Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester (Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Rotterdam 2020)

Geldend van 07-05-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester (Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Rotterdam 2020)

De Raad van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van het presidium van 30 maart 2020 tot vaststelling van de Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Rotterdam 2020, (raadsvoorstel nr. 20bb2688); raadsstuk 20bb2689;

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995, artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire Benoeming, herbenoeming en klankbordgesprekken burgemeester van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

overwegende dat:

  • -

    de ambtstermijn van de burgemeester eindigt op 5 januari 2021;

  • -

    de burgemeester kenbaar heeft gemaakt dat hij in aanmerking wil komen voor herbenoeming als burgemeester van Rotterdam;

  • -

    de raad uiterlijk vier maanden voor de eerste dag van de maand waarin de herbenoeming dient in te gaan een aanbeveling stuurt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake de herbenoeming;

  • -

    de voorbereiding voor de aanbeveling wordt opgedragen aan een vertrouwenscommissie uit het midden van de raad;

besluit vast te stellen:

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Rotterdam 2020.

Artikel 1 Taak

Er is een commissie die tot taak heeft de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit 13 leden, waaronder een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de leden worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie, de plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris.

  • 2. De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3. De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 4 Adviseur

  • 1. De raad kan een of meer wethouders en de gemeentesecretaris als adviseur toevoegen aan de commissie in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taak.

  • 2. Een adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3. Een adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten(. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de geheimhouding in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4. Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 6 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de adviseur, indien aan de commissie een adviseur is toegevoegd; en

    • c.

      de burgemeester, indien een gesprek met hem plaatsvindt.

  • 3. De commissie vergadert als ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 4. De commissie regelt haar eigen werkwijze binnen de kaders van de wet en regelgeving en de ministeriële circulaire.

Artikel 7 Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1. De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.

  • 2. Voordat haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in de in het tweede lid bedoelde overleg afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag van bevindingen vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 9 Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. Dit schriftelijke en geheime verslag bevat ten minste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      de vermelding of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;

    • d.

      het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen als bijlage.

  • 2. Van de gesprekken, bedoeld in artikel 8, eerste lid, worden korte samenvattende verslagen gemaakt welke als bijlagen bij het verslag van bevindingen worden meegezonden naar de commissaris van de Koning. De bedoelde verslagen liggen voor raadsleden tijdens de besloten raadsvergadering waarin over het verslag van bevindingen wordt gesproken bij de griffier ter inzage.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september 2017 (kenmerk 2017-0000479534) niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlands Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

Artikel 12 Archivering

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat na ontbinding van de commissie alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, onderdeel a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk na de overbrenging naar de archiefbewaarplaats worden vernietigd.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Rotterdam 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 23 april 2020.

De griffier,

I.C.M. Broeders

De voorzitter,

C.M. Zeegers, plv.

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 24 april 2020 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)