Nadere regels Gemeentelijk Herplantfonds Schiedam 2012

Geldend van 01-11-2012 t/m heden

Intitulé

Nadere regels Gemeentelijk Herplantfonds Schiedam 2012

Het college van Burgemeester en Wethouders;

b e s l u i t de:

Nadere regels Gemeentelijk Herplantfonds Schiedam 2012

vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • In deze Nadere regels wordt verstaan onder:

  • - Boomwaarde: de boomwaarde zoals bedoeld in artikel 1 onder e van de Verordening;

  • - Gemeentelijk Herplantfonds: fonds ingesteld door de raad voor gelden ten behoeve van het (her)planten van houtopstanden;

  • - Herplantwaarde: waarde van een houtopstand uitgedrukt in de kosten voor het vervangen van de betreffende houtopstand;

  • - Houtopstand: een houtopstand zoals bedoeld in artikel 1 onder b van de Verordening;

  • - Verordening: Bomenverordening Schiedam 2011

Artikel 2 Vorming Herplantfonds

  • Het Gemeentelijk herplantfonds wordt gevormd uit:

  • a. financiële compensatie door degene aan wie een vergunning is verleend voor het vellen van een houtopstand, zoals bedoeld in artikel 9 derde lid van de Verordening;

  • b. financiële compensatie door degene die zonder de daarvoor benodigde vergunning of ontheffing een houtopstand heeft geveld, zoals bedoeld in artikel 10 tweede lid van de Verordening;

  • c. dwangsombedragen en schades op grond van artikel 15 van de Verordening;

  • d. door derden veroorzaakte en betaalde beschadigingen aan gemeentelijke bomen.

Artikel 3 Hoogte van de bijdragen

  • 1. de hoogte van de bijdrage is, indien sprake is van artikel 2 onder a:

    • a.

      indien het een houtopstand in een particuliere tuin betreft: de herplantwaarde;

    • b.

      indien het een houtopstand in openbaar gebied betreft: de herplantwaarde;

    • c.

      indien het een houtopstand betreft waaraan door de Afdeling Beheer Openbare Ruimte van de gemeente Schiedam bijzondere waarden zijn toegekend: de herplantwaarde vermeerderd met de boomwaarde;

  • 2. de hoogte van de bijdrage is, indien sprake is van artikel 2 onder b de herplantwaarde vermeerderd met de boomwaarde.

Artikel 4 Herplantwaarde

  • 1. De herplantwaarde wordt door burgemeester en wethouders jaarlijks vastgesteld en maakt als Bijlage I onderdeel uit van deze regeling.

  • 2. De herplantwaarde is ingedeeld in de volgende categorieën:

    • a.

      Categorie I: houtopstand in onverharde ondergrond;

    • b.

      Categorie II: houtopstand in verharde ondergrond.

Artikel 5 Aanwending Herplantfonds

Het door de raad ingestelde Herplantfonds wordt uitsluitend aangewend voor het (her)planten van houtopstanden binnen de gemeente Schiedam.

Artikel 6 Locatiecriteria

  • De herplantlocatie voldoet aan de volgende criteria:

  • a. De aan te wijzen plantlocatie ligt in het openbaar gebied en zo nabij mogelijk de standplaats van de gevelde houtopstand;

  • b. op de aan te wijzen plantlocatie rust geen andere verplichting tot het (ver)planten van houtopstand;

  • c. de te planten houtopstand heeft een toegevoegde waarde en verbetert de omgevingskwaliteit. zoals omschreven in de Bomennota Schiedam, deel drie Bomenbeheerplan.

Artikel 7 Besteding gelden Herplantfonds

  • 1. Burgemeester en wethouders informeren de raad jaarlijks over de besteding van het Gemeentelijk Herplantfonds door middel van een bestedingsvoorstel.

  • 2. Hierin wordt ten minste vermeld:

    • a.

      de ingebrachte middelen, uitgesplitst per straat of project;

    • b.

      de aan te wenden middelen en het aantal te planten houtopstanden,

      uitgesplitst per straat of project.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen artikel 3 buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 9 Overige bepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 1 november 2012.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere regels Gemeentelijk Herplantfonds Schiedam 2012. 

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam voor de hen toekomende bevoegdheden d.d. 6 november 2012,
de secretaris, mr. D.G.C. van der Spek
de burgemeester, ir. J.M. Leemhuis-Stout.

Bijlage 1 Herplantwaarde

Categorie

Bedrag

I

€ 500,00

II

€ 700,00

Toelichting op de Nadere regels Gemeentelijk Herplantfonds Schiedam 2012

Inleiding

Bij het verlenen van een kapvergunning bestaat de mogelijkheid tot het opleggen van een herplantplicht. Herplant dient in principe uitgevoerd te worden op of in de directe nabijheid van de kaplocatie. Hertplant heeft als doel het duurzaam behoud van de omgevingskwaliteit en een gezonde groene stad. Herplant is echter niet altijd mogelijk op of in de directe nabijheid van de kaplocatie. Vaak ligt aan de aanvraag tot kapvergunning een ruimtelijke wijziging ten grondslag.

Indien uitvoering van een herplant niet mogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid onvoldoende compensatie biedt voor het vellen van de houtopstand wordt de mogelijkheid gecreëerd tot een financiële herplant. Hiermee creëert de gemeente de mogelijkheid tot compensatie buiten de directe invloedsfeer, maar steeds zo nabij mogelijk, van de oorspronkelijke standplaats van de houtopstand.

De instelling van het bomenfonds ontheft de vergunninghouder niet van de verplichting om er alles aan te doen om herplant zelfstandig uit te voeren. Pas dan wanneer herplant aantoonbaar niet kan worden uitgevoerd bestaat de mogelijkheid tot financiële herplant.

Artikel 1 begripsbepalingen

Boomwaarde: er wordt verwezen naar artikel 1 van de Verordening waarin de volgende definitie is bepaald: “de monetaire waarde van een boom zoals getaxeerd volgens de meest recente richtlijnen van Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen”. Deze richtlijnen gelden als de meest deskundige methodiek voor de wijze van vaststellen van de geldwaarde van bomen en worden in de rechtspraak erkend.

Gemeentelijk Herplantfonds:  er wordt verwezen naar het fonds waarin tijdelijk gelden kunnen worden gestort welke moeten worden aangewend voor de herplant van bomen binnen de gemeentegrenzen van Schiedam en waar mogelijk zo dicht mogelijk bij de kaplocatie. Dwingende voorwaarde vanuit het recht en de rechtspraak is dat het geld ook daadwerkelijk geheel gebruikt wordt voor herplant van houtopstanden en niets anders, zodat er geen sprake is van ongeoorloofde belastingheffing. Het fonds wordt dan ook dusdanig ingericht en bewaakt.

Herplantwaarde:  voor een nadere uitwerking wordt verwezen naar artikel 4

Houtopstand: er wordt verwezen naar artikel 1 van de Verordening waarin de volgende definitie is bepaald:  “één of meer bomen of boomvormers, of andere houtachtige gewassen, mogelijk onderdeel uitmaken van hakhout, een houtwal, een grotere (lint)begroeiing van heesters en struiken, een beplanting van bosplantsoen, een struweel of een heg, met de onder sub a van artikel 1 van de Verordening genoemde minimale dwarsdoorsnede”. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar de Toelichting van de Verordening.

Artikel 2 Vorming Herplantfonds

Het Herplantfonds is gebaseerd op de verordening. Enkel geldschulden die voortvloeien uit de Verordening worden gestort in het Herplantfonds.

De toepassing van de regels uit de Bomenverordening Schiedam 2011 wordt toegelicht in de Toelichting van de Verordening.

Artikel 3 Hoogte van de bijdragen

Lid 1 behandelt de gevallen waarbij sprake is van een financiële herplantplicht naar aanleiding van een afgegeven vergunning of ontheffing. Er wordt onderscheid gemaakt in drie gevallen.

Ad. a. en b. Dit betreft houtopstanden die beperkte waarden vertegenwoordigen. Of hiervan sprake is, wordt bepaald door een groendeskundige van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. Vaak is het in deze gevallen voldoende om de te kappen houtopstand te compenseren met een “jonge” boom.

Ad. c. Hiervan is bijvoorbeeld sprake indien in het kader van een groot project een gebied wordt heringericht waar houtopstanden staan die een of meer bijzondere waarden vertegenwoordigen, maar die niet kunnen blijven staan. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een hoge waarde van stads- en dorpsschoon en/of voor recreatie en leefbaarheid. Ook kan er sprake zijn van een bijzondere soort, vorm of omvang die binnen de gemeentegrenzen weinig voorkomt. Een dergelijke houtopstand kan niet enkel worden gecompenseerd met een “jong” herplantexemplaar. De boomwaarde dient dan ook gestort te worden in het bomenfonds, zodat in de directe omgeving van de houtopstand bomen kunnen worden teruggeplant die de waarde die de houtopstand vertegenwoordigt, kunnen  compenseren.

Lid 2

Dit betreft de gevallen waarbij een houtopstand is geveld waar geen vergunning of ontheffing voor is verleend. Er heeft dan geen belangenafweging kunnen plaatsvinden tussen de algemene belangen en het belang van de aanvrager van een vergunning bij het vellen van de boom. Ook wordt aan omwonenden en andere belanghebbende de kans ontnomen hun belangen te vertegenwoordigen door middel van bijvoorbeeld een bezwaarschrift.

Financiële compensatie ter hoogte van de herplantwaarde wordt hier onvoldoende geacht. Ook de boomwaarde dient gecompenseerd te worden middels een bijdrage.

Artikel 4 Herplantwaarde

Lid 1

Kosten voor herplant kunnen afhankelijk van de soortkeuze, de maat van de boom en de lokale omstandigheden behoorlijk uiteen lopen. Normaliter wordt een” jong” herplantexemplaar voorgeschreven. (Zie ook artikel 3 lid 1 ad C).

De herplantwaarde wordt daarom bepaald op basis van een gemiddelde boom met een gemiddelde plantmaat variërend tussen 18/20 en 20/25 (stamomtrek in cm) van een gemiddelde soort. De herplantwaarde wordt verder samengesteld uit een gemiddelde van alle kosten die gemaakt moeten worden voor de aanschaf en leverantie van het plantmateriaal, transport, opslag, voorbereiding en gereed maken van de plantlocatie,het daadwerkelijk aanplanten,  afwerken en opleveren van de plantlocatie, het geven van water en nazorg etc. De herplantwaarde is exclusief voorbereiding en toezicht aangezien deze kosten niet daadwerkelijk aan de herplant kunnen worden toegeschreven.

Lid 2

Aangezien de kosten voor herplant in de verharde ondergrond sterk afwijken ten opzicht van herplant in de onverharde ondergrond is hierin onderscheid gemaakt. Maatgevend is daarbij de standplaats van de te vellen boom in de verharde of onverharde ondergrond en niet de daadwerkelijke bestemming van de herplant.

Ad a met de onverharde ondergrond wordt een natuurlijke ondergrond van gras, heesters, kruidachtigen of braakliggende grond bedoeld. Binnen de kroonprojectie van de boom is tenminste 60% van het oppervlakte onverhard.

Ad b met de verharde ondergrond wordt een onnatuurlijke ondergrond van steen, asfalt, halfverhardingen (zoals grind, Gravel etc)of ondergronden van kunsstof (zoals kunstgras ) bedoeld. Binnen de kroonprojectie van de boom is tenminste 40% van het oppervlakte verhard.

Artikel 5 Aanwending Herplantfonds

Het ontvangen bedrag mag enkel voor de herplant van bomen met min of meer dezelfde waarden worden aangewend. Anders is sprake van verboden belastingheffing volgens de Raad van State (bijv. AbRvS 01.05.1995, MenR 1995, nr. 111).

Artikel 6 Locatiecriteria

Locatie criteria worden bepaald door groenspecialisten van de  Afdeling Beheer Openbare Ruimte op basis van de voorschriften uit de Bomenota Schiedam deel 3 Bomenbeheerplan. Dit houdt onder andere in dat te planten boom qua vorm, grootte en uistraling moeten passen binnen de beschikbare ruimte en de omgeving en geen overduidelijk voorspelbare overlast veroorzaakt.

Artikel 7 Besteding gelden Herplantfonds

Het Herplantfonds is ingesteld door de raad. Jaarlijks doen burgemeester en wethouders aan de raad een voorstel waarin staat welke bedragen zijn ontvangen en welke plantlocaties dat jaar in aanmerking zouden kunnen komen.

De ontvangen en te besteden bedragen worden per straat opgesplitst zodat inzichtelijk wordt of de nieuwe bomen zo nabij mogelijk van gevelde bomen worden geplant.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Er kunnen zich situaties voordoen waarbij het onbillijk is om artikel 3 toe te passen. Het moet dan gaan om uitzonderlijke omstandigheden die afwijking van deze regeling rechtvaardigen. De hardheidsclausule dient dan ook met terughoudendheid te worden toegepast.

Artikel 3 heeft een reparatoir karakter en is niet bedoeld om op te leggen als sanctie. De bedragen moeten in verhouding staan tot het te beschermen doel.

Voorbeeld: in een particuliere tuin staat een boom waar bijzondere waarden aan zijn toegekend. Alle mogelijkheden tot behoud van de boom zijn overwogen, maar afgewezen. De boomwaarde is dermate hoog (€ 20.000,-) dat het in dit geval onbillijk kan zijn om een dergelijk bedrag (volledig) als financiële herplantplicht op te leggen.

Artikel 9 Overige bepalingen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.