Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Schagen houdende regels omtrent de cliëntenparticipatie Participatiewet (Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Schagen 2019)

Geldend van 15-01-2020 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Schagen houdende regels omtrent de cliëntenparticipatie Participatiewet (Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Schagen 2019)

de raad van de gemeente Schagen

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

en gelet op artikel 147 lid 1 van de Gemeentewet

Besluit vast te stellen de volgende verordening;

‘ Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Schagen 2019’

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder;

De raad : de gemeenteraad van de gemeente Schagen;

Het college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen;

Gemeente : gemeente Schagen

Wet : de Participatiewet;

Artikel 2 Opdracht aan het college

  • 1. Het college bevordert het instellen van een orgaan, bestaande uit cliënten of hun vertegenwoordigers, dat gericht is op behartiging van de belangen van personen genoemd in artikel 7, eerste lid, van de wet (hierna te noemen: cliëntenraad).

  • 2. Het college draagt zorg voor de diverse faciliteiten voor de cliëntenraad tijdens haar overleg, zoals spreek- en/of vergaderruimte incl. koffie/thee, gebruik apparatuur zoals kopieerapparatuur, telefoon, print/kopieerpapier, ter plaatse.

  • 3. Het college faciliteert het secretariaat van de cliëntenraad.

  • 4. Het college faciliteert de deskundigheidsbevordering van de cliëntenraad.

Artikel 3 Doelstelling van de cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad heeft tot doel de belangenbehartiging van personen als genoemd in artikel 7, eerste lid, van de wet.

  • 2. De cliëntenraad beoogt door overleg met de doelgroep, meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van wet en regelgeving.

Artikel 4 Taken cliëntenraad en bevoegdheden

  • 1. De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid met betrekking tot de wet.

  • 2. De clientenraad brengt eventuele signalen van ongewenste effecten van uitgevoerd beleid naar voren brengen en adviseert of doet aanbevelingen ter verbetering van de dienstverlening.

  • 3. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, en andere zaken met betrekking tot individuele personen en de praktische uitvoering van het beleid.

  • 4. De cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag op waarin verslag wordt gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad

Artikel 5 Samenstelling cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 leden.

  • 2. De cliëntenraad bestaat uit cliënten en/of hun vertegenwoordigers, wanneer deze blijkens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten.

  • 3. De cliëntenraad streeft ernaar dat de samenstelling van haar leden zoveel mogelijk een representatieve afspiegeling is van de groep van cliënten.

Artikel 6 Voordracht, benoeming en zittingsperiode leden

  • 1. De leden van de cliëntenraad worden door het college benoemd op voordracht van de cliëntenraad.

  • 2. De zittingstermijn voor leden van de cliëntenraad is vier jaar.

  • 3. Indien leden tijdens de zittingsperiode niet meer tot de doelgroep of cliëntenbelangenorganisaties (gaan) behoren, eindigt de zittingstermijn na zes maanden.

  • 4. Zittende leden kunnen, voor maximaal één zittingstermijn, herbenoemd worden.

  • 5. De leden van de cliëntenraad worden door het college (eervol) ontslagen op verzoek van het lid, dan wel op verzoek van de cliëntenraad.

  • 6. De leden van de cliëntenraad kiezen uit hun midden een voorzitter, eventueel een secretaris alsmede de plaatsvervangers.

Artikel 7 Werkwijze cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval de procedure over benoeming, schorsing leden, taken voorzitter en secretaris geregeld zijn, alsmede afspraken over de besluitvorming en legt dit ter besluitvorming voor aan het college.

  • 2. De cliëntenraad komt ten minste vier per jaar bijeen voor periodiek overleg over de uitvoering van de wet door de gemeente.

  • 3. De cliëntenraad stelt hiertoe een agenda op.

  • 4. De cliëntenraad kan externe deskundigen uitnodigen ter ondersteuning van hun advisering.

  • 5. Het college kan onderwerpen voor de agenda aanmelden bij de cliëntenraad en hierbij om het advies van de cliëntenraad verzoeken. Dit gebeurt op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 6. De cliëntenraad brengt zo vroeg als mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken na de indiening van de adviesaanvraag door het college schriftelijk advies uit.

  • 7. Het college betrekt het advies van de cliëntenraad bij zijn besluitvorming dan wel in zijn voorstel aan de gemeenteraad. Indien het college afwijkt van het advies, dan doet het college hiervan melding aan de desbetreffende raad en meldt dit ook in het voorstel aan de gemeenteraad. Daarbij wordt aangegeven op welke gronden van het advies is afgeweken.

  • 8. Ingevolge artikel 4 lid 2 wordt de cliëntenraad door het college in de gelegenheid gesteld om aanbevelingen te doen ter verbetering van de kwaliteit van dienstverlening. Het college verplicht zich om binnen zes weken een inhoudelijke reactie te geven op het ingediende voorstellen of adviezen.

Artikel 8 Taken contactambtenaar

  • 1. Het college wijst een contactambtenaar aan die als aanspreekpunt fungeert voor de cliëntenraad.

  • 2. Bij voorkeur en indien mogelijk, is de contactambtenaar (deels) bij de vergaderingen van de cliëntenraad aanwezig

  • 3. De contactambtenaar zorgt ervoor dat aan de cliëntenraad tijdig de nodige informatie krijgt om naar behoren te kunnen functioneren.

  • 4. De contactambtenaar ziet er op toe dat het advies van de cliëntenraad wordt meegenomen naar het college en/of de raad en dat cliëntenraad geïnformeerd wordt over wat er met het advies is gedaan.

Artikel 9 Budget cliëntenraad

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting van de gemeente een budget opgenomen voor de werkzaamheden van de cliëntenraad.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, het betrekken van de achterban etc.

Artikel 10 Vergoedingen

  • 1. De leden van de cliëntenraad ontvangen voor hun werkzaamheden, zijnde: het voorbereiden van de vergaderingen, de deelname aan de overleggen met de gemeente, het gevraagde en ongevraagde adviseren en het onderhouden van contacten met de achterban, een vrijwilligersvergoeding

  • 2. Uitgaande van een gemiddelde van tien actieve maanden per jaar, de begrootte ureninzet op de hierboven genoemde werkzaamheden op jaarbasis en uitgaande van een maximaal uurtarief van €5,-- bedraagt de vrijwilligersvergoeding bedoeld in het tweede lid €75 per maand.

  • 3. Deelname aan trainingen, werkgroepen of andere bijeenkomsten dan de vergadering Clientenraad, op verzoek van de gemeente, worden vergoed met €5.—per uur.

  • 4. De onder lid 2 genoemde vrijwilligersvergoeding is ingevolge artikel 31 lid 2 onder k, van de wet vrijgelaten tot ten hoogste een bij ministeriële regeling vastgesteld bedrag.

  • 5. Het college past de vrijwilligersvergoeding, bedoeld in het tweede lid aan, indien van rijkswege de plafonds in de vrijwilligersregeling worden gewijzigd

  • 6. De leden van de cliëntenraad ontvangen in het geval gebruik wordt gemaakt van een eigen vervoermiddel een reiskostenvergoeding per verreden kilometer en in het geval gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer ontvangen zij een vergoeding op basis van de werkelijke kosten van het openbaar vervoer.

Artikel 11 Beslissing van het college in gevallen waarin de verordening niet voorziet

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 12 Slotbepaling

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Schagen 2019”;

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 3. De verordening Cliëntenparticipatie Schagen 2015 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2019.

De voorzitter,

De griffier,