Regeling vervallen per 02-12-2015

Nadere regels subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2014

Geldend van 13-03-2014 t/m 01-12-2015

Intitulé

Nadere regels subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 11 maart 2014; kenmerk BS14/00227, nr. 14/0003407;

gelet op artikel 3, derde lid van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

overwegende dat:

  • -

    de gemeente Rotterdam hard werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen;

  • -

    in 2015 aan de norm voor stikstofdioxide (NO2) moet worden voldaan;

  • -

    het derhalve wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor demontage personen- en bestelauto’s als instrument te stimuleren door onderstaande nadere regels vast te stellen;

  • -

    de stimulering geen onrechtmatige staatssteun mag zijn en dat het ter borging van de communautaire regelgeving (Verordening(EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 8 augustus 2008, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie 9.8.2008 L 214/3) wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor demontage van personen- en bestelauto’s als instrument te stimuleren door onderstaande nadere regels vast te stellen;

besluit vast te stellen:

Nadere regels subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2014

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt (mede) verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

  • b.

    aanvrager: natuurlijk- of rechtspersoon die bij het college een aanvraag indient om in aanmerking te komen voor gesubsidieerde demontage en eventuele vervanging van dan wel verkoop zonder demontage van een personen- of bestelauto;

  • c.

    bestelauto: bedrijfsauto met de voertuigcategorie N1 als bedoeld in de Regeling voertuigen ex Wegenverkeerswet 1994;

  • d.

    personenauto: personenauto met de voertuigcategorie M1 als bedoeld in de Regeling voertuigen ex Wegenverkeerswet 1994;

  • e.

    datum eerste toelating (DET): datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen.

Voor auto’s waarvoor vóór 1 januari 1995 een kentekenbewijs is afgegeven waarop geen datum van eerste toelating is vermeld, wordt als datum van eerste toelating beschouwd de op het kentekenbewijs vermelde datum van afgifte van deel I van het kentekenbewijs (Voertuigreglement 1994: Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994);

  • f.

    demontageverklaring: verklaring van een demontagebedrijf dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van de auto in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens de verklaring dat het demontagebedrijf zich verplicht ook de auto in eigen beheer, conform de bij of krachtens het Besluit beheer autowrakken gestelde voorschriften, te demonteren en het niet in eigendom over te dragen of te exporteren;

  • g.

    GVW (Gross Vehicle Weight): maximum bruto voertuiggewicht van een voertuig, dat wil zeggen de som van de massa van het lege voertuig en het maximum toegestaan laadvermogen;

  • h.

    rijwaardige staat: voertuig dat voldoet aan de APK-normen en daarmee in staat is om op eigen motorvermogen te worden verplaatst, waarbij wordt voldaan aan de basiseisen op het gebied van geluid, lucht, snelheid en veiligheid.

Artikel 2 Doel van de nadere regels

De doelstelling van deze nadere regels is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam door bestelauto’s en personenauto’s die een relatief grote hoeveelheid stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10) en elementair koolstof (EC, “roet”) uitstoten te laten demonteren of verkopen (voor alleen bestelauto’s) en de mogelijkheid te geven te vervangen door nieuwere en milieuvriendelijkere exemplaren die significant minder uitstoot genereren en hiermee een positieve bijdrage te leveren aan de luchtkwaliteit van Rotterdam. Door bestelauto’s en personenauto’s te demonteren, dan wel te verkopen (voor bestelauto’s), en mogelijk te vervangen, wordt de uitstoot van NO2, PM10 en EC van het totale wagenpark van Rotterdam gereduceerd en zal zowel een bijdrage worden geleverd aan de luchtkwaliteitsnormen als aan de volksgezondheid.

Artikel 3 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor het verstrekken van subsidie voor de subsidiabele activiteit als bedoeld in artikel 4 bedraagt tot en met 31 december 2014 maximaal € 7,4 miljoen.

  • 2. De verdeling van subsidie geschiedt, met in achtneming van het subsidieplafond, op basis van de volgorde van ontvangst van de subsidieaanvragen.

Artikel 4 Subsidiabele activiteit

Op grond van deze nadere regels wordt subsidie verstrekt voor:

  • a.

    de demontage van een personen- of bestelauto als bedoeld in artikel 9;

  • b.

    de demontage van een personen- of bestelauto als bedoeld in artikel 10 en deze auto wordt vervangen door een auto als bedoeld in artikel 12;

  • c.

    de verkoop en vervanging van een bestelauto als bedoeld in artikel 11.

Artikel 5 Aanvragen

Aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 1 december 2014, of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget niet meer toereikend is.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie indien geen schoner voertuig wordt teruggekocht

Onderstaande bedragen gelden wanneer een aanvrager een auto laat demonteren en geen schonere auto terugkoopt zoals bedoeld in artikel 4, onder a, van deze nadere regels:

  • 1.

    Het subsidiebedrag voor de demontage van een auto als bedoeld in artikel 1, onder d (personenauto), die benzine, LPG of CNG als brandstof heeft bedraagt, indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 juli 1992: € 1.000,-.

  • 2.

    Het subsidiebedrag voor de demontage van een auto als bedoeld in artikel 1, onder d (personenauto), die diesel als brandstof heeft, bedraagt:

    • a.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 januari 1996: € 1.000,-;

    • b.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1995 maar vóór 1 januari 2000: € 1.500,-;

    • c.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1999 maar vóór 1 januari 2005: € 2.000,-.

  • 3.

    Het subsidiebedrag voor de demontage van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die benzine, LPG of CNG als brandstof heeft, bedraagt indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 juli 1992: € 1.000,-.

  • 4.

    Het subsidiebedrag voor de demontage van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die diesel als brandstof heeft en een GVW kleiner of gelijk aan 1800 kg, bedraagt:

    • a.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 januari 1990: € 1.000,-;

    • b.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1989 maar vóór 1 januari 1998: € 1.500,-;

    • c.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1997 maar vóór 1 januari 2000: € 1.500,-;

    • d.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1999 maar vóór 1 januari 2005: € 2.000,-.

  • 5.

    Het subsidiebedrag voor de demontage van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die diesel als brandstof heeft en een GVW heeft groter dan 1800 kg, bedraagt:

    • a.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 januari 1990: € 1.000,-;

    • b.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1989 maar vóór 1 januari 1998: € 1.500,-;

    • c.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1997 maar vóór 1 januari 2000: € 2.000,-;

    • d.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1999 maar vóór 1 januari 2005: € 2.500,-.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie bij terugkoop schoner voertuig

Onderstaande bedragen gelden wanneer aanvrager een auto laat demonteren en een schonere auto terugkoopt als bedoeld in artikel 4, onder b, van deze nadere regels:

  • 1.

    Het subsidiebedrag voor de demontage en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder d (personenauto), die benzine, LPG of CNG als brandstof heeft, bedraagt indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 juli 1992: € 4.500,-.

  • 2.

    Het subsidiebedrag voor de demontage en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder d (personenauto), die diesel als brandstof heeft, bedraagt:

    • a.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 januari 1996: € 4.500,-;

    • b.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1995 maar vóór 1 januari 2000: € 5.000,-;

    • c.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1999 maar vóór 1 januari 2005: € 6.000,-.

  • 3.

    Het subsidiebedrag voor de demontage en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die benzine, LPG of CNG als brandstof heeft bedraagt, indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 juli 1992: € 4.500,-.

  • 4.

    Het subsidiebedrag voor de demontage en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die diesel als brandstof heeft en een GVW heeft kleiner dan of gelijk aan 1800 kg, bedraagt:

    • a.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 januari 1990: € 4.500,-;

    • b.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1989 maar vóór 1 januari 1998: € 4.500,-;

    • c.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1997 maar vóór 1 januari 2000: € 4.500,-;

    • d.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1999 maar vóór 1 januari 2005: € 5.250,-.

  • 5.

    Het subsidiebedrag voor de demontage en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die diesel als brandstof heeft en een GVW heeft groter dan 1800 kg, bedraagt:

    • a.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 januari 1990: € 4.500,-;

    • b.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1989 maar vóór 1 januari 1998: € 5.500,-;

    • c.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1997 maar vóór 1 januari 2000: € 6.000,-;

    • d.

      indien de datum van eerste toelating is gelegen na 31 december 1999 maar vóór 1 januari 2005: € 6.500,-.

Artikel 8 Hoogte van de subsidie bij verkoop en vervanging bestelauto

Onderstaande bedragen gelden wanneer aanvrager een bestelauto verkoopt en vervangt als bedoeld in artikel 4, onder c, van deze nadere regels:

  • 1.

    Het subsidiebedrag voor de verkoop en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die diesel als brandstof heeft en een GVW heeft kleiner dan of gelijk aan 1800 kg, bedraagt:

    • a.

      indien de datum van eerste toelating van de te verkopen auto is gelegen vóór 1 januari 2000: € 500,-;

    • b.

      indien de datum van eerste toelating van de te verkopen auto is gelegen na 31 december 1999 maar vóór 1 januari 2005: € 1000,-.

  • 2.

    Het subsidiebedrag voor de verkoop en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die diesel als brandstof heeft en een GVW heeft groter dan 1800 kg, bedraagt:

    • a.

      indien de datum van eerste toelating van de te verkopen auto is gelegen vóór 1 januari 2000: € 1.000,-;

    • b.

      indien de datum van eerste toelating van de te verkopen auto is gelegen na 31 december 1999 maar vóór 1 januari 2005: € 1.500,-.

Artikel 9 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder a

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt voor de demontage van een personen- of bestelauto, met een Nederlands kenteken, waarbij het kenteken op 28 november 2013 alsook op datum van de subsidieaanvraag te naam is/was gesteld op naam van de aanvrager.

  • 2. Per te demonteren auto wordt slechts eenmaal subsidie verstrekt.

  • 3. Per aanvrager wordt maximaal voor vier auto’s subsidie verstrekt.

  • 4. De aanvrager dient:

    • a.

      voor zover het een natuurlijk persoon betreft bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vanaf 28 november 2013 ingeschreven te staan in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Rotterdam;

    • b.

      voor zover het een rechtspersoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vanaf 28 november 2013 te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.

  • 5. De te demonteren auto dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening blijkens het kentekenregister uiterlijk vanaf 28 november 2013 op naam van de aanvrager te staan.

  • 6. De te demonteren auto dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening in een rijwaardige staat te verkeren.

  • 7. De te demonteren auto kan pas voor demontage worden aangeboden nadat de verleningsbeschikking aan aanvrager is bekend gemaakt.

  • 8. Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:

    • a.

      indien de te demonteren auto na 28 november 2013 in een andere voertuigcategorie of voertuigclassificatie is ingedeeld dan omschreven in artikel 1, lid c. en d.;

    • b.

      indien het keuringsbewijs, bedoeld in artikel 72, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994, voor de te demonteren auto op het moment van de ontvangst van de aanvraag tot subsidieverlening nog minder dan een maand geldig is;

    • c.

      indien het kentekenbewijs voor de te demonteren auto ingevolge artikel 58, tweede lid, onderdeel b of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening ongeldig is verklaard of ingevolge artikel 60, eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd;

    • d.

      indien de te demonteren auto vanaf 28 november 2013 is opgenomen in een bedrijfsvoorraad van een RDW-erkend bedrijf;

    • e.

      indien de te demonteren auto reeds is gedemonteerd alvorens de verleningsbeschikking aan aanvrager is bekend gemaakt.

Artikel 10 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder b

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt voor de demontage van een personen- of bestelauto, met een Nederlands kenteken, die door degene op wiens naam het kenteken is gesteld wordt vervangen door een personen- of bestelauto als bedoeld in artikel 12 van deze nadere regels, met een Nederlands kenteken, waarvoor de schriftelijke koopovereenkomst is afgesloten na de inwerkingtreding van deze nadere regels en het kenteken van de vervangende auto blijkens het kentekenregister van de RDW tenminste één maand en vanaf de datum van inwerkingtreding van deze nadere regels op naam staat van de aanvrager en niet eerder dan de datum van de subsidieaanvraag op naam van aanvrager heeft gestaan.

  • 2. Uit de aanvraag blijkt dat de vervangende auto voldoet aan de criteria als genoemd in artikel 12 van deze nadere regels.

  • 3. Per te demonteren auto wordt slechts eenmaal subsidie verstrekt.

  • 4. Per aanvrager wordt maximaal voor vier auto’s subsidie verstrekt.

  • 5. De aanvrager dient:

    • a.

      voor zover het een natuurlijk persoon betreft bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vanaf 28 november 2013 ingeschreven te staan in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Rotterdam;

    • b.

      voor zover het een rechtspersoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vanaf 28 november 2013 te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.

  • 6. De te demonteren auto dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening blijkens het kentekenregister van de RDW uiterlijk vanaf 28 november 2013 op naam van de aanvrager te staan.

  • 7. De te demonteren auto dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening in een rijwaardige staat te verkeren.

  • 8. De te demonteren auto kan pas voor demontage worden aangeboden nadat de verleningsbeschikking aan aanvrager is bekend gemaakt.

  • 9. Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:

    • a.

      indien de te demonteren auto na 28 november 2013 in een andere voertuigcategorie of voertuigclassificatie is ingedeeld dan omschreven in artikel 1, lid c. en d.;

    • b.

      indien het keuringsbewijs, bedoeld in artikel 72, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994, voor de te demonteren auto op het moment van de ontvangst van de aanvraag tot subsidieverlening nog minder dan een maand geldig is;

    • c.

      indien het kentekenbewijs voor de te demonteren auto ingevolge artikel 58, tweede lid, onderdeel b of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening ongeldig is verklaard of ingevolge artikel 60, eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd;

    • d.

      indien de te demonteren auto vanaf 28 november 2013 is opgenomen in een bedrijfsvoorraad van een RDW-erkend bedrijf;

    • e.

      indien de te demonteren auto reeds is gedemonteerd alvorens de verleningsbeschikking aan aanvrager is bekend gemaakt.

Artikel 11 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder c

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt voor de verkoop van een door dieselbrandstof aangedreven bestelauto, waarvan de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 januari 2005, met een Nederlands kenteken, die door degene op wiens naam het kenteken uiterlijk vanaf 28 november 2013 is gesteld, wordt verkocht aan een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” en wordt vervangen door een bestelauto zoals bepaald in het tweede lid, met een Nederlands kenteken, waarvoor de schriftelijke koopovereenkomst is afgesloten na de inwerkingtreding van deze nadere regels en het kenteken van de vervangende auto blijkens het kentekenregister van de RDW na de inwerkingtreding van deze nadere regels op naam staat van de aanvrager en niet eerder op naam van aanvrager heeft gestaan.

  • 2. Uit de aanvraag en de daarbij te overleggen bescheiden blijkt dat de vervangende bestelauto:

    • a.

      is aangekocht bij de een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” die tevens de door aanvrager te verkopen bestelauto als bedoeld in het eerste lid dient te hebben aangekocht;

    • b.

      een datum van eerste toelating heeft van na 31 december 2004.

  • 3. De vervangende bestelauto dient in rijwaardige staat te zijn.

  • 4. Per te verkopen bestelauto wordt slechts eenmaal subsidie verstrekt.

  • 5. Per aanvrager wordt maximaal voor vier bestelauto’s subsidie verstrekt.

  • 6. De aanvrager dient:

    • a.

      voor zover het een natuurlijk persoon betreft bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vanaf 28 november 2013 ingeschreven te staan in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Rotterdam;

    • b.

      voor zover het een rechtspersoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vanaf 28 november 2013 te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.

  • 7. De te verkopen bestelauto dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening blijkens het kentekenregister van de RDW uiterlijk vanaf 28 november 2013 op naam van de aanvrager te staan.

  • 8. De te verkopen bestelauto dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening in een rijwaardige staat te verkeren.

  • 9. De te verkopen bestelauto mag pas na de bekendmaking van de verleningsbeschikking door aanvrager worden verkocht.

  • 10. Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:

    • a.

      indien de te verkopen bestelauto na 28 november 2013 in een andere voertuigcategorie of voertuigclassificatie is ingedeeld dan omschreven in artikel 1, lid c. en d.;

    • b.

      indien het keuringsbewijs, bedoeld in artikel 72, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994, voor de te verkopen bestelauto op het moment van de ontvangst van de aanvraag tot subsidieverlening nog minder dan een maand geldig is;

    • c.

      indien het kentekenbewijs voor de te verkopen bestelauto ingevolge artikel 58, tweede lid, onderdeel b of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening ongeldig is verklaard of ingevolge artikel 60, eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd;

    • d.

      indien de te verkopen bestelauto vanaf 28 november 2013 is opgenomen in een bedrijfsvoorraad van een RDW-erkend bedrijf.

    • e.

      indien de te verkopen bestelauto is verkocht vóórdat de verleningsbeschikking aan aanvrager is bekend gemaakt.

  • 11. Subsidie als bedoeld in artikel 8 van deze nadere regels wordt niet verstrekt indien het kentekenbewijs van de vervangende bestelauto ingevolge artikel 58, tweede lid, onderdeel b of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening ongeldig is verklaard of ingevolge artikel 60, eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd dan wel eerder op naam van aanvrager heeft gestaan.

Artikel 12 Vervangende auto

  • 1. De vervangende auto dient te zijn aangekocht bij een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad”.

  • 2. De vervangende auto is:

    • a.

      een personen- of bestelauto die blijkens het kentekenregister is ingericht en bestemd om uitsluitend te worden aangedreven door een elektromotor, of;

    • b.

      een personen- of bestelauto die blijkens de vermelding in het kentekenregister een affabriek CNG-installatie heeft.

  • 3. De vervangende auto dient in rijwaardige staat te zijn.

  • 4. Subsidie als bedoeld in artikel 7 van deze nadere regels wordt niet verstrekt indien het kentekenbewijs van het nieuwere voertuig ingevolge artikel 58, tweede lid, onderdeel b of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening ongeldig is verklaard of ingevolge artikel 60, eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd dan wel eerder op naam van aanvrager heeft gestaan.

Artikel 13 Aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvraag voor subsidieverlening dient vóór de demontage als bedoeld in artikel 4 onder a en b en voor de verkoop van de bestelauto als bedoeld in artikel 4 onder c te worden ingediend bij het college.

  • 2.

    Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag om subsidieverlening is volledig indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager gebruik maakt van het door of namens het college vastgestelde aanvraagformulier;

    • b.

      het aanvraagformulier door de aanvrager volledig en naar waarheid is ingevuld;

    • c.

      alle benodigde gegevens en bescheiden, die zijn opgenomen in hetaanvraagformulier, zijn bijgevoegd.

Artikel 14 Steekproef rijwaardigheid

Het college behoudt zich, voor zover betrekking hebbende op de aanvragen uit artikel 13, het recht voor een aanvraag te selecteren voor de uitvoering van een steekproef op de rijwaardige staat van zowel het te demonteren en het te verkopen als het nieuw aangeschafte voertuig.

Artikel 15 Subsidieverleningsbesluit

Het college neemt binnen acht weken een subsidieverleningsbesluit.

Artikel 16 Subsidievaststellingbesluit

  • 1. Binnen 12 weken na het besluit tot subsidieverlening moet de aanvrager de aanvraag tot subsidievaststelling indienen.

  • 2. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag om subsidievaststelling is volledig indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager gebruik maakt van het door of namens het college vastgestelde aanvraagformulier;

    • b.

      het aanvraagformulier door de aanvrager volledig en naar waarheid is ingevuld;

    • c.

      alle benodigde gegevens en bescheiden, waaronder die als opgenomen in het aanvraagformulier (o.a. demontageverklaring), zijn bijgevoegd.

  • 3. Indien niet is voldaan aan het eerste lid, wordt de subsidieaanvraag (ambtshalve) vastgesteld op nihil.

Artikel 17 Betaling

Binnen zes weken na het besluit tot subsidievaststelling wordt de subsidiebijdrage uitbetaald.

Artikel 18 Voorwaarden

  • 1. De tenaamstelling van de vervangende auto als bedoeld in artikel 11 en artikel 12 van deze nadere regels waarvoor subsidie wordt verstrekt, dient blijkens de gegevens in het kentekenregister gedurende zes maanden ongewijzigd op naam van aanvrager te blijven staan.

  • 2. Een besluit tot subsidievaststelling kan worden ingetrokken indien de tenaamstelling van de vervangende auto als bedoeld in de artikelen 11 en 12 van deze nadere regels waarvoor subsidie is verstrekt binnen zes maanden na de datum van de afgifte van het definitieve kentekenbewijs wijzigt.

Artikel 19 Inwerkingtreding

De nadere regels treden in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin deze worden geplaatst, en vervallen op

1 januari 2015.

Artikel 20 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2014.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 maart 2014.

De secretaris, De burgemeester,

Ph. F. M. Raets A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 12 maart 2014

TOELICHTING

Achtergrond en aanleiding

Rotterdam werkt hard aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen. In 2015 moet aan de norm voor stikstofdioxide (NO2) worden voldaan. Eind november 2013 heeft het college een pakket aanvullende maatregelen vastgesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Eén van de maatregelen is een subsidieregeling voor de sloop van oude personen- en bestelauto’s en premieregelingen voor de terugkoop van een ‘schonere’ auto. Hiervoor zijn deze nadere regels opgesteld. Deze nieuwe nadere regels dragen bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit, aan de gezondheid en het behalen van de normen voor luchtkwaliteit.

De regeling beoogt geen concurrentievoordeel aan bedrijven te geven, vandaar dat de communautaire regelgeving inzake onrechtmatige staatssteun geëerbiedigd worden. E.e.a. door een zogenaamde De Minimisverklaring [zie verder kopje Procedurele aspecten van de nadere regels] te vragen van de subsidiebegunstigde[n].

Inhoudelijke aspecten van de nadere regels

Deze nadere regels richten zich op de demontage van benzineauto’s van vóór juli 1992 en dieselauto’s van vóór 2005 alsook op de verkoop van dieselbestelauto’s van vóór 2005.

Deze auto’s stoten namelijk relatief veel stikstof(di)oxiden, fijn stof en elementair koolstof uit. Zowel de demontage van personenauto’s als bestelauto’s komt in aanmerking voor subsidie. Evenals de verkoop van dieselbestelauto’s onder specifieke voorwaarden. Aanvragers kunnen zowel particulieren als bedrijven/organisaties (rechtspersonen) zijn. Aanvragers kunnen kiezen voor een demontage van de auto zonder aankoop van een (nieuwere en) schonere auto, óf aanvragers kunnen kiezen voor demontage waarbij een schonere auto wordt teruggekocht. Als een schonere auto wordt teruggekocht is de subsidie hoger dan wanneer men niets terugkoopt. De schonere auto moet een CNG (aardgas/groen gas) of een elektrische auto zijn.

Looptijd van de nadere regels

De nadere regels treden in werking op de dag na publicatie hiervan in het Gemeenteblad en vervallen op 31 december 2014. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 1 december 2014 of zoveel eerder dan het beschikbare subsidiebudget op is.

Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie hangt niet alleen af van het al dan niet terugkopen van een schonere auto, maar ook van de aandrijving en de Datum eerste Toelating (DET) van de te demonteren auto of de te verkopen bestelauto. De hoogte van de subsidie is zoveel mogelijk afgestemd op de marktprijzen van de te demonteren auto of de te verkopen bestelauto. Om deze reden is bij bestelauto’s ook onderscheid gemaakt naar het gewicht.

Hoogte van de subsidie als geen auto wordt teruggekocht

Te demonteren personenauto

Brandstof

DET

Subsidiebedrag

Benzine

< 1-7-1992

€ 1.000

LPG/CNG

< 1-7-1992

€ 1.000

Diesel

< 1-1-1996

€ 1.000

Diesel

1-1-1996 – 31-12-1999

€ 1.500

Diesel

1-1-2000 – 31-12-2004

€ 2.000

Te demonteren bestelauto GWV1800 kg

Brandstof

DET

Subsidiebedrag

Benzine

< 1-7-1992

€ 1.000

LPG/CNG

< 1-7-1992

€ 1.000

Diesel

< 1-1-1990

€ 1.000

Diesel

1-1-1990 – 31-12-1997

€ 1.500

Diesel

1-1-1998 – 31-12-1999

€ 1.500

Diesel

1-1-2000 – 31-12-2004

€ 2.000

Te demonteren bestelauto GWV>1800 kg

Brandstof

DET

Subsidiebedrag

Benzine

< 1-7-1992

€ 1.000

LPG/CNG

< 1-7-1992

€ 1.000

Diesel

< 1-1-1990

€ 1.000

Diesel

1-1-1990 – 31-12-1997

€ 1.500

Diesel

1-1-1998 – 31-12-1999

€ 2.000

Diesel

1-1-2000 – 31-12-2004

€ 2.500

Hoogte van de subsidie als een schone auto wordt teruggekocht

(schone auto: CNG (aardgas/groen gas) of volledig elektrisch)

Te demonteren personenauto

Brandstof

DET

Subsidiebedrag

Benzine

< 1-7-1992

€ 4.500

LPG/CNG

< 1-7-1992

€ 4.500

Diesel

< 1-1-1996

€ 4.500

Diesel

1-1-1996 – 31-12-1999

€ 5.000

Diesel

1-1-2000 – 31-12-2004

€ 6.000

Te demonteren bestelauto GWV1800 kg

Brandstof

DET

Subsidiebedrag

Benzine

< 1-7-1992

€ 4.500

LPG/CNG

< 1-7-1992

€ 4.500

Diesel

< 1-1-1990

€ 4.500

Diesel

1-1-1990 – 31-12-1997

€ 4.500

Diesel

1-1-1998 – 31-12-1999

€ 4.500

Diesel

1-1-2000 – 31-12-2004

€ 5.250

Te demonteren bestelauto GWV>1800 kg

Brandstof

DET

Subsidiebedrag

Benzine

< 1-7-1992

€ 4.500

LPG/CNG

< 1-7-1992

€ 4.500

Diesel

< 1-1-1990

€ 4.500

Diesel

1-1-1990 – 31-12-1997

€ 5.500

Diesel

1-1-1998 – 31-12-1999

€ 6.000

Diesel

1-1-2000 – 31-12-2004

€ 6.500

Hoogte van de subsidie als een bestelauto wordt verkocht en een schonere bestelauto wordt teruggekocht

(schonere bestelauto: bestelauto jonger dan 1 januari 2005)

Te verkopen bestelauto GWV1800 kg

Brandstof

DET

Subsidiebedrag

Diesel

< 1-1-2000

€ 500

Diesel

1-1-2000 – 31-12-2004

€ 1.000

Te verkopen bestelauto GWV>1800 kg

Brandstof

DET

Subsidiebedrag

Diesel

< 1-1-2000

€ 1.000

Diesel

1-1-2000 – 31-12-2004

€ 1.500

Stapelen van subsidies

Aanvragers die een auto laten demonteren en daar een schonere auto voor terugkopen kunnen ook elders subsidie ontvangen. In veel gevallen mogen deze subsidies ‘gestapeld’ worden. Zo krijgt een aanvrager die een bestelauto zwaarder dan 1800 kg laat demonteren in het kader van de gemeentelijke nadere regels € 6.500,- als een schonere auto wordt teruggekocht. Als dezelfde aanvrager een nieuwe auto op aardgas koopt, kan bij het Rijk een subsidie (“Nadere regels emissiearme taxi’s en bestelauto’s”) aangevraagd worden van € 1.250,-.

Wanneer wordt subsidie verstrekt?

Om te garanderen dat het om Rotterdamse personen- en bestelauto’s gaat, moet de aanvrager minimaal vanaf 28 november 2013 staan ingeschreven in de basisadministratie (GBA) van de gemeente Rotterdam en dient het kenteken minimaal vanaf 28 november 2013 op naam van deze aanvrager te staan. Voor rechtspersonen (bedrijven en organisaties) geldt eveneens dat zij minimaal vanaf 28 november 2013 in Rotterdam gevestigd moeten zijn. Aanvrager dient dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving Kamer van Koophandel. De auto moet minimaal vanaf 28 november 2013 op naam van de rechtspersoon staan. Per aanvrager wordt voor maximaal vier auto’s subsidie verstrekt. De te demonteren auto’s mogen vanaf 28 november 2013 niet in de bedrijfsvoorraad zijn opgenomen. Hiermee wordt voorkomen dat de nadere regels door autobedrijven worden gebruikt om af te komen van moeilijk te verkopen tweedehands auto’s die al geruime tijd in de voorraad staan.

De te demonteren auto moet voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • -

    De auto moet in een rijwaardige staat verkeren. De gemeente Rotterdam zal dit steekproefsgewijs controleren.

  • -

    De auto moet op de datum van de subsidieaanvraag een APK hebben die nog minimaal één maand geldig is.

  • -

    Het kentekenbewijs voor de te demonteren auto mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-auto's. WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen.

  • -

    De te demonteren auto mag vanaf 28 november 2013 niet in een andere autocategorie of autoclassificatie zijn ingedeeld. Hiermee wordt voorkomen dat dieselpersonenauto's - tegen geringe kosten – worden omgekeurd tot bedrijfsauto.

De eventueel vervangende auto moet voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • -

    Gekocht zijn bij een bedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad”. Hiermee mogen vervangende auto’s niet van particulieren of andere dan autobedrijven gekocht worden.

  • -

    De auto moet in een rijwaardige staat verkeren. De gemeente Rotterdam zal dit steekproefsgewijs controleren.

  • -

    Het kentekenbewijs van de te demonteren of de vervangende auto mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-auto's. WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen door de politie.

  • -

    Het moet een elektroauto zijn of een affabriek CNG (aardgas/groen gas) auto.

Als laatste dient de eigenaar een kopie van een geldige demontageverklaring (vernietigingsbewijs) te overleggen. Het gecertificeerde autodemontagebedrijf meldt de demontage vervolgens via het Online Registratie Auto Demontage (ORAD) programma van de RDW.

Voorts voorzien deze nadere regels in de mogelijkheid subsidie te verstrekken voor het inruilen van een vervuilende door dieselbrandstof aangedreven bestelauto met een datum van eerste toelating vóór 1 januari 2005 door een bestelauto die een datum van eerste toelating heeft van na 31 december 2004. Eén van de voorwaarden die hierbij worden gesteld is dat de vervangende bestelauto dient te worden aangekocht bij hetzelfde autobedrijf met RDW-erkenning dat de in te ruilen bestelauto van aanvrager dient aan te kopen.

Procedurele aspecten van de nadere regels

Bij de aanvraag mag de auto nog niet gedemonteerd of verkocht zijn en de vervangende auto mag nog niet aangeschaft zijn. Volstaan kan worden met het aangeven van de/het kenteken(s). Uit klantvriendelijkheid en om teleurstellingen te voorkomen kan een potentiële aanvrager via de website http://www.rotterdam.nl/subsidies door het invoeren van de/het kenteken(s) controleren of de auto in aanmerking komt voor subsidie. Subsidie wordt vóór demontage aangevraagd bij de gemeente Rotterdam. De benodigde formulieren worden via http://www.rotterdam.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Rechtspersonen moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.

De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 107 en 108 VWEU) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Rotterdam nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen en:

1) de uitzondering voor lage subsidiebedragen ook wel de-minimissteun genoemd (Verordening (EG) nr.1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006), en;

2) de Algemene groepsvrijstelling onderdeel milieu. (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Europese Commissie van 6 augustus 2008).

Steun die aan deze verordeningen voldoet mag door de gemeente worden verstrekt.

Aanvrager moet maximaal na 12 weken na het besluit tot subsidieverlening een vaststellingsverzoek indienen. Bij het vaststellingsverzoek moeten alle vragen van het benodigde aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend ingediend worden bij de gemeente.

Particuliere aanvragers en rechtspersonen moeten een demontageverklaring van de gedemonteerde auto bijvoegen. Bij terugkoop van een schonere auto bij een autobedrijf bestaat de mogelijkheid dat het autobedrijf de demontage organiseert. Dit kan, maar de aanvrager blijft verantwoordelijk voor het aanleveren van de demontageverklaring.

De gemeente Rotterdam neemt uiterlijk binnen acht weken na indiening van een vaststellingsverzoek een vaststellingsbesluit. Uiterlijk zes weken na het vaststellingsbesluit wordt het subsidiebedrag uitbetaald. Dit heeft tot gevolg dat de aanvrager bij de koop van een schonere auto het geld moet ‘voorschieten’. Om oneigenlijke subsidiëring te voorkomen is in de nadere regels nog aanvullend bepaald dat een besluit tot subsidievaststelling kan worden ingetrokken indien de tenaamstelling van de vervangende auto binnen zes maanden na de datum tenaamstelling wijzigt.