Regeling vervallen per 01-01-2023

Nadere regels terrassen COVID-19 Schiedam

Geldend van 07-01-2022 t/m 31-12-2022

Intitulé

Nadere regels terrassen COVID-19 Schiedam

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam

Overwegende dat:

  • -

    In Nederland, maar ook wereldwijd, er een uitbraak van het coronavirus (COVID-19), behorende tot groep A van de infectieziektes heerst;

  • -

    ter bescherming van de veiligheid en de gezondheid maatregelen worden genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan;

  • -

    de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 en besluiten van de VRR alsmede richtlijnen van de VRR aan de regiogemeenten bindend respectievelijk kaderstellend zijn;

  • -

    dat openbare inrichtingen en terrassen sinds 17 maart 2020 voor meerdere periodes door de Rijksoverheid gesloten dan wel in hun reguliere exploitatie beperkt zijn;

Overwegende dat de regels voor buiten openbare inrichtingen soepeler zijn dan binnen en dat het daarom voorzienbaar is dat veel exploitanten de ruimte buiten zo optimaal mogelijk willen gaan gebruiken;

Overwegende dat het college bereid is mee te werken aan een optimaal gebruik van de buitenruimte voor uitbreiding van terrassen, daar waar dat fysiek mogelijk is en geen nadelige gevolgen heeft voor de openbare orde & veiligheid en de woon- en leefsituatie;

Overwegende dat het college van burgemeester en wethouders middels nadere regels exploitanten van openbare inrichtingen kaders wil geven waarbinnen het mogelijk is om extra terrasruimte in de openbare ruimte te kunnen realiseren;

Gelet op artikel 156 van de Gemeentewet en artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Schiedam 2013 (hierna: APV), waarin staat dat het mogelijk is nadere regels te stellen aan het plaatsen van terrassen;

Gelet op dat de nadere regels bij besluit van 22 mei 2020 zijn vastgesteld met een geldigheidsduur tot 1 oktober 2020, maar het college de nadere regels reeds enkele malen heeft verlengd wegens de blijvende covid19- omstandigheden, waarbij gelijktijdig enkele verbeteringen zijn doorgevoerd;

Gelet op het feit dat de horeca zijn reguliere activiteiten nog steeds niet naar volle omvang kan uitvoeren, is het college bereid de nadere regels nogmaals te verlengen.

Besluit:

Vast te stellen de nadere regels terrassen COVID-19 Schiedam

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • 1. terras: terras als bedoeld in artikel 2:27, vierde lid van de APV;

  • 2. tijdelijke uitbreiding bestaand terras: uitbreiding van een reeds bestaand en rechtsgeldig terras van een openbare inrichting;

  • 3. tijdelijk nieuw terras: een geheel nieuw terras bij een openbare inrichting dat voor COVID-19 geen terras exploiteerde;

  • 4. openbare inrichting: openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:27, eerste lid van de APV.

Artikel 2 Tijdelijke uitbreiding bestaand terras

  • 1. Het is de exploitant van een openbare inrichting toegestaan zijn terras tijdelijk uit te breiden na instemming van de burgemeester.

  • 2. Instemming wordt verleend als:

    • a.

      de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 reguliere exploitatie van de openbare inrichting nog niet mogelijk maakt;

    • b.

      de tijdelijke uitbreiding ten dienste staat van de reguliere activiteiten van de openbare inrichting;

    • c.

      de uitbreiding niet op nadelige wijze de openbare orde en/of de woon- en leefsituatie beïnvloedt;

    • d.

      er voldoende ruimte behouden blijft voor hulpdiensten, voetgangers en gemeentelijke diensten.

  • 3. De uitbreiding moet worden gemeld bij de burgemeester van Schiedam, via het formulier “wijziging van terras in verband met COVID-19”.

  • 4. Voor het tijdelijke uitgebreide terras gelden de volgende voorschriften:

    • a.

      het totaal aantal zitplaatsen op het terras is niet meer dan voor de COVID-19 uitbraak het geval was;

    • b.

      de grootte van het terras bedraagt niet meer dan de verdubbeling van het reguliere terras, als de buitenruimte dit mogelijk maakt (stoep, plein, kade, groenvoorziening enkel uit gras).

Artikel 3 Tijdelijk nieuw terras

  • 1. Het is de exploitant van een openbare inrichting die voor COVID-19 (17 maart 2020) geen terras exploiteerde toegestaan een tijdelijk nieuw terras te plaatsen na instemming van de burgemeester.

  • 2. Instemming wordt verleend als:

    • a.

      de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 reguliere exploitatie van de openbare inrichting nog niet mogelijk maakt;

    • b.

      het tijdelijk nieuwe terras ten dienste staat van de reguliere activiteiten van de openbare inrichting;

    • c.

      de openbare ruimte ruimte biedt voor het plaatsen van het terras (stoep, plein, kade, groenvoorziening enkel bestaande uit gras);

    • d.

      het tijdelijk nieuwe terras niet op nadelige wijze de openbare orde & veiligheid en/of de woon- en leefsituatie beïnvloedt;

    • e.

      er voldoende ruimte behouden blijft voor hulpdiensten, voetgangers en gemeentelijke diensten.

  • 3. De uitbreiding moet worden gemeld bij de burgemeester van Schiedam, via het formulier “wijziging van terras in verband met COVID-19”.

Artikel 4: Voorschriften en beperkingen

Aan een instemming kunnen voorschriften of beperkingen worden verbonden, die strekken tot de bescherming van de openbare orde & veiligheid, de volksgezondheid of het gebruik, beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

Artikel 5 Openingstijden tijdelijke terrassen

  • 1. Als de tijdelijke uitbreiding van een bestaand terras niet aan het reguliere terras ligt, geldt voor dat deel een eindtijd van 23.00 uur.

  • 2. Tijdelijk nieuwe terrassen mogen geopend zijn tot uiterlijk 23:00 uur.

  • 3. In afwijking van het eerste en tweede lid, geldt voor alle tijdelijke terrassen buiten het centrum- en stationsgebied een eindtijd van 22:00 uur.

Artikel 6 Algemene voorwaarden

  • 1. Het schenken van alcoholhoudende dranken op beide tijdelijke terrassen is alleen toegestaan als de openbare inrichting in het bezit is van een vergunning op grond van de Drank- en Horecawet.

  • 2. Bezoekers van beide tijdelijke terrassen mogen uitsluitend zittend gebruik maken van de terrassen.

  • 3. Voor het overige, zoals bijvoorbeeld het soort, het uiterlijk en de plaatsing van terrasmeubilair, is het Terrassenbeleid Schiedam van toepassing.

  • 4. Het gebruik van beide tijdelijke terrassen is uiterlijk tot en met 31 december 2022 toegestaan.

Artikel 7 Toezicht en Handhaving

  • 1. De exploitant van de openbare inrichting ziet toe op de naleving van de regels die ten aanzien van terrassen zijn gesteld ter bescherming van de openbare orde & veiligheid en de (volks)gezondheid.

  • 2. Alle aanwijzingen en bevelen gegeven door of krachtens de politie, brandweer, toezichthouders en buitengewone opsporingsambtenaren moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd.

Artikel 8 Overgangsbepaling

De, op grond van deze nadere regels, reeds verleende instemmingen, worden onder dezelfde voorschriften geacht te zijn verleend tot en met 31 december 2022, mits:

  • a.

    de exploitant uiterlijk 1 februari 2022 melding maakt dat hij gebruik wenst te maken van de verlenging tot 31 december 2022;

  • b.

    de exploitant een bewijs overhandigt dat hij alsnog toestemming heeft van de gebruiker/eigenaar van een naastgelegen pand in het geval de exploitant (een deel) van zijn terras voor dat pand heeft staan; en

  • d.

    de burgemeester niet binnen zeven (7) dagen heeft laten weten de instemming in te trekken om redenen van openbare orde, veiligheid, de woon- en leefsituatie of het gebruik, beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

Artikel 9 Citeerartikel

Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als “nadere regels terrassen COVID-19 Schiedam”.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op de dag nadat ze zijn bekend gemaakt en gelden tot en met 31 december 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld te Schiedam 26 mei 2020

Burgemeester en wethouders van Schiedam,

De secretaris,

drs. M.A. van den Hende,wnd

de burgemeester,

C.H.J. Lamers