Regeling vervallen per 01-01-2021

Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019

Geldend van 21-05-2019 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2019

Intitulé

Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de wethouder Handhaving, Buitenruimte, Integratie en Samenleven van 14 mei 2019; kenmerk BS19/00518;

gelet op de artikelen 3, 4, 5, 6, 7 en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

overwegende, dat het gewenst is om Rotterdamse schoolpleinen te vergroenen, klimaatadaptief in te richten en Rotterdamse kinderen te stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in eigen buurt;

besluit vast te stellen:

Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

- begeleidingsteam:

team bestaande uit experts van binnen en buiten de gemeente, dat scholen begeleidt bij het subsidieproces op grond van deze subsidieregeling;

- BlueLabel:

waterkwetsbaarheidsscan, die gedetailleerd op de vierkante meter inzicht geeft in regenwateroverlast;

- college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

- groenblauw schoolplein:

door beplanting vergroend schoolplein, met ruimte voor waterberging of infiltratie van hemelwater, waarbij het plein een educatieve speel- en beweegplek is voor kinderen van de school en buurt;

- pedagogische visie:

visie die een school heeft op de herinrichting van het schoolplein als onderdeel van hun onderwijsfilosofie, waarbij het gaat om de aspecten groen en klimaatadaptie, het stimuleren van bewegen en spelen en het gebruik van het schoolplein als leslokaal;

- schoollocatie:

adres gekoppeld aan het schoolplein;

- schoolplein:

plein behorend bij een schoollocatie van het schoolbestuur waar kinderen kunnen buiten spelen.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3 Activiteiten

Een eenmalige subsidie kan, met inachtneming van het in deze regeling bepaald, worden verleend voor het realiseren, beheren en onderhouden van een groenblauw schoolplein, alsmede het ondernemen van activiteiten na schooltijd voor buurtkinderen nadat het groenblauwe schoolplein is gerealiseerd.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een school, als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs.

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de in artikel 3 genoemde activiteiten.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt ten hoogste € 80.000 per school, waarbij geldt dat:

  • a.

    ten hoogste € 62.000 bedoeld is als bijdrage aan het herinrichten van het schoolplein;

  • b.

    ten hoogste € 8.000 bedoeld is als bijdrage aan het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de herinrichting van een groenblauw schoolplein en een planning van de uitvoering, begroting en financieel dekkings- en onderhoudsplan voor de komende vijf jaar;

  • c.

    ten hoogste € 5.000 bedoeld is voor het organiseren van activiteiten voor buurtkinderen;

  • d.

    ten hoogste € 5.000 bedoeld is als tegemoetkoming voor beheer en onderhoud van het nieuw ingerichte plein.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode 1 mei 2019 tot en met 31 december 2020 een subsidieplafond van € 400.000.

  • 2. Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

  • 3. Indien na de eerste subsidieronde het subsidieplafond niet is bereikt, kan het resterende bedrag worden verdeeld in een tweede ronde. Het college maakt uiterlijk 1 december 2019 bekend of er een tweede subsidieronde komt.

Artikel 8 Wijze van verdeling

  • 1. Verstrekking van subsidie vindt plaats in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria:

    • a.

      de bijdrage aan het verminderen van wateroverlast als gevolg van hevige regenval en het verminderen van het waterbergingstekort:

      • 1°.

        het BlueLabel van de school;

      • 2°.

        het BlueLabel van de buurt;

      • 3°.

        de score op de stresstest voor omliggende wegen;

      • 4°.

        de mate waarin wordt bijgedragen aan de Wateropgave vanuit het Nationaal Bestuursakkoord Water;

    • b.

      de bijdrage aan de vergroening:

      • 1°.

        de mate waarin de buurt versteend is;

      • 2°.

        het hittestress-effect van de buurt;

    • c.

      de bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt aan de hand van de index Kindvriendelijke wijken 2014;

    • d.

      de motivering van de subsidieaanvrager:

      • 1°.

        de mate waarin de pedagogische visie voorziet in de ontwikkeling van kinderen in relatie tot de inrichting van een groenblauw schoolplein en klimaatverandering;

      • 2°.

        de mate waarin draagvlak is voor een groenblauw schoolplein;

      • 3°.

        de mate waarin het groenblauwe schoolplein educatief wordt ingezet;

      • 4°.

        de mate waarin het groenblauwe schoolplein is opgenomen in de buurt- en wijkprogrammering;

      • 5°.

        de mate van borging en continuïteit van het groenblauwe schoolplein.

  • 3. Aan de rangschikkingscriteria, genoemd in het tweede lid, worden punten toegekend als vermeld in de tabellen opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

  • 4. Indien twee of meer aanvragen op dezelfde plaats in de rangschikking terechtkomen, wordt door middel van loting de definitieve plaats in de rangschikking bepaald.

Artikel 9 Aanvraag

  • 1. In aanvulling op artikel 5 van de SVR 2014 worden bij de subsidieaanvraag de volgende documenten overgelegd:

    • a.

      een volledig ingevuld en ondertekend Motivatieformulier Groenblauwe schoolpleinen 2019, waarin wordt omschreven hoe een groenblauw schoolplein past in de pedagogische visie van de aanvrager en wat de plannen zijn met gebruik voor het schoolplein tijdens en na schooltijd;

    • b.

      ten minste twee foto’s van de huidige situatie van het plein.

  • 2. Per school kan voor ten hoogste een vestiging subsidie worden aangevraagd.

Artikel 10 Aanvraagtermijn

  • 1. Een subsidieaanvraag voor de eerste subsidieronde wordt ingediend in de periode van 16 mei 2019 tot en met 19 juli 2019.

  • 2. Een subsidieaanvraag voor de tweede subsidieronde wordt ingediend van 13 januari 2020 tot en met 27 maart 2020.

Artikel 11 Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de SVR 2014, binnen uiterlijk 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijn op de aanvraag om subsidie.

Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 8 van de SVR 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd indien:

  • a.

    het schoolplein minder dan vijf jaar geleden, voorafgaand aan de aanvraag, klimaatadaptief is ingericht of gerenoveerd;

  • b.

    op grond van het programma Kansrijke Wijken in het kader van de collegetarget Kansrijke gezinnen rond het centrum 2014-2018 al eerder subsidie is verstrekt voor de herinrichting van een schoolplein op een schoollocatie;

  • c.

    het gebruik van het schoolgebouw door de aanvrager in de komende vijf jaar onzeker is;

  • d.

    een aanvraag minder dan 55 punten behaalt bij de puntenverdeling, bedoeld in artikel 8;

  • e.

    het activiteiten betreft waarvoor reeds uit anderen hoofde subsidie wordt verstrekt.

Artikel 13 Verplichtingen

In aanvulling op de artikelen 12 en 12a van de SVR 2014 zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de subsidieontvanger verstrekt binnen zes maanden vanaf de datum van verlening van de subsidie aan het college het ontwerp van het groenblauwe schoolplein;

  • b.

    de subsidieontvanger voldoet met betrekking tot de nieuwe inrichting aan de wettelijk hiervoor gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud, zoals voorgeschreven in het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen;

  • c.

    de subsidieontvanger werkt samen met het begeleidingsteam in het ontwerp- en participatieproces;

  • d.

    de subsidieontvanger stelt, met hulp van het begeleidingsteam, een beheer- en onderhoudsplan op met bijbehorende begroting;

  • e.

    de subsidieontvanger kiest bewust voor het groenblauwe schoolplein, blijkende uit de pedagogische visie;

  • f.

    de subsidieontvanger stelt het plein buiten schooltijd beschikbaar als speel- en ontmoetingsplek, door het plein, de openstelling of het sleutelbeheer vrij toegankelijk te maken;

  • g.

    de subsidieontvanger betrekt school- of buurtkinderen en hun ouders of verzorgers vanaf het begin bij het participatieproces;

  • h.

    de subsidieontvanger neemt het plein op in het onderwijscurriculum als verlengstuk van het leslokaal;

  • i.

    de subsidieontvanger formeert een beheer- en onderhoudsteam om de kwaliteit van het plein in stand te houden.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 mei 2019 en vervalt op 1 januari 2021.

  • 2. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op een subsidie die krachtens deze regeling is verstrekt.

Artikel 15 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 mei 2019.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

B. Wijbenga-van Nieuwenhuizen, l.b.

Toelichting subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019

Het realiseren van groenblauwe schoolpleinen is belangrijk. Niet alleen voor de schoolkinderen en buurtkinderen die meer en beter speelvoorzieningen krijgen, maar ook om de stad klimaatadaptief te maken en meer groen toe te voegen.

Buitenspelen is noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Essentiële aspecten van de lichamelijke ontwikkeling, zoals het ontwikkelen van motoriek en coördinatie, worden door het buitenspelen gestimuleerd. Ook mentale processen als het leren van sociale vaardigheden, het kennen en verleggen van de eigen grenzen en ruimtelijk inzicht komen door middel van sport en spel tot ontwikkeling.

Door middel van het hebben van voldoende ruimte voor buitenspelen worden niet alleen vaardigheden van en het plezier voor kinderen in de stad vergroot, het is tevens van belang om een gezonde levensstijl te bevorderen en overgewicht te voorkomen. Een groenblauw schoolplein is een goede aanleiding om meer te bewegen en buiten te spelen, biedt een mogelijkheid voor (natuur)lessen, is goed voor de concentratie en kan kinderen rust geven.

Basisscholen zien vaak het belang van een groenblauw schoolplein in, maar hebben niet het budget of de benodigde capaciteit om dit te kunnen realiseren.

Met deze subsidieregeling wil het College van B&W basisscholen stimuleren om hun schoolplein te vergroenen en meer klimaatadaptief te maken.

Artikelsgewijze toelichting subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Dit artikel stelt dat de daadwerkelijke kosten die gemaakt zijn voor het realiseren, beheren en onderhouden van een groenblauw schoolplein, alsmede het ondernemen van activiteiten voor kinderen en buurtbewoners na aanleg van het groenblauwe schoolplein, in aanmerking komen voor subsidie. Er dient hier een goede balans te zijn tussen onderdelen van het plein die bijdragen aan de vergroening en wateropvang of -afvoer, en onderdelen die dat niet doen.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

Er kan maximaal 80.000 euro worden toegekend en uitgekeerd. Daarbij is een verdeling gemaakt tussen maximum bedragen per verplicht onderdeel.

Artikel 7 Subsidieplafond

Er is een subsidieplafond van € 400.000. Indien na de eerste beoordelingsperiode het subsidieplafond nog niet is bereikt zal het resterende budget worden verdeeld in de tweede ronde.

Artikel 8 Wijze van verdeling

De score op de onderdelen a, b en c wordt bepaald aan de hand van de locatie van het schoolplein.

Hieronder volgt de uitleg van de criteria en begrippen.

Tweede lid, onderdeel a: het verminderen van wateroverlast als gevolg van hevige regenval en het verminderen van het waterbergingstekort

Er valt meer neerslag met een hogere intensiteit in kortere perioden. Extreme neerslag zal in 2050 vijf keer zo vaak voorkomen dan nu en in 2085 zelfs tien keer zo vaak. Als de riolering de hoeveelheid water niet direct kan verwerken, leidt dat tot overlast. Met name versteende, intensief bebouwde wijken zijn kwetsbaar voor wateroverlast.

De regen die valt moet tijdelijk worden opgevangen, bewaard en/of hergebruikt zodat het daarna kan worden afgevoerd naar de bodem, open water of riolering. Het aantal voor wateroverlast kwetsbare (bestaande) panden willen we verminderen. Ook moet de begaanbaarheid van de stedelijke infrastructuur beschermd worden.

Tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 1°: BlueLabel van de school

Het BlueLabel geeft aan hoe kwetsbaar een pand is voor neerslag. Bij de BlueLabels C, D en E is er kans op schade bij (extreme) neerslag, deze panden zijn risicopanden. Collegetarget is om deze periode het aantal risicopanden (panden met een negatief BlueLabel) te verminderen. Meer informatie over het BlueLabel is te vinden op https://bluelabel.net/

Tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 2°: BlueLabel van de buurt

De BlueLabels per pand kunnen ook per buurt worden weergegeven. Het aantal C, D, E BlueLabels ten opzichte van het totaal van de buurt zegt iets over de kwetsbaarheid van de panden in directe omgeving. Door het realiseren van water (blauwe) maatregelen, kan het plein de wateroverlast in de directe omgeving verminderen.

Tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 3°: score op de stresstest voor omliggende wegen

Door middel van een stresstest met behulp van het rekenmodel 3Di is berekend welke wegen onbegaanbaar zijn tijdens een hevige bui van 70 mm in 60 minuten. Dit is nadelig voor de bereikbaarheid en kan eventueel schade opleveren aan omliggende panden. Blauwe maatregelen kunnen een positief effect hebben op het bergen van water uit de directe omgeving en daarmee zorgen voor minder water op straat.

Tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 4°: de mate waarin wordt bijgedragen aan de Wateropgave vanuit het Nationaal Bestuursakkoord Water

Volgens de rekenmethode van het Nationaal Bestuursakkoord Water worden (peil)gebieden berekend die een waterbergingstekort te hebben. In deze gebieden kan niet voldoende water worden geborgen. Deze gebieden lopen een verhoogd risico op wateroverlast en schade. Deze knelpunten moeten worden opgelost. Blauwe maatregelen op het schoolplein vergroten de bergingscapaciteit in het gebied.

Tweede lid, onderdeel b: de bijdrage aan de vergroening

Groen kan vele functies hebben. Het zorgt voor een aantrekkelijkere woonomgeving, bewoners voelen zich er beter door, het is goed voor klimaatadaptatie het biedt mogelijkheden voor sport, spel en recreatie, verhoogt de waarde van het vastgoed en draagt bij aan biodiversiteit.

Tweede lid, onderdeel b, subonderdeel 1°: de mate waarin de buurt versteend is

Verharding

Vergroening is een van de doelen van de subsidieregeling Groenblauwe schoolpleinen. Dit is het meeste nodig in buurten die nu voor het groot deel verhard (versteend) zijn.

Tweede lid, onderdeel b, subonderdeel 2°: het hittestress-effect van de buurt

Het hittestress effect (Urban Heat Island) geeft het gemiddelde luchttemperatuurverschil tussen stedelijke en landelijke gebieden. In de stad is het warmer, met name in gebieden met veel hoogbouw. Dat is nadelig voor kwetsbare groepen mensen zoals jonge kinderen en ouderen. Groene maatregelen werken verkoelend.

Tweede lid, onderdeel c: de bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt

De bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt wordt beoordeeld aan de hand van de index Kindvriendelijke Wijken Rotterdam 2014, index oordeel aanwezigheid speelplekken. Deze index bevat objectieve gegevens op wijkniveau (waaronder de buitenruimte speelnorm) en relevante informatie over de subjectieve beleving door bewoner. De Rotterdamse wijken zijn ingedeeld via een score ten opzichte van het Rotterdams gemiddelde.

Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden

Schoolpleinen die al gebruik gemaakt hebben van een gemeentelijke subsidie om het schoolplein groener of klimaatadaptief in te richten, bijvoorbeeld vanuit het programma Kansrijke Wijken, kunnen geen aanvragen indienen. Vanzelfsprekend geldt voor scholen behorend tot het primaire onderwijs, dat per basisschool eenmaal subsidie kan worden aangevraagd.

In onderdeel c van dit artikel worden scholen uitgesloten waarvan het bestaan of de levensvatbaarheid op deze locatie onzeker is. Dit om te voorkomen dat er subsidiegeld wordt aangewend voor schoolpleinen die later niet meer gebruikt worden voor het doel waar ze oorspronkelijk zijn ingericht.

In onderdeel d van dit artikel staat dat een school tenminste 55 punten van de 100 punten moet halen om in aanmerking te komen voor subsidie. Scholen die te laag scoren op de criteria water, groen, spelen en motiveringscriteria worden zo uitgesloten van deelname.

Artikel 13 Verplichtingen

In onderdeel a van dit artikel wordt gesteld dat de school binnen 6 maanden het complete ontwerp gereed moet hebben. Dit betekent dat er na deze fase begonnen kan worden met de aanbesteding van de aanleg en inrichting van het plein.

Er dient samen te worden gewerkt met het begeleidingsteam. Het begeleidingsteam bestaat uit experts van binnen en buiten de gemeente, dat scholen begeleidt bij het subsidieproces op grond van deze subsidieregeling. Samenwerking en participatie wordt erg belangrijk geacht om te komen tot een goed en gedragen ontwerp, maar zeker ook na aanleg, het beheer en onderhoud en de programmering en activiteiten voor de buurt.

Het gebruik van het schoolplein door schoolkinderen als verlengstuk van het leslokaal, maar ook het gebruik van het plein door buurtkinderen wordt zeer belangrijk geacht. Het plein moet dan ook buiten de schooltijden beschikbaar en vrij toegankelijk zijn. Het plein heeft zo een belangrijke functie voor de buurt.

Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019:

Bijlage als bedoeld in artikel 8, derde lid, van de subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019

Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder a, subonderdelen 1° tot en met 4°:

Rangschikkingscriterium

Puntenverdeling

Maximaal

Bijdrage aan het verminderen van wateroverlast als gevolg van hevige regenval en het verminderen van het waterbergingstekort

1°. Het BlueLabel van de school

BlueLabel onbekend

BlueLabel A:

BlueLabel B:

BlueLabel C:

BlueLabel D:

BlueLabel E:

0 punten

0 punten

0 punten

3 punten

3 punten

3 punten

3 punten

2°. Het Bluelabel van de buurt

<10%:

10% - 12%:

12% - 15%:

>15%:

0 punten

3 punten

5 punten

7 punten

7 punten

3°. Score op de stresstest voor omliggende wegen

Begaanbaar:

Enkel begaanbaar voor calamiteitenverkeer:

Meerdere wegen calamiteitenverkeer:

Onbegaanbare wegen:

0 punten

3 punten

5 punten

5 punten

5 punten

4°. De mate waarin wordt bijgedragen aan de Wateropgave vanuit het Nationaal Bestuursakkoord Water

Bergingstekort

Nee:

Ja:

0 punten

5 punten

5 punten

Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder b, subonderdelen 1° tot en met 2°:

Rangschikkingscriterium

Puntenverdeling

Maximaal

Bijdrage aan de vergroening

1°. Mate waarin de buurt versteend is

Verharding tot 50%:

Verharding 50% - 75%:

Verharding 75% - 85%:

Verharding 85% - 95%:

Verharding meer dan 95%:

0 punten

3 punten

5 punten

7 punten

10 punten

10 punten

2°. Hittestress-effect van de buurt

0°C – 0,5°C:

0,5°C - 1°C:

1°C – 1,5°C:

> 1,5°C:

0 punten

2 punten

3 punten

5 punten

5 punten

Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder c:

Rangschikkingscriterium

Punten-verdeling

Maximaal

De bijdrage aan het vergoten van speelmogelijkheden van kinderen uit de buurt aan de hand van de index Kindvriendelijke wijken 2014

Ver boven het gemiddelde (Donker Groen):

Boven het gemiddelde (Licht Groen):

Rond het gemiddelde (Geel):

Onder het gemiddelde (Licht Blauw):

Ver onder het gemiddelde (Donker Blauw):

0 punten

3 punten

5 punten

7 punten

10 punten

10 punten

Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder d:

Rangschikkingscriterium

Punten-verdeling

Maximaal

Motivering subsidieaanvrager

De mate waarin de pedagogische visie voorziet in de ontwikkeling van kinderen in relatie tot de inrichting van een groenblauw schoolplein en klimaatverandering:

De mate waarin draagvlak is voor een groenblauw schoolplein:

De mate waarin het groenblauwe schoolplein educatief worden ingezet:

de mate waarin het groenblauwe schoolplein is opgenomen in de buurt- en wijkprogrammering:

De mate van borging en continuïteit van het groenblauwe schoolplein:

0 - 10 punten

0 - 10 punten

0 - 10 punten

0 - 10 punten

0 - 10 punten

50 punten

Dit gemeenteblad 2019, nummer 56, is uitgegeven op 14 mei 2019 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)