Regeling vervallen per 31-12-2019

Subsidieregeling elektrische bestelauto’s voor zakelijk gebruik 2018

Geldend van 13-12-2018 t/m 30-12-2019

Intitulé

Subsidieregeling elektrische bestelauto’s voor zakelijk gebruik 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 4 december 2018; kenmerk BS18/00786;

gelet op artikelen 3, derde lid, 4, tweede lid, 6 en 12a van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

overwegende dat:

  • -

    de gemeente Rotterdam hard werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen;

  • -

    het derhalve wenselijk is de aanschaf van elektrische bestelauto’s voor bedrijfsmatig gebruik als instrument te stimuleren door onderstaande regels vast te stellen;

  • -

    de stimulering geen onrechtmatige staatssteun mag zijn en dat het ter borging van de communautaire regelgeving (Verordening(EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 8 augustus 2008, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie 9.8.2008 L 214/3) wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor aanschaf van elektrische bestelauto’s als instrument te stimuleren door onderstaande subsidieregeling vast te stellen;

besluit vast te stellen:

Subsidieregeling elektrische bestelauto’s voor zakelijk gebruik 2018

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • -

    aangrenzende gemeenten: gemeenten die met hun gemeentegrens direct grenzen aan de gemeentegrens van Rotterdam, te weten de gemeenten Westvoorne, Krimpenerwaard, Westland, Midden-Delfland, Delft, Nissewaard, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Brielle, Vlaardingen, Barendrecht, Schiedam, Ridderkerk, Pijnacker-Nootdorp, Maassluis, Capelle aan den IJssel, Albrandswaard, Zuidplas;

  • -

    aanvrager: onderneming die bij het college een aanvraag indient om in aanmerking te komen voor een subsidie voor de aankoop van een elektrische bestelauto;

  • -

    bestelauto: een voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1, zoals bedoeld in Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 (tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd), met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

  • -

    concern: een economische eenheid waarin rechtspersonen onder centrale leiding organisatorisch zijn verbonden en waarbij de eenheid is gericht op een duurzame deelneming aan het economisch verkeer;

  • -

    e-herkenning: een gestandaardiseerd inlogsysteem waarmee bedrijven zichzelf kunnen authentiseren en autoriseren bij het online zaken doen met overheden en bedrijven;

  • -

    elektrische bestelauto: een equivalent van een bestelauto die volledig elektrisch wordt aangedreven door middel van een batterij of waterstof brandstofcel;

  • -

    milieuzone: een ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toewijzingsbeleid voorvoertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder, dat is ingesteld bij verkeersbesluit door middel van de zonaal uitgevoerde C6z en C6ez - gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen - met op onderborden aangegeven voor welke motorvoertuigen met welke brandstofmotoren deze borden gelden, volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • -

    Milieuzone Rotterdam: de Milieuzone in de gemeente Rotterdam.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3 Subsidiabele activiteit

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het aankopen of het leasen van een nieuwe elektrische bestelauto, die in de Milieuzone Rotterdam wordt ingezet.

Artikel 4 Voorwaarden voor het in aanmerking komen van subsidie

  • 1. De subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd voor een nieuwe elektrische bestelauto, die na 1 januari 2018 is aangekocht of is geleased.

  • 2. Een elektrische bestelauto is nieuw, indien:

    • a.

      voor het voertuig niet eerder een kentekenbewijs in de EU is afgegeven; of

    • b.

      het voertuig geen kenteken heeft en voor het eerst wordt ingezet, blijkende uit de factuur met chassisnummer en een verklaring van de importeur of distributeur; en

    • c.

      het voertuig niet eerder is geregistreerd om gebruikt te worden op de openbare weg en niet eerder op de openbare weg is gebruikt.

  • 3. De aanvrager:

    • a.

      is de eerste eigenaar bij aankoop of gebruiker bij lease, blijkende uit:

      • 1.

        de datum van eerste toelating en de datum van de eerste tenaamstelling, zoals opgenomen op het kentekenbewijs van de aanvrager of van de leaseonderneming die het voertuig levert;

      • 2.

        het feit dat dat de elektrische bestelauto niet eerder binnen het concern waartoe de aanvrager behoort, is aangeschaft;

      • 3.

        een factuur en verklaring van de importeur of distributeur, in het geval van een elektrische bestelauto zonder kenteken;

    • b.

      staat bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening minimaal drie maanden ingeschreven in de Kamer van Koophandel en is als onderneming gevestigd in de gemeente Rotterdam of in een van de aangrenzende gemeenten;

    • c.

      verklaart bij het indienen van de aanvraag tot subsidieverlening, indien hij is gevestigd buiten de Milieuzone Rotterdam, dat:

      • 1.

        hij voor de bedrijfsvoering van zijn onderneming in voorgaande drie maanden minimaal drie maal per week in de Milieuzone van de gemeente Rotterdam is geweest; en

      • 2.

        dat hij de nieuwe elektrische bestelauto gemiddeld ten minste driemaal per week binnen de Milieuzone van de gemeente Rotterdam zal inzetten gedurende een periode van minimaal een jaar na aankoop dan wel gedurende de leaseperiode van minimaal twee jaar na afsluiting van het leasecontract.

  • 4. De elektrische bestelauto staat, blijkens de gegevens in het kentekenregister, gedurende een jaar ongewijzigd op naam van de aanvrager.

  • 5. Het kenteken van de elektrische bestelauto is gedurende een jaar na bekendmaking van de subsidievaststelling niet geschorst.

  • 6. De aankoop van de elektrische bestelauto is gedaan bij een autobedrijf met RDW erkenning.

  • 7. Per aanvrager wordt slechts eenmalig een subsidie voor één voertuig verstrekt. Als de aanvrager tot een concern behoort, geldt dit maximum voor het gehele concern.

Artikel 5 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan ondernemingen die zijn gevestigd in Rotterdam of aangrenzende gemeenten.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie bij aankoop of lease van een elektrische bestelauto

Het subsidiebedrag voor de aankoop of het leasen van een elektrische bestelauto bedraagt maximaal € 5.000.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor het verstrekken van subsidie voor de subsidiabele activiteit als bedoeld in deze regeling bedraagt voor de looptijd van deze regeling € 330.000.

  • 2. De verdeling van subsidie geschiedt, met in achtneming van het subsidieplafond, op basis van de volgorde van ontvangst van de subsidieaanvragen.

Artikel 8 Aanvragen om subsidieverlening

  • 1. De subsidieaanvraag geschiedt via e-herkenning.

  • 2. Aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 1 december 2019.

  • 3. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag voor subsidieverlening is volledig indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager gebruik maakt van het door of namens het college vastgestelde aanvraagformulier;

    • b.

      het aanvraagformulier door de aanvrager volledig en naar waarheid is ingevuld;

    • c.

      alle benodigde gegevens en bescheiden, die zijn opgenomen in het aanvraagformulier, zijn bijgevoegd.

  • 4. Alvorens een besluit te nemen op een aanvraag tot subsidieverlening vergewist het college zich ervan of is komen vast te staan dat de onderneming daadwerkelijk voor de uitvoering van de bedrijfsvoering minimaal drie keer per week in de milieuzone van Rotterdam geweest is en daar naar verwachting ook in de toekomst zal moeten zijn, bij gebreke waarvan de subsidie wordt vastgesteld op nihil.

Artikel 9 Aanvullende Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 weigert het college de subsidie als:

  • a.

    de aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden en criteria die in deze subsidieregeling zijn genoemd;

  • b.

    de elektrische bestelauto niet voldoet aan alle vereisten die aan een vergelijkbare auto met een diesel- of benzinemotor worden gesteld;

  • c.

    de aan te schaffen elektrische bestelauto niet als nieuw is aan te merken;

  • d.

    de aanvrager niet de eerste eigenaar van de elektrische bestelauto is;

  • e.

    tegen de aanvrager een bevel uitstaat tot terugvordering van onrechtmatig verleende staatssteun;

  • f.

    de aanvrager voor de subsidiabele activiteit reeds subsidie ontvangt van de gemeente Rotterdam, anders dan op grond van deze regeling.

Artikel 10 Subsidievaststellingsbesluit

  • 1. In afwijking van artikel 13, derde lid, van de SVR 2014 dient de aanvrager de aanvraag tot subsidievaststelling binnen 12 weken na het besluit tot subsidieverlening in.

  • 2. Indien niet is voldaan aan het eerste lid, na een rappel voor indiening van de vaststellingsaanvraag, wordt de subsidieaanvraag vastgesteld op nihil.

  • 3. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag om subsidievaststelling is volledig indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager gebruik maakt van het door of namens het college vastgestelde aanvraagformulier;

    • b.

      het aanvraagformulier door de aanvrager volledig en naar waarheid is ingevuld;

    • c.

      alle benodigde gegevens en bescheiden zijn ingeleverd.

Artikel 11 Intrekkingsgronden

Onverminderd de artikelen 4:48, eerste lid en 4:49, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht kan het college een besluit tot subsidievaststelling intrekken, indien:

  • a.

    de tenaamstelling van de elektrische bestelauto waarvoor subsidie is vastgesteld binnen een jaar na de datum van de afgifte van het definitieve kentekenbewijs wijzigt;

  • b.

    het leasecontract van de elektrische bestelauto waarvoor de subsidie is vastgesteld binnen twee jaar na afsluiting van het leasecontract blijkt te zijn gewijzigd of verbroken;

  • c.

    het kenteken van de elektrische bestelauto waarvoor subsidie is vastgesteld binnen zes maanden na bekendmaking van de subsidievaststelling wordt geschorst.

Artikel 12 Steekproef gebruik binnen milieuzone Rotterdam

Het college kan voor de vaststelling van het recht van de in artikel 4, derde lid, onder c, bedoelde aanvragen een steekproef uitvoeren en inzage vorderen in de bedrijfsadministratie om het gebruik van de elektrische bestelauto in het aangegeven gebied voor de aangegeven perioden te verifiëren.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie in het gemeenteblad.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2019 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de reeds verleende subsidies.

Artikel 14 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling elektrische bestelauto’s voor zakelijke gebruik 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 december 2018.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Toelichting

Achtergrond en aanleiding

Rotterdam werkt hard aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen.

De meeste maatregelen zijn gericht op schoner autoverkeer.

Deze subsidieregeling bewerkstelligt dat ondernemingen gestimuleerd worden om elektrische bestelauto’s in te zetten voor hun activiteiten voor goederentransport, met name in het deel van Rotterdam waar de luchtkwaliteit het minst goed is, te weten de milieuzone.

Deze regeling is bedoeld om de ondernemingen die regelmatig in de milieuzone rijden te laten overstappen op een emissievrij voertuig, zodat de luchtkwaliteit in dit gebied verbeterd.

De regeling beoogt geen concurrentievoordeel aan bedrijven te geven. De communautaire regelgeving inzake onrechtmatige staatssteun wordt geëerbiedigd door een zogenaamde de-minimisverklaring [zie verder kopje Procedurele aspecten van de subsidieregeling] te vragen van de subsidiebegunstigde(n).

Inhoudelijke aspecten van de subsidieregeling

Deze subsidieregeling richt zich op de stimulering van de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelauto door ondernemingen, door een eenmalige bijdrage van € 5.000,- die in de vorm van een subsidie wordt verstrekt. Ook is het voor deze bedrijven mogelijk een nieuwe elektrische bestelauto te leasen. Indien de contractperiode minimaal twee jaar is, wordt maximaal € 5.000,- van de nieuwwaarde van de elektrische bestelauto gesubsidieerd.

Looptijd van de subsidieregeling

De subsidieregeling vervalt op 31 december 2019. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 1 december 2019 of zoveel eerder dan het beschikbare subsidiebudget op is.

Wanneer wordt subsidie verstrekt?

De subsidie is slechts beschikbaar voor ondernemingen uit Rotterdam en aangrenzende gemeenten. De regeling is bedoeld voor ondernemingen die voor hun bedrijfsvoering minimaal drie maal per week in de milieuzone van Rotterdam moeten zijn. De regeling beoogt niet alleen Rotterdamse ondernemingen te stimuleren tot de aanschaf van een elektrische bestelauto, maar ook ondernemingen die gevestigd zijn in de aangrenzende gemeenten.

Rotterdamse ondernemingen moeten op moment van aanvraag minimaal drie maanden in Rotterdam gevestigd zijn. Ondernemingen uit aangrenzende gemeenten moeten op moment van aanvraag minimaal drie maanden in één van de aangrenzende gemeenten gevestigd zijn. Aanvrager dient dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Tevens moeten ondernemingen die buiten de milieuzone van de gemeente Rotterdam gevestigd zijn, aantonen dat de nieuw aan te schaffen elektrische bestelauto gemiddeld op zijn minst driemaal per week binnen de milieuzone in de gemeente Rotterdam wordt ingezet. Per aanvrager wordt voor één elektrische bestelauto subsidie verstrekt. Als de aanvrager tot een concern behoort, geldt dit maximum voor het gehele concern.

De elektrische bestelauto moet voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • a.

    Indien het de aanschaf van een elektrische bestelauto betreft, moet deze zijn aangeschaft na 1 januari 2018 bij een RDW erkend autobedrijf en de factuur moet op naam staan van de aanvrager.

  • b.

    Indien het de lease van een elektrische bestelauto betreft, moet het leasecontract een minimale contractduur hebben van twee jaar, het leasecontract moet zijn gesloten na 1 januari 2018, en op naam staan van de aanvrager.

Procedurele aspecten van de subsidieregeling

Subsidie wordt aangevraagd door ondernemingen die voldoen aan de subsidievereisten ten aanzien van vestiging en vervoer in en naar de milieuzone Rotterdam voor hun bedrijfsvoering zoals omschreven in de regeling. Zij ondertekenen hiervoor een verklaring, die wordt bijgevoegd bij de aanvraag tot subsidieverlening.

Nadat de subsidie is verleend, kan een aanvraag worden ingediend tot vaststelling van de subsidie door middel van het inleveren van een factuur voor aanschaf van de nieuwe elektrische bestelauto of een leasecontract voor een elektrische bestelauto. Hierna wordt tot uitbetaling van de subsidie overgegaan.

De benodigde formulieren worden via www.rotterdam.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag tot subsidieverlening en -vaststelling wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Rechtspersonen en éénmansbedrijven (zzp-ers) moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.

Voor de goede orde zij hier opgemerkt dat de subsidieaanvraag wordt geweigerd, indien voor de aanschaf van de elektrische bestelauto door de gemeente Rotterdam reeds subsidie is verstrekt via de nadere subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2018.

De staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 107 en 108 VWEU) stellen beperkingen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Om toch subsidie te kunnen verlenen aan ondernemingen, is een de-minimisverklaring nodig. Met dit document verklaart de gemeente Rotterdam dat het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen en:

  • 1.

    de uitzondering voor lage subsidiebedragen ook wel de-minimissteun genoemd (Verordening (EG) nr.1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006), en;

  • 2.

    de Algemene groepsvrijstelling onderdeel milieu. (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Europese Commissie van 6 augustus 2008).

Steun die aan deze verordeningen voldoet mag door de gemeente worden verstrekt.

Nieuwe aanschaf

De aan te schaffen elektrische bestelauto moet als nieuw aan te merken zijn. Een nieuw voertuig voldoet aan alle van de volgende criteria:

  • 1.

    voor het voertuig is niet eerder een kentekenbewijs afgegeven. Bij een voertuig zonder kenteken is voldaan aan dit criterium als uit de factuur met chassisnummer en een verklaring van de importeur of distributeur van het voertuig blijkt dat het voertuig nieuw is en voor het eerst wordt ingezet;

  • 2.

    het voertuig is niet eerder geregistreerd geweest om gebruikt te worden op de openbare weg en is niet eerder op de openbare weg gebruikt.

De aanvrager moet in geval van koop of financiële lease de eerste eigenaar, of in geval van operationele lease de eerste gebruiker van de elektrische bestelauto zijn. De datum van eerste toelating (DET) moet overeenkomen met de datum van eerste tenaamstelling zoals opgenomen op het kentekenbewijs van de aanvrager of van de (lease)onderneming die het voertuig levert (de lessor). De aanvrager is niet aan te merken als de eerste eigenaar als het voertuig al eerder binnen de onderneming waartoe de aanvrager behoort, is aangeschaft.

Dit gemeenteblad 2018, nummer 160, is uitgegeven op 5 december 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)