Regeling vervallen per 01-04-2013

Inkoop en Aanbestedingsbesluit 2010 gemeente Schagen

Geldend van 01-09-2010 t/m 31-03-2013

Intitulé

Inkoop en Aanbestedingsbesluit 2010 gemeente Schagen

Het college van de gemeente Schagen besluit,

gelet op de financiële verordening ter uitvoering van artikel 212 van de Gemeentewet en het Organisatiebesluit van de gemeente Schagen,

vast te stellen:

Besluit inzake de interne regels (protocol) van de gemeente Schagen voor alle inkopen en aanbestedingen van leveringen, diensten en werken.

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    Besluit: Inkoop- en Aanbestedingsbesluit 2010 gemeente Schagen.

  • 2.

    Bao: Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten.

  • 3.

    Bass; Besluit aanbestedingen speciale sectoren.

  • 4.

    Bibob; Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

  • 5.

    ARW 2005; Het Aanbestedingsreglement Werken 2005 is een reglement primair bedoeld als praktische ondersteuning bij het aanbesteden van werken. Door toepassing van het ARW 2005 is interpretatie van Bao of Europese richtlijn overbodig.

  • 6.

    Drempelwaarden Europese aanbestedingen; vastgestelde Europese aanbestedingsrichtlijnen waarin drempelbedragen zijn vastgesteld conform artikel 7 van de richtlijn 2004/18/EG. Voor speciale sectoren zijn deze vastgelegd in richtlijn 2004/17/EG.

  • 7.

    Inkoop: alle handelingen waar een externe factuur tegenover staat.

  • 8.

    Aanbesteden: de uitnodiging aan twee of meer ondernemers om deel te nemen aan een procedure, met als doel het doen van een aanbieding (offerte) voor de uitvoering van een opdracht.

  • 9.

    Inkoper: de budgethouder die de verantwoordelijkheid heeft over het beschikbare budget.

  • 10.

    Inkoopcoördinator:een onafhankelijk functionaris (Aanbestedingsadviseur) die (rechtstreeks aan het college) advies geeft over de te volgen aanbestedingsprocedures en zorg draagt voor het inventariseren en eventueel realiseren van afdeling overschrijdende aankopen.

  • 11.

    Medewerker Interne controle: een functionaris die controleert of de medewerkers zich hebben gehouden aan het vastgestelde besluit.

  • 12.

    Regio: een gebied binnen de straal van 30 kilometer gerekend van het centrum van de stad Schagen.

  • 13.

    Werken: opdrachten die betrekking hebben op hetzij de uitvoering, hetzij zowel het ontwerp als de uitvoering van werken in het kader van een van de in bijlage 1 van richtlijn 2004/18/EG vermelde werkzaamheden of van een werk, dan wel het laten uitvoeren met welke middelen dan ook van een werk door de aanbestedende dienst vastgestelde eisen voldoet. Een “werk” is het product van een geheel van bouwkundige of civieltechnische werken dat ertoe bestemd is als zodanig een economisch of technische functie te vervullen.

  • 14.

    Leveringen: Zijn andere dan onder “Werken” bedoelde opdrachten die betrekking hebben op de aankoop, leasing, huur of huurkoop, met of zonder koopoptie, van producten inclusief de installatie hiervan.

  • 15.

    Diensten: zijn verrichtingen van de in bijlage 2 van richtlijn 2004/18/EG bedoelde diensten zoals schoonmaakdiensten, onderhoudsdiensten, accountantsdiensten, verzekeringsdiensten etc. Algemeen kan worden gesteld, al wat te maken heeft met onderhoud aan groen, gebouwen, wegen, bruggen etc. Conform richtlijnnummer 2004/18/EG.

  • 16.

    Aanbestedingsprocedures volgens ARW 2005

11.1 Europese procedures:

11.1 Nationale procedures:

1.Openbare procedure (openbare aanbesteding), is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt, waarbij ondernemers mogen inschrijven

1.Openbare procedure (openbare aanbesteding), is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt, waarbij ondernemers mogen inschrijven

2.Niet-openbare procedure (aanbesteding met voorafgaande selectie) Is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt, waaraan ondernemers mogen verzoeken deel te nemen, maar waarbij alleen de door de aanbesteder aangezochte ondernemers mogen inschrijven

2.Niet-openbare procedure (aanbesteding met voorafgaande selectie) Is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt, waaraan ondernemers mogen verzoeken deel te nemen, maar waarbij alleen de door de aanbesteder aangezochte ondernemers mogen inschrijven

3.Concurrentiegerichte dialoog Is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt, waaraan ondernemers mogen verzoeken deel te nemen en waarbij de aanbesteder een dialoog voert met de tot de procedure toegelaten ondernemers, teneinde een of meer oplossingen te zoeken die aan de behoefte van de aanbesteder beantwoorden en opgrond waarvan de geselecteerde ondernemers zullen worden uitgenodigd om in te schrijven.

3.Concurrentiegerichte dialoog Is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt, waaraan ondernemers mogen verzoeken deel te nemen en waarbij de aanbesteder een dialoog voert met de tot de procedure toegelaten ondernemers, teneinde een of meer oplossingen te zoeken die aan de behoefte van de aanbesteder beantwoorden en opgrond waarvan de geselecteerde ondernemers zullen worden uitgenodigd om in te schrijven.

4.Onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking Is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt en waaraan ondernemers mogen verzoeken deel te nemen, waarna de aanbesteder met door hem gekozen ondernemers overleg pleegt en door onderhandelingen met een of meer van hen de voorwaarden van de opdracht vaststelt.

4.Onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking Is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt en waaraan ondernemers mogen verzoeken deel te nemen, waarna de aanbesteder met door hem gekozen ondernemers overleg pleegt en door onderhandelingen met een of meer van hen de voorwaarden van de opdracht vaststelt.

5.Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking Is een aanbesteding waarbij de aanbesteder met door hem gekozen ondernemers overleg pleegt en door onderhandelingen met een of meer van hen de voorwaarden van de opdracht vaststelt.

5.Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking Is een aanbesteding waarbij de aanbesteder met door hem gekozen ondernemers overleg pleegt en door onderhandelingen met een of meer van hen de voorwaarden van de opdracht vaststelt.

6.Gunning van een concessieovereenkomst voor openbare werken is een overeenkomst met dezelfde kenmerken als een opdracht voor werken, waarbij de tegenprestatie voor de uit te voeren werken in ieder geval bestaat uit het recht het werk te exploiteren, al dan niet gecombineerd met een prijs.

6.Onderhandse procedure Is een aanbesteding waarvoor een beperkt aantal van ten minste twee ondernemers tot inschrijving wordt uitgenodigd, met dien verstande dat het uit te nodigen aantal in de regel niet meer bedraagt dan zes.

7.Gunning van opdrachten gebaseerd op een raamovereenkomst met een enkele ondernemer is een overeenkomst tussen een of meer aanbesteders en een ondernemer met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te gunnen opdrachten vast te leggen.

7.Gunning van een concessieovereenkomst voor openbare werken is een overeenkomst met dezelfde kenmerken als een opdracht voor werken, waarbij de tegenprestatie voor de uit te voeren werken in ieder geval bestaat uit het recht het werk te exploiteren, al dan niet gecombineerd met een prijs.

8.Gunning van opdrachten gebaseerd op een raamovereenkomst met meer ondernemers is een overeenkomst tussen een of meer aanbesteders en meerdere ondernemer met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te gunnen opdrachten vast te leggen.

8.Gunning van opdrachten gebaseerd op een raamovereenkomst met een enkele ondernemer is een overeenkomst tussen een of meer aanbesteders en een ondernemer met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te gunnen opdrachten vast te leggen.

9.Gunning van opdrachten gebaseerd op een raamovereenkomst met meer ondernemers is een overeenkomst tussen een of meer aanbesteders en meerdere ondernemer met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te gunnen opdrachten vast te leggen.

10.Gunning uit de hand (Niet in de ARW 2005 geregeld) Er wordt één leverancier uitgekozen. Er is geen sprake van concurrentie tussen leveranciers

Artikel 2 Doelstellingen besluit

De doelstellingen van het besluit zijn:

  • 1.

    het naleven van de relevante (Europese) wet- en regelgeving;

  • 2.

    het realiseren van een doelmatig aanbestedingsbesluit;

  • 3.

    het afleggen van verantwoording over de besteding van publieke gelden;

  • 4.

    het streven naar openbaarheid, opdat bedrijven gelijke kansen en gelijke behandeling krijgen in het proces van aanbestedingen;

  • 5.

    het optimaliseren van kostenbeheersing en kwaliteit en het stimuleren van opdrachtnemers tot het aanbieden van de economisch meest voordelige inschrijving;

  • 6.

    het waarborgen van de integriteit van het aanbestedingsproces zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau;

  • 7.

    inkopen van goederen en diensten en uitvoering van werken overeenkomstig de uitgangspunten zoals die geformuleerd zijn/worden in de klimaatvisie gemeente Schagen;

  • 8.

    uitvoering te geven aan de bepalingen uit het Convenant regionale uitvoering Wet Sociale werkvoorziening in de Kop van Noord-Holland.

Artikel 3 Opstellen instructie inzake besluit.

Het besluit wordt uiteengezet in een door de inkoopcoördinator op te stellen instructie c.q. intern Inkoop- en Aanbestedingsdossier. Dit dossier dient gebaseerd te zijn op de uitgangspunten geformuleerd in dit besluit en de goedkeuring te hebben van het Managementteam.

Artikel 4 Inkoopcoördinator

  • 1. De inkoopcoördinator identificeert jaarlijks afdelingsoverstijgende inkooppakketten t.b.v. gebundelde inkoop.

  • 2. De gebundelde inkoop vindt plaats in overleg met de budgethouders.

  • 3. Ten behoeve van de identificatie van de behoefte aan afdelingsoverstijgende inkoop, leveren de budgethouders jaarlijks vóór 1 januari de bestedingsplannen van hun budgetten aan bij de inkoopcoördinator.

  • 4. Op basis van de bestedingsplannen van de budgethouders enerzijds en de kwantitatieve analyse anderzijds stelt de inkoopcoördinator jaarlijks een inkoopjaarplan op. Dit plan wordt in concept aan het managementteam aangeboden. Na toetsing op de budgettaire consequenties wordt het plan ter goedkeuring aan het college aangeboden.

  • 5. Van het goedgekeurde plan kan slechts worden afgeweken na besluitvorming door het college op basis van een gemotiveerd advies van de inkoopcoördinator.

  • 6. Bij opdrachten met een geraamde waarde – gerekend exclusief BTW – gelijk aan of hoger dan de Europese drempel minus 10%, moet de inkoopcoördinator verplicht om advies worden gevraagd. De inkoopcoördinator brengt advies uit aan de budgethouders ten aanzien van:

    • a.

      het voldoen van de aanbestedingsstukken aan de Europese regels en het besluit;

    • b.

      de wijze van aanbesteden (wordt met onder meer de geformuleerde selectie- en gunningcriteria een optimaal (economisch) resultaat gewaarborgd;

    • c.

      het resultaat van de aanbesteding c.q. het gunningadvies.

    Van dit advies van de inkoopcoördinator betreffende opdrachten boven de in artikel 7 genoemde grenswaarden, kan slechts worden afgeweken op basis van een besluit van het college.

  • 7. De inkoopcoördinator houdt een registratie van aanbestedingen bij van opdrachten met een geraamde waarde boven € 25.000,- voor werken en € 10.000,- voor leveringen en diensten. Daartoe dient de budgethouder, van iedere aanbesteding, van een opdracht met een geraamde waarde boven € 25.000,- voor werken en € 10.000,- voor leveringen en diensten melding te doen aan de inkoopcoördinator. Geregistreerd worden in elk geval of het een levering, een dienst of een werk betreft, de aard en de geraamde waarde van de opdracht, welke aanbestedingsprocedure wordt gevolgd en in voorkomend geval op welke uitzonderingsgrond de keuze voor een andere aanbestedingsprocedure dan voorgeschreven is gebaseerd, voorzien van een motivering.

  • 8. De inkoopcoördinator bewaakt dat het aanbestedingsproces binnen de kaders van dit besluit wordt uitgevoerd.

Artikel 5 Medewerker Interne controle

  • 1. De medewerker Interne controle toetst achteraf en steekproefsgewijs of de voorgeschreven procedure van dit besluit is gevolgd.

  • 2. Het resultaat van de toets wordt, voorzien van motiveringen en parafen, in het intern Inkoop- en Aanbestedingsdossier vastgelegd.

  • 3. De medewerker Interne controle rapporteert de niet door het college gesanctioneerde afwijkingen van het besluit aan het college.

Artikel 6 Beslissingsbevoegdheden

  • 1. De aanbesteding van afdelingsspecifieke opdrachten vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de betreffende budgethouder. Uitvoering kan plaatsvinden door adhoc inkoopteams, bestaande uit medewerkers van de desbetreffende afdeling met inbreng van de inkoopcoördinator.

  • 2. De aanbesteding van afdelingoverschrijdende opdrachten vindt plaats onder verantwoordelijkheid van inkoopcoördinator. Uitvoering kan plaatsvinden door multidisciplinaire adhoc inkoopteams, samengesteld uit medewerkers van de desbetreffende afdelingen, de inkoopcoördinator en waar nodig externe expertise.

Artikel 7 Bepaling aanbestedingsprocedure

Bij het bepalen van de aanbestedingsprocedure dient uitgegaan te worden van de volgende minimale procedures:

1. Gunning uit de hand vindt plaats:

  • a)

    bij leveringen en diensten tot een bedrag van € 25.000,-;

  • b)

    bij werken tot een bedrag van € 50.000,-.

Bij 1.a wordt vanaf een bedrag van € 5.000,- en bij 1.b vanaf een bedrag van € 10.000,- vermelde situaties wordt minimaal één gedetailleerde offerte schriftelijk aangevraagd.

2. Onderhandse aanbesteding vindt plaats:

  • a)

    bij leveringen en diensten van € 25.000,- tot  € 100.000,- ;

  • b)

    bij werken van € 50.000,- tot een bedrag van € 125.000,-.

  • c)

    bij werken van € 125.000,- tot een bedrag van € 400.000,-.

Bij 2.a en 2.c vermelde situaties worden minimaal drie en maximaal vijf, waarvan 1 uit de regio, gedetailleerde offertes aangevraagd.

Bij 2.b vermelde situaties worden minimaal twee, waarvan 1 uit de regio, gedetailleerde offertes aangevraagd

3. Niet openbare aanbesteding met openbare aankondiging vindt plaats:

  • a)

    bij werken van € 400.000,- tot een bedrag van € 1.500.000,-.

4. Openbare aanbesteding vindt plaats:

  • a)

    bij leveringen en diensten van € 100.000,- tot het drempelbedrag decentrale overheden Europese Richtlijn;

  • b)

    bij werken van € 1.500.000,- tot het drempelbedrag decentrale overheden Europese Richtlijn.

5. Europese aanbesteding vindt plaats:

  • a)

    bij leveringen en diensten vanaf het drempelbedrag decentrale overheden Europese Richtlijn1;

  • b)

    bij werken vanaf het drempelbedrag decentrale overheden Europese Richtlijn.

6. Andere in artikel 1 lid 11 genoemde procedureskunnen bij werken na besluitvorming door het college toegepast worden in de ARW 2005 en Bao vermelde specifieke situaties.

7. Bij aanbestedingen waarbij meerdere overheden zijn betrokken met als doel door samenwerking doelmatiger met overheidsmiddelen om te gaan, wordt het besluit gevolgd van die overheid, die is aangewezen als projectleider van de aanbestedingsprocedure. Dat betreffende besluit moet voldoen aan de nationale en Europese wet- en regelgeving. Met betrokken partners worden hierover sluitende afspraken gemaakt en vastgelegd.

8. Bij aanbestedingen genoemd onder art 7.1 en 7.2 dienen regionale bedrijven betrokken te worden voor zover niet in strijd met de Europese en nationale wetgeving. Voor alle bedrijven gelden dezelfde selectie- en gunningcriteria.

9. Instellingen, verenigingen en stichtingen die met subsidie van de gemeente, werken laten uitvoeren of leveringen en diensten afnemen van het bedrijfsleven, zijn gebonden aan de Europese en nationale wetgeving op het gebied van inkoop en aanbesteding, alsmede het besluit. Deze eis moet bij de verstrekking van de subsidie expliciet als voorwaarde worden opgenomen.

10.Contracten voor uitbestedende werkzaamheden worden afgesloten voor maximaal drie jaar. Hierna worden de werkzaamheden opnieuw aanbesteed.

 

1 Drempelwaarden 2010-2011: Leveringen en Diensten: € 193.000 excl. .BTW; Werken: €4.845.000 excl. BTW

Artikel 8 Aanbestedingsreglement

Op de aanbesteding van leveringen, diensten en werken lager dan het Europese drempelbedrag is het Aanbestedingsreglement Werken 2005 (ARW 2005) van toepassing.

Artikel 9 Verbod op splitsen van opdrachten

Opdrachten mogen op geen enkele wijze worden gesplitst om zo aan de toepasselijkheid van de relevante (Europese) aanbestedingsregels te ontkomen.

Artikel 10 Dooronderhandelen

  • 1. Bij dooronderhandelen met één of meerdere inschrijvers in geval van te hoge of te lage inschrijvingen, dient altijd advies te worden gevraagd bij de inkoopcoördinator, alvorens wordt besloten hoe met die afwijking zal worden omgegaan. Van dit advies kan niet worden afgeweken, anders dan met instemming van de secretaris.

  • 2. Bij Europese aanbestedingen is dooronderhandelen niet toegestaan.

Artikel 11 Nacalculatie

Nacalculatie van de inschrijving ten opzichte van de besteksraming vindt altijd plaats door de budgethouder, waarbij naar een verklaring van de afwijking wordt gezocht.

Artikel 12 Inschakelen NMa

Indien er reële vermoedens zijn dat de (veel) te hoge inschrijfbedragen verband houden met onregelmatigheden aan de zijde van de inschrijver(s), zoals vooroverleg en/of prijsafspraken tussen inschrijvers, dient door tussenkomst van de medewerkers Juridische Zaken contact te worden opgenomen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Artikel 13 Wet BIBOB en uitsluitingscriteria

  • 1. Verzoeken om een BIBOB-advies worden ingediend door tussenkomst van de medewerkers Juridische Zaken.

  • 2. Ook bij niet-Europese aanbestedingen dienen de uitsluitingscriteria van de Europese aanbestedingsrichtlijnen expliciet op de desbetreffende aanbesteding van toepassing te worden verklaard.

  • 3. In aanbestedingsstukken dient te worden vermeld welke documenten de gegadigde dient te overleggen om aan te tonen dat de verschillende uitsluitingscriteria niet op hem van toepassing zijn.

Artikel 14 Vergoeding inschrijvingskosten

Er wordt geen vergoeding van gemaakte inschrijvingskosten toegekend.

Artikel 15 Intern Inkoop- en Aanbestedingsdossier

  • 1. Van elke aanbesteding zal een Inkoop- en Aanbestedingsdossier worden bijgehouden door de voor de aanbesteding verantwoordelijke persoon overeenkomstig een door het Managementteam vast te stellen model.

  • 2. In het geval van Europese aanbestedingen dienen in het Inkoop- en Aanbestedingsdossier ook de gegevens te worden vastgelegd die aan de Centrale Dienst In- en Uitvoer van de Belastingdienst dienen te worden verschaft.

Artikel 16 Checklist aanbesteden

Om te bepalen op welke wijze er ingekocht en aanbesteed dient te worden, dienen medewerkers gebruik maken van de door het Managementteam beschikbaar gestelde ‘Checklist aanbesteden’. Deze checklist aanbesteden zal als document in het Inkoop- en Aanbestedingsdossier worden opgenomen.

Artikel 17 Omgang met geconstateerde fouten en adviezen

  • 1. Het college neemt kennis van de adviezen van de door de inkoopcoördinator, de medewerker Interne controle of de accountant geconstateerde onregelmatigheden en zij treft, indien de kans op herhaling aanwezig is, maatregelen om de onregelmatigheden te voorkomen.

  • 2. Het college neemt kennis van de adviezen van de accountant. Indien adviezen niet of niet geheel kunnen worden opgevolgd, is het noodzakelijk dat zij hiervoor de motieven aangeeft.

Artikel 18 Evaluatie besluit

Minimaal eens per twee jaar zal het besluit worden geëvalueerd.

Artikel 19 Hardheidsclausule

  • 1. Omstandigheden waarin dit besluit niet voorziet beslist het college

  • 2. In bijzondere omstandigheden is het college bevoegd af te wijken van het Inkoop- en Aanbestedingsbesluit 2010 gemeente Schagen.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking per 1 september 2010. Het Inkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Schagen, zoals vastgesteld op 19 januari 2010, wordt gelijktijdig ingetrokken.

Artikel 21 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald onder de naam “Inkoop- en Aanbestedingsbesluit 2010 gemeente Schagen”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college d.d. 24 augustus 2010.
Burgemeester en wethouders van Schagen
de secretaris, de burgemeester,
A.M.J.P. Leemans G. Westerink

Toelichting Inkoop- en Aanbestedingsbesluit

3.1 Algemeen

In dit hoofdstuk wordt een toelichting gegeven op het besluit. Dit om te verzekeren dat in de besluitvorming van de gemeente Schagen tijdig op verantwoorde wijze aandacht is voor naleving van de Nationale en Europese aanbestedingsregels en de andere doelstellingen. Tevens wordt aangegeven welke basisregels voor het Europees aanbesteden van opdrachten uit het besluit dient te bevatten.

3.2 Artikel 2: Doelstellingen besluit

In het besluit is vermeld welke doelstellingen worden nagestreefd. Het naleven van de (Europese) wet/ en regelgeving is verplicht op straffe van schadevergoeding en/of boetes. De andere doelstellingen beogen op een eerlijke en transparante manier voor een markconforme prijs zaken duurzaam in te kopen en de sociale werkvoorziening te waarborgen.

3.3 Artikel 3: Opstellen instructie inzake besluit

Op basis van de bepaalde doelstellingen, zal door de inkoopcoördinator een nog meer op detail op bepaalde onderdelen uitgewerkte instructie cq intern inkoop- en aanbestedingsdossier betreffende het besluit worden opgesteld. In dit dossier zullen de in het besluit geformuleerde aanbestedingsregels worden opgenomen. Aan de hand van de praktijk zal het dossier worden aangevuld. Periodiek dient het dossier getoetst te worden op de actuele wet en regelgeving en geëvalueerd.

3.4 Artikel 4: Inkoopcoördinator

Om een aantal redenen is een inkoopcoördinator aangesteld:

  • 1.

    om de doelmatigheid en rechtmatigheid binnen de gehele organisatie van de gemeente Schagen te optimaliseren;

  • 2.

    om gelijksoortige opdrachten te kunnen aggregeren op het niveau van de gehele organisatie van de gemeente Schagen en om daarmee het risico van handelen in strijd met de Europese richtlijnen te beperken;

  • 3.

    om schaalvoordelen te bereiken;

  • 4.

    om de inzet van medewerkers efficiënt over de organisatie te verdelen.

    De inkoopcoördinator moet jaarlijks de afdelingoverstijgende inkooppakketten identificeren t.b.v. gebundelde inkoop (regiefunctie). Onder afdelingoverstijgende inkooppakketten worden verstaan: leveringen, diensten of werken van gelijksoortige aard die door meer dan één afdeling ingekocht worden. Deze gebundelde inkoop kan vervolgens plaatsvinden door de inkoopcoördinator. Afdelingspecifieke inkooppakketten kunnen decentraal worden ingekocht.De afdelingshoofden stellen jaarlijks vóór 1 januari de bestedingsplannen van hun afdeling op, en leveren die aan de inkoopcoördinator. Op basis van deze plannen enerzijds en de kwantitatieve analyse anderzijds stelt de inkoopcoördinator jaarlijks een inkoopjaarplan op. Dit plan wordt ter vaststelling aangeboden aan het Managementteam. De inkoopcoördinator adviseert zowel gevraagd als ongevraagd over aanbestedingen. Ook moet bij de inkoopcoördinator alle aanbestedingen met een waarde bij leveringen en diensten vanaf € 10.000,00 en bij werken vanaf € 25.000,00 worden gemeld en geregistreerd. Hiertoe dient de budgethouder melding te doen aan de inkoopcoördinator. Gemeld en geregistreerd wordt:

  • -

    of het een levering, een dienst of een werk betreft,

  • -

    de aard en de geraamde waarde van de opdracht,

  • -

    welke aanbestedingsprocedure wordt gevolgd;

  • -

    welke uitzonderingsgrond de keuze voor een andere aanbestedingsprocedure dan voorgeschreven is gebaseerd, voorzien van een motivering.

Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 10.000,00 bij leveringen en diensten en € 25.000,00 bij werken is het verplicht dat de budgethouder zich door de inkoopcoördinator laat adviseren over de te volgen aanbestedingsprocedure of andere aanbestedingsrechtelijke vragen. Gesteld kan worden dat de inkoopcoördinator zo nodig ook ongevraagd advies kan uitbrengen. Belangrijk voor het gewicht van de adviezen is om te bepalen dat van het advies slechts kan worden afgeweken op basis van een besluit van het college. Bij opdrachten met een geraamde waarde – gerekend exclusief BTW – welke liggen tussen het drempelbedrag minus 10%2en de Europese drempel, is de budgethouder verplicht vóór de start van de aanbestedingsprocedure de aanbestedingsstukken ter toetsing aan de inkoopcoördinator voor te leggen. De inkoopcoördinator toetst of de stukken voldoen aan de Europese regelgeving en het besluit en voorts of met de wijze van aanbesteden, waaronder de geformuleerde selectie- en gunningcriteria, een optimaal (economisch) resultaat wordt gewaarborgd. Na de aanbesteding dient dan, voordat een gunningbesluit wordt genomen, het resultaat van de aanbesteding c.q. het gunningadvies ter toetsing te worden voorgelegd aan de inkoopcoördinator. Belangrijk voor het gewicht van de adviezen is om te bepalen dat van de adviezen van de inkoopcoördinator slechts kan worden afgeweken op basis van een besluit van het college. Voorstellen daartoe aan het college dienen vergezeld te gaan van een advies van het Managementteam. Gezien de ingewikkeldheid van de materie, de financiële risico’s en het feit dat het maar een enkele keer zal voorkomen, is het verstandig te overwegen om bij Europese aanbestedingen een beroep te doen op externe expertise. Er kan onder meer contact worden opgenomen met collega-overheden, gespecialiseerde advies- of advocatenbureaus of het Kenniscentrum Europa decentraal3.

Bij ziekte of verlof, welke langer duurt dan 5 werkdagen van de inkoopcoördinator, en direct bij spoedeisende zaken zal medewerker Middelen (afdelingscontroller) de inkoopcoördinator vervangen.

3.5 Artikel 5 Medewerker interne controle

Naast de functie van inkoopcoördinator, is er een functie medewerker interne controle. Deze functionaris heeft één hoofdtaak, namelijk: controle van het ambtelijk apparaat en rapportage aan het bestuur.

Controle functie

De medewerker interne controle bewaakt dat het aanbestedingsproces binnen de kaders van het besluit wordt uitgevoerd. Deze persoon toetst daartoe achteraf en steekproefsgewijs of de voorgeschreven procedurehandelingen (melding bij de inkoopcoördinator, indiening adviesaanvraag etc.) hebben plaatsgevonden. Het resultaat van de toets wordt, voorzien van motiveringen en parafen, in het aanbestedingsdossier vastgelegd. Externe controle op naleving van de (Europese) aanbestedingsregels zal plaatsvinden door de accountant in het kader van het vanaf de jaarrekening 2004 verplichte rechtmatigheidonderzoek. Ingeval van het niet nakomen van de vastgestelde regels moet de medewerker interne controle via de inkoopcoördinator en het Managementteam rapporteren aan het college. Indien de inkoopcoördinator zich niet houdt aan de vastgestelde regels, zal de medewerker interne controle via het Managementteam aan het college rapporteren.

3.6 Artikel 6: Beslissingsbevoegdheden

De aanbesteding van afdelingspecifieke opdrachten kan worden geplaatst onder verantwoordelijkheid van de betreffende budgethouder dan wel een door het college gemandateerde persoon. Uitvoering kan plaatsvinden door ad hoc inkoopteams, bestaande uit medewerkers van de desbetreffende afdeling met inbreng van de Inkoopcoördinator. De aanbesteding van afdelingoverschrijdende opdrachten kan worden geplaatst onder verantwoordelijkheid van bijvoorbeeld de secretaris of het college, dan wel een door hem/het college gemandateerde persoon. Uitvoering kan plaatsvinden door multidisciplinaire adhoc inkoopteams, samengesteld uit medewerkers van de desbetreffende organisatie onderdelen, de inkoopcoördinator en waar nodig externe expertise. De bevoegdheden zijn of worden nog vastgelegd in het mandaatbesluit.

3.7 Artikel 7: De te hanteren aanbestedingsprocedures

In de ARW 2005 zijn de in artikel 7 genoemde aanbestedingsprocedures voorzien, met uitzondering van ‘’Gunning uit de hand’’.De meest voorkomende procedures die in de gemeente Schagen worden toegepast zijn beschreven in artikel 7. Europese aanbesteding vindt plaats boven de om de twee jaar door de EU vast te stellen wettelijke bedragen.4 Ligt de opdrachtwaarde boven dit bedrag, dan moet de opdracht conform de Europese richtlijnen worden aanbesteed. Blijft de opdrachtwaarde eronder, dan kan de overheidsorganisatie vrij kiezen welke aanbestedingsprocedure zij hanteert. Een veel toegepaste methode voor het kiezen van een aanbestedingsprocedure, is het vaststellen van drempelwaarden. Hierbij maakt men de te hanteren aanbestedingsprocedure afhankelijk van de geraamde waarde van een opdracht. Daarbij maakt men doorgaans onderscheid tussen het aanbesteden van werken, leveringen of diensten. In het voorliggende besluit zijn de drempelwaarden in art 7 vermeld: Aanvullend op de drempelbedragen kan een minimum aantal aan te vragen offertes worden gedefinieerd. Bij de procedure van gunning uit de hand is dat één offerte en bij de onderhandse procedure minimaal twee offertes. Gezien de stelling van de Europese Commissie dat ook voor opdrachten beneden de Europese drempelwaarden een passende wijze van voorafgaande publicatie moet plaatsvinden, is het raadzaam in beginsel elke opdracht vanaf een bepaald minimumbedrag openbaar aan te besteden.

Art 7.7: Als in het kader van een samenwerking met andere overheden een project wordt aanbesteed, geeft dit artikel aan, welk besluit van welke samenwerkingspartner moet worden gevolgd. Voorgesteld wordt om dan het besluit toe te passen van de partner die als trekker is aangewezen van het project. Voorwaarde is dat dit besluit past binnen de nationale en Europese regelgeving. Uiteraard dient dit in goed overleg met de andere partners vastgesteld te worden.

Art 7.8: De werkgelegenheid kan gestimuleerd worden door bij aanbestedingen waarbij bedrijven worden uitgenodigd een offerte in te dienen ook regionale bedrijven uit te nodigen, naast landelijk opererende bedrijven. Voor alle bedrijven gelden de zelfde selectie- en gunningscriteria. Als regio wordt verstaan een gebied binnen een straal van 30 kilometer vanaf het centrum van de stad Schagen.

Art 7.9: De Europese en nationale wetgeving gaan er van uit, dat bij de besteding van overheidsgelden er gelijke kansen voor alle bedrijven moeten zijn, een opdracht van de overheid te verwerven. Dat geldt ook voor werken, diensten en leveringen door derden die gesubsidieerd worden door de overheid. Soortgelijke doelstellingen zijn in het vigerende beleid van de gemeente ook geformuleerd. Het ligt dan in de rede dat als het overheidsgeld via subsidies aan verenigingen of stichtingen wordt besteed, zij zich dienen te houden aan dit besluit. Bij het verstrekken van de subsidie moet dat in de subsidievoorwaarden worden opgenomen. Daarnaast verdient het aanbeveling de subsidieverordening tevens op dit punt aan te passen.

Art 7.10: Zowel mantel- als servicecontracten worden afgesloten voor een periode van maximaal drie jaar. Na deze periode worden de contracten opnieuw aanbesteed.

3.8 Artikel 8: Aanbestedingsreglement(en)

Gemeenten kunnen ervoor kiezen om vast te leggen dat bij alle aanbestedingen gebruik wordt gemaakt van een aanbestedingsreglement. In een dergelijk reglement worden de eisen uit de wetgeving, waaronder de Europese aanbestedingsrichtlijnen, vertaald naar de praktijk. Een aanbestedingsreglement bevat de (nadere) eisen waaraan de aanbestedingsprocedure moet voldoen, waaronder:

  • -

    de in acht te nemen inschrijvingstermijn;

  • -

    de te verstrekken gegevens;

  • -

    de te hanteren selectie- en gunningcriteria;

  • -

    de verplichting tot motivering van de gunning.

Het VNG adviseert haar leden om bij aanbesteding van werken gebruik te maken van de ARW 2005.

3.9 Artikel 9: Verbod op het splitsen van opdrachten

De Europese aanbestedingsrichtlijnen bepalen dat het splitsen van opdrachten om de toepassing van de richtlijnen te ontduiken niet is toegestaan. Dit geldt ook voor het nationale en lokale beleid. Per afdeling het zelfde product apart aanbesteden, opdrachten splitsen in tijd, of een project in onderdelen aanbesteden is dus niet toegestaan. Omdat dit verbod in de praktijk vaak wordt overtreden, is het verbod expliciet in het besluit opgenomen.

3.10 Artikel 10: Dooronderhandelen

Het kan tijdens een aanbestedingsprocedure voorkomen, dat prijsaanbiedingen van inschrijvers sterk afwijken (hoger of lager) van de door de aanbesteder opgestelde kostenbegroting. Welke stappen de aanbesteder in dat geval kan ondernemen, is onder meer afhankelijk van de toepasselijke regelgeving en de specifieke omstandigheden van de situatie. Duidelijk is in ieder geval, dat er sprake zal moeten zijn van een substantiële of abnormale afwijking van de kostenraming. Bovendien moet de afwijking worden getoetst aan een reële en marktconforme kostenraming. Bij dooronderhandelen met één of meerdere inschrijvers moet advies worden gevraagd bij de inkoopcoördinator, alvorens wordt besloten hoe met die afwijking zal worden omgegaan. Verder is bepaald dat van dit advies niet kan worden afgeweken, anders dan met instemming van de medewerker interne controle (afdelingspecifieke opdrachten) of het Managementteam (afdelingoverschrijdende opdrachten). Bij Europese aanbestedingen is dooronderhandelen niet toegestaan.

3.11 Artikel 11: Nacalculatie

Om bijvoorbeeld te kunnen beoordelen of sprake is van een afwijking van de prijsaanbieding ten opzichte van de kostenraming die aanleiding geeft om nadere stappen te ondernemen, dient voldoende inzicht te bestaan in de opbouw van kosten door gedegen nacalculaties en het volgen van markt-, prijs-, product- en productieontwikkeling.

3.12 Artikel 12: Inschakeling NMa

De NMa ziet erop toe, dat de mededinging niet wordt verhinderd, vervalst of beperkt door overeenkomsten tussen ondernemingen of onderling afgestemde feitelijke gedragingen. Bij vermoedens van onregelmatigheden bij de aanbesteding, dient in overleg met taakveld Juridische Zaken bepaald te worden of de NMa ingeschakeld wordt.

3.13 Artikel 13: Advies van het Bureau BIBOB

De Wet Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB)

(per 1 juni 2003 in werking is getreden) beoogt onder meer te voorkomen dat door aanbesteding van overheidsopdrachten als bedoeld in de Wet BIBOB de overheid onbedoeld bepaalde "criminele" activiteiten faciliteert. De Wet BIBOB biedt aanbestedende diensten de mogelijkheid om het Bureau BIBOB advies te vragen over de aanwezigheid van feiten en omstandigheden die aanleiding zouden kunnen vormen om:

  • -

    een overheidsopdracht in een bepaalde sector niet te gunnen;

  • -

    een eenmaal gesloten overeenkomst te ontbinden, mits deze mogelijkheid in de overeenkomst is voorzien;

  • -

    geen toestemming te verlenen dat een bepaalde ‘onderaannemer’ wordt ingeschakeld, mits deze mogelijkheid in het bestek is voorzien.

Overigens gelden voor aanbestedingen de uitsluitinggronden uit de Europese aanbestedingsrichtlijnen. Deze worden niet verruimd door de invoering van de Wet BIBOB.

Maar een aanbestedende dienst kan wel gebruik maken van het Bureau BIBOB. Door het aanvragen van een BIBOB-advies krijgt de aanbestedende dienst toegang tot informatie uit gesloten bronnen. Deze informatie kan de dienst gebruiken bij de toepassing van de al genoemde uitsluitinggronden. Bij BIBOB-beleid gemeente Schagen zijn alleen de sectoren horeca-inrichtingen, seksinrichtingen en spelautomatenhallen aangewezen als de sectoren waarover met betrekking tot overheidsopdrachten advies kan worden gevraagd.5

3.14 Artikel 14: Inschrijvingskosten

In de ARW 2005 is de mogelijkheid om een rekenvergoeding toe te kennen niet aanwezig, dit in tegenstelling tot het UAR 2001. De gemeente Schagen hanteert het beleid dat geen vergoeding van inschrijvingskosten wordt toegekend daarom sluit de ARW 2005 hier goed op aan. Slechts in bijzondere situaties kan een vergoeding worden toegekend. Zie artikel 19 Hardheidsclausule. Van een bijzondere situatie kan bijvoorbeeld sprake zijn, als van de inschrijver een aanzienlijke inspanning wordt verlangd, zoals het bij de inschrijving overleggen van een ontwerp in het kader van een “ontwerp en bouw” of “sleutelklaar”-contract. Indien het toekennen van een vergoeding van dergelijke ontwerp- /inschrijvingskosten gerechtvaardigd lijkt, dient een gemotiveerd voorstel hiertoe aan de inkoopcoördinator te worden voorgelegd. Nadat het college schriftelijk zijn/haar goedkeuring aan het voorstel heeft gegeven, kan een vergoeding met betrekking tot inschrijvingskosten bij een aanbesteding worden toegepast.

3.15 Artikel 15: Plicht tot bijhouden van een Inkoop- en Aanbestedingsdossier

Het Inkoop- en Aanbestedingsdossier moet een adequate interne en externe verantwoording en accountantscontrole tijdens en na uitvoering van de opdracht mogelijk maken. In het geval van Europese aanbestedingen dienen in het dossier ook de gegevens te worden vastgelegd die aan de Centrale Dienst In- en Uitvoer van de Belastingdienst dienen te worden verschaft 6.

3.16 Artikel 16: Toepassen checklist aanbesteden

Om elke medewerker in staat te stellen om op hoofdlijnen te beoordelen welke aanbestedingsprocedure gevolgd moet/kan worden, dient een checklist te worden gehanteerd. Deze is in het intern Inkoop- en Aanbestedingsdossier opgenomen en is op Intranet geplaatst.

3.17 Artikel 17: Verplichte opvolging van adviezen na geconstateerde onregelmatigheden

Het is essentieel dat geconstateerde onregelmatigheden en adviezen opvolging vinden binnen de gemeentelijke organisatie. Van bijvoorbeeld door de medewerker interne controle en de accountant geconstateerde fouten dient te worden geleerd.

3.18 Artikel 19 Hardheidsclausule

De geformuleerde hardheidsclausule maakt het mogelijk dat het college gemotiveerd kan en mag afwijken van het eigen gemeentelijke beleid, binnen de grenzen van de Europese wetgeving en nationale wetgeving. Motieven kunnen zijn dat bij het volgen van een normale procedure de veiligheid in het gedrang komt of dat de gemeente grote economische schade leidt of binnen bepaalde termijnen aan andere wettelijke verplichtingen tegemoet moet komen etc. In het aanbestedingsdossier dienen afwijkingen van het vigerende beleid gemotiveerd te worden vastgelegd, zodat deze beschikbaar zijn voor evaluatie en verantwoording.

Tot slot:

Iedere inkoper draagt de verantwoordelijkheid om al zijnhandelingen in overeenstemming met de bovengenoemde uitgangspunten enrichtlijnen en in overeenstemming met de geldende wetgeving, uit te voeren.

2 Als het gunningbedrag boven het EU-drempel uitkomt en niet de EU-aanbestedingsprocedures zijn gevolgd is er een kans op een juridische procedure.

3 http:/www.europadecentraal.nl

4 Drempelwaarden 2010-2011. Levering en Diensten €193.000,- excl. BTW en Werken €4.845.000,- excl. BTW.

5 Verdere informatie over de toepassing van de Wet BIBOB kan worden aangetroffen op de website van het Bureau BIBOB: www.juisitie.nl. Met name kan op deze website informatie worden gevonden over de wijze waarop een goede implementatie van de Wet BIBOB in het Aanbestedingsbesluit kan worden gezorgd.

6 Krachtens artikel 3, tweede lid van de Raamwet EEG-voorschriften aanbestedingen is in het Besluit overheidsaanbestedingen de verplichting opgenomen tot het verstrekken van gegevens. De Minister van Economische Zaken heeft de Regeling gegevensverstrekking overheidsaanbestedingen en aanbestedingen nutssector vastgesteld (zie staatcourant nummer 99 d.d. 23 mei 1995, laatstelijk gewijzigd Staatscourant nummer 25 d.d. 2 februari 1999). Deze regeling geeft een verdere uitwerking aan de verplichting tot gegevensverstrekking.