Regeling vervallen per 01-06-2023

Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Súdwest-Fryslân

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-05-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Súdwest-Fryslân

De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 maart 2013;

b e s l u i t:

vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Súdwest-Fryslân

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1 Alle begrippen die in deze Verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis als in de wet.

  • 2 In deze Verordening wordt verstaan onder:

    a. wet: de Wet werk en bijstand (WWB). In deze Verordening wordt onder de wet tevens begrepen: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt gewezen zelfstandigen (Ioaz) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz);

    b. college: het college van burgemeester en wethouders;

    c. raad: de gemeenteraad;

    d. cliënt: persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, sub a, van de WWB en als bedoeld in artikel 2 eerste lid van de Ioaw en Ioaz;

    e. gemeente: de gemeente Súdwest-Fryslân;

    f. Cliëntenraad: raad samengesteld uit vertegenwoordigers van cliënten en belanghebbenden waarmee binnen de gemeente gestalte wordt gegeven aan cliëntenparticipatie;

    g. cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente haar cliënten en belanghebbenden betrekt bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid en de wijze van dienstverlening en communicatie met de klanten;

    h. belanghebbenden: onder belanghebbenden als bedoeld in deze Verordening worden verstaan degenen die een lokaal georiënteerde organisatie vertegenwoordigen die tot doel heeft in algemene zin de belangen te behartigen van cliënten op wie de wetten en gemeentelijke regelingen op het terrein van werk en inkomen gericht zijn;

    i. Huishoudelijk Reglement; huisregels die door de Cliëntenraad zijn opgesteld en ter goedkeuring zijn voorgelegd aan het college van de gemeente Súdwest-Fryslân.

Artikel 2 Doel Cliëntenraad

Het doel van de Cliëntenraad is het behartigen van de algemene belangen van personen in het kader van de sociale zekerheid, die aanspraak kunnen maken op een uitkering of verstrekking van de gemeente, of op wie het gemeentelijk minimabeleid van toepassing is.

 

Artikel 3 Taak Cliëntenraad

  • 1 De Cliëntenraad draagt zorg voor informatie, hulp en advies aan cliënten en komt op voor hun belangen.

  • 2 De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de raad en het college van de gemeente over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid betreffen ten  aanzien van alle door de gemeente uit te voeren wetten en regelingen.

  • 3 Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval de procedures voor zover deze geen betrekking hebben op de interne bedrijfsvoering van de gemeente, regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter en wijzigingen in verordeningen en uitvoeringsregelingen.

  • 4 De gemeente draagt er zorg voor dat alle zaken die verband houden met de onderwerpen van alle door de gemeente uit te voeren wetten en regelingen zoals deze staan vermeld in artikel 1, lid 2, sub a van deze Verordening, voorafgaande aan zijn beslissing hierop, minimaal 2 weken (10 werkdagen) voordat het advies benodigd is aan de Cliëntenraad te worden voorgelegd.

  • 5 Een uitzondering op artikel 3 lid 4 van deze Verordening kan worden gemaakt wanneer dit, naar het oordeel van het college, zal leiden tot een ongewenste vertraging in de informatieverstrekking aan de cliënt, dan wel tot een ongewenste vertraging in de uitvoering die in het nadeel van de cliënt zal werken. In die gevallen zal het onderwerp achteraf in de bijeenkomst met de Cliëntenraad ter discussie worden gesteld.

  • 6 De Cliëntenraad heeft gestructureerd overleg met de portefeuillehouder en een vaste ambtelijke contactpersoon. De uitwerking hiervan vindt plaats in het Huishoudelijk Reglement. Dit overleg heeft een dynamisch karakter: voor zover mogelijk wordt de Cliëntenraad door de gemeente vanaf de start betrokken bij het traject dat leidt tot ontwikkeling van de beleidsmatige processen en de uiteindelijke bestuurlijke besluitvorming.

  • 7 De Cliëntenraad onthoudt zich van het uitbrengen van adviezen in individuele cliëntsituaties, zoals klachten en bezwaarschriften.

  • 8 Er kan niet worden geadviseerd inzake het personeelsbeleid van de gemeente.

  • 9 De Cliëntenraad fungeert als contactpunt in de gemeente in relatie tot groepen/individuele uitkeringsgerechtigden.

Artikel 4 Motivering

De Cliëntenraad heeft recht op een gemotiveerd (met redenen omkleed) antwoord bij afwijzing van haar advies.

 

Artikel 5 Samenstelling

  • 1 De Cliëntenraad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 13 leden, inclusief voorzitter en secretaris.

  • 2 De leden zijn afkomstig uit de gemeenten Súdwest-Fryslân en Littenseradiel.

  • 3 De meerderheid van de leden bestaat uit cliënten of ex-cliënten die ten hoogste een jaar geleden een uitkering ingevolge de wet hebben ontvangen van de gemeente. Een minderheid kan bestaan uit andere belanghebbenden.

     

  • 4 De leden voorzien door middel van coöptatie, conform de bepalingen van het Huishoudelijk Reglement, zo spoedig mogelijk in een ontstane vacature.

     

  • 5 De Cliëntenraad informeert de colleges over nieuwe leden.

  • 6 De leden kiezen uit hun midden een voorzitter, secretaris en penningmeester.

Artikel 6 Taken van de voorzitter, secretaris en penningmeester en zittingsduur leden

De taken en zittingsduur staan vermeld in het Huishoudelijk Reglement.

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1 De Cliëntenraad ontvangt jaarlijks een budget waarvan zij al haar kosten betaalt, inclusief scholing. In het Huishoudelijk Reglement staan de vergadervergoedingen vermeld.

  • 2 De kosten van de Cliëntenraad komen in beginsel ten laste van de gemeente. Eén en ander tot de bedragen die hiervoor in de goedgekeurde gemeentelijke begrotingen zijn opgenomen.

     

  • 3 Het college stelt een vast ambtelijk contactpersoon beschikbaar ten behoeve van de Cliëntenraad.

  • 4 Het college heeft de inspanningsverplichting om een vrijwilliger of stagiair toe te bemiddelen naar de functie van notulist binnen de Cliëntenraad.

Artikel 8 Werkwijze

In het Huishoudelijk Reglement staat de werkwijze van de Cliëntenraad vermeld.

Artikel 9 Bepalingen

In zaken waarin deze Verordening en het Huishoudelijk Reglement niet voorzien doet de Cliëntenraad een beroep op het college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze Verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2013.

 

Artikel 11 Intrekking oude verordening

De Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Súdwest Fryslân wordt met ingang van de in artikel 10 genoemde datum ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel

De Verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Súdwest-Fryslân.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 mei 2013
 
drs. H.H. Apotheker,
voorzitter.
 
G.W. Stegenga,
wnd. griffier.