Regeling vervallen per 01-01-2020

Directiestatuut SED organisatie

Geldend van 30-01-2015 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Directiestatuut SED organisatie

Het algemeen bestuur van de SED organisatie,

Gelet op artikel 30, lid 5 van de Gemeenschappelijke Regeling SED organisatie;

Besluit:

Vast te stellen het navolgende;

Directiestatuut SED organisatie

Artikel 1: Algemene bepalingen

De directie is het hoogste ambtelijke orgaan in de organisatie, binnen de kaders die door het algemeen bestuur zijn vastgesteld.

Artikel 2: Samenstelling en werkwijze directie

  • 1. De directie bestaat uit een algemeen directeur en twee directeuren. De directie is een collegiaal functionerend orgaan.

  • 2. De term algemeen directeur duidt op de algehele en algemene verantwoordelijkheid van dealgemeen directeur als hoofd van de organisatie en als verantwoordelijke voor de in artikel 3 genoemde verantwoordelijkheden.

  • 3. Onverminderd de eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur bevordert de gehele directie de samenhang van het beleid, het beheer en het integraal werken.

  • 4. De directie besluit zoveel mogelijk op basis van unanimiteit. Bij het ontbreken van unanimiteit beslist de algemeen directeur.

  • 5. De algemeen directeur is voorzitter van de directie.

  • 6. De directie is opdrachtnemer van het dagelijks bestuur. De directie kan de opdrachten verdelen.

  • 7. Het algemeen bestuur regelt bij afwezigheid van een of meer van de directeuren de vervanging.

  • 8. De directie verdeelt haar taken in portefeuilles.

Artikel 3: Verantwoordelijkheden directie

De directie is onder andere verantwoordelijk voor:

  • a.

    de ontwikkeling van het functioneren van de ambtelijke organisatie in brede zin;

  • b.

    de strategische beleidsontwikkeling;

  • c.

    de planning en control inclusief een jaarlijks concernwerkplan;

  • d.

    de organisatorische samenhang door kaderstelling en control op het gebied van bedrijfsvoering;

  • e.

    de aansturing van de afdelingshoofden met inbegrip van periodiek overleg en verslaglegging daarvan;

  • f.

    het leggen van verbindingen en het onderhouden van werkrelaties met andere overheden, instellingen, verenigingen en bedrijven;

  • g.

    goed werkgeverschap en een goede werksfeer in de gehele organisatie.

Artikel 4: Bevoegdheden directie en ondertekening

Artikel 5: Ondernemingsraad

  • 1. De directie, in haar hoedanigheid van leidinggevende van de organisatie, wordt aangemerktals ondernemer in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden. De directie wordt in diehoedanigheid vertegenwoordigd door de algemeen directeur.

  • 2. De algemeen directeur onderhoudt het contact met de Ondernemingsraad. Bij afwezigheidvan de algemeen directeur wordt de directie vertegenwoordigd door een directeur.

Artikel 6: Slotbepalingen

  • 1. Dit directiestatuut treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2015.

  • 2. Dit besluit kan worden aangehaald als “Directiestatuut SED organisatie”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 6 januari 2015
De voorzitter,
R.J.H. van der Riet
De algemeen directeur,
R.M. Reus