Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR478368
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR478368/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
Beleidsregel voucherregeling HHT Rotterdam 2018
Geldend van 01-01-2018 t/m 31-12-2018
Intitulé
Beleidsregel voucherregeling HHT Rotterdam 2018De directeur Welzijn, Zorg & Jeugdhulp van de directie Publieke Gezondheid, Welzijn en Zorg binnen het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling;
gelet op:
- •
- •
het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging van de algemeen directeur 2016;
- •
het Besluit Ondermandaat, Ondervolmacht en Ondermachtiging cluster Maatschappelijke Ontwikkeling 2016;
- •
de artikelen 1.3, 2.1 en 4.1.2 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Rotterdam 2018;
overwegende:
dat het noodzakelijk is om een beleidsregel op te stellen ten aanzien van de voucherregeling Huishoudelijke Hulp toelage (HHT) in verband met de vaststelling van de doelstelling, doelgroep en beschikbaarheid van de voucher;
besluit vast te stellen:
Beleidsregel voucherregeling HHT Rotterdam 2018
Artikel 1 Definities
- a.
aanbieder:
aanbieder die een contract heeft met de gemeente voor de voucherregeling huishoudelijke hulp toelage;
- b.
cliënt:
persoon die in Rotterdam woonachtig is en
- 1°.
een geldige indicatie op grond van de Wmo 2015 heeft; of
- 2°.
beschikt over een mantelzorgverklaring; of
- 3°.
75 jaar of ouder is;
- 1°.
- c.
huishoudelijke ondersteuning:
aanvullende huishoudelijke werkzaamheden die een cliënt met een voucher kan afnemen. Hieronder vallen:
- 1°.
werkzaamheden t.b.v. het schoon en leefbaar houden van het huis;
- 2°.
het wassen en/of strijken van kleding (inclusief opvouwen en opbergen);
- 3°.
het halen en opbergen van boodschappen;
- 4°.
het verzorgen van een koude of warme maaltijd;
- 5°.
het schoonhouden van de buitenruimte van de woning zoals het balkon en de galerij;
- 1°.
- d.
mantelzorgverklaring:
verklaring die aan mantelzorgers in Rotterdam kan worden verstrekt;
- e.
voucher:
voucher waarmee een cliënt huishoudelijke ondersteuning kan inkopen;
- f.
Wmo 2015:
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Artikel 2 Aantal en bijdrage vouchers
-
1. Een cliënt kan bij een deelnemende aanbieder maximaal 52 vouchers per kalenderjaar kopen, mits het maximum aantal vouchers dat voor het betreffende kalenderjaar beschikbaar is nog niet is bereikt.
-
2. Op één woonadres kunnen maximaal 52 vouchers per kalenderjaar worden ingezet.
-
3. Het college stelt in 2018 maximaal 44.150 vouchers beschikbaar, waarbij geldt dat de vouchers op volgorde worden verstrekt op basis van beschikbaarheid.
-
4. Een cliënt is een eigen bijdrage van € 5,- per voucher verschuldigd. Deze wordt geïnd als de huishoudelijke ondersteuning is gepland of heeft plaatsgevonden.
Artikel 3 Doelstelling en verzilvering voucher
-
1. Met een voucher kan een cliënt een uur huishoudelijke ondersteuning in natura afnemen bij een deelnemende aanbieder.
-
2. Bij cliënten die vanuit een maatwerkvoorziening Wmo 2015 ondersteuning krijgen bij het uitvoeren van huishoudelijke werkzaamheden kan de voucher alleen ingezet worden voor aanvullende dienstverlening.
-
3. De ondersteuning wordt geleverd op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.00 uur (uitgezonderd feestdagen) op het woonadres van cliënt in Rotterdam als het gaat om een cliënt met een geldige Wmo-indicatie of een cliënt van 75 jaar of ouder. Bij cliënten die beschikken over een mantelzorgverklaring vindt de dienstverlening die met de voucher wordt geleverd plaats in de woning van degene die mantelzorg ontvangt. De woning van degene die mantelzorg ontvangt moet binnen de gemeentegrens van Rotterdam liggen en op de mantelzorgverklaring vermeld staan.
-
4. Cliënt en aanbieder maken in onderling overleg afspraken over de datum en het tijdstip waarop de huishoudelijke ondersteuning wordt geleverd.
Artikel 4 Overige voorwaarden
-
1. Er vindt geen restitutie plaats op eenmaal betaalde vouchers.
-
2. Een voucher kan tot 31 december 2018 worden verzilverd, waarbij de huishoudelijke ondersteuning ook uiterlijk in het kalenderjaar 2018 moet zijn geleverd.
-
3. Een aanbieder mag een verzoek tot verzilvering van een voucher weigeren zolang cliënt de bijdrage die hij voor een eerder verzilverde voucher is verschuldigd nog niet heeft betaald.
Artikel 5 Inwerkingtreding en looptijd
Deze beleidsregel treedt in werking op 1 januari 2018 en vervalt uiterlijk op 31 december 2018.
Artikel 6 Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel voucherregeling HHT Rotterdam 2018.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 4 december 2018.
directeur
Toelichting
Algemeen
De voucherregeling voor huishoudelijke hulp is bedoeld voor Rotterdammers die een indicatie hebben op grond van de Wmo 2015, 75 jaar of ouder zijn of in het bezit zijn van een mantelzorgverklaring. De cliënten die tot deze doelgroep behoren kunnen huishoudelijke dienstverlening afnemen bij een zorgaanbieder die hiervoor door de gemeente is gecontracteerd. Deze beleidsregel geeft aan hoe cliënten een voucher kunnen kopen en voor welke werkzaamheden deze ingezet kan worden en welke voorwaarden daarbij gelden.
Op basis van de ervaringen die met de regeling worden opgedaan, kan de voucherregeling (tussentijds) worden aangepast.
De HHT-voucher is te beschouwen als algemene voorziening, zoals bedoeld in de Wmo 2015, en niet als maatwerkvoorziening. Echter, voor zover een cliënt al een maatwerkvoorziening voor huishoudelijke ondersteuning ontvangt, kan de voucher ingezet worden in aanvulling op de werkzaamheden die niet onder de reikwijdte van de maatwerkvoorziening vallen. In die situatie is het gebruik van de voucher derhalve in aanvulling op de ondersteuning die de cliënt al krijgt en niet een voorliggende voorziening op de maatwerkvoorziening.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Definities
In dit artikel wordt een aantal begrippen gedefinieerd.
Artikel 2 Aantal en bijdrage vouchers
Cliënten kunnen een voucher kopen bij een aanbieder die aan de voucherregeling deelneemt. De gemeente heeft op haar website een lijst staan van deelnemende aanbieders. Het kopen van een voucher is mogelijk zolang:
- •
cliënt het maximum aantal vouchers dat per kalenderjaar kan worden gekocht nog niet heeft bereikt én
- •
het totaal aantal vouchers dat per kalenderjaar in Rotterdam beschikbaar is nog niet is overschreden.
Op één woonadres is een maximum aantal vouchers per kalenderjaar in te zetten.
Het college stelt voor 2018 een gelimiteerd aantal vouchers beschikbaar, waarbij geldt: “op is op”.
Per voucher is een cliënt een bijdrage verschuldigd welke betaald wordt aan de aanbieder. De hoogte van de eigen bijdrage is ook opgenomen in de Verordening maatschappelijke ondersteuning Rotterdam 2018 en bedraagt € 5,-- per voucher.
Artikel 3 Doelstelling en verzilvering voucher
In dit artikel is toegelicht welke ondersteuning bij verzilvering van een voucher afgenomen kan worden en op welke dagen/tijdstippen deze kan plaatsvinden.
Als een cliënt tot verzilvering van de voucher(s) wil overgaan, dan neemt hij contact op met één van de aanbieders die deelneemt aan de voucherregeling. In onderling overleg maken zij een afspraak wanneer de werkzaamheden worden verricht. Het is niet mogelijk om de voucher in te zetten voor klus- en reparatiewerkzaamheden en tuinonderhoud.
De voucherregeling komt niet in plaats van de huishoudelijke ondersteuning die vanuit de maatwerkvoorziening is geïndiceerd. Om die reden is het tweede lid opgenomen dat met de voucher aanvullende ondersteuning kan worden afgenomen als er bij een cliënt op grond van een maatwerkvoorziening huishoudelijke werkzaamheden worden geleverd.
Artikel 4 Overige voorwaarden
De vouchers kunnen alleen worden verzilverd in het kalenderjaar wanneer ze zijn aangeschaft. In dat kalenderjaar moeten de werkzaamheden ook worden uitgevoerd.
De cliënt kan geen geld terugkrijgen voor eenmaal betaalde vouchers.
Artikel 5 Inwerkingtreding en looptijd
De looptijd van deze beleidsregel is één kalenderjaar.
In de loop van 2018 wordt besloten of er ook in 2019 eenzelfde of andersoortige voucherregeling blijft bestaan.
Dit gemeenteblad 2017, nummer 194, is uitgegeven op 5 december 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl