Regeling vervallen per 22-06-2022

Reglement van orde voor de werkzaamheden van de Commissie van advies inzake straatnamen 2017

Geldend van 26-01-2017 t/m 21-06-2022

Intitulé

Reglement van orde voor de werkzaamheden van de Commissie van advies inzake straatnamen 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur Dienstverlening van 24 januari 2017, kenmerk 1865576;

overwegende, dat met de opheffing van de deelgemeenten en de instelling van de gebiedscommissies het Reglement van orde dient te worden aangepast;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

Reglement van orde voor de werkzaamheden van de Commissie van advies inzake straatnamen 2017

Artikel 1

De Commissie van advies inzake straatnamen adviseert het college van burgemeester en wethouders bij de naamgeving van straten, bruggen, parken, pleinen (mits openbaar) en wijken. De commissie vergadert als regel viermaal per jaar. De vergaderingen zijn niet openbaar.

Artikel 2

De commissie bestaat uit ten hoogste twaalf leden. Van hen zijn de voorzitter en de secretaris in dienst van de gemeente Rotterdam. De stadsarchivaris bekleedt de functie van voorzitter. Voor de overige tien leden wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van ambtelijke en niet-ambtelijke leden.

Artikel 3

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders benoemt de leden van de commissie.

  • 2. De leden van de commissie wijzen uit hun midden een vicevoorzitter aan. Deze treedt bij afwezigheid van de voorzitter in diens bevoegdheid.

Artikel 4

Niet-ambtelijke leden worden benoemd voor een termijn van 5 jaar. Deze termijn kan door het college van burgemeester en wethouders met ten hoogste 5 jaar worden verlengd.

Artikel 5

  • 1. Besluiten kunnen slechts genomen worden, wanneer ten minste de helft van de leden, met uitsluiting van de voorzitter dan wel de vicevoorzitter, tegenwoordig is.

  • 2. De besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen; bij het staken van de stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 6

Wanneer het in artikel 5 vereiste aantal leden niet aanwezig is, kan de voorzitter, met een tussentijd van ten minste 24 uur, een nieuwe vergadering beleggen. Op de uitnodiging voor die vergadering worden de onderwerpen vermeld, die in de eerste vergadering wegens onvoldoende opkomst moesten worden aangehouden. In de aldus belegde tweede vergadering kan over deze onderwerpen worden besloten ook al is niet het in artikel 5 vereiste aantal leden aanwezig.

Artikel 7

Bij de voorbereiding tot straatnaamgeving wordt de gebiedscommissie van het gebied waarin de straat is gelegen geïnformeerd over het voorgenomen besluit. De gebiedscommissie heeft vier weken de tijd te reageren. Indien binnen de termijn van vier weken geen reactie is ontvangen, wordt uitgegaan van instemming. Indien de betreffende gebiedscommissie bezwaar maakt, wordt het voorstel tot straatnaamgeving opnieuw geagendeerd.

Artikel 8

  • 1. Op voorstel van de voorzitter kunnen werkzaamheden worden opgedragen aan een of meer leden van de commissie.

  • 2. In spoedeisende gevallen kunnen de voorzitter en de secretaris samen besluiten namens de commissie. Indien de tijd het toelaat, kan de voorzitter de leden verzoeken per e-mail advies uit te brengen en kan hij bij meerderheid van stemmen besluiten.

  • 3. In de eerstvolgende vergadering van de commissie stellen de voorzitter en de secretaris de leden van de commissie van de besluiten als bedoeld in lid 2 in kennis.

Artikel 9

De commissie wordt bij haar werkzaamheden ondersteund door de secretaris. Het secretariaat is gepositioneerd bij het Stadsarchief.

Artikel 10

De secretaris maakt notulen van de vergadering en zendt deze aan de leden. Deze notulen worden vastgesteld tijdens de volgende vergadering.

Artikel 11

De secretaris ondertekent alle uitgaande stukken van de commissie. De secretaris draagt zorg voor de uitvoering van de besluiten van de commissie.

Artikel 12

Het Reglement van orde voor de werkzaamheden van de commissie van advies inzake straatnamen van 18 maart 1988 wordt ingetrokken.

Artikel 13

Dit Reglement van orde treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering vn 24 januari 2017.

De secretaris,
M.van Wallenburg, l.s.
De burgemeester,
A.Aboutaleb

Dit gemeenteblad 2017, nummer 5, is uitgegeven op 25 januari 2017 en ligt op werkdagen van 8.30 tot16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel Centrum,

Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)