleden en de laatste woonplaats Rotterdam was;

  • -

    rechtspersonen zonder winstoogmerk die voldoen aan het bepaalde in artikel 100 van de wet die werkzaam zijn op het terrein van de gezondheidszorg, maatschappelijke en sociale dienstverlening en die de gegevens nodig hebben ter uitvoering van maatschappelijke relevante activiteiten, zijnde niet het werven van leden en donateurs, zoals de Bloedbank, het Rode Kruis, de vakbonden en de Vereniging Wereldkinderen. Tevens dient hieronder te worden verstaan ouderenbonden, een stichting die zich inzet voor oorlogsslachtoffers en rechtspersonen die zich inzetten voor de bescherming van dieren;

  • -

    buitenlandse overheden die belast zijn met de uitvoering van wettelijke taken;

  • -

    instellingen voor de gezondheidszorg ten behoeve van geneeskundige handelingen, anders dan op basis van artikel 99, derde lid van de wet;

  • -

    pensioenfondsen, niet aangesloten op het landelijk GBA-netwerk, ter uitvoering van artikel 93 van de Pensioenwet;

  • -

    niet gemeentelijke begraafplaatsen voor de uitvoering van artikel 28 van de Wet op de Lijkbezorging.

B. Verstrekking als bedoeld in artikel 10, derde lid, van deze regeling:

in deze gevallen kan de verantwoordelijke op verzoek van de beheerder besluiten tot het verstrekken van gegevens uit de bevolkingsadministratie, voor zover de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

In dit kader onder de voorwaarden dat:

zie onder A;

  • -

    informatieverstrekking alleen plaatsvindt, wanneer na afweging van het belang van de verzoeker tegen het privacybelang van betrokkene, het belang van de verzoeker zwaarder weegt;

  • -

    als met inachtneming van bovenstaande tot verstrekking kan worden overgegaan, de directeur van Publiekszaken Rotterdam met aanvrager een overeenkomst sluit, waarin nadere afspraken en waarborgen ter bescherming van de privacy van ingeschrevenen en betrokkenen worden opgenomen.

Bijlage 4

Bijlage 4 bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009” bevattende de aangehaakte gegevens, waarnaar wordt verwezen in artikel 13.

Vrije aantekeningen (zoals o.a. de benaming woonboot en de adreshistorie vóór 1 oktober 1994);

Dossiergegevens;

De historische persoonslijsten, inclusief de verwijsgegevens, van vertrokken personen vóór 1 oktober 1994;

De historische persoonslijsten van overleden personen vóór 1 oktober 1994;

De historische persoonslijsten m.u.v. de verwijsgegevens van vertrokken personen na 1 oktober 1994;

Burgerlijke staat; ongehuwd, gehuwd, weduwe/weduwnaar, gescheiden, geregistreerd partner, gescheiden geregistreerd partner en achtergebleven geregistreerd partner;

Gezinssamenstelling (code en/of omschrijving);

Leeftijd;

Voorletter(s);

Verhuisdatum;

Pandgegevens;

Wijk/buurt codering;

Stemdistrictnummer;

Etniciteit (als afgeleid gegeven en als selectiecriteria).

  • -

    Diverse elementen van de persoonslijst komen voor met een omschrijving (bijvoorbeeld naamgebruik).

  • -

    Diverse data kunnen op verschillende manieren worden weergegeven.

Bijlage 4.1

Bijlage 4.1 bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009” bevattende de authentieke gegevens, waarnaar wordt verwezen in artikel 2, lid 3.

1.Gegevens over de burgerlijke staat

a.

Naam:

geslachtsnaam;

voornamen.

b.

Geboorte:

geboortedatum;

geboorteplaats;

geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

c.

Geslacht.

d.

Ouders:

geslachtsnaam;

voornamen;

geboortedatum.

e.

Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken

of eerdere geregistreerde partnerschappen:

datum huwelijkssluiting of datum aangaan geregistreerd partnerschap;

datum ontbinding, dan wel nietigverklaring huwelijk of geregistreerd

partnerschap.

f.

Echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners:

geslachtsnaam;

voornamen;

geboortedatum.

g.

Kinderen:

geslachtsnaam;

voornamen;

geboortedatum.

h.

Overlijden:

overlijdensdatum.

i.

Data ingang en beëindiging rechtsgeldigheid gegevens:

datum ingang rechtsgeldigheid;

datum beëindiging rechtsgeldigheid.

2. Gegevens over de nationaliteit

Nationaliteit of nationaliteiten, dan wel een aanduiding dat de betrokkene geen nationaliteit bezit, of een aanduiding dat de nationaliteit van de betrokkene niet kan worden vastgesteld.

De aantekening dat op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit.

De aantekening dat de betrokkene op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander behandeld wordt.

3. Gegevens over het verblijfsrecht van de vreemdeling

De aantekening over het verblijfsrecht;

Datum ingang verblijfsrecht;

Datum beëindiging verblijfsrecht.

4. Gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland

a. Gemeente van inschrijving;

Gemeente.

b. Adres, voor zover het betreft een woonadres:

Straatnaam en zonodig gemeentedeel;

Huisnummer;

Aanduiding bij huisnummer;

Letter bij huisnummer;

Toevoeging bij huisnummer;

Locatiebeschrijving en zonodig gemeentedeel.

5. Gegevens over het burgerservicenummer van de ingeschrevene

Burgerservicenummer ingeschrevene.

6. Gegevens over de burgerservicenummers van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen

Burgerservicenummer ouder;

Burgerservicenummer echtgenoot dan wel geregistreerde partner;

Burgerservicenummer eerdere echtgenoot;

Burgerservicenummer eerdere geregistreerde partner;

Burgerservicenummer kind.

7. Gegevens over het gebruik van door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner

De aantekening dat de ingeschrevene de eigen geslachtsnaam voert;

De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner voert.

De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner vooraf doet gaan aan de eigen geslachtsnaam. De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner doet volgen op de eigen geslachtsnaam.

Bijlage 5

Bijlage 5 bij de “Privacyregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Rotterdam 2009” bevattende de binnengemeentelijke afnemers en de aangehaakte gegevens, waarnaar wordt verwezen in artikel 15, tweede lid.

Binnengemeentelijke afnemers:

  • 1.

    Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

  • 2.

    Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond,

  • 3.

    dS+V,

  • 4.

    Jeugd, Onderwijs en Samenleving,

  • 5.

    Gemeentebelastingen Rotterdam,

  • 6.

    Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam,

  • 7.

    Stadstoezicht,

  • 8.

    Servicedienst Rotterdam,

  • 9.

    Gemeentebibliotheek,

  • 10.

    Gemeentewerken,

  • 11.

    Deelgemeente Charlois, afdeling Openbare Orde en Veiligheid,

  • 12.

    Centrumraad,

  • 13.

    Deelgemeente Delfshaven,

  • 14.

    Deelgemeente Feijenoord,

  • 15.

    Deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek,

  • 16.

    Deelgemeente Hoek van Holland,

  • 17.

    Deelgemeente Kralingen-Crooswijk,

  • 18.

    Deelgemeente Noord,

  • 19.

    Deelgemeente Prins Alexander,

  • 20.

    Deelgemeente IJsselmonde,

  • 21.

    Directie Veiligheid,

  • 22.

    Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond,

  • 23.

    Sport en Recreatie.

Aangehaakte gegevens:

andere bewoners dan ingezetene op hetzelfde adres en burgerlijke staat.